Hur positionerar ni era skärmar (Gäller er som kör 2 skärmar!)?

Permalänk
Medlem

Hur positionerar ni era skärmar (Gäller er som kör 2 skärmar!)?

Hej!

Hur positionerar ni era skärmar?
Skaffade en andra skärm som jag hämtade idag. Har satt upp den men vet inte riktigt om det känns rätt.

Har ni er "main skärm" helt centralt och den andra mer sidan om? Eller kör ni båda så centralt som möjligt? alltså att ingen är direkt helt center?

Permalänk

Jag kör på 2 skrämar, spelar på den ena och har allt möjligt på den andra. Min premära skärm är 95% central, lite till vänster, sen den andra till höger om, stående lite snett så det blir en vettig vinkel att se (så man inte får fel betrakningsvinkel). Tycker jag fungerar bäst Skulle vara oskönt med båda centralt när jag bara har spelen på premära (eller det jag gör för tillfället)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Ursäkta för dålig kamera. Sitter fortfarande på en "gammal" 3GS.. Dock blir det en HTC 8X snart.

OnT: Jag har min primära 23" skärm i centrum, sedan en 19" på sidan för bl.a Steam, Spotify, Skype etc.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag kör en rakt fram och en åt höger.
Märkte nu att den rakt fram så sitter jag typ lite mer än häflten åt höger. Men jag spelar aldrig utan har bara setupen till arbete och sådant.
Hade en tredje till nyligen, men den ärvde barnen till sitt rum. Alla skärmar i samma storlek, underlättar när man flaxar med program och rutor mellan de olika skärmarna.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag kör min "main"-display mer eller mindre centrerad (dock förskjuten cirka 10cm åt höger) och sedan har jag min andra skärm till vänster, precis bredvid min "main"-display. Båda skärmarna är vinklade mot mig.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

sitter med fötterna på mitt bord som skärmarna står på, sitter som en kung 24/7.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Jag kör min "main"-display mer eller mindre centrerad (dock förskjuten cirka 10cm åt höger) och sedan har jag min andra skärm till vänster, precis bredvid min "main"-display. Båda skärmarna är vinklade mot mig.

Samma här

Skulle vara taskigt om båda skärmarna var vinklade bort från dig *badum tss*

Permalänk
Medlem

Jag har placerat mina skärmar efter hur mitt skrivbord är placerat i rummet.
Det har blivit så att jag har en 27" rakt framför och en 24" till vänster sedan har jag plats för bärbar eller labbutrustning till höger innan jag krockar med en bokhylla.

Tror det bästa hade varit två 27" på högkant men måste bara ta mig i kragen och köpa en till U2711. Känns som att man får mer ut av att ha stor vertikal yta än väldigt bred när man programmerar eller håller på med grafiskt arbete.

Om du inte spelar så testa att köra båda skärmarna på högkant om du har den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Sorry för dålig bild var skakig efter att ha dygnat när bilden togs.

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu 3 skärmar men ibland så använder jag bara 2 pga tredje är onödig in princip. Då kör jag precis som i eyefinity setups fast med en avstängd. Tror jag skulle kört det om ja bara hade 2 skärmar också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag tre monitorer men tidigare har jag bara använt två en längre tid.
Jag väljer mina skärmar ganska noga så de jag har på sidorna ska kunna stå i pivot.
Då har jag huvudskärmen rakt framför mig och pivot skärmen i pivot läge oftast på höger sida så jag bara vrider huvudet lite lätt för när jag surfar osv.
Nu har jag dubble 20" i pivot bredvid min 30"are vilket då självklart 30"arn är i mitten rakt framför mig.

Orsaken till att jag har en mitt framför mig är för att det är oftast en speciell skärm som används mer än den andra och då är det skönare att ha den rakt framför istället för lite åt sidan och den man inte kollar på lika mycket kan vara lite mer åt sidan.

Permalänk
Medlem

Jag kör main mitten och den andra till höger. den är lite mindre så jag ha den stående på en skrvare ås den hamnar i ok linje i överkant med main.

Edit:
Fick backa stolen. Sitter inte så snett som på bilden. Jag sitter rakt fram och så att jag tittar strax under mitten på den till vänster. så att fokus på den högra ligger lite högre.

Edit:
Jag skulle inte klara mig utan 2 skärmar. Vill ha fler inkopplade, mindre då. Men de jag har är bara vga.

Edit igen:
Om jag kollar upp till höger ser jag denna. Det är utifrån hur jag ser. (den används bara för lag eller som extra burk så man kan surfa och betala räkningar ifall denna dator skulle gå sönder)

Spela på en eller fler. men att ha fler att placera olika saker på för sortering. Det är trevligt. Men det vet alla som har jobbat med support.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

Ursäkta hur nasty mitt tangentbord ser ut, det syns inte utan blixt. Blir nog en tvätt imorgon.

Anyway, tog bilden uppifrån för att du skulle se att andraskärmen står lite snett bakom mainskärmen, för jag kör ju på en main och en sekundär.

Har sänkt ljusen maximalt på andraskärmen dessutom, den ska liksom inte märkas om man inte tittar rakt på den. Har den mest till spotify men även typ, minecraft-wikin när man ska försöka sig på potions och sånt.

Gillar inte att göra båda lika viktiga, så man har skarven i mitten, även om man har två identiska skärmar (har det på jobbet) så blir det lite desorienterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

http://blargmode.se/files/images/626.jpg

Ursäkta hur nasty mitt tangentbord ser ut, det syns inte utan blixt. Blir nog en tvätt imorgon.

Anyway, tog bilden uppifrån för att du skulle se att andraskärmen står lite snett bakom mainskärmen, för jag kör ju på en main och en sekundär.

Har sänkt ljusen maximalt på andraskärmen dessutom, den ska liksom inte märkas om man inte tittar rakt på den. Har den mest till spotify men även typ, minecraft-wikin när man ska försöka sig på potions och sånt.

Gillar inte att göra båda lika viktiga, så man har skarven i mitten, även om man har två identiska skärmar (har det på jobbet) så blir det lite desorienterat.

Ok tack för bilderna allihop samt text! Uppskattas!

@Blargmode Hur sänker man ljus/fixar med kontrast etc på skärmen som man har till höger/vänster? Jag kan bara ändra på min "main skärm" så att säga. Har en BenQ XL2420T. Men hur gör man för att fixa den andras färger etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack för bilderna allihop samt text! Uppskattas!

@Blargmode Hur sänker man ljus/fixar med kontrast etc på skärmen som man har till höger/vänster? Jag kan bara ändra på min "main skärm" så att säga. Har en BenQ XL2420T. Men hur gör man för att fixa den andras färger etc?

Jag antar att din skärm har fysiska knappar? Isåfall får du knappa runt på dem tills du hittar options för brightness.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Main skärmen mer i mitten sen andra vid sidan om, fungerar fin-fint

Sorry för dålig kvalité, värdelös mobilkamera :/

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk

Till höger (film, web m.m.) 24"
I mitten (primär) 24"
Till vänster (Spotify/Skype) 18"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jag med 22tum "main" mitt framför och en 17tum direkt till höger. Funkar bra när man mest nyttja huvudskärmen och använder den extra till att slå upp saker på nätet med samt hantera vår telefonväxel på.

Hemma kör jag med 3 skärmar så där är 30tum i mitten och en 22tum ställd på högkant på varje sida.

Vilken sida som känns bäst beror nog på om du är vänster eller högerhänt, då min kolleger på jobbet har valt att ha den lilla skärmen till höger förutom den som är vänsterhänt som har sin på vänster sida.

Permalänk
Medlem

Kör två 2209WA hemma och två 2204M på mitt kontor i samma konf (ena "vanlig" och andra på högkant. Sitter hyffsat centrerat mellan skärmarnas ytterkanter.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Typ såhär

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Benham20:

Ok tack för bilderna allihop samt text! Uppskattas!

@Blargmode Hur sänker man ljus/fixar med kontrast etc på skärmen som man har till höger/vänster? Jag kan bara ändra på min "main skärm" så att säga. Har en BenQ XL2420T. Men hur gör man för att fixa den andras färger etc?

Det beror på vad det är för skärm du har, men det är som Wrathborn771 sa, du får fiddla runt lite man knappar på andraskärmen. Det mesta brukar förklara sig själv väl inne i menyn

Permalänk

Kör precis som zyberzero, en rakt framför som huvudskärm och en på högersidan som sekundär skärm på höjden. Smidigt på höjden av flera anledningar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Väcker liv i denna döda tråden om det går bra.

Koppla precis in en extra skärm, men jag vill ha den ena ståendes medans huvudskärmen ligger. Har gjort detta innan, men helt glömt hur man gör. Någon som kan hjälpa mig med detta?

Edit:

Fick löst problemet. Va ju lika enkelt som att gå.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |