UKIE publicerar första topplistan över PC-spel med digitala försäljningssiffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Denna lista borde även visa 360/PS3 spel så att alla kan se att konsoller säljer mycket fler spel än PC överlag. Skulle tippa på att t.ex Bioshock Infinite säljer 3-4x mer 360-kopior än PC

Nej. Statistik som avser digital nedladdning kommer inte representera konsolförsäljning i någon större utsträckning då digital försäljning på dagens konsoler i stort är rätt begränsad - då Sony och Microsoft gärna vill hålla god fot till distributionskedjan som den ser ut idag.

Sedan tror jag inte heller att de olika systemen har så stor skillnad i försäljningen. Detta baserat på den totala förtjänsten b la EA redovisade för förra året för konsol jämfört med konsol som i stort var identiskt över de tre systemen.

Permalänk
Avstängd

"med digitala försäljningssiffror"

Vart är siffrorna då?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

helt irrelevanta siffror, inte konstigt EA ligger högst när steam inte räknas med.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Blir illamående när jag ser hur stramt spelutbud PC-spelplattformen har, samtidigt som jag ser folk spendera åtskilliga tusenlappar för att använda datorn till att spela på. Det som oroar mest är att konsolerna lär gå samma öde till mötes när man väljer en standard för allting. Allting utgörs av antingen DX9,10 eller 11 gränssnittet. Ingenting är skräddarsytt någonstans. Allting är äckligt dåliga kopior av allt annat. Samma spelmotorer används överallt. Skräddarsydd hårdvara, med nytänkande mjukvaruutvecklare var det som gjorde att spel som mario, zelda, final fantasy mf gav oss gamers en spelupplevelsen värd de timmar man la ned. Idag spelar jag i huvudsak bara q3. Ingenting positivt har kommit efter DX8 enligt mitt tycke. Fifa är rätt kul dock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kul att se Just Cause 2 på listan, över 3 år gammalt ju. Kanonspel, men ändå överraskande!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir illamående när jag ser hur stramt spelutbud PC-spelplattformen har, samtidigt som jag ser folk spendera åtskilliga tusenlappar för att använda datorn till att spela på. Det som oroar mest är att konsolerna lär gå samma öde till mötes när man väljer en standard för allting. Allting utgörs av antingen DX9,10 eller 11 gränssnittet. Ingenting är skräddarsytt någonstans. Allting är äckligt dåliga kopior av allt annat. Samma spelmotorer används överallt. Skräddarsydd hårdvara, med nytänkande mjukvaruutvecklare var det som gjorde att spel som mario, zelda, final fantasy mf gav oss gamers en spelupplevelsen värd de timmar man la ned. Idag spelar jag i huvudsak bara q3. Ingenting positivt har kommit efter DX8 enligt mitt tycke. Fifa är rätt kul dock.

Testa kerbal space program, world of tanks också vidare, de är iaf lite nytänkande! Minecraft med!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Ända som jag kan tänka mig betala för är Humble Indie Bundle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vem är det som köper alla dessa sims spel...?

var det inte så att på grund av fiaskona runt simcity så gjorde EA så att om du köpte sim city fick du ett annat spel av dom (ditt val)?

har för mig det var något sånt och att massor köpte bara för att få ett spel dom ville ha "gratis"

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir illamående när jag ser hur stramt spelutbud PC-spelplattformen har, samtidigt som jag ser folk spendera åtskilliga tusenlappar för att använda datorn till att spela på. Det som oroar mest är att konsolerna lär gå samma öde till mötes när man väljer en standard för allting. Allting utgörs av antingen DX9,10 eller 11 gränssnittet. Ingenting är skräddarsytt någonstans. Allting är äckligt dåliga kopior av allt annat. Samma spelmotorer används överallt. Skräddarsydd hårdvara, med nytänkande mjukvaruutvecklare var det som gjorde att spel som mario, zelda, final fantasy mf gav oss gamers en spelupplevelsen värd de timmar man la ned. Idag spelar jag i huvudsak bara q3. Ingenting positivt har kommit efter DX8 enligt mitt tycke. Fifa är rätt kul dock.

Ujj... då har du missat många bra spel.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir illamående när jag ser hur stramt spelutbud PC-spelplattformen har, samtidigt som jag ser folk spendera åtskilliga tusenlappar för att använda datorn till att spela på. Det som oroar mest är att konsolerna lär gå samma öde till mötes när man väljer en standard för allting. Allting utgörs av antingen DX9,10 eller 11 gränssnittet. Ingenting är skräddarsytt någonstans. Allting är äckligt dåliga kopior av allt annat. Samma spelmotorer används överallt. Skräddarsydd hårdvara, med nytänkande mjukvaruutvecklare var det som gjorde att spel som mario, zelda, final fantasy mf gav oss gamers en spelupplevelsen värd de timmar man la ned. Idag spelar jag i huvudsak bara q3. Ingenting positivt har kommit efter DX8 enligt mitt tycke. Fifa är rätt kul dock.

Förstår inte riktigt din koppling mellan version av DirectX och hur nytänkande ett spel kan vara. Om du tror att alla spel som använder DirectX 9 ser likadana ut så är du helt fel ute, detta sker på en väldigt låg nivå och möjligheterna är i princip oändliga därifrån. samma spelmotor behöver inte heller se likadan ut, även om det sker på en betydligt högre nivå går de att skräddarsy dessa nå enormt. Att utvecklare använder dessa färdiga spelmotorer leder till att mindre indie-utvecklare som ofta vågar tänka lite mer utanför ramarna än de större aktörerna ges möjlighet till att skapa någonting spelbart under en rimlig tid. Att sedan dessa verk sällan får se rampljuset kan såklart kännas trist.

Jag håller med om att hur faktumet att försäljningslistorna gång på gång toppas av EAs snarlika mjölk-produktioner kan kännas icke nyskapande. Men att dra hela pc-marknaden över en kam är inte rättvist. Det finns troligtvis fler nytänkande produktioner nu än någonsin tidigare, du hittar dom bara inte på Origins topplista. Att sedan beskylla allt detta på någon 3D API låter för mig bara korkat. Det är definitivt inte directX som är boven i dramat här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronärtskocka:

Har på senare år blivit något av en Steam-fanboy men att de hemlighetshåller försäljningssiffror är riktigt dumt. Inte konstigt att pc försäljningen alltid är botten jämfört med konsoll om den största distributören hemlighetshåller sin försäljning.
Jaja de mörkaste dagarna är ändå förbi oss pc-lirare

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat är det inte upp till Valve att avslöja andra företags siffror. Om dessa företag vill släppa sina försäljningssiffror kan de göra det men valve ska inte göra det (förutom för sina egna spel om de nu känner för det).

Sedan spelar det ingen roll. Spel som görs av ekonomer för att de jagar snabb vinst är knappast värda våra pengar eller tid så vem fan bryr sig. Skit till konsol eller PC är fortfarande skit och skall undvikas (lättare undvika när det är bara konsol då man aldrig ser det men PC användare ska vara lite smartare så de får väl lära sig undvika dåliga spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ärligt talat är det inte upp till Valve att avslöja andra företags siffror. Om dessa företag vill släppa sina försäljningssiffror kan de göra det men valve ska inte göra det (förutom för sina egna spel om de nu känner för det).

Sedan spelar det ingen roll. Spel som görs av ekonomer för att de jagar snabb vinst är knappast värda våra pengar eller tid så vem fan bryr sig. Skit till konsol eller PC är fortfarande skit och skall undvikas (lättare undvika när det är bara konsol då man aldrig ser det men PC användare ska vara lite smartare så de får väl lära sig undvika dåliga spel).

Ja du har rätt dock det finns det en sak många missupfattar. Det finns en klausul som tillåter företag att inte berätta hur många spel som sålt på Steam. Många dock missuppfattar just denna klausul och tror att de inte får berätta alls om hur många spel de sålt totalt för de får de, men de får inte berätta att dessa 500k spel av 1 miljon sålt över steam.

Tyvärr har väldigt väldigt ånga uppfattat som om företag trollar bort alla digitala spelförsäljningi sina totala spel försäljning statistik och mixar med företagets budget för att visa att de har mindre pengar o.s.v.

Steam kan också genom samma regler inte gå ut och berätta hur andras spel säljer, dvs vi vet inte hur mycket spel som säljs över steam, men vi vet totala antal sålda spel för de företagen som går ut med denna information.

Vad detta innebär är att det är omöjligt att få med digital försäljning i dessa veckor/månads topplistor då det inte går att få tag på informationen så länge de inte får den från alla. Vilket de också inte får även här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir illamående när jag ser hur stramt spelutbud PC-spelplattformen har, samtidigt som jag ser folk spendera åtskilliga tusenlappar för att använda datorn till att spela på. Det som oroar mest är att konsolerna lär gå samma öde till mötes när man väljer en standard för allting. Allting utgörs av antingen DX9,10 eller 11 gränssnittet. Ingenting är skräddarsytt någonstans. Allting är äckligt dåliga kopior av allt annat. Samma spelmotorer används överallt. Skräddarsydd hårdvara, med nytänkande mjukvaruutvecklare var det som gjorde att spel som mario, zelda, final fantasy mf gav oss gamers en spelupplevelsen värd de timmar man la ned. Idag spelar jag i huvudsak bara q3. Ingenting positivt har kommit efter DX8 enligt mitt tycke. Fifa är rätt kul dock.

Fast en topplista är ju inte så bra att utgå ifrån när man ska avgöra om en plattform har ett varierat utbud... Kolla bara alla indiespel som exempel, där har du extrema mängder nischade och ovanliga spel. Drar du sedan argumentet att AAA spel är samma sak så är du bara kräsen i enligt mig, för det är klart som korvspad att företagen producerar mer av det som säljer mest...

Du borde kolla runt lite på nätet så ska du se att det finns väldigt många unika titlar, humble bundle, eller köp dig ett indiepack för väldigt lite pengar på steam så har du mycket att göra

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir illamående när jag ser hur stramt spelutbud PC-spelplattformen har, samtidigt som jag ser folk spendera åtskilliga tusenlappar för att använda datorn till att spela på. Det som oroar mest är att konsolerna lär gå samma öde till mötes när man väljer en standard för allting. Allting utgörs av antingen DX9,10 eller 11 gränssnittet. Ingenting är skräddarsytt någonstans. Allting är äckligt dåliga kopior av allt annat. Samma spelmotorer används överallt. Skräddarsydd hårdvara, med nytänkande mjukvaruutvecklare var det som gjorde att spel som mario, zelda, final fantasy mf gav oss gamers en spelupplevelsen värd de timmar man la ned. Idag spelar jag i huvudsak bara q3. Ingenting positivt har kommit efter DX8 enligt mitt tycke. Fifa är rätt kul dock.

Du har ju missat mängder av bra spel. Och spelutbudet på PC är mer varierat och massivt än vad man kan hinna med o spela. Och det ökar hela tiden, hur många spel släpps på steam per år? Vet inte men lovar dig att det är en superload och det blir bara mer. Tittar man lite bortanför topplistorna med Call of FarCry: The Simsfield så finns det massor med spel. Håller man sig till topplistorna blir man klart besviken då det är som du säger, "dåliga kopior av allt annat". Finns bra grejer där med såklart, men det räcker att köpa en gång, inte varje år.

Är övertygad om att det finns massor med spel som du kan älska.

Permalänk
Medlem

Hur kan simcity med all hemsk kritik ligga #1:a ?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Hur kan simcity med all hemsk kritik ligga #1:a ?

Går inte att piratkopiera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Hur kan simcity med all hemsk kritik ligga #1:a ?

Eftersom den gemene konsumenten utav spel och underhållning är oförmögen till att göra ett utbildat beslut och lär sig aldrig utav sina, och andras, misstag. Den stora massan bryr sig inte om vad de faktiskt köper och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Går inte att piratkopiera...

Hehe, jao. Starcraft II är svårt att piratkopiera också, och det går ju bra där med. Dock, scII hade en bra launch (d3 hade inte) och är ett spel med stabil fanbase. Inte krävdes uppkoppling iaf, bara för vissa funktioner. Kändes helt ok tyckte jag, och är alltid inloggad för att få achievements och statistik.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself