"skador" på skoldator

Permalänk

"skador" på skoldator

I tvåan på gymnasiet så fick min klass låna datorer utav ett företag som heter Atea. Nu när vi slutar trean och datorerna ska återlämnas så måste vi stå för skadorna som har uppstått.

Jag hade en minimal buckla på skärmlocket som jag anmälde till deras försäkrings avdelning och förklarade hur det hade uppkommit. Tyvärr fick jag ingen försäkring för att jag inte kunde beskriva exakt hur olyckan hände (ryggsäcken stötte emot en stol). Så jag tänkte att det inte skulle kosta så mycket så jag överklagade inte. Men nu fick jag beskedet att det skulle gå på 600-900 SEK att reparera den pyttelilla bucklan som var på locket.

Vissa av mina kompisar hade blåljugit för Atea och dragit historier över hur deras datorer hade råkat ut för olyckor. En sa att hans ryggsäck sprack medans han cyklade och datorn ramlade ut på grusvägen och blev bucklig. Hans försäkring gick igenom, han får inte betala något.

Vad ska jag göra, betala 600-900 SEK för en liten skitgrej? Jag skulle nog ha hittat på en historia istället för att vara ärlig....

Permalänk
Medlem

Är väl bara att betala då du redan dragit din historia. Ta lärdom & var försiktig i framtiden med saker som är lånade/hyrda.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Det är ganska sjukt att locket ska kosta 600-900kr att byta men det är väl arbetskostnaden som är det dyra. Ett lock till en Dell burk går inte på många kronor, bytte förövrigt ut väldigt många sånna i skolor runt om i Stockholm så du är inte ensam

Permalänk
Medlem

Har du kvar kontraktet du skrev vid utlåningen? Var du minderårig när du skrev på det? Skrevs det på med godkännande av dina föräldrar eller dylikt?

PS Atea suger hårt DS

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Är väl bara att betala då du redan dragit din historia. Ta lärdom & var försiktig i framtiden med saker som är lånade/hyrda.

Tycker bara det är trist när jag har en knappt märkbar buckla på locket och får betala så mycket för att fixa det. Jag har varit mycket varsam om den. Vissa i klassen har varit brutala mot deras datorer, men deras försäkringar täckte dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Tycker bara det är trist när jag har en knappt märkbar buckla på locket och får betala så mycket för att fixa det. Jag har varit mycket varsam om den. Vissa i klassen har varit brutala mot deras datorer, men deras försäkringar täckte dom...

Släng upp en bild på bucklan om du kan

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Har du kvar kontraktet du skrev vid utlåningen? Var du minderårig när du skrev på det? Skrevs det på med godkännande av dina föräldrar eller dylikt?

PS Atea suger hårt DS

Jag var minderårig och mina föräldrar skrev på godkännande.

Dom tar mycket för reparation, en kompis får betala 1200-1500 kr för en buckla i hörnet på datorn

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Släng upp en bild på bucklan om du kan

Jag tog ingen bild och dom har redan tagit den för reparation, men mina IT lärare tyckte det var högt pris för en sådan liten buckla

Permalänk

Om bucklan inte är allvarlig skall det ses som en vanlig förslitning p.g.a vardagligt bruk. Släng upp tydliga bilder som Saxn skrev så kan vi nog bedömma det. Finns säkert en § i kontraket som specificerar detta med vardagligt bruk. Skulle förvåna mig annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Jag var minderårig och mina föräldrar skrev på godkännande.

Dom tar mycket för reparation, en kompis får betala 1200-1500 kr för en buckla i hörnet på datorn

Det var ju synd att det inte fanns ett kryphål där. I gymnasiet hade vi också datorer från Atea och dem var riktiga budget laptops, dem kostade ca 2k styck och sen efter två år fick vi köpa ut dem om vi ville för 1500kr st och du kan gissa hur många som gjorde det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Om bucklan inte är allvarlig skall det ses som en vanlig förslitning p.g.a vardagligt bruk. Släng upp tydliga bilder som Saxn skrev så kan vi nog bedömma det. Finns säkert en § i kontraket som specificerar detta med vardagligt bruk. Skulle förvåna mig annars.

Fan att jag inte tog kort.. svårt att bedöma för er utan bild :(. Dock så stog det i kontraktet om vardagligt bruk, men det gick inte min på.

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att de väljer att ta betalt av gymnasie elever för skador på ett verktyg som i stort sett är ett måste att använda (När de implementerat det). Slitskador är nästintill oundvikliga.
Personligen gick jag på IT-Gymnasiet där vi fick datorer från första året, och det var inte många som höll kan jag säga... Jag hörde dock aldrig om något fall där vi elever behövde betala för skador dock, skolan var mycket generös på så sätt.
Jag skruvade t.o.m. Ut alla skruvar ur datorn för att plocka isär den, sen tappade jag bort dem... Lämnade in den sista året utan skruvar och med många trasiga plastdetaljer och det blev inga som helst konsekvenser av det trots att jag kan erkänna att jag hade förtjänat att ersätta den

Permalänk
Medlem

Tycker det är hälsosamt att betala för sånt som man har sönder, så funkar det i riktiga världen. Se det som läropengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Det är lustigt att de väljer att ta betalt av gymnasie elever för skador på ett verktyg som i stort sett är ett måste att använda (När de implementerat det). Slitskador är nästintill oundvikliga.
Personligen gick jag på IT-Gymnasiet där vi fick datorer från första året, och det var inte många som höll kan jag säga... Jag hörde dock aldrig om något fall där vi elever behövde betala för skador dock, skolan var mycket generös på så sätt.
Jag skruvade t.o.m. Ut alla skruvar ur datorn för att plocka isär den, sen tappade jag bort dem... Lämnade in den sista året utan skruvar och med många trasiga plastdetaljer och det blev inga som helst konsekvenser av det trots att jag kan erkänna att jag hade förtjänat att ersätta den

Första året lånade vi ifrån ett annat företag, ingen fick betala något trots att vissa hade ganska grova skador. Atea har inte varit lika barmhärtiga mot oss.

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Tycker det är hälsosamt att betala för sånt som man har sönder, så funkar det i riktiga världen. Se det som läropengar

Skickades från m.sweclockers.com

Det värsta är att de som var oförsiktiga med deras datorer fick försäkring som täckte, och de som hade mindre oförvållade skador fick betala.

Permalänk
Medlem

Skoldator som åker upp och ner i väskor i över ett år kommer att ta slitage skador, det är skit att man behöver betala fö rdet själv!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Datorer räknas som kortidsinventarier dvs de skrivs av skattemässigt på 1 eller 3 år beroende på om det är avancerad (läs media/programmering) eller mer vanlig skola/kontors-ändamål.

Om vi säger att din laptop var en helt vanlig modell med ett pris på 5000kr så betalar skolan 4000 kr ex moms för den, den skrivs av med 1333 kr per år och har då ett restvärde på just 1333kr när du använt den i två år, om du tvingas betala 600kr för denna skada så hävdar de att den satt ner datorns funktion och värde med 50%, skicka detta till din rektor och hälsa från mig som har två akademiska examen inom företagsekonomi (Civilekonom i Norge och Sverige)

Permalänk
Medlem

Kontakta aftonbladet eller något annan tidning. Det är sjukt att dem lånar ut datorer (förmodligen jätte billigt) och sen tar betalt ifrån eleverna är ju en skam om inte bedrägerri!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Kontakta aftonbladet eller något annan tidning. Det är sjukt att dem lånar ut datorer (förmodligen jätte billigt) och sen tar betalt ifrån eleverna är ju en skam om inte bedrägerri!

Det är skolan som har avtalet med eleverna medans det är ATEA som har avtal med skolan, problemet är att skolan inte vill ersätta skadorna som uppstår varav dom lägger över det på eleven samt dennes föräldrar.

Och ja dessa avtal brukar vara riktigt förmånlig men har även väldigt hårda krav där datorn i princip ska återlämnas i samma skick som när den lånas ut.

Sen till zodiakonline:

Nu är det ett hyresavtal vi talar om och inte värdeminskning på en köpt produkt.

Permalänk
Medlem

Kostaden för delen + reparation till ett pris av 600-900 SEK är inte mycket, Dell tar t.ex. ca 2000 SEK endast för reparation med tekniker exkl. delar. Blir dock betydligt billigare om man utför reparationen själv.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Om bucklan inte är allvarlig skall det ses som en vanlig förslitning p.g.a vardagligt bruk. Släng upp tydliga bilder som Saxn skrev så kan vi nog bedömma det. Finns säkert en § i kontraket som specificerar detta med vardagligt bruk. Skulle förvåna mig annars.

Vad är det du skall bedöma för något? Vad betyder din bedömning av en eventuell bild på skadan. Ingenting skulle jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Det är skolan som har avtalet med eleverna medans det är ATEA som har avtal med skolan, problemet är att skolan inte vill ersätta skadorna som uppstår varav dom lägger över det på eleven samt dennes föräldrar.

Och ja dessa avtal brukar vara riktigt förmånlig men har även väldigt hårda krav där datorn i princip ska återlämnas i samma skick som när den lånas ut.

Sen till zodiakonline:

Nu är det ett hyresavtal vi talar om och inte värdeminskning på en köpt produkt.

Men du måste ju höra själv hur absurt det låter att eleverna får låna datorer i 3 års tid för att sen lämna tillbaka dem i perfekt skick. Skolan betalar inte för några skador utan det gör elevensmålsman.

Vad hade hänt om eleven tacka nej till kontraktet? Hade denne blivit utan undervisning då?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Men du måste ju höra själv hur absurt det låter att eleverna får låna datorer i 3 års tid för att sen lämna tillbaka dem i perfekt skick. Skolan betalar inte för några skador utan det gör elevensmålsman.

Vad hade hänt om eleven tacka nej till kontraktet? Hade denne blivit utan undervisning då?

Absurt ? Det är tyvärr så verkligheten ser ut. Det du själv inte noterar vid mottagande och som sedan skiljer sig åt från protokollet när produkten/tjänsten ska tillbaka är något som du själv får stå för.
Och som även nämnts i tråden så står skolans försäkring för de skador som uppstår, dock så misslyckades trådskaparen uppfylla de kriterier för att försäkringen skulle täcka detta varan denna får stå för ersättningen själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Skoldator som åker upp och ner i väskor i över ett år kommer att ta slitage skador, det är skit att man behöver betala fö rdet själv!

Ser man hur studerande sköter "deras" datorer blir man fan mörkrädd. Stoppar ner datorn i ryggsäcken som givetvis saknar datorfack. Får den inte plats är det bara att trycka till. Kommer hem och slänger väskan i en hörn. Tar upp datorn, startar den och självklart får den stå på sängen (nada kylning). När man är klar med den, drämmer man i locket och ställer den halvt ner på golvet, för sedan att släppa den. Det finns självklart en del som är försiktiga men huvudparten är hänsynslösa nötter som inte bryr sig ett skit.

(OBS: Inte riktat mot TS)

Kan dock dra ett exempel på hur försäkringsbolagen blåser folk. Detta hände för ungefär 10 år sedan när min tjej hade en gammal Audi 100 Avant. En sopbil körde in i sidan av bilen och försäkringen bedömde att den var totalkvaddat (helt korrekt). Jag hade räknat ut att skitbilen skulle vara värt runt 6-8000 men försäkringen ville endast betala 1800:-
Bestämde mig för att jävlas tillbaka och efter 3 lååååånga samtal fick hon 12000:-. Jag hade lagt ner en del tid på att hitta annonser på likvärdiga bilar, och även fått en återförsäljare att uppskatta värdet.
Detta visar ju hur försäkringsbolagen jobbar. Har man ingen koll blir man blåst direkt.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ser man hur studerande sköter "deras" datorer blir man fan mörkrädd. Stoppar ner datorn i ryggsäcken som givetvis saknar datorfack. Får den inte plats är det bara att trycka till. Kommer hem och slänger väskan i en hörn. Tar upp datorn, startar den och självklart får den stå på sängen (nada kylning). När man är klar med den, drämmer man i locket och ställer den halvt ner på golvet, för sedan att släppa den. Det finns självklart en del som är försiktiga men huvudparten är hänsynslösa nötter som inte bryr sig ett skit.

(OBS: Inte riktat mot TS)

Det är det som stör mig, jag var skötsam och försökte ta hand om den medans vissa behandlade dom som skit. Dom fick försäkring men inte jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osca_r_00:

Det är det som stör mig, jag var skötsam och försökte ta hand om den medans vissa behandlade dom som skit. Dom fick försäkring men inte jag.

Är det en speciell försäkring på den datorn? Finns villkoren på nätet? Det som hände dig var ju lika mycket olyckshändelse som personen som tappade datorn på gatan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Är det en speciell försäkring på den datorn? Finns villkoren på nätet? Det som hände dig var ju lika mycket olyckshändelse som personen som tappade datorn på gatan.

Det roliga är att han tappade inte den på gatan... han hittade på en bra historia :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ser man hur studerande sköter "deras" datorer blir man fan mörkrädd. Stoppar ner datorn i ryggsäcken som givetvis saknar datorfack. Får den inte plats är det bara att trycka till. Kommer hem och slänger väskan i en hörn. Tar upp datorn, startar den och självklart får den stå på sängen (nada kylning). När man är klar med den, drämmer man i locket och ställer den halvt ner på golvet, för sedan att släppa den. Det finns självklart en del som är försiktiga men huvudparten är hänsynslösa nötter som inte bryr sig ett skit.

(OBS: Inte riktat mot TS)

Kan dock dra ett exempel på hur försäkringen blåser folk. Detta hände för ungefär 10 år sedan när min tjej hade en gammal Audi 100 Avant. En sopbil körde in i sidan av bilen och försäkringen bedömde att den var totalkvaddat (helt korrekt). Jag hade räknat ut att skitbilen skulle vara värt runt 6-8000 men försäkringen ville endast betala 1800:-
Bestämde mig för att jävlas tillbaka och efter 3 lååååånga samtal fick hon 12000:-. Jag hade lagt ner en del tid på att hitta annonser på likvärdiga bilar, och även fått en återförsäljare att uppskatta värdet.
Detta visar ju hur försäkringsbolagen jobbar. Har man ingen koll blir man blåst direkt.

Jo jag håller med dig om att skolelever hanterar sina datorer på ett fruktansvärt dåligt sätt, i många fall. Men jag har min Lenovo som vi har fått från skolan, den är "pedantiskt skött". Men samtidigt så börjar man se hur sliten den börjar bli.

Jag spenderar ca 2 timmar i kollektivtrafiken varje dag, man står upp, det är trångt. Man tar upp den när man kommer till skolan och man lägger ner den varje gång man ska förflytta sig. Detta märks speciellt på gångjärnen till skärmen som börjar blir extremt slitna.

På detta så används den, står i klassrummet i en "stökig skolmiljö" så jag tycker faktiskt att på en skoldator så ska det vara okej med lite vanligt slitage. Bara som exempel så kom det en arg man och "puttade" en framför mig så att jag åkte in ett räcke på spårvagnen, detta kunde ha skadat datorn.

Men som sagt så håller jag med dig om att väldigt många hanterar sina datorer på ett fruktansvärt dålig sätt, vilket är extremt synd.

Edit: vill verkligen poängtera att jag tycker att många hanterar sina datorer fel, men samtidigt är det synd att folk som har vanligt "slitage" får betala helt orealistiska summor.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ser man hur studerande sköter "deras" datorer blir man fan mörkrädd. Stoppar ner datorn i ryggsäcken som givetvis saknar datorfack. Får den inte plats är det bara att trycka till. Kommer hem och slänger väskan i en hörn. Tar upp datorn, startar den och självklart får den stå på sängen (nada kylning). När man är klar med den, drämmer man i locket och ställer den halvt ner på golvet, för sedan att släppa den. Det finns självklart en del som är försiktiga men huvudparten är hänsynslösa nötter som inte bryr sig ett skit.

(OBS: Inte riktat mot TS)

Kan dock dra ett exempel på hur försäkringen blåser folk. Detta hände för ungefär 10 år sedan när min tjej hade en gammal Audi 100 Avant. En sopbil körde in i sidan av bilen och försäkringen bedömde att den var totalkvaddat (helt korrekt). Jag hade räknat ut att skitbilen skulle vara värt runt 6-8000 men försäkringen ville endast betala 1800:-
Bestämde mig för att jävlas tillbaka och efter 3 lååååånga samtal fick hon 12000:-. Jag hade lagt ner en del tid på att hitta annonser på likvärdiga bilar, och även fått en återförsäljare att uppskatta värdet.
Detta visar ju hur försäkringsbolagen jobbar. Har man ingen koll blir man blåst direkt.

Du glömde att de går runt och sedan slänger sig i soffan med datorn igång i handen. Sen blir de förvånade när hårddisken börjar låta som en liten köttkvarn efter ett år eller så. Inte riktat mot TS heller.

Det andra du skrev låter väldigt intressant. Du får gärna berätta mer om hur du gjorde där (om du har tid och ork). Min syster har haft en del fall med skamligt låg ersättning från försäkringen så det skulle vara guld värt att få reda på hur man "ska" gå tillväga.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jo jag håller med dig om att skolelever hanterar sina datorer på ett fruktansvärt dåligt sätt, i många fall. Men jag har min Lenovo som vi har fått från skolan, den är "pedantiskt skött". Men samtidigt så börjar man se hur sliten den börjar bli.

Jag spenderar ca 2 timmar i kollektivtrafiken varje dag, man står upp, det är trångt. Man tar upp den när man kommer till skolan och man lägger ner den varje gång man ska förflytta sig. Detta märks speciellt på gångjärnen till skärmen som börjar blir extremt slitna.

På detta så används den, står i klassrummet i en "stökig skolmiljö" så jag tycker faktiskt att på en skoldator så ska det vara okej med lite vanligt slitage. Bara som exempel så kom det en arg man och "puttade" en framför mig så att jag åkte in ett räcke på spårvagnen, detta kunde ha skadat datorn.

Men som sagt så håller jag med dig om att väldigt många hanterar sina datorer på ett fruktansvärt dålig sätt, vilket är extremt synd.

Självklart ska man acceptera normalt slitage (såsom repor/gångjärnen osv), men där platsar inte spårvagnsincidenten in. Hade datorn fått en rejäl smäll hade det varit ditt ansvar att få idioten till att betala.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...