EA: "Xbox One och PS4 är en generation före de snabbaste PC-datorerna"

Permalänk

Att ni ens orkar försöka övertala varandra ....var och en TROR vad dom vill och ingen av er kommer ändra åsikt oavsett vad ni skriver.
Möter kunder varje dag som har samma inställning att dom vet bäst trots att man jobbar med detta och får uttalanden som att GTX670 stock är snabbare än GTX680 stock osv. för man har läst det på nätet och dragit egna slutsatser. Kolla hur PC spelen såg ut 2006 och vad konoslerna har kunnat prestera "Uncharted,God of war osv".

Permalänk
Medlem

Man blir så deppad, speciellt eftersom de som konsol-troende; Ja, det är en religion, faktum och data har ingen verkan på dem får mer att gotta sig över. De snabbaste PC-datorerna? Få se, AMD har sin.. Nä just det, AMDs snabbaste processor ligger på typ plats 8 efter 7 intel processorer.

Sen till grafiken, 2x Nvidia titans är alltså inte snabbare än upptrissade 7950?

EA fortsätter att vifta sin "Värsta bolaget" flagga! Själv har jag inget emot konsoler alls, men att låtsas de på något vis är magiska är bara tröttsamt.

Vill få magiska krafter, så jag kan klämma in nvidia titans, snabbaste i7an, uber-ssd! Allt i en konsol för 5000 kronor, sedan sälja den. Då eftersom det är en "konsol" så kan de jämföra den med andra konsoler och se vad som händer.

Permalänk

Det känns som att det inte stämmer om man tänker på vilken hårdvara som finns till PC idag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det känns som att det inte stämmer om man tänker på vilken hårdvara som finns till PC idag.

Speciellt som att meningen är så överdrivet fel. Säger man "Den kommer vara snabbare än ett budget-medium gamingpc 2013" tja, okej. Eller "Om man bygger en gamingpc för samma pengar som en PS4 kostar så kommer PS4an kicka dens arsle" okej.

Men när man säger de snabbaste pc-datorerna så snackar man om system mellan 30000-60000 kronor. Detta i sig blir komik eftersom ps4an slår sig på bröstet över 1,8 terraflops grafikdel. Men.. men titan är 4,5. Och i ett av de "snabbaste" system ligger dessa i sli, så det är två av dem.

Själv hoppar jag över BF4, jag gillar battlefield, men jag har redan mycket att göra, och jag föraktar EA.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Speciellt som att meningen är så överdrivet fel. Säger man "Den kommer vara snabbare än ett budget-medium gamingpc 2013" tja, okej. Eller "Om man bygger en gamingpc för samma pengar som en PS4 kostar så kommer PS4an kicka dens arsle" okej.

Men när man säger de snabbaste pc-datorerna så snackar man om system mellan 30000-60000 kronor. Detta i sig blir komik eftersom ps4an slår sig på bröstet över 1,8 terraflops grafikdel. Men.. men titan är 4,5. Och i ett av de "snabbaste" system ligger dessa i sli, så det är två av dem.

Själv hoppar jag över BF4, jag gillar battlefield, men jag har redan mycket att göra, och jag föraktar EA.

Håller med dig angående detta med vilken typ av dator man jämför med. Han som sagt detta får det att låta som att de nya konsolerna ska spöa allt på marknaden vilket inte stämmer på långa vägar.

Jag föraktar inte EA. Inte än i alla fall men något Battlefield 4 blir det nog inte för min del heller även om jag gillar den serien men man vet aldrig man kanske köper det sen ändå.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Falsk marknadsföring?

Permalänk
Skrivet av olle360:

jo de slår helt klart i ett tak men de första året (kanske mer?) så ligger konsol spelen på topp i de flesta fallen

Bara för att konsollerna kommer att ha spel gjorda för en hyfsad CPU med 8 GB RAM, medan PC första året får fortsätta köra usla portningar skrivna för 512MB delat grafik/kodminne och sju år gammal CPU.

Sen kommer next-gen konsollspelen även till PC.

Och sen har vi en tio års platå till nästa teknikhopp. Hej & hå.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

direkt anpassad mjukvara efter hårdvara kan ge en sådan effekt, se bara på en vad en väl programmerad fpga kan utföra

Visa signatur

|| T420 ||

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag såg ett klipp där någon från Epic sa att om man skriver direkt till maskinvara kan man få bara där ~50% extra prestanda då API:er så som DirectX och OpenGl bara kan göra ett begränsat antal draw calls samtidigt därför kanske det går praktiskt sätt göra snyggare spel till dom nya konsolerna men jag har ingen kunskap inom det området så jag säger inget om vem som har rätt eller fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Har för mig att jag såg en klipp där någon från Epic sa att om man skriver direkt till maskinvara kan man få bara där ~50% extra prestanda då API:er så som DirectX, OpenGl bara kan göra ett begränsat antal draw calls samtidigt därför kanske det går praktiskt sätt göra snyggare spel till dom nya konsolerna men jag har ingen kunskap inom det området så jag säger inget om vem som har rätt eller fel.

Det må så vara men det förändrar inte det faktum att herr Rajat Taneja påstår att konsolerna är en generation före dagens high-end datorer.
Givetvis ska de få krydda lite extra men...
Följnaden utav detta blir att de lite mindre teknikintresserade, "hypar" produkten och tror blankt på att grafiken är bättre på konsolerna än på PC.

Förövrigt gillar jag inte att de visade cinematic trailers, det är ännu en sak som gör att icke-entusiaster tror att ingame grafiken kommer vara som i sagd trailer.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Är man så dum så att man tror på det här uttalandet så förtjänar man att spela på konsoll...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Haha, vet inte hur länge jag satt och skrattade när jag läste nyheten!

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Det är alltid samma skitsnack inför varje ny konsolgeneration. Särskilt sönderhypad blev ju playstation 3.
Visst ps3:an presterade bra när väl utvecklarna lärt sig hantera den men en dator från samma år (2006) ex. Q6600 och ett geforce 8800 gtx, utklassar ps3:an totalt. Körde på en sån konfiguration själv samtidigt som jag hade ps3 så jag vet.
Den datorn kan köra Battlefield 3 i 1080p i medium-low eller crysis warhed med höga inställningar i 720p
Och det finns ingenting, verkligen ingenting till ps3 som har i närheten lika avancerad grafik.
Men tiden har sedan länge sprungit förbi geforce 8800gtx och flera nya pc-spel kräver en directX11 kompatibel gpu medan konsolerna får en extremt avskalad version av spelen. Självklart skulle den gamla datorn från 2006 kunna köra även de spelen, säkert ännu bättre än ps3/x360 om spelutvecklarna bara hade valt att låta spelen kunna köras på en driectX10 gpu.
Samma sak kan hända igen, om ett antal år och en ny version av directX släpps, sen börjar det alltmer bli ett krav att ha en gpu med stöd för den senaste versionen av directX för att spela de senaste spelen. Då kan man inte längre köra de spelen ens med ett gtx titan samtidigt som xbox one/ps4 får avskalade versioner av de spelen.
Så trots att en hi-end dator med gtx titan utklassar xbox one/ps4 prestanda så är det inte säkert att den kommer att hänga med och köra de nyaste spelen lika länge som de konsolerna.
Nu jag ganska säker på att väldigt få personer här swec. har kvar samma datorer i flera år utan att byta/uppdatera. Tänkte bara att just spelkompatibilitet över årens gång skulle kunna vara den enda kategorin (bortsett från pris/prestanda) en där en spelkonsol faktiskt kan "slå" en hi-end pc från samma år.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk

man kan lätt räknar ut att många på sweclockers är p15-p20...okej små kids när man blir vuxen och flytta till eget så kanske suget efter senaste grafikkortet släppa efter. Man skaffa eget (lägenhet) ,skaffa jobb och det finns så mycket mer & roligare prylar att lägga pengar på typ Bil/HD-tv/möbler/surfplattor/laptop/hemmabiosystem/puben/tjejer/prylar etc.

då blir konsol en skön avbelastning bara att köpa o lira ingen ångest at du måste ha den senaste hårdvaran för 20.000 ->du
acceptera att det blir inte bättre.

Jag äger både pc och konsol...men på helgerna uppskattar jag min 60tum plasma och Xbox+ skön soffa+ hemmabiosystem och ett par kalla bärs.

summan av kardemumman..jag köper hellre andra teknikprylar än att uppgradera datorn för att spela konsolports.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banänäbrääken:

Jag kommer fnissa iallafall när PS4 spelen ser liiiiite bättre ut än PC versionen bara för att dom kan programmera bättre till konsolen...;)

Liiiite bättre? Sedan tittar man närmare och ser att skiten bara är uppskalad och nerbantad. Skulle bli förvånad om de fick till skuggorna ens i närheten av en dator med ett GTX 680 i sig och hur många vill satsa pengar på att de kommer att låsa FPSen vid 30 för att konsolen ens ska gå och starta?

Skrivet av sleepzou:

Fanns inget misslyckat med xbox one visningen. Men däremot ps4 uppvisningen var ju rätt igenom pinsam. Föresten så skiter jag i hur mycket starkare ps4 är då spelen troligen kommer se identiska ut mellan konsollerna. Vill du ha bästa grafiken spelar du på PC.

Förutom det faktum att de fokuserade på helt fel saker? Det Microsoft avtäckte var en lite kraftigare dekoder. De fokuserade sedan på allt som inte hade med Xbox att göra för till sist ha en osynlig publik som klappade händer när "journalisterna" på golvet mer knapprade på laptopen framför dem. Fanns inte mycket rätt med deras avtäckning. De fokuserade för tusan 5 minuter på hur de satt in en hund i Call of duty följt upp av 2 minuter förrenderade klipp.

Skrivet av Segas:

Heh heh! Då kanske dessa nya konsoler kan köra i mer än 720p / 30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Får se om det blir "riktigt" 1080p eller bara uppskalat 720p som det var i xbox360. Däremot att konsolen ens har "stöd" för 2560x1440 är ju skrattretande. Xboxen skulle krasha innan den ens laddat ett spel i den upplösningen..

Skrivet av trä:

Skulle inte tro det då den nuvarande generationen mobila proccessorer inte ens kommit ikapp Xbox 360.

Du är väl medveten om att den APU som sitter i båda konsolerna går att återfinna i lågbudgetlaptops?

Skrivet av Lasergurka:

Vad menar han egentligen med att de har 8-10 gånger prestandan hos en PC? En grafikkrets som presterar sämre förr-förra generationens top-of-the-line-kort? Eller tänker han på att utvecklarna kommer optimera arslet av sig för att få det att flyta okej på konsolerna? Det är ju knappast ett bevis på att maskinerna presterar bättre, om jag tar en gammal skrot-Volvo, och sätter den på släp bakom en bärgningsbil, och sen vill tävla mot en monstertruck med sönderskurna däck kan jag ju knappast skryta om vilken muskelmaskin jag sitter på för att jag vann loppet.

Det är samma skitsnack som de kom med före avtäckandet. Precis som då var det en från en av de större utgivarna som påstod att PS4 hade mer rå prestanda än en high-end dator (precis som nu). Då som nu skrattar man bara åt hans 1. totala inkompetens när det kommer till datorer eller 2. Lögner.

Skrivet av Oneone:

detta e ju skönt också, Call of duty Ghosts använder samma motor som de andra ...

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130524/call-of-duty-ghost...

"Det finns inte tid.." Hur vore det om de faktiskt TOG sig TID och gav upp deras "One game per year" skitpolicy de haft sedan MW2? -.-

Skrivet av Kryll:

Prestandarad per krona så kanske han inte är så långt borta. Lär ju kunna få 2st X1/PS4 för samma pris som en någorlunda "speldator".

Men nu handlar det inte om prestanda per krona utan om antagligen medvetet skitsnack att Konsoler skulle utprestera en high-end dator. Spelar ingen roll VAD för optimering du gör.. Du kommer ALDRIG att slå ett Titan. Taket är många gånger för lågt. Det komiska är att EA inte är de första som kommer med detta skitsnack heller..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men det säger sig själv att en spel PC för 20.000 är kraftfullare än en konsol för 5.000 men för pengen man lägger ut är det en bra investering med konsol. Sen är det ju självklart att vill man ha det bästa så kan man lägga ut 40.000 på en PC men många barnfamiljer prioriterar lite annorlunda.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Men det säger sig själv att en spel PC för 20.000 är kraftfullare än en konsol för 5.000 men för pengen man lägger ut är det en bra investering med konsol.

Och om han hade sagt det hade den här tråden inte existerat. Vad han sa bar alltså motsvarigheten till att Nissan inför release av en ny Micra med 1.2 litersmotor påstår att den är dubbelt så snabb som nåt annat på fyra hjul.

Han ljög löjligt uppenbart för alla som vet någonting alls om hårdvara.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Om de kom med PS4 och Xbox One för kanske 3-5 år sedan, ja då kanske denna snubbe från EA faktiskt hade haft rätt. Jag undrar om han känner sig som mannen, myten, legenden.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Alltså de flesta av er är så jävla dumma så man blir fan mörkrädd.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

När teknikchefen kommer med såna uttalanden så börjar man ju undra.

Eller nej, det är lätt att förstå egentligen. Han vet att hans uttalanden är i överkant, men genomsnittskunden sväljer nog det mesta i reklamväg utan att tänka över det först.

Skrivet av Carolus Rex:

man kan lätt räknar ut att många på sweclockers är p15-p20...okej små kids när man blir vuxen och flytta till eget så kanske suget efter senaste grafikkortet släppa efter. Man skaffa eget (lägenhet) ,skaffa jobb och det finns så mycket mer & roligare prylar att lägga pengar på typ Bil/HD-tv/möbler/surfplattor/laptop/hemmabiosystem/puben/tjejer/prylar etc.

då blir konsol en skön avbelastning bara att köpa o lira ingen ångest at du måste ha den senaste hårdvaran för 20.000 ->du
acceptera att det blir inte bättre.

Jag äger både pc och konsol...men på helgerna uppskattar jag min 60tum plasma och Xbox+ skön soffa+ hemmabiosystem och ett par kalla bärs.

summan av kardemumman..jag köper hellre andra teknikprylar än att uppgradera datorn för att spela konsolports.

Lustigt då ditt egna inlägg skriker "p15".

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad en PC generation innerbär

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ixos:

Jag antar att du inte tittade på Xbox One announcement över huvud taget???

Next gen konsoler är inte alls endast för spel, de skall kunna streama Netflix, TV, film, serier, webbsidor, facebook, Skype, med mera, Samtidigt och i bakgrunden eller sida vid spela med spelen.

Vilket betyder att de måste vara precis lika flexibla som en Windows PC. Xbox One skall ju till och med ha Windows liknande OS!

Jo, tittade på hela Xbox One eventet och tyckte att man pushade alldeles för mycket för saker som inte var spel. Jag spelar inte speciellt mycket, men när jag spelar nu för tiden så är det på konsol. Har just nu PS3 och Wii U och kommer med nära nog 100% sannolikhet köpa en PS4 och/eller en Xbox One.

Använder i.o.f.s. PS3 till Netflix, men förväntar mig att huvudsyftet med en konsol ska vara spel och allt annat är en eventuell bonus. Så givet det man idag vet om next-gen så lär det bara bli en PS4, men vi får se hur det hela utvecklar sig.

PS4 har 8GB GDDR5 RAM som delas direkt med CPUn, detta kommer göra det klart enklare att kombinera CPU och GPU för flyttalsintensiva beräkningar jämfört med en PC där CPU och GPU är separerade med en PCIe buss med relativt hög latens. Hur många gaming PCs har ens 8GB RAM som är direkt tillgängligt för GPUn (och här är X1 igen en besvikelse då 3GB är reserverat för hypervisorn och Windows OSet)?

En PC spöar naturligtvis konsolerna i rå prestanda, men en konsol ska inte dra runt ett multi-user OS med minnesskydd och massor med säkerhetsfinesser som alla kostar resurser. En konsol har inte ett tjockt abstraktionslager mellan programmet och HW, man skriver i princip direkt till "metallen". Så kostnaden att utföra många operationer som spel väldigt ofta utför är i många fall ett par heltalsfaktorer dyrare än motsvarande på en konsol så en PC måste vara flera gånger snabbare för att i spel matcha en konsol.

En high-end PC från 2004 har ungefär dubbelt så kraftig CPU-del jämfört med PS3, men en sådan PC skulle knappast fixa att dra runt spel som Uncharted 2/3...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jo, tittade på hela Xbox One eventet och tyckte att man pushade alldeles för mycket för saker som inte var spel. Jag spelar inte speciellt mycket, men när jag spelar nu för tiden så är det på konsol. Har just nu PS3 och Wii U och kommer med nära nog 100% sannolikhet köpa en PS4 och/eller en Xbox One.

Använder i.o.f.s. PS3 till Netflix, men förväntar mig att huvudsyftet med en konsol ska vara spel och allt annat är en eventuell bonus. Så givet det man idag vet om next-gen så lär det bara bli en PS4, men vi får se hur det hela utvecklar sig.

PS4 har 8GB GDDR5 RAM som delas direkt med CPUn, detta kommer göra det klart enklare att kombinera CPU och GPU för flyttalsintensiva beräkningar jämfört med en PC där CPU och GPU är separerade med en PCIe buss med relativt hög latens. Hur många gaming PCs har ens 8GB RAM som är direkt tillgängligt för GPUn (och här är X1 igen en besvikelse då 3GB är reserverat för hypervisorn och Windows OSet)?

En PC spöar naturligtvis konsolerna i rå prestanda, men en konsol ska inte dra runt ett multi-user OS med minnesskydd och massor med säkerhetsfinesser som alla kostar resurser. En konsol har inte ett tjockt abstraktionslager mellan programmet och HW, man skriver i princip direkt till "metallen". Så kostnaden att utföra många operationer som spel väldigt ofta utför är i många fall ett par heltalsfaktorer dyrare än motsvarande på en konsol så en PC måste vara flera gånger snabbare för att i spel matcha en konsol.

En high-end PC från 2004 har ungefär dubbelt så kraftig CPU-del jämfört med PS3, men en sådan PC skulle knappast fixa att dra runt spel som Uncharted 2/3...

Hur kommer det sig då att en pc med en core2duo och ett 8800gt kan prestera grafik (ex: crysis warhed i 720p med höga inställningar) som ingenting till ps3/x360 kommer i närheten av rent tekniskt?
Den största fördelen jag kan se när det gäller konsolernas prestanda är att de kan "hushålla" med minnet mycket bättre, men de verkar inte kunna prestera så väldigt mycket bättre än vad deras gpu hade gjort om den satt i en pc. Ps3:ans gpu är lite kraftfullare än ett geforce 7800gtx och visst presterar ps3:an bättre en en dator med ett sådant grafikkort men har en pc dubbelt så stark gpu (som i fallet jag nämnde) så verkar inte ps3 ha en chans.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamW8:

När teknikchefen kommer med såna uttalanden så börjar man ju undra.

Undrar fram tills man läser EA, då blir det så självklart.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av miiw:

Hur kommer det sig då att en pc med en core2duo och ett 8800gt kan prestera grafik (ex: crysis warhed i 720p med höga inställningar) som ingenting till ps3/x360 kommer i närheten av rent tekniskt?
Den största fördelen jag kan se när det gäller konsolernas prestanda är att de kan "hushålla" med minnet mycket bättre, men de verkar inte kunna prestera så väldigt mycket bättre än vad deras gpu hade gjort om den satt i en pc. Ps3:ans gpu är lite kraftfullare än ett geforce 7800gtx och visst presterar ps3:an bättre en en dator med ett sådant grafikkort men har en pc dubbelt så stark gpu (som i fallet jag nämnde) så verkar inte ps3 ha en chans.

Därför att rendera en given scen i hög upplösning ger inget extra "protokol-overhead" jämfört med att rendera samma scen i lägre upplösning. Det enda som spelar roll här är bandbredd mot GPU RAM, något som är betydlig högre på dagens PC än på PS3/Xbox360.

Det är saker där t.ex. CPU och GPU ska samarbeta eller en sådan enkelt sak som att byta innehåll i en textur, på en konsol ändrar du en pekare i MMUn för att byta textur, på PCn ska man gå igenom lager efter lager för att göra samma sak. Resultatet är att man helt enkelt inte gör vissa saker i spel som är multiplattform då det helt enkelt inte fungerar på PC, medan andra saker inte görs för konsolerna inte har nog mer rå kraft.

John Carmack är frustrerad på PCn just därför att generella drivrutinsmodeller hindrar spelutvecklarna att använda finesser som faktiskt finns. Har pekar också på saker där PCn har sådan extrem kostnad att det helt enkelt inte går att använda
"Where on the consoles we just say “we are going to update this one pixel here,” we just store it there as a pointer. On the PC it has to go through the massive texture update routine, and it takes tens of thousands of times [longer] if you just want to update one little piece."

GPUn i PS4 ligger i nivå med dagens GPUer i 2000-3000kr klassen (fast dessa har ju inte precis 8GB RAM), grafikkort som speltillverkarna knappast kan kräva i sin PC-titlar då det skulle resultera i en för liten marknad. PS4-titlarna kommer initialt kunna vara mer avancerade rent grafiskt jämfört med samtida PC-spel då man för PS4 har 8GB GDDR5 RAM med 176GB/s bandbredd som minsta gemensamma nämnare.

Risken med både PS4 och Xbox One som jag ser det är att man, likt Wii U, helt enkelt valt en allt för klen CPU-del. Har inte jobbat med spelutveckling på över 10 år nu så har dålig koll på exakt vilka begränsningar man har idag, men det verkar ju trots allt som spel inte längre är speciellt begränsade av CPU-delen så den (relativt sätt) klena CPU-delen kanske inte är ett problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Äntligen ett upplyftande inlägg. Om nu medlemmarna i åsnejorden kunde läsa vad virtual void skrivit innan de postar fler dumma kommentarer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Därför att rendera en given scen i hög upplösning ger inget extra "protokol-overhead" jämfört med att rendera samma scen i lägre upplösning. Det enda som spelar roll här är bandbredd mot GPU RAM, något som är betydlig högre på dagens PC än på PS3/Xbox360.

Det är saker där t.ex. CPU och GPU ska samarbeta eller en sådan enkelt sak som att byta innehåll i en textur, på en konsol ändrar du en pekare i MMUn för att byta textur, på PCn ska man gå igenom lager efter lager för att göra samma sak. Resultatet är att man helt enkelt inte gör vissa saker i spel som är multiplattform då det helt enkelt inte fungerar på PC, medan andra saker inte görs för konsolerna inte har nog mer rå kraft.

John Carmack är frustrerad på PCn just därför att generella drivrutinsmodeller hindrar spelutvecklarna att använda finesser som faktiskt finns. Har pekar också på saker där PCn har sådan extrem kostnad att det helt enkelt inte går att använda
"Where on the consoles we just say “we are going to update this one pixel here,” we just store it there as a pointer. On the PC it has to go through the massive texture update routine, and it takes tens of thousands of times [longer] if you just want to update one little piece."

GPUn i PS4 ligger i nivå med dagens GPUer i 2000-3000kr klassen (fast dessa har ju inte precis 8GB RAM), grafikkort som speltillverkarna knappast kan kräva i sin PC-titlar då det skulle resultera i en för liten marknad. PS4-titlarna kommer initialt kunna vara mer avancerade rent grafiskt jämfört med samtida PC-spel då man för PS4 har 8GB GDDR5 RAM med 176GB/s bandbredd som minsta gemensamma nämnare.

Risken med både PS4 och Xbox One som jag ser det är att man, likt Wii U, helt enkelt valt en allt för klen CPU-del. Har inte jobbat med spelutveckling på över 10 år nu så har dålig koll på exakt vilka begränsningar man har idag, men det verkar ju trots allt som spel inte längre är speciellt begränsade av CPU-delen så den (relativt sätt) klena CPU-delen kanske inte är ett problem.

Jag jämförde inte ps3/x360 med dagens datorer utan med en dator från 2006 och även den slår de konsolerna när det kommer till att köra 3d-grafik.
Även om den datorn hade ett geforce 8800gts 320mb (bara marginellt mer vram än ps3) så hade den fortfarande haft bättre prestanda än ps3/x360.
Har sett crysis warhead och battlefield 3 köras på det kortet och även där har de gamla konsolerna ingen chans är det kommer till prestanda.

Jag tror att optimering kommer att hjälpa ps4 mycket, men om historien är en indikator så kan inte en konsol slå en pc med 2 ggr starkare gpu. Radeon 7970Ghz ed. är en ca dubblet så stark gpu som den i ps4, kanske kan ps4 prestera lika bra som en pc med det grafikkortet, flera år in i sin livstid när utvecklarna lärt sig hårdvaran.
Vi får helt enkelt vänta och se.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Hmm det är år 2013 och forumet har ingen automatisk "Sålla bort troll funktion".
Herregud, läs några av ovanstående inlägg och skriv något igen?

är du kanske någon fundamentalist konsol fanboy ? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Risken med både PS4 och Xbox One som jag ser det är att man, likt Wii U, helt enkelt valt en allt för klen CPU-del. Har inte jobbat med spelutveckling på över 10 år nu så har dålig koll på exakt vilka begränsningar man har idag, men det verkar ju trots allt som spel inte längre är speciellt begränsade av CPU-delen så den (relativt sätt) klena CPU-delen kanske inte är ett problem.

Du vet uppenbarligen mycket mer än mig, men jag blev chockad när jag läste att en PC med DX11 måste använda sig av högst 5000 "draw calls" för att inte få prestandaproblem, medan dagens konsoler utan problem använder 10-20000 draw calls
Sen har vi Timothy Lottes, som skapade FXAA, som har sagt att spel till PS4 har potentialen att vara ljusår före PCn.

Har sett spelutvecklare på olika forum nämna att draw calls kan bli ett stort problem för PCn nu när de nya konsolerna kommer. Tydligen kan ett PC-spel idag dedikera varsin kärna till draw calls och grafikkortsdrivrutinen

Hoppas iaf att användning av instruktionsuppsättningar som AVX etc kommer användas på PC också nu när konsolerna får stöd för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Jag jämförde inte ps3/x360 med dagens datorer utan med en dator från 2006 och även den slår de konsolerna när det kommer till att köra 3d-grafik.
Även om den datorn hade ett geforce 8800gts 320mb (bara marginellt mer vram än ps3) så hade den fortfarande haft bättre prestanda än ps3/x360.
Har sett crysis warhead och battlefield 3 köras på det kortet och även där har de gamla konsolerna ingen chans är det kommer till prestanda.

Jag tror att optimering kommer att hjälpa ps4 mycket, men om historien är en indikator så kan inte en konsol slå en pc med 2 ggr starkare gpu. Radeon 7970Ghz ed. är en ca dubblet så stark gpu som den i ps4, kanske kan ps4 prestera lika bra som en pc med det grafikkortet, flera år in i sin livstid när utvecklarna lärt sig hårdvaran.
Vi får helt enkelt vänta och se.

Ja, nu har ju ingen konsoll haft en arkitektur som (PS4) denna innan. Dvs hyfsat kraftful gpu kombinerat med en ok cpu på samma kärna, och som också delar samma minne, (känns som jag upprepar mig och många andra). Virtual void har redan förklarat detta lite utförligare. PS3'an som exempel var det ju väldigt få utvecklare som kunde nyttja till fullo (fortfarande) på grund av sin komplexa arkitektur.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.