Program - autocomplete - 3 siffrig kombination - 000-999

Permalänk
Medlem

Program - autocomplete - 3 siffrig kombination - 000-999

Hejsan!

Som topic lyder, någon som vet hur man kan få till det? eller om det finns något färdigt.

Om det är nu så att det ska kodas, hur bör man gå tillväga?

Det ska alltså kunna skriva in 3 siffrig kombination mellan siffrorna 000-999 i något textfält på en hemsida.

Har ni några idéer?

Permalänk
Hedersmedlem

Har jobbat med att parsa frågan ett tag, och undrar om det är något likt AutoHotkey du söker? Finns många exempel i projektets forum för att generera slumpade strängar av olika typ.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstod frågan rätt, men vill du bara fylla i random-siffror i någon inputbox på en sida kan du göra enl. nedan;

Ctrl + Shift + K i Firefox

document.getElementById('Elementets ID').innerHTML = Math.floor(Math.random()*900) + 100;

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Har jobbat med att parsa frågan ett tag, och undrar om det är något likt AutoHotkey du söker? Finns många exempel i projektets forum för att generera slumpade strängar av olika typ.

Ska ta mig en titt, tackar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crazzir:

Vet inte om jag förstod frågan rätt, men vill du bara fylla i random-siffror i någon inputbox på en sida kan du göra enl. nedan;

Ctrl + Shift + K i Firefox

document.getElementById('Elementets ID').innerHTML = Math.floor(Math.random()*900) + 100;

000–099, då? :'-(

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

000–099, då? :'-(

Mina ögon mår dåligt.

Nedan bör väl bli riktigt. Max 999 min 0.

document.getElementById('Element ID').innerHTML = Math.floor(Math.random()*999);

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crazzir:

Mina ögon mår dåligt.

Nedan bör väl bli riktigt. Max 999 min 0.

document.getElementById('Element ID').innerHTML = Math.floor(Math.random()*999);

Det blir faktiskt bara 0–998 . `Math.random()` ger flyttal i det öppna intervallet [0, 1), dvs inklusive 0, men inte inklusive 1. Det kommer alltså aldrig bli Math.floor(1*999) → 999. Det är bara att göra det än enklare för sig:

Math.floor(Math.random()*1000);

Det ska ge slumpade heltal, likformigt fördelade över 0–999. Zero padding finns mig veterligen inte explicit i standardbiblioteket, men man kan vara "kreativ" med decimaltal och köra t ex:

Math.random().toFixed(3).slice(2);

vilket ger 000–999, likformigt fördelat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Händer absolut ingenting när jag kör den där koden Crazzir :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Händer absolut ingenting när jag kör den där koden Crazzir :/

Funkar utmärkt; http://jsfiddle.net/PWJBC/