dubbel lösning av radiatorer i små chassin

Permalänk
Medlem

dubbel lösning av radiatorer i små chassin

jag undrar går det att sätta 2 radiatorer av storlek 120mm som en macka med en fläkt i mellan samt en på var sida? typ såhär

0=fläkt
I=Radiator

0I0I0

fungerar det eller ska jag kanske satsa på en annan lösning än två färdigfyllda system?

Chassi Fractal Design Node 304

kylar lösningarna Corsair H80 (sitter i)
och Arctic Cooling Accelero Hybrid (tänkt till grafikkortet om det fungerar som jag tänkt)

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Klart det går att köra dubbelmacka, men det blir ju isåfall att man blåser varm luft på en radiator vilket kanske inte är helt optimalt. Men fungerar gör det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

jag undrar går det att sätta 2 radiatorer av storlek 120mm som en macka med en fläkt i mellan samt en på var sida? typ såhär

0=fläkt
I=Radiator

0I0I0

fungerar det eller ska jag kanske satsa på en annan lösning än två färdigfyllda system?

Chassi Fractal Design Node 304

kylar lösningarna Corsair H80 (sitter i)
och Arctic Cooling Accelero Hybrid (tänkt till grafikkortet om det fungerar som jag tänkt)

Skulle det inte att funka att sätta dom så här

----kalluft----> 0II0 ----varmluft---->

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skulle det inte att funka att sätta dom så här

----kalluft----> 0II0 ----varmluft---->

känns som att det skulle fungera bättre faktist, men det kanske inte gör någon skillnad heller?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

skulle ju vara snällt om någon som har grejor kunde testa så man inte köper något i onödan
men kör man så kanske man ska ha det som genererar mest värme sist i ledet vilket jag tror är mitt 6950, eller blir en i7 2600 varmare?

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Instinktivt tycker jag det inte bör vara några problem, men du får tänka till lite hur du kopplar ihop det hela; kör luft och brine i "motsatta riktningar", så luften passerar den andra radiatorn i slingan först. Det varma vattnet från cpu:n går in och möter den uppvärmda luften som passerat genom den första radiatorn (luften är givetvis fortfarande svalare än brinen som kommer in i första radiatorn, då den bara värmts upp av den kallare brinen i den andra radiatorn), och fortsätter sedan till den andra radiatorn, och kyls vidare av "ny" luft som inte passerat genom någon radiator. Alltså så här:

<--- luftflödets riktning 0I0I0 1 2 <- Ordning som brinet passerar de två radiatorerna

Hur många fläktar du vill använda, och hur du konfigurerar dem, är ju egentligen bara en fråga om vilket luftflöde du vill ha. Förmodligen kommer du få minskat utbyte för varje fläkt du sätter dit, två fläktar ger inte dubbelt så stort flöde som en och så vidare. Och kan du åstadkomma tillräckligt flöde med färre fläktar, så är väl det bättre.

Det viktiga är som sagt att luft- och brineflöde är motriktade.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmobbare

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Citat:

The stacked rads almost always perform worse than the solo rad with the same number of fans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instinktivt tycker jag det inte bör vara några problem, men du får tänka till lite hur du kopplar ihop det hela; kör luft och brine i "motsatta riktningar", så luften passerar den andra radiatorn i slingan först. Det varma vattnet från cpu:n går in och möter den uppvärmda luften som passerat genom den första radiatorn (luften är givetvis fortfarande svalare än brinen som kommer in i första radiatorn, då den bara värmts upp av den kallare brinen i den andra radiatorn), och fortsätter sedan till den andra radiatorn, och kyls vidare av "ny" luft som inte passerat genom någon radiator. Alltså så här:

<--- luftflödets riktning 0I0I0 1 2 <- Ordning som brinet passerar de två radiatorerna

Hur många fläktar du vill använda, och hur du konfigurerar dem, är ju egentligen bara en fråga om vilket luftflöde du vill ha. Förmodligen kommer du få minskat utbyte för varje fläkt du sätter dit, två fläktar ger inte dubbelt så stort flöde som en och så vidare. Och kan du åstadkomma tillräckligt flöde med färre fläktar, så är väl det bättre.

Det viktiga är som sagt att luft- och brineflöde är motriktade.

nu var det ju så att jag frågade eftersom det är två olika slutna system det rör sig om, hade det varit ett costom hade det bara varit en radiator

men tack ändå

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

nu var det ju så att jag frågade eftersom det är två olika slutna system det rör sig om, hade det varit ett costom hade det bara varit en radiator

men tack ändå

Ah, okej, det sätter ju saken i en annan dager. De där fläktarna har väl dock en ganska rejäl överkapacitet, blir verkligen luften så mycket varmare under passagen? Har i alla fall själv aldrig upplevt att den känns direkt varm, kanske kan du "återanvända" luften till den andra radiatorn om temperaturskillnaden före och efter den första radiatorn är liten.

Har du grejerna hemma kan du väl bestämma dig för vilken av CPU och GPU du vill ha lägst temperatur på, sedan koppla in vattenkylning på den, och lasta datorn efter att du placerat termometer efter radiatorn. Handlar det bara om något tiotal grader temperaturökning, så lär det vara lugnt att slänga in nästa radiator efter den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, okej, det sätter ju saken i en annan dager. De där fläktarna har väl dock en ganska rejäl överkapacitet, blir verkligen luften så mycket varmare under passagen? Har i alla fall själv aldrig upplevt att den känns direkt varm, kanske kan du "återanvända" luften till den andra radiatorn om temperaturskillnaden före och efter den första radiatorn är liten.

Har du grejerna hemma kan du väl bestämma dig för vilken av CPU och GPU du vill ha lägst temperatur på, sedan koppla in vattenkylning på den, och lasta datorn efter att du placerat termometer efter radiatorn. Handlar det bara om något tiotal grader temperaturökning, så lär det vara lugnt att slänga in nästa radiator efter den

jag tror ju att gpun blir varmare än cpun då jag använder burken till bitcoin mining, sen har jag ganska hög cfm på mina 2 cougar vortex fläktar så om jag sätter gpu radiatorn sist i ledet borde ge bäst kylning

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1363306/watercooling-a-node-304-al...

Snygg lösning med två radiatorer. Men då måste du ju bygga ihop allt själv.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

http://www.overclock.net/t/1363306/watercooling-a-node-304-al...

Snygg lösning med två radiatorer. Men då måste du ju bygga ihop allt själv.

Tror jag börjar med två systems lösningen, och kör med custom systemet med 2 radiatorer när 8000 serien från AMD kommer, så hinner jag införskaffa cpu block pump etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

skummade igenom den men kan inte hitta vad Y-Axeln markerar :S vatten/luft delta?

Permalänk
Skrivet av cybermas:

jag undrar går det att sätta 2 radiatorer av storlek 120mm som en macka med en fläkt i mellan samt en på var sida? typ såhär

0=fläkt
I=Radiator

0I0I0

fungerar det eller ska jag kanske satsa på en annan lösning än två färdigfyllda system?

Chassi Fractal Design Node 304

kylar lösningarna Corsair H80 (sitter i)
och Arctic Cooling Accelero Hybrid (tänkt till grafikkortet om det fungerar som jag tänkt)

kanske det här funkar bättre?

I0I

elr blir det typ samma sak som dom andra förslagen?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Johan12:

skummade igenom den men kan inte hitta vad Y-Axeln markerar :S vatten/luft delta?

Vad menar du? Det är radiatorkonfig i sidled och temperaturskillnad i höjdled?

Edit: Men ja, precis. Vatten/luft delta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

jag undrar går det att sätta 2 radiatorer av storlek 120mm som en macka med en fläkt i mellan samt en på var sida? typ såhär

0=fläkt
I=Radiator

0I0I0

fungerar det eller ska jag kanske satsa på en annan lösning än två färdigfyllda system?

Chassi Fractal Design Node 304

kylar lösningarna Corsair H80 (sitter i)
och Arctic Cooling Accelero Hybrid (tänkt till grafikkortet om det fungerar som jag tänkt)

Risken är att det väsnas.

Du dubblar ju avledningsytan så det är bra.
Du ökar samtidigt motståndet för luften som ska ta med sig värmen.
Så med en klen fläkt så kan man få sämre resultat.
Håller du samma luftflöde genom de två som en fläkt ger på en readiator så blir det bättre.
Fläktar är också oftast duktigare på att trycka luft än att suga, så att ha en fläkt mellan dem låter inte optimalt? Edit: läste slarvigt. Kan funka, men det vore nog bättre med en kraftig fläkt som trycker genom båda.

Det är ju luften genom radiatorn som leder bort värmen.
Med en dubbelt så stor radiator så dubblar du också luftmängden som passerar.
Med två på rad så ökar du avledningsytan men minskar luftflödet om samma fläktar används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

jag undrar går det att sätta 2 radiatorer av storlek 120mm som en macka med en fläkt i mellan samt en på var sida? typ såhär

0=fläkt
I=Radiator

0I0I0

fungerar det eller ska jag kanske satsa på en annan lösning än två färdigfyllda system?

Chassi Fractal Design Node 304

kylar lösningarna Corsair H80 (sitter i)
och Arctic Cooling Accelero Hybrid (tänkt till grafikkortet om det fungerar som jag tänkt)

Borde fungera bra.
(men givetvis lite sämre än 2 ostackade radiatorer)

Föreslår dock fläktplaceringar enl. nedan:

0=fläkt
I=Radiator

0I0I -->

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”