Permalänk
Medlem

Tillåten Temperatur i Chassi

Vilken temperatur är acceptabel i ett chassi. Så inte något tar skada framöver liksom, är lite paranoid att in data är för varm..

Och en liten snabbis - Tar en 120mm fläkt mkt ström av Supply Boxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pura123:

Vilken temperatur är acceptabel i ett chassi. Så inte något tar skada framöver liksom, är lite paranoid att in data är för varm..

Och en liten snabbis - Tar en 120mm fläkt mkt ström av Supply Boxen?

Värmen i chassit är ju inte så relevant, snarare temps på processor och grafikkort.

Vad är en supply box? Menar du nätaggregatet, nej isf.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har du varma saker i så blir det varmt i datorn speciellt utan chassifläktar, som KKay skriver så är tempen på allt annat relevant.

Vad har du för temp på cpu, gpu, moderkort/chipset?

Permalänk
Medlem

aa, jag menar nätaggregatet. Jag har just nu 2 fläktar, en på ovansidan och en bakom. Men sedan jag köpte mitt Asus GTX 480 och la mitt tidigare GTX 275 som dedicerat PhysX kort så blev datorn varmare, vilket inte är konstigt.

Mitt GTX 480 håller sig till sina normala temperaturer under spel(ca 75-95 grader) och när jag inte lirar ligger det på 40-60.
GTX 275 bidrar ju inte med någon värme direkt eftersom det är PhysX kort antar jag. Men eftersom det ligger tätt inpå under GTX 480 kanske det kan minska luft tillförseln till GTX 480? (jag har yrar runt )

Jag använder mig utav MSI Afterburner och jag får bara fram GPU tempen. Vad för andra program kan jag använda mig utav för att ta reda på CPU, moderkort/chipset? (vet inte om MSI afterburner kan få fram det, om det kan, så har jag inte hittat d)
Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

(jag bara yrar runt)* Skrev fel i posten innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pura123:

(jag bara yrar runt)* Skrev fel i posten innan

Coretemp Funkar väldigt bra för mig.

Du kan sen hetta up CPUn för ett load test med t.ex Prime95 eller IntelBurnTest

Under 70 grader på CPUn är bra. Under 80 är ok.. Men kan kännas lite väl för varmt. Över 80 är inte bra alls, då får du kolla upp lite bättre kylning för CPUn eller chassiet.

Själv siktar jag alltid på att få tempen under 75 grader när jag klockar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Coretemp Funkar väldigt bra för mig.

Du kan sen hetta up CPUn för ett load test med t.ex Prime95 eller IntelBurnTest

Under 70 grader på CPUn är bra. Under 80 är ok.. Men kan kännas lite väl för varmt. Över 80 är inte bra alls, då får du kolla upp lite bättre kylning för CPUn eller chassiet.

Själv siktar jag alltid på att få tempen under 75 grader när jag klockar.

Han har väl inte sagt vad han har för processor? Max temp skiljer sig en del mellan olika processorer.

Har du bara två fläktar så råder jag dig att köpa fler.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tack på förhand! Uppskattar det verkligen!
-------------------------------
OPERATING SYSTEM:
Windows 2.6.1.7600
----------------------------
CPU TYPE:
Intel® Core™ i7 CPU 860 @ 2.80GHz
------------------------------------------------------
CPU SPEED (GHZ):
2.82
---------------------------------------
SYSTEM MEMORY (GB):
4
-----------------------------------
VIDEO CARD MODEL:
NVIDIA GeForce GTX 480 + Dedicerat GTX 275
---------------------------------------
VIDEO CARD DRIVER:
nvd3dum.dll
------------------------------
DESKTOP RESOLUTION:
1920x1080
---------------------------------
HARD DISK SIZE (GB):
931.51
---------------------------------------
HARD DISK FREE SPACE (GB):
755.23
----------------------------------

Det är min nuvarande datorinformation. Jag ska dra lite CPU mätningar(med Core Temp ) så snabbt som möjligt och sedan informera er!
Btw, hur checkar jag moderkort/chipset? Någon nämnde det ovan

Ni e grymma! = True Story

Permalänk
Medlem

cpu temp ska helst inte överstrida 70c dom klarar av det men inte bra i längden oavsett cpu så är det inte bra i längden , dagens gpu tål att ligga som högst vid 90c men klarar av som max 110c dock helst inte över 80c i längden.

enkel regel om värme , allt som drar ström ger värme , 2st chassi fläktar ska funka bra nog , men om du ska ha flera så kolla noga hur luften ska gå igenom chassit , kan ju tänka lite att om varje fläkt drar luft mot ett håll och dina andra fläktar så som cpu/gpu kan bråka om luftflöda i lådan så kolla hur chassit har tänk sig sitt luftflöda med kyla in och värme ut.

för kolla moderkort , processor och hårdisk värme i ett program heter speccy men för mer info om typerna så är det som dom andra sagt exempel core temp för processor,

om du kör något med oc rekommenderar jag att du handlar speciela fläktar för just gpu/cpu istället för chassi fläkt.

moderkort värme är ungefär samma som cpu värme i tålighet.

för sänka värmen utan att göra stora kostnader är att rensa fläktar från damm och i cpu med att byta kylpasta också , kylpasta ska hålla i cirka 3-4 år med den som är orginal som satt på fläkten från början , byta kylpasta på gpu också dock!! öppnar du gpu fläkten och skruvar där för göra detta så var medveten att garantin inte håller längre!

kylpasta hjälper med många celsius om det var problemet , rekomenderar Arctic Silver 5 som kylpasta men om kylpastan redan fungerade så sänker denna kylpastan med cirka 2-5c som max.

Hoppas du fått så mycket info som möjligt om kylning och värme.

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonte94:

Wall of text

Off topic men hur gjorde du för att hitta en nästan 3 år gammalt tråd och hur gick signalerna i hjärnan när du bestämde dig för att skriva ett A4 till den gamla tråden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

rolig

Skrivet av Serzarian:

Off topic men hur gjorde du för att hitta en nästan 3 år gammalt tråd och hur gick signalerna i hjärnan när du bestämde dig för att skriva ett A4 till den gamla tråden?

tänk dej själv att man bara läsar allt å sen när man skickar det och kollar i tråden så kanske man märker 2010 XD haha

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz