Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon170340:

Definition av schema enligt wiki: "Ett schema är systematisk och/eller översiktlig uppställning för att förenklat återge ett flöde av information"

Räknas inte muskelgrupper som information menar du?

För faan...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Definition av schema enligt wiki: "Ett schema är systematisk och/eller översiktlig uppställning för att förenklat återge ett flöde av information"

Räknas inte muskelgrupper som information menar du?

Men varför inte ha våra träninschema på detta vis då:

2014: träna
2015: träna

någon som kan säga ifall jag har ett bra träningsschema? (det är ju information och därmed ett korrekt träningsschema enligt dig).

jag hoppas för din skull att du bara tramsar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

För faan...

Skrivet av Triffid:

Men varför inte ha våra träninschema på detta vis då:

2014: träna
2015: träna

någon som kan säga ifall jag har ett bra träningsschema? (det är ju information och därmed ett korrekt träningsschema enligt dig).

jag hoppas för din skull att du bara tramsar.

Tycker det finns en viss skillnad med det jag skrev och ditt exempel.

Jag fann inget bättre ord i det läget och tyckte ändå att "schema" passade bra. Jag skrev alltså inte "träningsschema".
Jag tramsar inte och jag tycker fortfarande att jag har mer rätt.

OnT: Är det någon annan som har kört på samma schema som Johan12?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon170340:

Tycker det finns en viss skillnad med det jag skrev och ditt exempel.

Jag fann inget bättre ord i det läget och tyckte ändå att "schema" passade bra. Jag skrev alltså inte "träningsschema".
Jag tramsar inte och jag tycker fortfarande att jag har mer rätt.

OnT: Är det någon annan som har kört på samma schema som Johan12?

Ett schema är det inte. Upplägg däremot.

Jag återanvänder Triffids svar:
#13497133

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om definitionen av schema? Lägg ner nu...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Finns inga "mirakel" scheman / upplägg öht. Kör på det som passar dig och låt musklerna vila i ca 48 timmar (generellt sätt). Jag kör för övrigt en Push Pull Legs variant men I tidigare skeden har jag kört på både Stronglifts och även en vanlig bodybuilding split.

Visst kommer du få resultat att träna bröst 1 dag i veckan, har du några år på nacken kan det ju vara "optimalt" å köra 2-3 ggr i veckan. Allt beroende på hur mycket tid du vill lägga på gymmet samt hur många dagar i veckan du trivs med.

Att styrketräna och få ut något utav det är ju ett långsiktigt mål. Händer inte på några veckor utan kanske månader. Som nybörjare är det då en annan sak då "newbiegains" är magiskt speciellt 16-18 års åldern då Testosteron nivåerna är väldigt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Glöm inte att bodybuilders tar preparat som gör att dom kan träna helt annorlunda än vi kan.

Frukosten är viktig för att glykogendepåerna i kroppen är låga på morgonen. Det är därför man rekommenderar promenad innan frukost för maximal fettförbränning. Det är även därför många (inklusive jag) inte vaknar förrän man får i sig frukost.
Jag tror inte alls på att man måste äta med 2-3 timmars mellanrum. Jag brukar ha betydligt mycket längre mellan målen, speciellt nu under deffen, och det går bra för mig.

Det där är bullshit. Finns inga fördelar att käka frukost eller promenera före du käkat. Det kommer ändå jämna ut sig under dagen. Glykogendipåerna kommer ju vara tömda speciellt på diet då du inte får i dig lika mycket carbs.

För övrigt så krävs det att kroppen ska vara tom på protein i 48 timmar innan man går catabolic (dvs. Kroppen börjar äta av musklerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Vem fan bryr sig om definitionen av schema? Lägg ner nu...

Problemet är ju att det inte går att hjälpa någon som inte ger mer information än "2ggr bröst i veckan" tex. Vad ska man säga till det? Det betyder inget; kan vara hur bra som helst eller också total katastrof.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Mycket av vad folk diskuterar här kan man faktiskt svara med - Gör det som känns bra och funkar för just dig! Frukost före träning eller ingen frukost osv osv.... sen länka till en studie som ett halvår senare är inaktuell. Är så jävla trött på studier vid det här laget.

Gör det som känns bra och känns det inte bra så byta för helvete till något annat som känns bättre! Krångla inte till det genom att ägna timmar till att sätta dig in i något vetenskapligt tjafs som förmodligen inte kommer ge dig en synlig skillnad ändå.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Skrivet av maso923:

Finns inga "mirakel" scheman / upplägg öht. Kör på det som passar dig och låt musklerna vila i ca 48 timmar (generellt sätt). Jag kör för övrigt en Push Pull Legs variant men I tidigare skeden har jag kört på både Stronglifts och även en vanlig bodybuilding split.

Visst kommer du få resultat att träna bröst 1 dag i veckan, har du några år på nacken kan det ju vara "optimalt" å köra 2-3 ggr i veckan. Allt beroende på hur mycket tid du vill lägga på gymmet samt hur många dagar i veckan du trivs med.

Att styrketräna och få ut något utav det är ju ett långsiktigt mål. Händer inte på några veckor utan kanske månader. Som nybörjare är det då en annan sak då "newbiegains" är magiskt speciellt 16-18 års åldern då Testosteron nivåerna är väldigt höga.

det där har jag också alltid trott ända tills jag blev motbevisad då en länk postades på kolozzeum för nått år sedan som visade att testosteron nivåerna är väldigt höga vid 25 års åldern och når sin peak vid 30-34.
säger inte att nivåerna inte är höga vid 16-18 års åldern, men de är som högst vid 30 års åldern.
jävligt synd att jag inta har länken, men vill ni söka på kolozzeum så kan ni göra det eller fråga king grub i ett PM(han som länkade)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det där har jag också alltid trott ända tills jag blev motbevisad då en länk postades på kolozzeum för nått år sedan som visade att testosteron nivåerna är väldigt höga vid 25 års åldern och når sin peak vid 30-34.
säger inte att nivåerna inte är höga vid 16-18 års åldern, men de är som högst vid 30 års åldern.
jävligt synd att jag inta har länken, men vill ni söka på kolozzeum så kan ni göra det eller fråga king grub i ett PM(han som länkade)

Dock är vi ju alla individer så när din "Peak" är nådd är ju inte skrivet i sten. Är väl bara jämföra hur mycket sexlust man har i 16-20 års ålder jämfört med 30+ . Så du kanske har rätt i det du säger fast det låter lite orimligt

Permalänk

nja, den jämförelsen säger inte mycket.
sexlusten vid 30+ är lika stor, men man prioriterar annat(dumt nog) vid den åldern.
men som sagt, fråga king grub eller någon annan kunnig på kolozzeum så kan ni få länken, rätt så intressant läsning faktiskt, vände helt upp och ned på min vetskap om just detta.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nja, den jämförelsen säger inte mycket.
sexlusten vid 30+ är lika stor, men man prioriterar annat(dumt nog) vid den åldern.
men som sagt, fråga king grub eller någon annan kunnig på kolozzeum så kan ni få länken, rätt så intressant läsning faktiskt, vände helt upp och ned på min vetskap om just detta.

Har också läst det. Kul med en tröst för en annan som närmar sig 30 hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte ta Gainer Pro tillsammans med Whey 80 men får finnar av Gainer Pro så tänkte sluta med det. Jag har en oöppnad påse kvar som känns onödig att kasta så tänkte kolla om någon är intresserad av den? Finns att hämta i Halmstad i så fall.

4 kg
Smak: Hallon

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av bonno:

Tänkte ta Gainer Pro tillsammans med Whey 80 men får finnar av Gainer Pro så tänkte sluta med det. Jag har en oöppnad påse kvar som känns onödig att kasta så tänkte kolla om någon är intresserad av den? Finns att hämta i Halmstad i så fall.

4 kg
Smak: Hallon

Är du en sån här kille/tjej som måste se perfekt ut? Vill du gå upp i vikt så är det värt att använda din gainer. Använd finnmedel och tvätta ansiktet så behöver du inte oroa dej för finnar

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Tänkte ta Gainer Pro tillsammans med Whey 80 men får finnar av Gainer Pro så tänkte sluta med det. Jag har en oöppnad påse kvar som känns onödig att kasta så tänkte kolla om någon är intresserad av den? Finns att hämta i Halmstad i så fall.

4 kg
Smak: Hallon

Äh, kör klart på de kilona! Det kommer gå åt snabbt
Om det hade varit närmare Stockholm hade jag annars kunna köpa de. Lycka till hur du än väljer att göra.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Är du en sån här kille/tjej som måste se perfekt ut? Vill du gå upp i vikt så är det värt att använda din gainer. Använd finnmedel och tvätta ansiktet så behöver du inte oroa dej för finnar

Nej, behöver verkligen inte se perfekt ut och några finnar kan man stå ut med men vill inte ha ansiktet bombat av finnar Tror det är de extra kolhydraterna som ger mig finnar så får bli Whey 80 framöver som fungerat bra för mig innan.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av bonno:

Nej, behöver verkligen inte se perfekt ut och några finnar kan man stå ut med men vill inte ha ansiktet bombat av finnar Tror det är de extra kolhydraterna som ger mig finnar så får bli Whey 80 framöver som fungerat bra för mig innan.

okej Vill du gå upp i vikt så är det bästa att äta mer kolhydrater, alltså mer potatis, mjöl, bröd och pasta. Gör inte som många och ät massa snacks, pizza o hamburgare o annan skit i tron om att du ska gå få en bra viktuppgång och sedan börja äta nyttigt

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Sommarlovet är runt krönet så pga sommarjobb och annat tänkte vi skapa ett Helkroppspass istället för våran vanliga fyrsplit.
Marklyft
Decline hantelpress
Axelpress
Skivstångsrodd/Sittande cabelrodd
Cabel pullovers
Benpress
Hantel curls till hammercurls
Sittande tricepspress

Ser det bra ut? Kommer köras 2-4 ggr i veckan! Hur mycket kan jag pressa mig om jag kör fyra gånger i veckan? Typ sluta 3 reps innan fail? Sen hade jag velat testa PWO, vilken är den bästa produkten atm?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Sommarlovet är runt krönet så pga sommarjobb och annat tänkte vi skapa ett Helkroppspass istället för våran vanliga fyrsplit.
Marklyft
Decline hantelpress
Axelpress
Skivstångsrodd/Sittande cabelrodd
Cabel pullovers
Benpress
Hantel curls till hammercurls
Sittande tricepspress

Ser det bra ut? Kommer köras 2-4 ggr i veckan! Hur mycket kan jag pressa mig om jag kör fyra gånger i veckan? Typ sluta 3 reps innan fail? Sen hade jag velat testa PWO, vilken är den bästa produkten atm?

om du endå kanske kör det 4 gånger i veckan så är det ju bättre att du fortsätter med din ''fyrsplit''. Kommer inte uppnå samma resultat med det schemat. Kör med ditt vanliga och träna 1-2 muskelgrupper per pass så tror jag inte det kommer störas av sommarjobb När det kommer till pwo har jag inte testat det än men har kan du hitta några som är populära: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/kosttillskott/pres...

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

om du endå kanske kör det 4 gånger i veckan så är det ju bättre att du fortsätter med din ''fyrsplit''. Kommer inte uppnå samma resultat med det schemat. Kör med ditt vanliga och träna 1-2 muskelgrupper per pass så tror jag inte det kommer störas av sommarjobb När det kommer till pwo har jag inte testat det än men har kan du hitta några som är populära: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/kosttillskott/pres...

Ok, jo men vi kommer med största sannolikhet inte köra till fail och då behöver musklerna endast två dagarns vila. Då kan vi få in tre pass per vecka. Men undrar ifall jag får med alla muskler eller om något fattas?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Ok, jo men vi kommer med största sannolikhet inte köra till fail och då behöver musklerna endast två dagarns vila. Då kan vi få in tre pass per vecka. Men undrar ifall jag får med alla muskler eller om något fattas?

mage har du glömt? Mage är viktigt annars kommer din rygg bli uppfuckad...
Men jag tycker du ska köra 2 muskelgrupper varje gång så att du riktar in dej på just dom muskelgrupperna istället för att köra ett halv taskigt schema där du kör allt samma dag. Du kommer inte kunna träffa överallt på musklerna och inte heller bygga så mycket som du skulle göra om du tränade ordentligt...
Visst du kan ju lägga in 3-5 övningar på varje muskelgrupp men då får du räkna med att vara på gymmet många timmar, som det ser ut nu så kommer det inte ge så mycket och om du inte äns kör till fail så kommer det bara vara onödigt. Om du tränar för att bygga muskler och att bli stark så är det värt att jobba lite till på schemat

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Sommarlovet är runt krönet så pga sommarjobb och annat tänkte vi skapa ett Helkroppspass istället för våran vanliga fyrsplit.
Marklyft
Decline hantelpress
Axelpress
Skivstångsrodd/Sittande cabelrodd
Cabel pullovers
Benpress
Hantel curls till hammercurls
Sittande tricepspress

Ser det bra ut? Kommer köras 2-4 ggr i veckan! Hur mycket kan jag pressa mig om jag kör fyra gånger i veckan? Typ sluta 3 reps innan fail? Sen hade jag velat testa PWO, vilken är den bästa produkten atm?

Hur hög volym ska du köra? Vad är dina stats nu?

Helkropp är schysst och tidseffektivt men det kan läggas upp på lite olika sätt. Titta in på SL5x5 exempelvis.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla lite angående det här med RPT och leangains. Har nu märkt att lågreps med sjukligt tunga lyft iallafall är rätt nice men saknar straight sets med så tänkte kika om ni tror jag skulle "fucka upp" allt med leangains om man kör nåt sånt här, mig veterligen finns det egentligen mest riktlinjer hur schemat bör vara uppbyggt?

Kaloribehov: ca2800kcal (beror på kalkyleringsmetod)

Schemat är löpande

Wo1
Bänk 3* RPT
Dips 3* RPT
InclineBänk 4*6-10
Flyes 4*8-12
Skullcrushers 4*6-10

Wo2
Böj 3* RPT
Militärpress 3*RPT
Axelpress 4*6-10
Sidolyft 4*8-12

Vila

Wo3
Mark 3* RPT
Chins 3* RPT
Stångrodd 4*6-10
Curl 4*6-10
Sittande inåt 4*6-10

Vila

Wo1

Osv.

Vila 1880kcal
Träning 3000kcal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan12:

om ni tror jag skulle "fucka upp" allt med leangains om man kör nåt sånt här, mig veterligen finns det egentligen mest riktlinjer hur schemat bör vara uppbyggt?

För leangains/periodisk fasta så spelar det nog ingen roll. Men att träna axlarna dagen efter att man har bänkat är ingen höjdare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

För leangains/periodisk fasta så spelar det nog ingen roll. Men att träna axlarna dagen efter att man har bänkat är ingen höjdare.

Byta plats på 2 och 3 borde bli bättre då?
Blir ju inte dom 4 dagarna mellan böj och mark som Martin snackar om men kollar man på tex SL 5*5 så körs ju böj varje pass och mark på samma pass varannan gång så det borde inte vara nåt att oroa sig för?

Antar att det är att prova sig fram som gäller precis som vanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan12:

Byta plats på 2 och 3 borde bli bättre då?

Då är det bättre.

Skrivet av Johan12:

Blir ju inte dom 4 dagarna mellan böj och mark som Martin snackar om men kollar man på tex SL 5*5 så körs ju böj varje pass och mark på samma pass varannan gång så det borde inte vara nåt att oroa sig för?

Nej det borde inte vara några problem.

Byt ut skullcrusher mot denna övningen istället, mycket bättre. http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.htm...

EDIT: 3-1-3 kanske skulle vara något för dig? Kör det själv nu och tycker få mig en bra balans mellan frekvens och träning per pass. Ökar jävligt bra också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Då är det bättre.

Nej det borde inte vara några problem.

Byt ut skullcrusher mot denna övningen istället, mycket bättre. http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.htm...

EDIT: 3-1-3 kanske skulle vara något för dig? Kör det själv nu och tycker få mig en bra balans mellan frekvens och träning per pass. Ökar jävligt bra också.

Har alltid trott att det är skullcrushers men det var den jag menade iallafall

Bröst/triceps
Bänk 3* RPT
Dips 3* RPT
InclineBänk 4*6-10
Flyes 4*8-12
Skullcrushers 4*6-10

Rygg/Biceps
Mark 3* RPT
Chins 3* RPT
Stångrodd 4*6-10
Curl 4*6-10
Sittande inåt 4*6-10

Ben/axlar
Böj 3* RPT
Militärpress 3*RPT
Axelpress 4*6-10
Sidolyft 4*8-12
Situps 3*fail

Vila

Så då typ?

Hinner prova det ganska kort dock, ska till Kina i 4 veckor på måndag men är det stups och armhävningar som gäller på hotellrummet då? Inverted rows kanske går med lite fantasi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Två saker jag tänker på. Det ena är att det kan bli rätt saftig volym på första passet. Men det kan du justera med tiden (du borde märka om du är sliten till axelpasset exempelvis).

Det andra är att jag inte skulle se marklyft som en ryggövning. Hade hellre lagt in nått set mark efter böjen på samma pass. Men som tidigare är det något du kan justera efteråt om det känns fel.

Annars är det bara å köra på. Se till att öka i vikterna och dra ner på seten/övningarna om så behövs för att orka hålla schemat och progressionen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Slänger upp mitt upplägg som jag kör nu och är nöjd med, kanske ger inspiration till någon.

Pass 1:

Bänkpress, 3-5 set
Blandat antal reps, ökar alltid från tidigare pass
Chins 3-5 set
Raka set
Ev. Hantelrodd 3-5 set
6or och uppåt. Har bara hantlar till 50 kg på gymmet så får göra det bästa av situationen
Sidolyft 1-3 set
Kör från 1or till 3or med så tung vikt jag kan men fortfarande strikt. Har hjälpt till som fan med styrkan i axlarna
Preachercurl 1-3 set
Samma upplägg som för sidolyft

Pass 2:

Böj 3-5 set (oftast 3 set)
Blir oftast raka set med ökande vikt per pass. När jag känner att jag inte ökar mer kör jag en deload på 5-10 kg och startar om därifrån. Böjen är jag riktigt klen i och detta har fungerat bra, började på 5or på 80 kg och är nu uppe på 5or på 110 kg.
Mage 3-5 set

Pass 3:

Sittande militärpress 3-5 set
Blandade vikt och reps, försöker alltid att öka smått hela tiden (om de så bara är ett rep från tidigare pass).
Facepulls 3-5 set
Alltid lika många set som i MP:n
Biceps/triceps/sidolyft/trapz, 0-5 set vardera
Mängden set beror på hur sliten jag är. Repsen ligger runt 5-15.

Fjärde dagen är det vila eller konditionsträning/sprintträning. Sen börjar det om igen.

Ganska simpelt, rätt låg volym men hög frekvens. Det är knappast perfekt, men det är både roligt och jag blir större och starkare av det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W