Grafikminne och Minnesbuss

Permalänk
Medlem

Grafikminne och Minnesbuss

Jag kan tänka mig att detta är för invecklat för att jag ska kunna förstå det också, men jag försöker ändå.
Man har ju hört många gånger att kort som t.ex. gtx 670 och gtx 680 med 4 GB minne inte kan utnyttja mer än 2 GB ändå för att minnesbussen är för liten, rätta mig om jag har fel.
Jag har nämligen börjat fundera över huruvida andra grafikkort kan använda hela grafikminnet. 7970 och 7950 korten kommer med 3 GB minne och 384-bit minnesbuss, och 384*8≈ 3000 (3 GB)
(1 bit* 8 = 1 Byte)
GTX 680 och 670 har 2 GB minne och 256-bit minnesbuss
256*8≈ 2000 (2 GB)
Samma sak gäller de billigare korten (GTX 650 och Radeon 7770): 1 GB minne och 128-bit minnesbuss (128*8≈1000)
Så långt stämmer min, kanske otroligt dumma, teori bra. ^^
Men sen kommer min verkliga fråga...
660 ti har samma minnesmängd som GTX 670 och GTX 680, men minnesbussen är mindre.
(både 660 ti och 660 har 192-bit medans t.ex. 7870 och 7850 har 256, samma minnesmängd)

Kan 660 ti och 660 utnyttja 2 GB eller bara typ 1600 MB? (192*8≈1600)

Och kan ett 7770 med 2 GB utnyttja det eller stannar det på 1 GB?

Finns det någon nytta med att ha en 384-bit minnesbuss på ett kort med 1 GB minne jämfört med 128-bit?

Och kanske mest intressant: Kan GTX Titan utnyttja 6 GB minne på en 384-bit minnesbuss? Det är ju samma som sitter i AMD:s grafikkort med 3 GB minne.
Helst inga svar från okunniga inom ämnet, dåliga svar kommer förstöra min kunskap om detta, bättre att låta mig vara osäker istället då.
Men tack för att du orka läsa hela sk*ten!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Jag kan tänka mig att detta är för invecklat för att jag ska kunna förstå det också, men jag försöker ändå.
Man har ju hört många gånger att kort som t.ex. gtx 670 och gtx 680 med 4 GB minne inte kan utnyttja mer än 2 GB ändå för att minnesbussen är för liten, rätta mig om jag har fel.
Jag har nämligen börjat fundera över huruvida andra grafikkort kan använda hela grafikminnet. 7970 och 7950 korten kommer med 3 GB minne och 384-bit minnesbuss, och 384*8≈ 3000 (3 GB)
(1 bit* 8 = 1 Byte)
GTX 680 och 670 har 2 GB minne och 256-bit minnesbuss
256*8≈ 2000 (2 GB)
Samma sak gäller de billigare korten (GTX 650 och Radeon 7770): 1 GB minne och 128-bit minnesbuss (128*8≈1000)
Så långt stämmer min, kanske otroligt dumma, teori bra. ^^
Men sen kommer min verkliga fråga...
660 ti har samma minnesmängd som GTX 670 och GTX 680, men minnesbussen är mindre.
(både 660 ti och 660 har 192-bit medans t.ex. 7870 och 7850 har 256, samma minnesmängd)

Kan 660 ti och 660 utnyttja 2 GB eller bara typ 1600 MB? (192*8≈1600)

Och kan ett 7770 med 2 GB utnyttja det eller stannar det på 1 GB?

Finns det någon nytta med att ha en 384-bit minnesbuss på ett kort med 1 GB minne jämfört med 128-bit?

Och kanske mest intressant: Kan GTX Titan utnyttja 6 GB minne på en 384-bit minnesbuss? Det är ju samma som sitter i AMD:s grafikkort med 3 GB minne.
Helst inga svar från okunniga inom ämnet, dåliga svar kommer förstöra min kunskap om detta, bättre att låta mig vara osäker istället då.
Men tack för att du orka läsa hela sk*ten!

vad jag vet så är varje minneschip 32-bit, sätt 2 chip på samma så kommer fortfarande bara 1 att kunna användas.. Så om båda ska kunna användas måste det vara 64bit. Förstår du eller ska jag förklara det mer ingående?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

vad jag vet så är varje minneschip 32-bit, sätt 2 chip på samma så kommer fortfarande bara 1 att kunna användas.. Så om båda ska kunna användas måste det vara 64bit. Förstår du eller ska jag förklara det mer ingående?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, gärna mer ingående!
Men jag varnar för mycket låga kunskaper inom ämnet. Har inte kunnat djupläsa något inom data/datorer och är bättre på ytligare saker, som vilka saker som är bra att ha i en dator, en sak jag försöker förbättra med hjälp denna tråden.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, gärna mer ingående!
Men jag varnar för mycket låga kunskaper inom ämnet. Har inte kunnat djupläsa något inom data/datorer och är bättre på ytligare saker, som vilka saker som är bra att ha i en dator, en sak jag försöker förbättra med hjälp denna tråden.

tänk motorväg. filerna är bitar och bilarna minne. desto fler bitar(filer) desto mer minne(bilar) får det plats och kan komma fram Förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

tänk motorväg. filerna är bitar och bilarna minne. desto fler bitar(filer) desto mer minne(bilar) får det plats och kan komma fram Förstår du?

Det förstod jag!
Men jag undrade mest hur många bitar som behövs för att transportera "x" byte grafikminne.
Förstod du min fråga? ^^
Kanske är för svårt att svara på. :/

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Det förstod jag!
Men jag undrade mest hur många bitar som behövs för att transportera "x" byte grafikminne.
Förstod du min fråga? ^^
Kanske är för svårt att svara på. :/

mycket bra fråga..... vågar inte alls svara på det >.< för jag har ingen aning faktiskt.. men om jag får gissa så spelar ju även hastigheten in på något sätt..

Permalänk
Medlem

Bra att en sån här tråd uppkom. Mina kunskaper inom VRAM är ungefär likvärdiga vill vetaa!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att en sån här tråd uppkom. Mina kunskaper inom VRAM är ungefär likvärdiga vill vetaa!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

mycket bra fråga..... vågar inte alls svara på det >.< för jag har ingen aning faktiskt.. men om jag får gissa så spelar ju även hastigheten in på något sätt..

Skrivet av TheFlyingFin:

Bra att en sån här tråd uppkom. Mina kunskaper inom VRAM är ungefär likvärdiga vill vetaa!!

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske något för Jonas och Emil i någon av de kommande fredagspanelerna?
Folk hade tjänat på att veta, de som lägger 500kr extra på 4 GB-varianterna av 600-korten.Många verkar ju ändå "veta" det, men bara för att de hört andra säga det. Däribland jag! ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Kanske något för Jonas och Emil i någon av de kommande fredagspanelerna?
Folk hade tjänat på att veta, de som lägger 500kr extra på 4 GB-varianterna av 600-korten.Många verkar ju ändå "veta" det, men bara för att de hört andra säga det. Däribland jag! ^^

Kan försöka mig på att ge en möjlig förklaring då jag har lite kunskap inom området som gör att jag kan dra några enligt mig rimliga slutsatser.

Som tidigare sagt så kan man se minnesbussen lite som en motorväg och minnesbredden som antalet filer. På ena sidan sitter minnet och på andra sidan är GPUn. Hur mycket minne som kan hanteras har inget att göra med minnesbredden men för låg bredd kan göra att det inte kan hanteras effektivt. Tänk att vi har 1GB minne, 1bit bred minnesbuss och att bussens frekvens är 1GHz (lite orimliga siffror bara för att visa ett exempel). Om bussen klarar en överföring per klockcykel så skulle det då ta 8s att läsa av hela minnet. Det mesta som finns i minnet behövs för varje frame som ska renderas. Detta skulle 0.125fps (om inget annat skulle skapa mer fördröjningar). Så även om spelet inte kräver mer än 1GB minne så skulle en för smal minnesbuss göra att minnesmängden inte kan användas på ett effektivt sätt.

För att räkna ut vilken minnesbuss som räcker till vilken mängd minne så behöver man nog vara lite mer insatt men jag hoppas jag besvarat några av frågorna.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Som tobi skriver så kan man alltid använda allt minne men med vilken prestanda är en annan fråga.
Det är minnesbandbredden och grafikprocessorn som är det intressanta.
Är gpu:n för långsam hinner den inte hantera all data lagrad i minnet och då spelar det ingen roll hur stort minnet är eller hur hög minnesbandbredden är. Är minnesbandbredden för låg så är det inte säkert att datan hinner läsas/skrivas tillräckligt fort för att det skall finnas någon vits med mer minne.

Vill man räkna på minnesbandbredden är det bara att multiplicera klockfrekvensen med bussens bredd.
I mitt fall:
6008 x 384 = 2307072 Mb/s
2307072 / 8 = 288384 MB/s

Vill man ha reda på om ett grafikkort gagnas av mer minne får man kolla recensioner där olika modeller jämförs.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan försöka mig på att ge en möjlig förklaring då jag har lite kunskap inom området som gör att jag kan dra några enligt mig rimliga slutsatser.

Som tidigare sagt så kan man se minnesbussen lite som en motorväg och minnesbredden som antalet filer. På ena sidan sitter minnet och på andra sidan är GPUn. Hur mycket minne som kan hanteras har inget att göra med minnesbredden men för låg bredd kan göra att det inte kan hanteras effektivt. Tänk att vi har 1GB minne, 1bit bred minnesbuss och att bussens frekvens är 1GHz (lite orimliga siffror bara för att visa ett exempel). Om bussen klarar en överföring per klockcykel så skulle det då ta 8s att läsa av hela minnet. Det mesta som finns i minnet behövs för varje frame som ska renderas. Detta skulle 0.125fps (om inget annat skulle skapa mer fördröjningar). Så även om spelet inte kräver mer än 1GB minne så skulle en för smal minnesbuss göra att minnesmängden inte kan användas på ett effektivt sätt.

För att räkna ut vilken minnesbuss som räcker till vilken mängd minne så behöver man nog vara lite mer insatt men jag hoppas jag besvarat några av frågorna.

Skrivet av Barak:

Som tobi skriver så kan man alltid använda allt minne men med vilken prestanda är en annan fråga.
Det är minnesbandbredden och grafikprocessorn som är det intressanta.
Är gpu:n för långsam hinner den inte hantera all data lagrad i minnet och då spelar det ingen roll hur stort minnet är eller hur hög minnesbandbredden är. Är minnesbandbredden för låg så är det inte säkert att datan hinner läsas/skrivas tillräckligt fort för att det skall finnas någon vits med mer minne.

Vill man räkna på minnesbandbredden är det bara att multiplicera klockfrekvensen med bussens bredd.
I mitt fall:
6008 x 384 = 2307072 Mb/s
2307072 / 8 = 288384 MB/s

Vill man ha reda på om ett grafikkort gagnas av mer minne får man kolla recensioner där olika modeller jämförs.

Betyder det att ditt grafikkort kan hantera ungefär 288 GB vram i sekunden? Alltså 48 gånger mer än ditt grafikkort är laddat med?
Annars tycker jag ni båda sist-talande hade bra svar, mycket uppskattat!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Betyder det att ditt grafikkort kan hantera ungefär 288 GB vram i sekunden? Alltså 48 gånger mer än ditt grafikkort är laddat med?
Annars tycker jag ni båda sist-talande hade bra svar, mycket uppskattat!

Ja det är ungefär så det blir. Eftersom GPUn inte kan spara så stora mängder data så måste den läsa texturer och sånt från minnet varje frame.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Betyder det att ditt grafikkort kan hantera ungefär 288 GB vram i sekunden? Alltså 48 gånger mer än ditt grafikkort är laddat med?
Annars tycker jag ni båda sist-talande hade bra svar, mycket uppskattat!

Tja i teorin i alla fall.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Ja det är ungefär så det blir. Eftersom GPUn inte kan spara så stora mängder data så måste den läsa texturer och sånt från minnet varje frame.

Skrivet av Barak:

Tja i teorin i alla fall.

Då förstår jag inte varför GTX 680 inte kan hantera 4 GB minne... kan den det ändå?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Då förstår jag inte varför GTX 680 inte kan hantera 4 GB minne... kan den det ändå?

Den kan hanterade 4GB minne men inte dra så stor nytta av det. GPUn får helt enkelt vänta på minnet eftersom bussen inte klarar av skicka all data tillräckligt snabbt vilket leder till kraftigt reducerad fps. Dock så borde det vara bättre än att ha för lite VRAM för då börjar den använda RAM ist vilket blir ännu långsammare. Men resultatet blir nog ca 10 resp. 5 fps i de olika scenarierna vilket inte är spelbart på långa vägar. Allt för att GPUn inte får sin data i tid.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Den kan hanterade 4GB minne men inte dra så stor nytta av det. GPUn får helt enkelt vänta på minnet eftersom bussen inte klarar av skicka all data tillräckligt snabbt vilket leder till kraftigt reducerad fps. Dock så borde det vara bättre än att ha för lite VRAM för då börjar den använda RAM ist vilket blir ännu långsammare. Men resultatet blir nog ca 10 resp. 5 fps i de olika scenarierna vilket inte är spelbart på långa vägar. Allt för att GPUn inte får sin data i tid.

Men enligt det Barak sa så borde det lätt kunna hantera 4 GB minne, det borde klara typ mer än 190 GB minne. :s

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Men enligt det Barak sa så borde det lätt kunna hantera 4 GB minne, det borde klara typ mer än 190 GB minne. :s

Han räknade ut minnesbandbredden till 288GB/s och om vi vill ha 60fps så ger det 288/60=4,8GB/frame. Tyvärr stämmer inte detta då vi räknat med att hela minnesbandbredden används hela tiden men det är inte realistiskt vare sig hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt (skulle kräva att grafikkortet skulle kunna se in i framtiden). För att räkna ut mer exakt hur mycket minne ett visst grafikkort kan använda så måste man börja studera både hårdvaran (nästan ner på transistornivå) och mjukvaran (drivrutiner/spel). Därför är speltester ett mycket lättare sätt att visa att ett visst grafikkort inte kan dra nytta av sin minnesmängd.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Han räknade ut minnesbandbredden till 288GB/s och om vi vill ha 60fps så ger det 288/60=4,8GB/frame. Tyvärr stämmer inte detta då vi räknat med att hela minnesbandbredden används hela tiden men det är inte realistiskt vare sig hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt (skulle kräva att grafikkortet skulle kunna se in i framtiden). För att räkna ut mer exakt hur mycket minne ett visst grafikkort kan använda så måste man börja studera både hårdvaran (nästan ner på transistornivå) och mjukvaran (drivrutiner/spel). Därför är speltester ett mycket lättare sätt att visa att ett visst grafikkort inte kan dra nytta av sin minnesmängd.

Så det finns alltså inget säkert sätt att veta genom att läsa på papperet?
Det är ganska synd, tillverkarna lär tjäna en del pengar på okunskapen om det. Nåja, det var bra svar på frågorna jag hade, och när jag ska köpa mitt första grafikkort får jag väl kolla på praktiska tester istället. Och recensioner såklart.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Så det finns alltså inget säkert sätt att veta genom att läsa på papperet?
Det är ganska synd, tillverkarna lär tjäna en del pengar på okunskapen om det. Nåja, det var bra svar på frågorna jag hade, och när jag ska köpa mitt första grafikkort får jag väl kolla på praktiska tester istället. Och recensioner såklart.
Tack för all hjälp!

bara att slå upp första bästa elgiganten/siba/mediamarkt-reklamblad. "Speldator med grafik i 4GB-klassen"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Så det finns alltså inget säkert sätt att veta genom att läsa på papperet?
Det är ganska synd, tillverkarna lär tjäna en del pengar på okunskapen om det. Nåja, det var bra svar på frågorna jag hade, och när jag ska köpa mitt första grafikkort får jag väl kolla på praktiska tester istället. Och recensioner såklart.
Tack för all hjälp!

Att läsa specifikationer på ett papper för att avgöra "prestanda" fungerar knappt med någon produkt. I regel finns det för många variabler och mätmetoder för att det ska gå att jämföra två produkter.
Så oavsett om det gäller processorer, grafikkort, bilar, skärmar, högtalare, handfat etc så är det recensioner som gäller.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Att läsa specifikationer på ett papper för att avgöra "prestanda" fungerar knappt med någon produkt. I regel finns det för många variabler och mätmetoder för att det ska gå att jämföra två produkter.
Så oavsett om det gäller processorer, grafikkort, bilar, skärmar, högtalare, handfat etc så är det recensioner som gäller.

Ja, det är det som är synd. Man vill ju att det ska vara självklart att ett 7770 med 2 GB ska vara bättre än ett med 1 GB. Det blir mycket research man får göra inför ett köp då. Inte för att jag tänkte köpa ett 7770, men ändå.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, det är det som är synd. Man vill ju att det ska vara självklart att ett 7770 med 2 GB ska vara bättre än ett med 1 GB. Det blir mycket research man får göra inför ett köp då. Inte för att jag tänkte köpa ett 7770, men ändå.

Tja om man ändå vill jämföra siffror mellan olika kort så är detta en bra sida:
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=683&card2=667

De länkar även recensioner från kända hårdvarusidor. Det kanske sparar tid framöver.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Tja om man ändå vill jämföra siffror mellan olika kort så är detta en bra sida:
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=683&card2=667

De länkar även recensioner från kända hårdvarusidor. Det kanske sparar tid framöver.

Tack för tipset! Jag kunde inte komma in på sidan just nu, men jag sparade ett bokmärke
Ha det!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tack för trevlig läsning!

Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan försöka mig på att ge en möjlig förklaring då jag har lite kunskap inom området som gör att jag kan dra några enligt mig rimliga slutsatser.

Som tidigare sagt så kan man se minnesbussen lite som en motorväg och minnesbredden som antalet filer. På ena sidan sitter minnet och på andra sidan är GPUn. Hur mycket minne som kan hanteras har inget att göra med minnesbredden men för låg bredd kan göra att det inte kan hanteras effektivt. Tänk att vi har 1GB minne, 1bit bred minnesbuss och att bussens frekvens är 1GHz (lite orimliga siffror bara för att visa ett exempel). Om bussen klarar en överföring per klockcykel så skulle det då ta 8s att läsa av hela minnet. Det mesta som finns i minnet behövs för varje frame som ska renderas. Detta skulle 0.125fps (om inget annat skulle skapa mer fördröjningar). Så även om spelet inte kräver mer än 1GB minne så skulle en för smal minnesbuss göra att minnesmängden inte kan användas på ett effektivt sätt.

För att räkna ut vilken minnesbuss som räcker till vilken mängd minne så behöver man nog vara lite mer insatt men jag hoppas jag besvarat några av frågorna.

Skrivet av Barak:

Som tobi skriver så kan man alltid använda allt minne men med vilken prestanda är en annan fråga.
Det är minnesbandbredden och grafikprocessorn som är det intressanta.
Är gpu:n för långsam hinner den inte hantera all data lagrad i minnet och då spelar det ingen roll hur stort minnet är eller hur hög minnesbandbredden är. Är minnesbandbredden för låg så är det inte säkert att datan hinner läsas/skrivas tillräckligt fort för att det skall finnas någon vits med mer minne.

Vill man räkna på minnesbandbredden är det bara att multiplicera klockfrekvensen med bussens bredd.
I mitt fall:
6008 x 384 = 2307072 Mb/s
2307072 / 8 = 288384 MB/s

Vill man ha reda på om ett grafikkort gagnas av mer minne får man kolla recensioner där olika modeller jämförs.

Skrivet av Tobi the Dobi:

Han räknade ut minnesbandbredden till 288GB/s och om vi vill ha 60fps så ger det 288/60=4,8GB/frame. Tyvärr stämmer inte detta då vi räknat med att hela minnesbandbredden används hela tiden men det är inte realistiskt vare sig hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt (skulle kräva att grafikkortet skulle kunna se in i framtiden). För att räkna ut mer exakt hur mycket minne ett visst grafikkort kan använda så måste man börja studera både hårdvaran (nästan ner på transistornivå) och mjukvaran (drivrutiner/spel). Därför är speltester ett mycket lättare sätt att visa att ett visst grafikkort inte kan dra nytta av sin minnesmängd.