Rekommenderad kylpasta till Titan?

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderad kylpasta till Titan?

Sitter här med ett GTX Titan och funderar på att byta kylpasta för att hålla temperaturen så låg som möjligt (touch ljudnivån). Kortet är från EVGA och följer väl standarder i sitt utförande. Vilken pasta är att rekommendera till ett projekt som detta? Har en tub med Arctic Silver 5, men läste någonstans att den kan vara ledande.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Sitter här med ett GTX Titan och funderar på att byta kylpasta för att hålla temperaturen så låg som möjligt (touch ljudnivån). Kortet är från EVGA och följer väl standarder i sitt utförande. Vilken pasta är att rekommendera till ett projekt som detta? Har en tub med Arctic Silver 5, men läste någonstans att den kan vara ledande.

Tips?

Om jag förstått det hela rätt är den där ledande egenskapen bara ett problem om du kladdar utanför... Arctic skall väl vara den bästa pastan, så jag hade gått på den. (kommer att använda den när jag byter mammaplanka på frugans...)

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar. Jag antar att det är riskorn-modellen man kör även på GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Tack för svar. Jag antar att det är riskorn-modellen man kör även på GPU?

På GPU ska du göra ett kryss över kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Sitter här med ett GTX Titan och funderar på att byta kylpasta för att hålla temperaturen så låg som möjligt (touch ljudnivån). Kortet är från EVGA och följer väl standarder i sitt utförande. Vilken pasta är att rekommendera till ett projekt som detta? Har en tub med Arctic Silver 5, men läste någonstans att den kan vara ledande.

Tips?

För GPU rekommenderas kylpasta som INTE innehåller silver. Observera dock att skillnaden mellan olika kylpastor oftast inte är så stor Hur du sedan fördelar pastan finns det flera lösningar på. Själv brukar jag bara lägga lite på GPU:n, ta ett kreditkort och fördela allt till ett jämt lager

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Ok, tack så mycket. Känns lite nervigt att sätta skruvmejseln i ett kort som detta, haha. Men jag hoppas på en lägre ljudnivå samt högre klock då kortet håller sig till maximalt 80 grader (i standardutförande).

Permalänk
Entusiast

Varför ska du montera om kylaren? Jag kan inte tänka mig att kylpastan som följer med inte är gjord av fantastisk kvalitet då det är GTX Titan vi snackar om.
Dessutom så "bränns" ju kylpastan in över tid så du skulle förmodligen få sämre temperaturer än du har nu om du har använt kortet ett tag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

För GPU rekommenderas kylpasta som INTE innehåller silver. Observera dock att skillnaden mellan olika kylpastor oftast inte är så stor Hur du sedan fördelar pastan finns det flera lösningar på. Själv brukar jag bara lägga lite på GPU:n, ta ett kreditkort och fördela allt till ett jämt lager

Det tråkiga med den metoden är att det blir luftbubblor i kylpastan, om man bara gör ett kryss över kärnan och sedan klämmer dit kylaren så kommer det sprida ut sig fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Varför ska du montera om kylaren? Jag kan inte tänka mig att kylpastan som följer med inte är gjord av fantastisk kvalitet då det är GTX Titan vi snackar om.
Dessutom så "bränns" ju kylpastan in över tid så du skulle förmodligen få sämre temperaturer än du har nu om du har använt kortet ett tag

Är det så tror du? Mitt 690 höll sig otroligt svalt, kanske är det samma välbygge på Titan också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det tråkiga med den metoden är att det blir luftbubblor i kylpastan, om man bara gör ett kryss över kärnan och sedan klämmer dit kylaren så kommer det sprida ut sig fint.

jo, jag känner till detta med luftbubblor. Dock har jag kommit fram till att detta inte gäller när man applicerar pastan. Skillnaden ligger i att ifall du applicerar pastan, sätter ihop kylaren med kretskortet, och sedan tar isär allt igen så kommer det att bildas luftbubblor

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hjälpsam

På sin höjd vinner du 1-2 grader efter inbränning med optimering.
Till bekostnad av att du fimpar garantin på ett 9K grafikkort.

Låt det vara såvida du inte skall sätta vettenblock på den vilket är en helt annan historia iofs.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

På sin höjd vinner du 1-2 grader efter inbränning med optimering.
Till bekostnad av att du fimpar garantin på ett 9K grafikkort.

Låt det vara såvida du inte skall sätta vettenblock på den vilket är en helt annan historia iofs.

När du lägger fram det så, känns det otroligt vettigt att låta bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Segas:

När du lägger fram det så, känns det otroligt vettigt att låta bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Dock går inte garantin bort på EVGA kort men förstör du kortet så försvinner så klart garantin, men du behöver inte byta om du inte ska använda vattenblock.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

När du lägger fram det så, känns det otroligt vettigt att låta bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut.
Att byta kylpasta kanske du borde göra när du säljer det vidare om 3-4 år, kylpasta är gjort för att sitta

Här har du ett gammalt test på Sweclockers av kylpastor från 2006 förresten, lite intressant läsning och speciellt hur lite som skiljer dem åt temperaturmässigt!
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor/8#...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har inte Titan en riktigt bra standardkylare?

Känns väldigt onödigt att byta pasta "bara för att", om det inte ens är några problem med temperaturerna. Hade det varit problem med höga temps så skulle man väl kontakta ÅF/tillverkaren direkt och alternativt göra en RMA.

Jag hade inte pillat med det där på ett så pass dyrt kort i alla fall.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dysenteri:

Har inte Titan en riktigt bra standardkylare?

Känns väldigt onödigt att byta pasta "bara för att", om det inte ens är några problem med temperaturerna. Hade det varit problem med höga temps så skulle man väl kontakta ÅF/tillverkaren direkt och alternativt göra en RMA.

Jag hade inte pillat med det där på ett så pass dyrt kort i alla fall.

Ja Titan har skit bra standardkylare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ja Titan har skit bra standardkylare.

Tvelander, du sitter väl med Titan? Isåfall, hur anser du att kortet presterar rent ljudmässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Titan kortet låter inte mycket! Har ett själv..

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Inaktiv

Som jag har förstått det behåller man garanti på evga när man byter kylare och pasta osv och jag föreslår mx4 den gör det inget om det kommer lite utanför.

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=741202&mpage=1

Deras forum så kör på du kan maila o fråga om det även gäller för titankort för att vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jo, jag känner till detta med luftbubblor. Dock har jag kommit fram till att detta inte gäller när man applicerar pastan. Skillnaden ligger i att ifall du applicerar pastan, sätter ihop kylaren med kretskortet, och sedan tar isär allt igen så kommer det att bildas luftbubblor

Näe, där har du lite fel tyvärr:
http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Man ska ALDRIG smeta ut kylpastan, finns ingen som helst anledning till det, pastan är nog lättflytande för att tryckas ut över hela IHS/Kärnan ändå, i synnerhet AS...

Men ontopic: Känns mest onödigt o sätta skruvmejseln i ditt titan (om du inte redan gjort det), Kylpastan borde vara nog bra, med tanke på hur dyr kylaren och kortet är så tror jag inte dom har snålat med pastan..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Segas:

Tvelander, du sitter väl med Titan? Isåfall, hur anser du att kortet presterar rent ljudmässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter nästan ingenting även i 3-WAY SLI och då har jag inte ens delarna i chassit ännu.

Dom maxar 84 grader på mittenkortet 23 grader ute och 98% GPU usage.
Då är fläkten låg och dom låter inte specilet mycket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rocklets:

Arctic skall väl vara den bästa pastan, så jag hade gått på den. (kommer att använda den när jag byter mammaplanka på frugans...)

AS5 är en av dom sämsta...det är inte längre 2008.....

http://cdn.overclock.net/f/fa/900x900px-LL-fa65a8bd_TIMOveral...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Låter nästan ingenting även i 3-WAY SLI och då har jag inte ens delarna i chassit ännu.

Dom maxar 84 grader på mittenkortet 23 grader ute och 98% GPU usage.
Då är fläkten låg och dom låter inte specilet mycket.

Tack för input, jag låter kortet vara i sitt originalskick tills vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

AS5 är en av dom sämsta...det är inte längre 2008.....

http://cdn.overclock.net/f/fa/900x900px-LL-fa65a8bd_TIMOveral...

Imponerande diagram...

Men, vad visar det egentligen?

Exempelvis hur många grader skiljer det på en CPU i maxload, mellan tex AS5 och Indigo extreme?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Segas:

Sitter här med ett GTX Titan och funderar på att byta kylpasta för att hålla temperaturen så låg som möjligt (touch ljudnivån). Kortet är från EVGA och följer väl standarder i sitt utförande. Vilken pasta är att rekommendera till ett projekt som detta? Har en tub med Arctic Silver 5, men läste någonstans att den kan vara ledande.

Tips?

Spelar väl ingen roll vilken kylpasta du använder. Använd en ickeledande för säkerhetsskull.
Majonnäs leder värme lika bra som den dyraste kylpastan du kan köpa men den härskar hyfsat snabbt. Choklad håller sig fräscht lite längre men är sämst på överföring.

Jag rekommenderar denna: https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...
Kostar väldigt lite i förhållande till vad man får. (25g för 81kr).

Den är lite trögare än dyrare pasta och bäst temperatur får man efter inbränning (runt 200h tar det) när pastan har flutit ut, men det är 3-4°C på sin höjd.

Skrivet av YamahaDGX630:

För GPU rekommenderas kylpasta som INTE innehåller silver. Observera dock att skillnaden mellan olika kylpastor oftast inte är så stor Hur du sedan fördelar pastan finns det flera lösningar på. Själv brukar jag bara lägga lite på GPU:n, ta ett kreditkort och fördela allt till ett jämt lager

Gillar inte din metod med kreditkort. De egenskaper som trögflytande flytande ämnen har gör att toppskicktet kommer perforeras med mängder av microskopiska bubblor. Frågan är ju Hur stor skillnad det gör senare.

Skrivet av Uzanar:

Absolut.
Att byta kylpasta kanske du borde göra när du säljer det vidare om 3-4 år, kylpasta är gjort för att sitta

Här har du ett gammalt test på Sweclockers av kylpastor från 2006 förresten, lite intressant läsning och speciellt hur lite som skiljer dem åt temperaturmässigt!
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor/8#...

Finns lite nyare men skillnaden mellan AS-5, Majonäs och Ceramiqué är under 1°C.

Skrivet av Segas:

Tack för input, jag låter kortet vara i sitt originalskick tills vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter klokt. Går väl att både ändra target temp på Turbo Boost 2.0 och även fläktkurvan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

AS5 är en av dom sämsta...det är inte längre 2008.....

http://cdn.overclock.net/f/fa/900x900px-LL-fa65a8bd_TIMOveral...

Det finns dock tester som vissar annorlunda.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Det skiljer i runda slängar inte så mycket mellan olika kylpastor, det svårare i så fall är att få tag på de bättre kylpastorna i Sverige, Liontech brukar ha en del ovanliga saker i sin webshop.

"Relative performance" säger mig dock ingenting, det är bättre om man visar temperaturskillnader istället för något diagram som mäter performance, det kan ju skilja 2 grader mellan bästa och sämsta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

AS5 är en av dom sämsta...det är inte längre 2008.....

http://cdn.overclock.net/f/fa/900x900px-LL-fa65a8bd_TIMOveral...

Eller inte, då det fortfarande är en av de mest använda pastorna som dessutom håller mycket länge applicerad 5+ år.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)