Kan ha blivit lurad här på Sweclockersmarknaden, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Kan ha blivit lurad här på Sweclockersmarknaden, vad ska jag göra?

Hej! ursäkta om det är fel ställe att posta tråden på, isf får modd gärna flytta på den, men nu till saken!
Det är så att jag köpte ett moderkort samt cpu av en person här på marknaden, betalade ett relativt högt begagnatpris också, 85%.
Betalade det enbart för att jag blev lovad att garanti och kvitton skulle finnas med samt att det var ca 1 månad gamla grejer, men nu är det så att moderkortet har drabbats utav Coilwhine samt gör massor av konstiga ljud ifrån sej och jag vill
skicka in det till Inet på analys, med garantin då förstås.

men nu är det så att det började med att säljaren skrev att han hade att glömt packat in kvittot med paketet. ah visst tänkte jag, alla kan göra ett misstag, nu har jag påmint säljaren varje vecka i en månad, fortfarande inget kvitto?
men förra veckan så påstod han att han ska ha skickat kvittot på posten, har väntat på det i en vecka idag..

Så då föreslog jag att han skulle skicka det på mailen istället, för vi som har handlat på Inet vet att man får kvittot registrerat på både sin användare samt på mailen, Så det borde inte vara så svårt att göra det? men då föreslog säljaren i fråga istället att han skulle knäppa kort på kvittot och mmsa det till min telefon, så han fick mitt numer, jag fick ett sms, "ser du bilden" stod det, skickade ett "nej" tillbaka och sen fick jag inget mer svar, det hände igår (onsdag).

så nu till min fråga, kan jag kräva honom på kvittot på något sätt? för imo så är det ju bedrägeri att utlova en sak med köpet och sen inte se ryken utav det?
för jag vill ju minst ha mina pengar tillbaka om moderkortet är defekt? helst ett nytt.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara speciellt svårt att skicka över kvittot. Man får det ju på sin profil på inet.se, i sin mail och ett fysiskt. Att skicka över med mail tar ju bara ett par sekunder.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har du blivit utlovad kvitto vid köpet har du givetvis rätt att avkräva honom det.

Observera att det inte är tillåtet att "hänga ut" någon i forumet. Kontakta istället oss om du behöver hjälp.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Har du blivit utlovad kvitto vid köpet har du givetvis rätt att avkräva honom det.

Observera att det inte är tillåtet att "hänga ut" någon i forumet. Kontakta istället oss om du behöver hjälp.

Okey, det visste jag inte, tack! men har fått tag i honom nu igen, skriver i tråden när jag vet mer!

Permalänk
Avstängd

Du kan ju kontakta msi om dom kan hjälpa dig, du har ju serienummer på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du borde redan ha sagt till honom att snart anmäler du honom för bedrägeri om du inte får det du ska ha.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Nu har det löst sej! bara en liten stund efter att jag skapade tråden, modd får gärna ta bort tråden då det inte finns något diskussionsvärde längre, och för att jag kanske överreagerade och skapade den. om säljaren ser det här så ber jag om ursäkt för att jag tvivlade på honom! tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Avstängd

Kräv original kvittot och acceptera inget annat. Skulle datorn pajja, bli stulen och försäkringen kopplas in så kommer de att kräva original kvitton för att du ska få ersättning.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Kräv original kvittot och acceptera inget annat. Skulle datorn pajja, bli stulen och försäkringen kopplas in så kommer de att kräva original kvitton för att du ska få ersättning.

Han skickade bild på kvittot, där står alla uppgifter klart och tydligt, räcker inte det? och om det skulle knasa så rejält så att den blir stulen tlx så har ju jag säljarens nr osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Han skickade bild på kvittot, där står alla uppgifter klart och tydligt, räcker inte det? och om det skulle knasa så rejält så att den blir stulen tlx så har ju jag säljarens nr osv

Kräv orginalkvitto.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig.

Klart man blir lite nervös, speciellt när man ofta lagt ut en del av sina surt förvärvade slantar.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Han skickade bild på kvittot, där står alla uppgifter klart och tydligt, räcker inte det? och om det skulle knasa så rejält så att den blir stulen tlx så har ju jag säljarens nr osv

Tycker inte en bild räcker , och en fråga...han skickade kvittot på posten ?
sen tog han kort på kvittot..är det jag som missuppfattar något?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Tycker inte en bild räcker , och en fråga...han skickade kvittot på posten ?
sen tog han kort på kvittot..är det jag som missuppfattar något?

Hm, nu när du säger det! aja, har kontaktat honom och bett om originalkvitto nu iaf!

Permalänk
Medlem

Spelar väl egentligen ingen roll då garantin bara gäller ursprungsköparen om det inte är frågan om en tillverkaregaranti.

Permalänk
Skrivet av bacardi_avt:

Spelar väl egentligen ingen roll då garantin bara gäller ursprungsköparen om det inte är frågan om en tillverkaregaranti.

Tänkte samma sak jag också. DET ÄR BARA FÖRSTE KÖPAREN SOM KAN UTNYTTJA GARANTIN.
Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbobbin:

Han skickade bild på kvittot, där står alla uppgifter klart och tydligt, räcker inte det? och om det skulle knasa så rejält så att den blir stulen tlx så har ju jag säljarens nr osv

Nej det räcker inte.

Säljaren vill inte ens skicka original kvittot till dig, tror du på fullaste allvar att han kommer hjälpa dig med ett försäkringsärende?

Redigerat
Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Nej det räcker inte.

Förlåt, men hur pass dum är du? Säljaren vill inte ens skicka original kvittot till dig, tror du på fullaste allvar att han kommer hjälpa dig med ett försäkringsärende?

Be dina föräldrar hädanefter sköta dina inköp.

Du kanske inte visste detta, garantin/försäkring på en produkt är till originalköparen man kan inte skicka vidare garantier/försäkringar om man säljer en produkt.. Så ett kvitto från tex Inet på ett begagnat köp ger inte köparen någonting annat än att produkten inte är stulen och man får veta när den är köpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cosby:

Du kanske inte visste detta, garantin/försäkring på en produkt är till originalköparen man kan inte skicka vidare garantier/försäkringar om man säljer en produkt.. Så ett kvitto från tex Inet på ett begagnat köp ger inte köparen någonting annat än att produkten inte är stulen och man får veta när den är köpt.

Jag nämnde aldrig något om garantiärende.

Vad grundar du ditt påstående ang försäkring?
Jag köper en present (laptop) till min Syster, den blir stulen, Syrrans hemförsäkring säger "bad luck, det va inte du som köpte den, du får inte ett skit!"
- Fel, Har ingen betydelse vem som köpte varan.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Jag nämnde aldrig något om garantiärende.

Vad grundar du ditt påstående ang försäkring?
Jag köper en present (laptop) till min Syster, den blir stulen, Syrrans hemförsäkring säger "bad luck, det va inte du som köpte den, du får inte ett skit!"
- Fel, Har ingen betydelse vem som köpte varan.

Bara köparen som kan enligt lag yrka på garanti.
Men företag kör mer som regel att garanti gäller för produkt enbart oavsett ägare (vilket är bra)
Sen är försäkring ett helt annat bord å bör inte dras paraleller med.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Tänkte samma sak jag också. DET ÄR BARA FÖRSTE KÖPAREN SOM KAN UTNYTTJA GARANTIN.
Rätta mig om jag har fel.

Skrivet av Cosby:

Du kanske inte visste detta, garantin/försäkring på en produkt är till originalköparen man kan inte skicka vidare garantier/försäkringar om man säljer en produkt.. Så ett kvitto från tex Inet på ett begagnat köp ger inte köparen någonting annat än att produkten inte är stulen och man får veta när den är köpt.

Tillverkargarantin följer i regel produkten, däremot kan man glömma allt om reklamationsrätt. Har själv haft kontakt med Komplett, Inet och dustin och alla accepterar andrahandsgaranti. Reklamationsrätten vägrar dom dock.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Cosby:

Du kanske inte visste detta, garantin/försäkring på en produkt är till originalköparen man kan inte skicka vidare garantier/försäkringar om man säljer en produkt.. Så ett kvitto från tex Inet på ett begagnat köp ger inte köparen någonting annat än att produkten inte är stulen och man får veta när den är köpt.

I vissa fall går dom med på att överlåta garantier/försäkringar eller om varan du köpt har garanti som följer med varan istället för ägarn.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Bara köparen som kan enligt lag yrka på garanti.
Men företag kör mer som regel att garanti gäller för produkt enbart oavsett ägare (vilket är bra)
Sen är försäkring ett helt annat bord å bör inte dras paraleller med.

Jag har inte nämnt något om garanti. Jag har heller inte dragit paralleller mellan garanti och försäkringsärenden. Läs om tråden.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bara köparen som kan enligt lag yrka på garanti.
Men företag kör mer som regel att garanti gäller för produkt enbart oavsett ägare (vilket är bra)
Sen är försäkring ett helt annat bord å bör inte dras paraleller med.

Finns inga lagar om garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Tänkte samma sak jag också. DET ÄR BARA FÖRSTE KÖPAREN SOM KAN UTNYTTJA GARANTIN.
Rätta mig om jag har fel.

Skrivet av Cosby:

Du kanske inte visste detta, garantin/försäkring på en produkt är till originalköparen man kan inte skicka vidare garantier/försäkringar om man säljer en produkt.. Så ett kvitto från tex Inet på ett begagnat köp ger inte köparen någonting annat än att produkten inte är stulen och man får veta när den är köpt.

Skrivet av Leon1:

Jag nämnde aldrig något om garantiärende.

Vad grundar du ditt påstående ang försäkring?
Jag köper en present (laptop) till min Syster, den blir stulen, Syrrans hemförsäkring säger "bad luck, det va inte du som köpte den, du får inte ett skit!"
- Fel, Har ingen betydelse vem som köpte varan.

Skrivet av Kent:

Tillverkargarantin följer i regel produkten, däremot kan man glömma allt om reklamationsrätt. Har själv haft kontakt med Komplett, Inet och dustin och alla accepterar andrahandsgaranti. Reklamationsrätten vägrar dom dock.

Skrivet av mrbobbin:

Hm, nu när du säger det! aja, har kontaktat honom och bett om originalkvitto nu iaf!

Sålänge det inte står namn på kvittot kan inte butiken bevisa att det inte är du är som personen som köpt det.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett inlägg. Det är fritt fram att argumentera och ifrågasätta något som rör sakfrågan, men undvik ord och uttryck som fördummar annan person.

/KimTjik