Xbox One kan utföra grafikberäkningar i molnet

Permalänk
Medlem

Seems legit.
PS4 it is!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

vare inte det EA sa om sim city?

Just detta jag tänkte på. En ful ursäkt för ett fulare DRM skydd.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det är med största sannolikhet inte tal om 300k fysiska servers, utan virtuella. Dvs de delar på cpu och disk. Men som andra sagt så kan det vara riktigt coolt om det används på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag också trott från första stund det sas. Sedan Xbox 360 lanserades så har det ju pågått en stor virtualiseringstrend. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om de verkligen har 300 000 fysiska servrar, snarare är det Microsoft som har 300 000 servrar som de beroende av behov kan sätta in där det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det har jag också trott från första stund det sas. Sedan Xbox 360 lanserades så har det ju pågått en stor virtualiseringstrend. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om de verkligen har 300 000 fysiska servrar, snarare är det Microsoft som har 300 000 servrar som de beroende av behov kan sätta in där det behövs.

15000*20=300 000. Så kör de 20 virtuella maskiner per fysisk så har de i princip inte rört sin serverpark alls i så fall 100% PR trick

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Hmm... Kan ju vara intressant.

Kanske någon form av folding inte är otänkbart?

Nä, varför skulle microsoft slänga upp servrar enbart för att du ska kunna ta poäng i F@H?
Om något så kanske det kommer en klient till själva xboxen.

Men när det gäller folding så är det faktiskt ren och skär råprestanda som räknas, xboxen sägs ligga på ~1,2 Tflop.
Säg att den kostar 4 papp vid lansering, för det får du två stycken 7870's vilka har en sammanlagd beräkningskapacitet om 5,12 Tflop. ( förutsatt att du har en fungerande dator redan)

Skrivet av MrNeikter:

Och hur blir det med responstider?

Varje ms är en ms för mycket.
men som sagt kommer det användas till ickekritiska saker som bakgrund osv.

Skrivet av destoxes:

Från artikeln: "Exempelvis ska serverparken kunna behandla delar som inte är tidskritiska, exempelvis objekt i bakgrunden."

btw. hur citerar man en artikel?

Jag skulle citera första inlägget i den här tråden, sedan byta ut texten mot den text jag vill framföra.

Skrivet av Orisons:

Om det funkar, OM så är nog detta bra! Har alltid undrat varför man inte "streamar" åtminstone singelplayer spel. Anat att det är responstiden som sätter käppar i hjulet...för på en 100Mbit lina borde det inte vara några problem att rymma de datamängder vi talar om....

Japp, jag har betatestat gaikai och liknande på dator, Mass effect 2 singleplayer var det då, och det var ju märkbar fördröjning på knapptryck och vad som skedde på bildskärmen.

säkert helt underbart om man inte har en dator som är kapabel nog att rendera ett spel lokalt ( eller inte har en dator alls ) , men för mig som faktiskt har den möjligheten, så fanns det ingen som helst mening med det.

Skrivet av toxicious:

Fast om det nu bara ska användas till irrelevanta bakgrunds-saker så känns det ju helt omotiverat att ha 300 000 servrar körandes för det. Vet att de ska användas till annat också men ändå.

"Vi är så coola för att om du har rikligt med tur så kanske du en dag kan se den där fågeln som flyger på himmelen och tänka att 'wow de där vingslagen beräknades i molnet utan hjälp av mitt xbox'"

HAHA

Gissningsvis har de 300 000 på beredskap, som de kan vispa igång när behovet finns, t.ex när det lanseras nytt dlc till call of duty och alla vill spela samtidigt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Så Microsoft ska förlita sig på molnet och tusentals servrar för att få upp prestandan i Xbox One. Låter som mycket kan gå fel med detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så dom ska använda andra xboxar för en Xbox räcker inte till? Låter inte klokt detta, kan man skicka elräkningen till Microsoft varje månad med specifikation "Cloud Calculations" också då?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att beräkning ska utföras lokalt, inte i molnet.

Vad är Microsofts vision?
Hur ser det ut om några år?

Då är all lagring och all beräkning i molnet, och du måste registrera konto och ange personuppgifter.
Du är en slav i molnet och kan inte göra någonting lokalt, kan inte spara, kan inte beräkna.

Permalänk
Medlem

EA:s schabbel med SimCity kan ge en fingervisning om hur pass bra detta kan låta i teorin och sen fungera praktiskt. Därtill gör världens alla OERHÖRT varierande uppkopplingar och hastigheter hela idén dum. Har en polare i Argentina och hans lina fungerar gränsfall ens för enklare spel men i det landet köpte inte folk färre Xbox eller PS3 när de kunde ändå. Spelen fanns på skiva och för många kvitta DLC helt.

Kan se potentialen för exempelvis världar i Skyrim då vissa saker är uträknat och sen laddas in när spelaren kommer nära men det är fortfarande för luddigt för att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Så dom ska använda andra xboxar för en Xbox räcker inte till? Låter inte klokt detta, kan man skicka elräkningen till Microsoft varje månad med specifikation "Cloud Calculations" också då?

tror du har fått något om bakfoten nu, det är alltså servrar som kommer användas, inte andra privatpersoners xboxar.

Skrivet av rektor:

Jag tycker att beräkning ska utföras lokalt, inte i molnet.

Vad är Microsofts vision?
Hur ser det ut om några år?

Då är all lagring och all beräkning i molnet, och du måste registrera konto och ange personuppgifter.
Du är en slav i molnet och kan inte göra någonting lokalt, kan inte spara, kan inte beräkna.

allt som går att beräkna lokalt kommer givetvis att beräknas lokalt också, efter som det är jävligt mycket snabbare.

ren molnlösning är väl inte så hett kanske,
Man vill ju helst ha en lokal kopia av sin profil, musik etc ifall nätet skulle gå ner, men annars tycket jag att det är ganska trevligt att det finns en profil där uppe, som man kan dra ner till andra enheter om man skulle infinna sig på annan ort.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

15000*20=300 000. Så kör de 20 virtuella maskiner per fysisk så har de i princip inte rört sin serverpark alls i så fall 100% PR trick

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ju ha uppgraderat de 15 000 gamla till 15 000 nya fina servrar som klarar av att virtualisera 300 000 st. Mer effektivare och är ju inte ren lögn!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

tror du har fått något om bakfoten nu, det är alltså servrar som kommer användas, inte andra privatpersoners xboxar.

Ah, jag läste artikeln lite för fort.
Då är det ju precis som många påpekat, samma påstående som EA/Maxis gjorde med SimCity.

Serverar beräknar ju iofs grejer hela tiden, ta en Left4Dead server t.ex, zombies osv. kontrolleras ju helt av servern (så länge du kör multiplayer förstås, i singleplayer hanterar datorn det hela själv).

Att det blir mer serverar för Xbox One är väl helt enkelt för det blir mer tjänster som kommer köras Online, vad vet jag?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Hmm, hur blir allt detta med beräkningar i molnet om en bra massa år in i framtiden då microsoft kanske slutat stödja denna konsolen med cloud servrar, kan man inte spela sina gamla spel då, har dom nån garanti på hur länge dom kommer ha sina cloud servrar igång för Xbox one?

Naturligtvis inte, men det spelar ju ingen roll eftersom hela konsolen brickas när de stänger servrarna i framtiden, den behöver ju verifieras med jämna mellanrum. Så när "grafikboosting-molnet" försvinner, dör förmodligen också verifieringsservarna och då dör din konsol.

Tekniken som sådan är förmodligen väldigt vettig som ett sätt att fördela resurser mer effektivt. Just nu skulle jag gissa att 99 % av alla Xbox 360 i världen är avstängda. Hade hälften av den prestandan funnits online och hjälpt de 1 % av konsolerna som är igång och spelar hade det naturligtvis gjort en enorm skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Om det funkar, OM så är nog detta bra! Har alltid undrat varför man inte "streamar" åtminstone singelplayer spel. Anat att det är responstiden som sätter käppar i hjulet...för på en 100Mbit lina borde det inte vara några problem att rymma de datamängder vi talar om....

Nja, riktigt så lätt är det inte. Vill du få hela upplevelsen (60 FPS, ljud, etc).

Räkna även med 20 - 30 ms ping till servern (som du säger). I 60 FPS tar det ~16 ms att rita en skärm, så en reaktion med en serverlösning tar bara där 3 gånger så lång tid, vilket gör att du max kommer uppleva det som 20 FPS då din input inväntas. Detta skulle man kanske med lite smart matte kunna förutspå och ganska lätt kunna interpolera dina musrörelser och skicka datan i förväg.

Bilderna som visas på skärmen kommer okomprimerade, lätt större än 1 MB. 60 sådana per sekund fyller bandbredden riktigt snabbt. Man skulle kunna komprimera bilderna förlustfritt och spara lite plats, men det tar tid och kommer öka responstiden från servern där den packas, och från din egen dator där den packas upp.

OT:
Jag tror att man kan använda detta till ganska mycket. Man skulle kunna lägga renderingar av snyggare svajigt gräs eller realistiska animationer i bakgrunden i molnet. Rena beräkningar är ganska lätta att lagra:
beräkning -> var befinner sig husets 100 delar de närmaste 10 sekunderna
skicka beräkning (extremt lite data)
servern som är snabb räknar i några ms
ta emot beräkning <- husets_delar.compress() ganska lite datablobb
rita resultatet de nästa 10 sekunderna

Man skulle även kunna streama ljud eller text från molnet för att kunna lägga in nya uppdrag eller dylikt i spel. Kör man en COOP lösning så skulle kanske spelets AI kunna flyttas ut till nätet så att en av lådorna skulle slippa stå som server. Eventuellt kanske man kan hosta egna dedikerade servrar i molnet mot en summa pengar också

Permalänk
Medlem

300.000 servrar är ingenting mot de miljoner och åter miljoner som köper maskinen. Gaikai lyckades inte komma förbi lagget och de var då långt före MS. Tycker de ska ta sig ur betastadiet först innan de utlovar features som utvecklarna får ett helvete med att implementera och blir väldigt känsligt.

Vill de öka prestandan kunde de valt bort all bloat och låst upp två kärnor till för spel och låta utvecklarna få tillgång till hela minnet. 3 av 8 GB är onödigt mycket. Men tre OS och tv verkar ju viktigare...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Detta gott folk, är 99% fluff, säljsnack och vilseledande halvsanningar. Jag jobbar med marknadsföring och känner igen sånt här säljsnack på en mils avstånd. Jag råkar dessutom jobba med fiberaccesser och kan säga att internetanslutningarna i de flesta länder är för kassa för att nåt sånt här skulle kunna funka i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

*host* SimCity *host*

Rätta mig om jag har fel. Men visade det sig inte att det i slutändan var ganska lite beräkningar som utfördes i molnet? Folk kunde ju spela offline i flertalet timmar. Jag uppfattade det som att molnet körde region-simuleringen och inte själva stadssimuleringen. Dessutom görs väl alla grafikberäkningar lokalt?

I så fall är ju Xbox moln-tjoff lite annorlunda. Kommer bli spännande hur detta kommer bli, och om det kommer bli något av det.

Jag är dock orolig för att spel kommer överges. Tänk när spelets molntjänst lägger ner för att det inte är lönsamt längre, men så finns det kvar en skara trogna fans som inte bryr sig om att det inte finns soldathundar, massiva tesseleringar, fördummad story, etc som i de nya spelen. Kommer man inte kunna ha nostalgikvällar och spela 10 år gamla spel om 10 år?

Hann aldrig upptäcka Freelancers (officiella) multiplayer innan det dog, t. ex.

Skrivet av Gibbe:

Ja, verkligen. Vem kunde drömma om detta för 10 år sedan? Då var man fast i tänket 'vilken typ av skiva kommer komma om 10 år?'. Jag hade precis fått 10Mbit bredband via fiber då. Sjukt grymt! Ja, det är ju fortfarande ganska bra egentligen. Bättre än alla mobila uppkopplingar.

Hehe, -02 satt jag fortfarande på 56k. Minns att Robotkampen (på spel.tv4.se) brukade lagga rejält. Och nu skulle jag vilja uppgradera min 100/10-lina, som jag dessutom har helt för mig själv.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Det här jag frågade om tidigare, i presentationen av Xbox One stod det att den var cloud powered. Intressant koncept, om dom får det att fungera kommer det bara bli bättre och bättre med tiden så kan hjälpa förlänga livstiden.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Från artikeln: "Exempelvis ska serverparken kunna behandla delar som inte är tidskritiska, exempelvis objekt i bakgrunden."

btw. hur citerar man en artikel?

Och hur har de tänkt det ska fungera för folk som har dålig eller begränsad uppkoppling?

Ska de släppa 2 versioner av alla spel eller ska de med dålig uppkoppling få en sämre spelupplevelse?

Seriöst så låter detta som rent skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Och hur har de tänkt det ska fungera för folk som har dålig eller begränsad uppkoppling?

Ska de släppa 2 versioner av alla spel eller ska de med dålig uppkoppling få en sämre spelupplevelse?

Seriöst så låter detta som rent skitsnack.

Idag kör de ju med "Better With Kinect" så varför inte "Better With Post Jurassic Broadband"?

Det känns inte som ett problem. Om man har bredband kan man spela WoW, har man det inte så kan man inte. Men Blizzard verkar inte tänka om den (rätt begränsande) modellen.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Känns som sagt mest som ngt bullshit för att täcka över det faktum att de blivit totalt ägda av Sony när det gäller hårdvaran. Sony kan också göra massa grejjer i molnet om de skulle behöva det. Hur man än vänder och vrider på det så är MS hopplöst efter denna gången.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla här var negativa...

Har ni aldrig testat Onlive eller Gaikai? Jag säger inte att Online är (var? De gick väl i konkurs va?) något jag vill lägga pengar på i det stadiet det var när jag testade det för ett halvår sedan, men det är ju bara en tidsfråga innan en sådan tjänst blir grym.

Jag spelade lite Dirt 3, Borderlands 2, nåt Batmanspel osv... på min fattiga surfplatta med Tegra 2, relativt laggfritt. Det tyckte jag var jäkligt coolt i alla fall.

Sen verkar alla haka upp sig på 300 000 servrar och tycker att det är mycket? Jag tycker inte att det låter särskilt mycket med tanke på att det är Microsoft vi pratar om här...

Här är en artikel från 2011 där de talar om Googles serverkapacitet: http://www.datacenterknowledge.com/archives/2011/08/01/report...

De nämner 900 000 FYSISKA servrar och 0,01 % av jordens sammanlagda energiproduktion. Med tanke på hur Google växer blir jag inte förvånad om de har 5-10 ggr den kapaciteten idag och 100ggr inom 5 år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Ta av dig foliehatten, återvänd sedan.

On Topic: Jag tror det här kan bli bra, som sagt är det bara för saker i bakgrunden, som piffar till det lite extra!

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Men herre gud kan ni låta konsollen släppas och spelen presenteras och TESTAS innan ni blir helt rabiata och gnäller på PRECIS allt som microsoft säger

Det man hört sedan reveal eventet är i princip
-skithårdvara
-kinect (2) 1.01 är skräp buuu!
-jag är hardcore gamer och ska ha 345354 floppa flopps!
- tv-delen fungerar inte i europa?, "en som stod i kassan på mcdonalds sa det till mig"
- 300 000 servrar, LÖÖÖGN!! dessutom är det omöjligt att utnyttja för utvecklare (säger också han på mcdonalds)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Men herre gud kan ni låta konsollen släppas och spelen presenteras och TESTAS innan ni blir helt rabiata och gnäller på PRECIS allt som microsoft säger

Det man hört sedan reveal eventet är i princip
-skithårdvara
-kinect (2) 1.01 är skräp buuu!
-jag är hardcore gamer och ska ha 345354 floppa flopps!
- tv-delen fungerar inte i europa?, "en som stod i kassan på mcdonalds sa det till mig"
- 300 000 servrar, LÖÖÖGN!! dessutom är det omöjligt att utnyttja för utvecklare (säger också han på mcdonalds)

Det heter diskussionsforum av en anledning btw var hitta du den McDonalds killen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Men detta är ju jättebra.

Tänk tex Crysis där vi har gräs och träd etc som ska vara med och leka i spelmotorn. Om allt gräs som inte direkt påverkats av användaren genereras i molnet så har vi ju mer prestanda över till xboxen för dom mer viktigare grejerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen... om det nu verkligen blir så vill säga. Har flera gånger på detta forum pratat om partiell rendering och detta är precis vad det är -- man låter en annan server ta hand om allt man inte direkt, i sin närhet, interagerar med och kan på så vis max:a grafiken lika mycket som servern som tar hand om det klarar av i princip.

För er som pratar om lagg mm. Ni kanske bör läsa hela nyheten?

För övrigt tror jag att man i framtiden mer kommer gå mot centrala servrar av något slag för mycket beräkningar och att det kommer bli ovanligare att alla går omkring eller äger en uppsjö av olika åldrande kretsar för beräkning av olika slag. Tänk själv om du kunde använda beräkningskraften i alla datorer, telefoner, surfplattor mm som du har hemma samtidigt istället för att hela tiden bara använda beräkningskraften i den enhet du råkar använda för tillfället.

En rolig pryl på det spåret, men som inte är en central server, vore en portabel CPU med ett hittils okänt sätt att ansluta till olika enheter (latensen måste vara extraordinärt låg och trådlös -- en sådan hastighet finns inte trådllöst än?). En liten pryl man kan plocka med sig och som klockar ned sig i vissa lägen (t.ex. om man har den i fickan) men också kan klocka upp sig om man sätter den i "basenheten" hemma. Sedan kan man ha ett gäng olika enheter som använder den CPU:n och att byta ut den är lika svårt som att gå och köpa en ny.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem