Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra i sommar?

Med tanke på att jag bara har sommarjobb i 2 veckor i sommar så har jag väldigt mycket död tid att fylla. Har tänkt lite på att bygga en boominator, men det är tyvärr för dyrt.
Ge jättegärna tips om vad jag kan göra i sommar. Eller vad du ska göra i sommar, så kan jag kanske härma dig?

Jag är intresserad av: Datorer, Bygga egna saker (vare sig det är trä, metall, papp, whatever), Ljud (högtalare, hörlurar), och massa annat

Krav: Inte så farligt dyrt (finns ingen egentlig budget, så länge som det är prisvärt), Det ska gå åt många timmar till arbete!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jobba ihjäl mig.... :-/ Kanske inget du vill göra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jobba ihjäl mig.... :-/ Kanske inget du vill göra..

skulle gärna vilja ha mer jobb, men har som sagt bara 2 veckor.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle gärna vilja ha mer jobb, men har som sagt bara 2 veckor.

Själv ska jag bara åka iväg en eller två veckor under hela lovet, inget jobb. Hur skönt som helst. Men tja, försök hitta en hobby och du gillar ju att bygga. Ett custom-chassi i trä?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Med tanke på att jag bara har sommarjobb i 2 veckor i sommar så har jag väldigt mycket död tid att fylla. Har tänkt lite på att bygga en boominator, men det är tyvärr för dyrt.
Ge jättegärna tips om vad jag kan göra i sommar. Eller vad du ska göra i sommar, så kan jag kanske härma dig?

Jag är intresserad av: Datorer, Bygga egna saker (vare sig det är trä, metall, papp, whatever), Ljud (högtalare, hörlurar), och massa annat

Krav: Inte så farligt dyrt (finns ingen egentlig budget, så länge som det är prisvärt), Det ska gå åt många timmar till arbete!

Testa bygga något chassi kanske, kostar inte överdrivet mycket och du kan ju börja med en modell i antingen papp eller trä och sen gå upp till aluminium eller något. Det kan ta ett bra tag för att få det snyggt om du inte har tillgång till avancerade verktyg men om du har tålamod kan du säkert få det bra.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Med tanke på att jag bara har sommarjobb i 2 veckor i sommar så har jag väldigt mycket död tid att fylla. Har tänkt lite på att bygga en boominator, men det är tyvärr för dyrt.
Ge jättegärna tips om vad jag kan göra i sommar. Eller vad du ska göra i sommar, så kan jag kanske härma dig?

Jag är intresserad av: Datorer, Bygga egna saker (vare sig det är trä, metall, papp, whatever), Ljud (högtalare, hörlurar), och massa annat

Krav: Inte så farligt dyrt (finns ingen egentlig budget, så länge som det är prisvärt), Det ska gå åt många timmar till arbete!

Umgås med kompisar?

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Med tanke på att jag bara har sommarjobb i 2 veckor i sommar så har jag väldigt mycket död tid att fylla. Har tänkt lite på att bygga en boominator, men det är tyvärr för dyrt.
Ge jättegärna tips om vad jag kan göra i sommar. Eller vad du ska göra i sommar, så kan jag kanske härma dig?

Jag är intresserad av: Datorer, Bygga egna saker (vare sig det är trä, metall, papp, whatever), Ljud (högtalare, hörlurar), och massa annat

Krav: Inte så farligt dyrt (finns ingen egentlig budget, så länge som det är prisvärt), Det ska gå åt många timmar till arbete!

Jag har fixat ihop lite sponsorer till ett bygge som ska ske i sommar! Det kommer bli fett

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Umgås med kompisar?

självklart ska jag umgås med kompisar! men det blir ju inte varje dag, och man vill ju inte sitta inne vid datorn var och varannan dag när det är sommar ute.

EDIT: när jag ändå är inne på ämnet vad jag ska göra och inte göra, så kan jag säga; ja, jag ska även träna! men det blir inte heller många timmar på en hel sommar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Jag har fixat ihop lite sponsorer till ett bygge som ska ske i sommar! Det kommer bli fett

kan man göra detta som en privatperson? är det något speciellt bygge du snickrar ihop?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Själv drar man ju till gymmet minst 3 gånger i veckan. Om du är gammal nog så kan du kanske hitta nått jobb utomlands eller nåt liknande.

Tänkte också dra igång ett chassiprojekt under sommaren Nåt helt annat är ni är vana med kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Gå ut i en skog och sätt dig på en sten och hitta meningen med livet.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

skaffa gymkort?
jag längtar till sommar då jag inte kommer att plugga nåt och då mer tid för gym och strand och datorer
jag gymmar ostabilt hela tiden men inte under sommarn...

menmen så klart ska man ha projekter på sommarn, men blir nog egenbyggda högtalare+bas till mitt setup
ska sälja mina datorer och köpa en billig bmw som jag kommer att styla osv, wrapa hela bilen matt grå, glänsande kolfiber på huven och sänka och lambodörrar^^ lutar sej åt en 320i ^^ kanske ladda upp lite här i swec ^^

har jag pengar kvar så blir det att försöka att göra en sån

men lär gå för allt går och få tag på billigt/beg. kanske på en liten 12-16tum cykel ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Med tanke på att jag bara har sommarjobb i 2 veckor i sommar så har jag väldigt mycket död tid att fylla. Har tänkt lite på att bygga en boominator, men det är tyvärr för dyrt.
Ge jättegärna tips om vad jag kan göra i sommar. Eller vad du ska göra i sommar, så kan jag kanske härma dig?

Jag är intresserad av: Datorer, Bygga egna saker (vare sig det är trä, metall, papp, whatever), Ljud (högtalare, hörlurar), och massa annat

Krav: Inte så farligt dyrt (finns ingen egentlig budget, så länge som det är prisvärt), Det ska gå åt många timmar till arbete!

Överlevnadstur i skogen, erbjuda din hjälp i Gratis hjälp-tråden , bygga ett super-mega-yo skrivbord med infällda uttag, höj och sänkbart osv. (mitt eget projekt), leta efter mer jobb?, fiska, övningsköra.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du kan lära dig spela ett instrument! Mycket bra för det kreativa utloppet och i bland tar det över livet på en - det är helt underbart!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Med tanke på att jag bara har sommarjobb i 2 veckor i sommar så har jag väldigt mycket död tid att fylla. Har tänkt lite på att bygga en boominator, men det är tyvärr för dyrt.
Ge jättegärna tips om vad jag kan göra i sommar. Eller vad du ska göra i sommar, så kan jag kanske härma dig?

Jag är intresserad av: Datorer, Bygga egna saker (vare sig det är trä, metall, papp, whatever), Ljud (högtalare, hörlurar), och massa annat

Krav: Inte så farligt dyrt (finns ingen egentlig budget, så länge som det är prisvärt), Det ska gå åt många timmar till arbete!

tja morxy^^ kommer ihåg dej från silverstone tävlingen ^^

menmen gör som mej och bygg dej en skärmfäste(+högtalare) till dina skärmar, vägfäste för att tre skärmar och hötalare ^^
det kostade med 150kr att fixa ^^ gör hörnan jätte clean

lite random pics jag hade i hårddisken

http://s23.postimg.org/p7grpkl8b/20130525_232353.jpg

intresserad? kan jag skriva lite mer^^

Permalänk
Medlem

hahah vilket meningslöst liv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

tja morxy^^ kommer ihåg dej från silverstone tävlingen ^^

menmen gör som mej och bygg dej en skärmfäste(+högtalare) till dina skärmar, vägfäste för att tre skärmar och hötalare ^^
det kostade med 150kr att fixa ^^ gör hörnan jätte clean

lite random pics jag hade i hårddisken
http://s23.postimg.org/hg01r0h2z/20130511_195654.jpg

http://s23.postimg.org/p7grpkl8b/20130525_232353.jpg

intresserad? kan jag skriva lite mer^^

ja, det var faktiskt en bra idé. men tyvärr har jag (nästan) bestämt mig för att sälja 2 av mina skärmar och köpa en 27" med 2560x1440 istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Varför ge upp boominatordrömmen om det är det du vill bygga, ge dig ut på loppis och auktioner för leta gamla elektronikgrejer som du kan plocka delar från de praktiskt taget skänks bort på vissa ställen.
Den blir kanske inte den mest välljudande skapelse som världen skådat men kanske bland de mer unika. Har ännu inte sett en med LP-spelare så det kanske kan vara något. Eller gå riktigt old school och gör den kompatibel med stenkakor.

Permalänk
Medlem

Kolla på www.diyaudio.com ifall du hittar någon komplicerad låda som bygger på ett billigt element. Bygg sedan en prototyp i typ spånskiva eller MDF, behöver inte bli så dyrt. Rekommenderar full-range forumet, sådana lösningar brukar bli billigast och du kan bygga en riktigt bra högtalare för ~1500kr.
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/

Tycker du att det låter intressant så kan jag hjälp dig lite mer längs vägen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Varför ge upp boominatordrömmen om det är det du vill bygga, ge dig ut på loppis och auktioner för leta gamla elektronikgrejer som du kan plocka delar från de praktiskt taget skänks bort på vissa ställen.
Den blir kanske inte den mest välljudande skapelse som världen skådat men kanske bland de mer unika. Har ännu inte sett en med LP-spelare så det kanske kan vara något. Eller gå riktigt old school och gör den kompatibel med stenkakor.

saken är att jag redan har förstärkare + batteri hemma, men elementen kostar ju runt 1000 tillsammans, och sen material på det. känns som att det blir för mycket pengar helt enkelt, då jag inte kommer använda den så mycket. dock skulle det vara jäkligt kul att bygga den, och se resultatet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kolla på www.diyaudio.com ifall du hittar någon komplicerad låda som bygger på ett billigt element. Bygg sedan en prototyp i typ spånskiva eller MDF, behöver inte bli så dyrt. Rekommenderar full-range forumet, sådana lösningar brukar bli billigast och du kan bygga en riktigt bra högtalare för ~1500kr.
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/

Tycker du att det låter intressant så kan jag hjälp dig lite mer längs vägen.

menar du portabla högtalare nu, eller hemmabio?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

menar du portabla högtalare nu, eller hemmabio?

Ett par stereohögtalare.
Typ:
http://www.wodendesign.com/maeshowe.html

Finns en massa andra också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Modellflyg? Mycket pill och tekniska grejer och klumpen i magen första gången man ska flyga...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Modellflyg? Mycket pill och tekniska grejer och klumpen i magen första gången man ska flyga...:)

mnjaa, det låter intressant. har haft en metanolbil från kyosho för några år sedan, och den var riktigt rolig!
är ju dock ganska dyrt, och jag flyttar hemifrån snart och börjar högskola nästa termin, så måste nog tyvärr säga nej till det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ett par stereohögtalare.
Typ:
http://www.wodendesign.com/maeshowe.html

Finns en massa andra också.

ja, om det skulle gå att bygga ett par högtalare med bra tryck i basen men samtidigt klart ljud på en billig budget (runt 2000 max) så är det klart intressant! (tvivlar dock på att det är möjligt )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, det var faktiskt en bra idé. men tyvärr har jag (nästan) bestämt mig för att sälja 2 av mina skärmar och köpa en 27" med 2560x1440 istället.

ajj
hoppas du blir nöjd då^^ själv så tror jag inte att jag nånsin kommer att gå tillbaka till en skärm XD

angående din boombox...
vadå 1000kr för bara elementerna? det kan bli mycket billigare om du köper beg

jag har satt ihop ett högtalare setup och funkar portabelt nu(skaffat batteri)
köplista:
2.1 förstärkare 100kr ebay
2x 4" jvc högtalare 100kr loppis
8" bas 70kr från en vän(väger nåt 3kg XD)
batteri 10Ah med laddare 100kr ebay(pallade 4h sista gången jag använde den)
hemma drivs dem med hjälp av en 19V laptopladdare, bytte laddare pga min gamla glappade...

låter skitbra!!! så dra till vänner/loppis/skroten(du kan säkert få några original element gratis om man ber lite snällt^^ för ingen köper dem)

du ser högtalarna i andra bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ajj
hoppas du blir nöjd då^^ själv så tror jag inte att jag nånsin kommer att gå tillbaka till en skärm XD

angående din boombox...
vadå 1000kr för bara elementerna? det kan bli mycket billigare om du köper beg

jag har satt ihop ett högtalare setup och funkar portabelt nu(skaffat batteri)
köplista:
2.1 förstärkare 100kr ebay
2x 4" jvc högtalare 100kr loppis
8" bas 70kr från en vän(väger nåt 3kg XD)
batteri 10Ah med laddare 100kr ebay(pallade 4h sista gången jag använde den)
hemma drivs dem med hjälp av en 19V laptopladdare, bytte laddare pga min gamla glappade...

låter skitbra!!! så dra till vänner/loppis/skroten(du kan säkert få några original element gratis om man ber lite snällt^^ för ingen köper dem)

du ser högtalarna i andra bilden

jag har en 2.0 förstärkare, så jag kan inte köra med en bas + 2 mid/diskant, utan måste köra på antingen bredbandare/bilhögtalare, eller 2 bas + 2 mid/diskant + delningsfilter.

skulle ju kunna dra till skroten och se om jag hittar några bra bilhögtalare där, men då blir det inte alls lika bra och högt ljud som med 2st P.audio HP-10T som det "ska vara" i en boominator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Spela, bada, grilla, fiska, snickra och konsumera alkoholhaltiga drycker blir det för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Spela, bada, grilla, fiska, snickra och konsumera alkoholhaltiga drycker blir det för min del

låter bra det! lägg till träning + något annat som jag hittar på nu så har du mitt schema

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |