Hur fungerar garanti vid begagnat köp (urspr. fr. online)?

Permalänk

Hur fungerar garanti vid begagnat köp (urspr. fr. online)?

Hej SweC!

Undrar bara kort och gott hur ni brukar göra / hur det fungerar om jag har köpt låt oss säga ett grafikkort från CDON, haft det i några veckor och blir sugen på att sälja det. Jag hittar en köpare och han köper kortet, efter 2 veckor börjar det strula för honom (fabriksfel), vad händer?

Skriver man ut ett kvitto och ger över eller ja.. berätta!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oneinalifetime:

Hej SweC!

Undrar bara kort och gott hur ni brukar göra / hur det fungerar om jag har köpt låt oss säga ett grafikkort från CDON, haft det i några veckor och blir sugen på att sälja det. Jag hittar en köpare och han köper kortet, efter 2 veckor börjar det strula för honom (fabriksfel), vad händer?

Skriver man ut ett kvitto och ger över eller ja.. berätta!

I de flesta fall så är garantin från butik endast till ursprungsköpare.
Enligt Webhallen så gick garantin att överlåta hos dem.

Fabriksgaranti (från tillverkaren) överlåtes dock alltid då den följer produkten fristående från ägaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Strikt juridiskt sett är en garanti endast för köparen om inget annat sägs. Så din köpare får reklamera till dig och sedan får du oberopa garanti till CDON. Du och din köpare kan ju komma överens om att det är så ni ska behandla garantiskador. Utan någon sådan överenskommelse kan inte din köpare kräva att du lämnar in kortet på garantin. Notera att skyldigheterna för dig som säljare vid köp mellan två privatpersoner är lägre än konsumentskydden. Se vidare om reglerna vid köp mellan två privatpersoner i Köplagen.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det köparen bara om inget annat sägs. Men sen så finns det ju inte alltid något sätt för säljaren att veta att det inte är andrahandsägaren som köpt kortet nytt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I de flesta fall så är garantin från butik endast till ursprungsköpare.
Enligt Webhallen så gick garantin att överlåta hos dem.

Fabriksgaranti (från tillverkaren) överlåtes dock alltid då den följer produkten fristående från ägaren.

Helt rätt. Dom allra flesta butiker som säljer hemelektronik låter tillverkaren sköta garantiärenden och därför följer garantin varan. Webhallen, Komplett, Dustin och Inet låter alltid garantin följa varan (det är inget man har krav på). Däremot kan man glömma allt om reklamationsrätten hos dessa återförsäljare (har varit i kontakt med alla).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Garantier gäller på det sätt försäljaren anger eftersom det är helt frivillga att ge garanti på en produkt, så det är alltså helt upp till tillverkaren att ange villkoren.

Reklamatonsrätt enligt konsumentköplagen är inte tillämplig vid köp mellan privatpersoner utan då är det avtalet man träffar mellan säljare och köpare som gäller, den lagreglerade reklamationsrätten gäller enbart när en näringsidkare säljer till en konsument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för många bra svar!
Hur går nu en andrahandsförsäljning till, har sidorna som tillåter det någon "kvitto-mails-funktion" eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Tack för många bra svar!
Hur går nu en andrahandsförsäljning till, har sidorna som tillåter det någon "kvitto-mails-funktion" eller liknande?

Du får själv ordna ut en kopia på kvittot
Vill du skapa ett kvitto för själva försäljningen så finns det mallar för det hos de flesta
Jag själv brukar använda mig ibland av den här http://www.blocket.se/security/mallar.htm då det är ganska okej mall för det

Men om du ska sälja via blocket eller sådant, över nätet så att säga, så är det tyvärr inte så simpelt, kom på att du skrev mail-funktion
Där handlar det om att folk brukar sätta in pengar i förväg, skicka aldrig, någonsin, en vara i förväg , hur bra det än låter, aldrig, så blir många tyvärr blåsta
Därför handlar jag i princip själv alltid bara med Tradera eller öga-mot-öga affärer även om jag gör annonsen via nätet

För garantier, har jag som seriös säljare alltid hjälpt de som får problem och produkterna har garanti kvar och det är en personlig garanti, såsom t e x då jag sålt ett moderkort och det pajat inom fabriksgaranti, upplyser alltid köparen om att de står för frakterna som eventuellt blir och eventuella avgifter om det visar sig vara yttre åverkan på produkten osv
Det har alltid fungerat utmärkt, och också gjort att jag fått mycket goda betyg som säljare och även tillskansat mig en och annan god vän på vägen ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tänk på

Att kontrollera med tillverkaren vad som gäller, det är väldigt vanligt att garantin är inte överlåtelsebar, sen att företagen inte upprätthåller det, utan åtgärdar rätt mycket ändå beror på goodwill, och goodwill endast. reklamationsrätten är mellan säljare och köpare, och då står man chanslös.

Garanti är något som är 100 % frivilligt för en tillverkare eller säljare om dom vill ge eller ej. och då är också reglerna för att en sådan garanti skall uppfyllas öppna för att en tillverkare kan bestämma ( fullt lagligt ) att garantin endast gäller första köpare och ingen annan.

Om alla lärde sig det lilla om garanti och reklamationsrätt så skulle 90 % av alla trådar här försvinna.