Permalänk

Får inte Gigabit fart i mitt nät

Jag har försökt få fart på mitt nät men jag lyckas inte. Så nu vänder jag mig till er.

För att förtydliga min bild så har jag:
Först internet in via telejacket till modemet(som också innehåller en 100Mbit switch och en Accesspunkt för trådlöst. Accesspunkten är avstängd) från bredbandsbolaget.
Därefter via Tp till en Linksys WRT54GS som kör dd-wrt(DD-WRT v24-sp2 (08/12/10) mini (SVN revision 14929)). Den här boxen agerar router och trådlös ap.
Sedan går det en kabel till en Zyxel GS-105S switch som mina PCs är kopplade till.

Problemet är att jag bara får ca 11MiB/s mellan min Windows PC och HTPCn som kör linux. Trots att båda rapporterar att de är anslutna till en 1.0Gbps lina.
Jag har tidigare med samma(från samma rulle) kabel direkt kopplad mellan datorerna fått betydligt bättre fart. Runt 40MiB/s vilket är vad jag förväntar mig eftersom den ena datorn har en extern USB3 disk.

Hoppas att någon kan peka mig åt rätt håll.

Ny info
Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet är att jag bara får ca 11MiB/s mellan min Windows PC och HTPCn som kör linux.

Mätt hur då? Kör iperf eller om du skyfflar data: kör mellan två RAM-diskar.

Din router/lina har inget med det hela att göra.

Permalänk

sFTP och en större video fil mellan två vanliga diskar. Grejen är att jag har fått betydligt högre fart med samma burkar och bara en kabel i mellan.

Permalänk
Medlem

Verkar som att din nätverksprestanda påverkas av att de går en omväg till din WRT54GS (då den bara är 100 Mbit(?)).

Så i mina oinsatta öron låter det som de, då din maxhastighet stannar på 11MiB/s aka ~100 Mbit.

Och det där om att ens OS känner av tex 1 Gbit beror väl bara på vad man har för nätverkskort? (så länge man har rätt drivrutiner).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Om det inte är något väldigt fel på din Zyxel GS-105S så är det någon inställning som spökar.
Testa att sätta fast IP och kör bara genom Zyxel GS-105S och koppla ur kopplingen till det andra, se till att få det att funka då sedan koppla in allt igen och se om det fortsätter att funka.

Trafiken ska inte gå genom routern internt och 1Gbit ska den bara säga om den faktiskt kör det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag har testat lite mer nu och konstaterat att det bara är till min linux burk jag inte får "korrekt" hastighet.
*Edit: passade på att koppla in en annan dator med samma kabel som linux datorn använder och fick 50MiB/s vilket är betydligt bättre än annars.
Min slutsats är att det måste vara något mjukvarustrul på i den burken.

Permalänk

HTPC:~ # ethtool eth0 Settings for eth0: Supported ports: [ TP MII ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Supported pause frame use: No Supports auto-negotiation: Yes Advertised link modes: 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Receive-only Advertised auto-negotiation: Yes Link partner advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Link partner advertised pause frame use: Symmetric Link partner advertised auto-negotiation: Yes Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Port: MII PHYAD: 0 Transceiver: internal Auto-negotiation: on Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000033 (51) drv probe ifdown ifup Link detected: yes