Intel i nästa Samsung Galaxy Tab

Permalänk
Melding Plague

Intel i nästa Samsung Galaxy Tab

Samsung kan börja använda x86-processorer i åtminstone en modell i den storsäljande serien Galaxy Tab, vilket skulle ge Intel en prestigefull designvinst med den senaste generationens Atom.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart!

Permalänk
Medlem

Blev väldigt köp sugen nu. Får bara hoppas att Intel fungerar lika bra som jag har hört

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Håller ut tills efter sommaren med surfplatta för med olika mässor m.m. lär nog floran av plattor fått sig en bra uppdatering tills dess

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Rykten som jag har hört från branschen är att Intel kommer gå in hårt på Plattor nu.

De har tydligen börjat föra dialog med både stora och små märken så det verkar som det kommer vara att de försöker "hora" in sig kraftigt för att få tillverkarna att välja deras istället för ARM.

Med tanke på kassakistan de har så kan de utan tvekan köpa sig in men frågan är hur det kommer hålla sig i längden då ARM är en betydligt mer öppen plattform med chipptillverkare från lågt till högt.

Ska bli väldigt intressant, tydligen ska mycket vara på marknaden till julen detta året.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

Kul för Intel att de kan få sålt surfplattor med deras SoC och Android. Nu hoppas jag på AMD APU i surfplattor med Android också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Intel att de kan få sålt surfplattor med deras SoC och Android. Nu hoppas jag på AMD APU i surfplattor med Android också.

Slut på delar av Wintel-eran kanske? Hoppas det går bra för dem på Android, Intel gör bra produkter. Om än dyra.

Permalänk
Medlem

Underbart jag behöver nämligen köpa mig en ny surfplatta min gamla börjar bli lite sliten dock så har jag Samsung redan, men tackar aldrig nej till en Samsung till de är just det märket Samsung som jag har mest förtroende för.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har en samsung ativ 700t och är faktiskt riktigt nöjd, kan tom docka den och köra dota2 (med låga grafikinställningar). Frågan är om man kommer att få så mycket njutning av att köra windows 8 pro med en atom propp...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Underbart jag behöver nämligen köpa mig en ny surfplatta min gamla börjar bli lite sliten dock så har jag Samsung redan, men tackar aldrig nej till en Samsung till de är just det märket Samsung som jag har mest förtroende för.

Bara för att dubbelkolla, visst var det Samsung du sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Bara för att dubbelkolla, visst var det Samsung du sa?

Okej jag erkänner ja skrev kanske lite väl mycket där, de håller jag med om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Meeh.. Hade varit betydligt intressantare med en atom arkitektur som motsvarar Haswell på desktop.

Permalänk
Medlem

Betyder det här att man kan köra DOS på den?   =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Betyder det här att man kan köra DOS på den?   =)

70-talet here we come!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Meeh.. Hade varit betydligt intressantare med en atom arkitektur som motsvarar Haswell på desktop.

Exakt. Och den kommer Q4 detta år - silvermont.
Mycket bättre grafikdel, 5x mer energieffektiv som clover trail+ eller 3x mer prestanda vid samma energiförbrukning.

Det är smartare att vänta och ha is i magen. Från och med silvermont så kommer Intel börja krossa motståndet ordentligt. Men som sagt, Q4 detta år(optimistikt) och Q1/Q2 2014 för smartphones.

Permalänk
Medlem

Detta ser jag fram emot, om dessa specs stämmer så blir det kalas.
http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/3578_aer_detta_samsung_galax...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

vad bra då går det snabbare och "skrolla" pekskärmen

Permalänk
Medlem

Samsung har uppenbara problem med produktionen av Exynos 5 Octa och man vågar inte ge Qualcomm en alltför stor del av kakan. Så, enter Intel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Suck, kan inte x86 bara dö? Jag hatar skiten.

Skrivet av Valiumballong:

Samsung har uppenbara problem med produktionen av Exynos 5 Octa och man vågar inte ge Qualcomm en alltför stor del av kakan. Så, enter Intel.

Why?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det borde väl vara rätt uppenbart för vem som helst att om Samsung fått ordning på sitt egna chip så hade man inte köpt in från konkurrenterna Qualcomm och Intel?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det borde väl vara rätt uppenbart för vem som helst att om Samsung fått ordning på sitt egna chip så hade man inte köpt in från konkurrenterna Qualcomm och Intel?

LTE-stöd är det dem kör från Qualcomm, tillsammans med en applikationsprocessor från dito ofta. Samsung har inte några motsvarande designer. De tillverkar dessutom gott om Exynosvarianter till deras Galaxy Tab-serie, Note-serie, Nexus 10 osv. Samsung tillverkar förövrigt Qualcommchip och det är inte heller deras halvledardivision som tillverkare telefoner för den delen. Samsungs halvledaranläggning i Texas tillverkar mest chip åt Apple i dagsläget. Samsung Electronics kommer göra det som passar bäst och de tjänar mest pengar på. Sen att de inte har några egna modem/radio/baseband med motsvarande stöd och internationell support är en stor del av det hela. Särskilt i LTE-tider.

Ibland används Qualcomms modem med Exynos ibland inte. Sen är det för den delen ganska klart att Qualcomms Snapdragon 600 / Krait 300 är klar och ute tidigare än A15 för mobiler. Octa rullar däremot fint i Korea. Dvs har sålt i miljoner med exemplar, presterar bra och går fint att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det borde väl vara rätt uppenbart för vem som helst att om Samsung fått ordning på sitt egna chip så hade man inte köpt in från konkurrenterna Qualcomm och Intel?

Uppfattade inte som att Exynos 5 Octa är Samsungs chip. Följer inte tablett/smartfån-fronten. Därför jag frågade.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian