Söker Grafikkort för fler skärmar, men inte är för dyrt! <: Fråga också: vad begränsar antalet skärmar inkopplade hos GPU?

Permalänk

Söker Grafikkort för fler skärmar, men inte är för dyrt! <: Fråga också: vad begränsar antalet skärmar inkopplade hos GPU?

Hejhej

Jo, just nu kör jag med Radeon x1950 pro och vad jag kommit fram hittils är att jag inte kan köra med fler än 2 skärmar (om någon vet så kan man ju säga till :> )

Hmm, så då tänker jag om man skulle köpa något nytt med stöd för många skärmar! Jag och min kusin köpte för några veckor sen ett HD 7770 och vi såg att det fanns 4 skärmutgångar! Men olyckligtvis kunde vi bara få igång det med 2 skärmar. (Felsökning pågår men har stannat av ^^ ) Här är tråden:
Problem med Radeon HD 7770: Går ej att använda med 3 skärmar.

Så erfarenheten hittils är att det inte är så enkelt. Man ska inte stirra sig blind på antalet kontakter som finns tillgängliga. Efter lite läsning på olika ställen så har jag kommit fram till olika saker:

  • T ex 2 kontakter kan dela samma kanal i grafikkortet internt. Dvs, dessa 2 kontakter kan 2 skärmar ej kopplas till samtidigt (iallafall inte få olika bild)

  • Sen så kan man bara använda fler grafikkort på en kontakt om man kör DisplayPort 1.3 eller hur det var :S

  • Det går rykten om att det finns DVI-splitters som gör att man kan ansluta 2 skärmar till en DVI-kontakt med en special-splitter utan att det blir mirror! Men verkar ovanligt. Inte standard iallafall.

  • Och om man har tur att ha ett grafikkort på moderkortet ska man ha en Z-styrkrets på MoBot. (Men då är det ju inte så bra att köra spel genom Mobo-GPU)

Men då funderar man på olika saker:

  • Vilka fler saker är det man ska tänka på för att veta hur pass bra grafikortet stödjer fler skärmar? Kanske man bara kan köra fler skärmar om man kör DisplayPort t ex. Vad vet jag. Vad vet ni?

  • Och sen, [B]vad är det som begränsar i GPU att man kan köra med fler skärmar? Är det något som AMD/Nvidia bestämmer eller är det ASUS/MSI/Gigabyte/PNY bestämmer?

  • Vilka grafikkort i nuläget är det som verkligen har stöd för många skärmar på riktigt och det verkligen fungerar?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Jo, just nu kör jag med Radeon x1950 pro och vad jag kommit fram hittils är att jag inte kan köra med fler än 2 skärmar (om någon vet så kan man ju säga till :> )

Hmm, så då tänker jag om man skulle köpa något nytt med stöd för många skärmar! Jag och min kusin köpte för några veckor sen ett HD 7770 och vi såg att det fanns 4 skärmutgångar! Men olyckligtvis kunde vi bara få igång det med 2 skärmar. (Felsökning pågår men har stannat av ^^ ) Här är tråden:
Problem med Radeon HD 7770: Går ej att använda med 3 skärmar.

Så erfarenheten hittils är att det inte är så enkelt. Man ska inte stirra sig blind på antalet kontakter som finns tillgängliga. Efter lite läsning på olika ställen så har jag kommit fram till olika saker:

  • T ex 2 kontakter kan dela samma kanal i grafikkortet internt. Dvs, dessa 2 kontakter kan 2 skärmar ej kopplas till samtidigt (iallafall inte få olika bild)

  • Sen så kan man bara använda fler grafikkort på en kontakt om man kör DisplayPort 1.3 eller hur det var :S

  • Det går rykten om att det finns DVI-splitters som gör att man kan ansluta 2 skärmar till en DVI-kontakt med en special-splitter utan att det blir mirror! Men verkar ovanligt. Inte standard iallafall.

  • Och om man har tur att ha ett grafikkort på moderkortet ska man ha en Z-styrkrets på MoBot. (Men då är det ju inte så bra att köra spel genom Mobo-GPU)

Men då funderar man på olika saker:

  • Vilka fler saker är det man ska tänka på för att veta hur pass bra grafikortet stödjer fler skärmar? Kanske man bara kan köra fler skärmar om man kör DisplayPort t ex. Vad vet jag. Vad vet ni?

  • Och sen, [B]vad är det som begränsar i GPU att man kan köra med fler skärmar? Är det något som AMD/Nvidia bestämmer eller är det ASUS/MSI/Gigabyte/PNY bestämmer?

  • Vilka grafikkort i nuläget är det som verkligen har stöd för många skärmar på riktigt och det verkligen fungerar?

Du kan använda upp till två av följande kontakter på grafikkortet och få bild:
DVI,HDMI,VGA.

För att få fler skärmar krävs användandet av DisplayPort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan använda upp till två av följande kontakter på grafikkortet och få bild:
DVI,HDMI,VGA.

För att få fler skärmar krävs användandet av DisplayPort.

Justä, en sak till jag tänkte på då ang DisplayPort. Krävs det då DisplayPort hela vägen från grafikkortets kontakt till skärmen? Eller kan man köra med t ex en DisplayPort-DVI-adapter och det fugnerar bra ändå? Liten bild:

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd

Mitt förra grafikkort var ett asus 6970 dc2, med 4 display port och 2 dvi. går att ansluta 6 skärmar (och köra allihopa i Eyefinity, till och med).

Har man särskilda krav beträffande antal skärmar får man kolla efter liknande varianter av kort. Annars ska väl i princip alla hyfsade kort klara minst 3 skärmar iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Justä, en sak till jag tänkte på då ang DisplayPort. Krävs det då DisplayPort hela vägen från grafikkortets kontakt till skärmen? Eller kan man köra med t ex en DisplayPort-DVI-adapter och det fugnerar bra ändå? Liten bild:

http://www.pclan.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/9...

Ja det ska fungera om du använder en adapter. Spelar ingen roll vad du ändrar till. Det viktigaste är att det är en aktiv adaptar som ändrar signalen då de är kodade på olika sätt.
Lättast är att köpa en DP kabel om skärmen stödjer det.
http://cdon.se/hemelektronik/displayport_to_display_port_3.0m...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Värt att veta är att det bara går att ändra signalen från display port till dvi, inte tvärt om. Du kan aldrig koppla in display port i en dvi-utgång, alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det ska fungera om du använder en adapter. Spelar ingen roll vad du ändrar till. Det viktigaste är att det är en aktiv adaptar som ändrar signalen då de är kodade på olika sätt.
Lättast är att köpa en DP kabel om skärmen stödjer det.
http://cdon.se/hemelektronik/displayport_to_display_port_3.0m...

Signalen är kodad på olika sätt? Vilka olika sätt kan det finnas? Analoga RGB-signaler kan vi utesluta, men en del olika digitala signaler kanske?

Hmm, hur vet man om adaptern är aktiv? Kommer en passiv adapter aldrig fungera? Kan man se om mitt exempel (HP DisplayPort-DVI-adapter, Serienummer: 481409) är aktiv?

Skrivet av trolliban:

Värt att veta är att det bara går att ändra signalen från display port till dvi, inte tvärt om. Du kan aldrig koppla in display port i en dvi-utgång, alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Så en sånhär kan man inte koppla från DVI-porten på grafikkortet till DisplayPorten på skärmen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

de billigaste alternativet jag kan tänka mig är väl ett begagnat 6950 om du ska köra massvis av skärmar, ingen bra spelprestanda kanske men det ska funka med 3 skärmar om du kör 2x dvi och 1x display port, 3e skärmen måste alltid vara display port!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Så en sånhär kan man inte koppla från DVI-porten på grafikkortet till DisplayPorten på skärmen?

Näe, jag vet inte riktigt till vad man skulle använda en sån där kabel. Så vitt jag förstått är DP till DVI möjligt utan några konstigheter, men inte tvärt om. Bland annat därför att DVI inte har lika många kontakter och på grund av olikheterna i protokollens uppbyggnad.

Jag är ingen expert i området, så nån som vet mer får gärna fylla i luckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!