HJÄLP! Lurad på Tradera.

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Lurad på Tradera.

*bort*

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

ja giltig legitimation krävs, jag vart själv lurad på blocket och hade bara kontonummer till personen men det räckte
så gör en polisanmälan, samt kolla upp med banken vem kontona tillhör

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Enda som får ut såna uppgifter är Polisen.Så gör en polisanmälan och hoppas på att dom bryr sig.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Hej sweclockare!

Jag har för första gången i mitt liv blivit lurad på nätet, skulle gärna mottaga lite tips från er rutinerade.

Igår klickade jag på "köp nu" på en AMD A10-5800k.

Jag fick mail som vanligt och personen skrev till mig kontouppgifter. Jag sa först att jag ville sätta in på swedbank och då fick jag uppgifter till hans swedbankkonto. Sedan kom jag på att jag inte hade dosan dit och sa att jag förde över från handelsbanken istället, då var han snabbt fram med ett nytt kontonummer som jag skulle föra över till. Redan här blev jag lite skeptisk.

Efter överföringen mailade jag och frågade om jag skulle få kolli-id så jag kunde spåra varan. Fick svaret "Ja"

Idag vid 10-tiden fick jag ett mail från Tradera där det står att användaren jag köpt ifrån är avstängd.
Det rör sig inte om så värst mycket pengar (450kr) men jag blir så jävla lack på idioten.

Har alltså blivit lurad.

Jag har dessa uppgifter om personen:
Troligtvis fel adress samt namn, och ett telefonnummer som bara blir upptaget så fort man ringer.
Kontonummer till handelsbanken samt swedbank.

För att göra ett konto i bankerna krävs väl giltig legitimation? Alltså kan bankerna hjälpa mig med detta?
Tradera har väl också koll på personnummer innan dom godkänner konton?

Fråga gärna om något är otydligt, är lite panikslagen just nu.

Vänligen, Albin

Dold text

Polisanmäl, vet inte om det kommer vara värt att gå genom en rättegång för att få tillbaka pengarna isf bara för att känna av lite rättvisa. Polisen bör lätt kunna få tag i uppgifter från banken om det ligger ett åtal bakom.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Anmäl till tradera?

Förmodligen många som anmält honom eftersom han är avstängd. Nu vet jag inte hur tradera gör, men de kanske drar vidare en polisanmälan eller något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Använd blocketpaketet i framtiden, billig försäkring som hindrar saker som detta från att ske!

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Permalänk
Medlem

När man gör konto hos Tradera måste man väl lämna personnr?

Snacka med Tradera först, har för mig att dem anmäler till Polisen.

Permalänk

Polisanmäl och anmäl till Tradera, är det bästa du kan göra, och hoppas att tillräckligt många andra gör det så att han åker dit.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

ja giltig legitimation krävs, jag vart själv lurad på blocket och hade bara kontonummer till personen men det räckte
så gör en polisanmälan, samt kolla upp med banken vem kontona tillhör

Shysst..!

Skrivet av fermia:

Enda som får ut såna uppgifter är Polisen.Så gör en polisanmälan och hoppas på att dom bryr sig.

Förstår inte att det ska krävas så mycket för att dra tillbaka en överföring?

Skrivet av OskarW90:
Dold text

Polisanmäl, vet inte om det kommer vara värt att gå genom en rättegång för att få tillbaka pengarna isf bara för att känna av lite rättvisa. Polisen bör lätt kunna få tag i uppgifter från banken om det ligger ett åtal bakom.

Skrivet av Rydisen:

Anmäl till tradera?

Förmodligen många som anmält honom eftersom han är avstängd. Nu vet jag inte hur tradera gör, men de kanske drar vidare en polisanmälan eller något.

Jag fick mailet av tradera, där bad dem mig att inte genomföra köpet, vilket jag redan gjort. Så skrev jag i deras chatt och där ber dom mig att avvakta några dagar..

Så jag frågade, vad är anledningen till att han är avstängd: "Det får vi inte ge ut", men jag har ju blivit lurad av personen?..

Skrivet av Killbom:

Använd blocketpaketet i framtiden, billig försäkring som hindrar saker som detta från att ske!

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Blir nog det i framtiden.. Eller paypal.

Tack för bra info!
/Albin

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Polisanmäl, vet inte om det kommer vara värt att gå genom en rättegång för att få tillbaka pengarna isf bara för att känna av lite rättvisa. Polisen bör lätt kunna få tag i uppgifter från banken om det ligger ett åtal bakom.

Min syster blev blåst på tradera också, beloppet var inte betydande men hon gjorde polisanmälan.
Det visade sig att den personen blåst enormt många på blocket och tradera.
Så många bäckar små så fick den personen fängelse.
Man ska alltid anmäla för när dom här personerna får tillräckligt med anmälningar på sig så ska ni se att dom åker dit så det visslar om det.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

När man gör konto hos Tradera måste man väl lämna personnr?

Snacka med Tradera först, har för mig att dem anmäler till Polisen.

Japp det måste man, samt att dom måste "godkänna" kontot.

Tradera verkar inte vilja hjälpa ännu, dom tycker att jag ska försöka ta kontakt med personen, som dom precis har stängt av..

Skrivet av pekkasteele:

Polisanmäl och anmäl till Tradera, är det bästa du kan göra, och hoppas att tillräckligt många andra gör det så att han åker dit.

Så banken kan alltså inte göra något, hur svårt kan det vara att bara dra tillbaka pengarna? Eller Tradera för den delen..

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Min syster blev blåst på tradera också, beloppet var inte betydande men hon gjorde polisanmälan.
Det visade sig att den personen blåst enormt många på blocket och tradera.
Så många bäckar små så fick den personen fängelse.
Man ska alltid anmäla för när dom här personerna får tillräckligt med anmälningar på sig så ska ni se att dom åker dit så det visslar om det.

Ja, det är så jag menade.. en rättslig process kan dock vara jobbig att gå igenom. Man gör det ju inte för att få sina 450 spänn tillbaka utan för att se till att aset åker dit.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja, det är så jag menade.. en rättslig process kan dock vara jobbig att gå igenom. Man gör det ju inte för att få sina 450 spänn tillbaka utan för att se till att aset åker dit.

Jag tänker göra allt för att stoppa denna människa. Bara för att få se personens ansikte, helvete.

För att komma vidare i diskutionen:
Banken borde ju kunna hjälpa till med detta?
Har ju dessutom två konton (handelsbanken samt swedbank).
För att öppna konto måste man skriva på papper, ha svenskt personnummer mm?

Detta står även på traderas sida:

Säkerhet högt prioriterat hos Tradera
Bluffar man på Tradera åker man fast. Alla användare måste uppge sitt personnummer när man skapar sitt konto, så det går det inte vara anonym på Tradera. Det finns en rad olika manuella och automatiska rutiner för att kontrollera att identiteten stämmer överens med ett nyregistrerat konto. Tradera arbetar aktivt med bevakning av annonser och i nära samarbete med polis.

Dold text
Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Discokungen
Skrivet av elev10:

Så banken kan alltså inte göra något, hur svårt kan det vara att bara dra tillbaka pengarna? Eller Tradera för den delen..

Jag är rätt säker på att banken inte får göra det där utan stark bevisgrund. Normalt sett brukar man ju säga att man ska handla med kort eller paypal för att ha en säkerhet i pengarna man överför!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Man kan säga så här när det gäller blåsningar på tradera, polisen skiter i dig och tradera skiter i dig ännu mer så du kan bara se till att glömma saken och gå vidare med ditt liv.

Permalänk
Medlem

Tror inte du blivit lurad? Detta är annonsen? http://www.tradera.com/amd-a10-5800k-3-8-ghz-fm2-auktion_3018...

Den avslutade ju igår tror du alla sitter vid datorn 24 timmar om dagen? Samt han har jättemånga positiva omdömen ju vänta lite.

Edit: att han är "avstängd" kan betyda allt från att hans konto blivit fruset pga en obetald räkning till att han trissat priserna i auktionen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att tradera inte hjälper till. De gör inte ens polisanmälan oftast. Det är inget de tjänar pengar på.

Däremot gör som flera skrev. Gör en polisanmälan så det finns registrerat för det hjälper åklagaren att kunna åtala Personen i fråga. Då kan åklagaren gå mot åtal mot gärningspersonen med flera målsägande istället för 1 där försvaret kan hävda att han var ovetande etc. Det blir svårt att bort förklara om det finns 10 händelser istället för 1. Dessutom kan man då yrka på att det var satt i system så det blir högre straffvärde.

Blir han dömd kan du köra en civilrättslig anmälan där du kan kräva pengarna tillbaka. Personen som blivit dömd lär förlora där också och den får då bära rättskostnaderna.

Viktigt att anmäla även om det ofta inte går vidare eller läggs ner. För om alla skulle anmäla blir riksdagen tvungna att stifta nya lagar mot såna här brott och öka anslagen till polisen så de kan utredda. Och åklagarna får mer pengar så man kan lagföra fler.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd

Du kommer inte få någon info av banken.

Du kan polisanmäla men det kommer inte leda någonstans.

Moment 22...

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Man kan säga så här när det gäller blåsningar på tradera, polisen skiter i dig och tradera skiter i dig ännu mer så du kan bara se till att glömma saken och gå vidare med ditt liv.

Både polisen och tradera har nog begränsat med resurser att lägga på nätbedrägeri, ju fler anmälningar de får in i ett fall desto mer resurser kan de lägga på just det fallet.

Med din logik är det klart att polisen inte lägger några resurser på sådana fall som TS råkat ut för. Blir man utsatt för brott ska man alltid anmäla, det är din plikt! Blir så trött på omogna kommentarer om diverse myndigheter. Väx upp och gör din medborgerliga plikt, och sluta fram för allt sprida sån här **** på forumet.

Till TS, polisanmäl! Ju mer bevisning de har om fallet skulle tas upp i domstol desto lättare är det att han blir fälld. Anmäler du inte har du inte en chans att få tillbaka dina surt förvärvade slantar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Kan folk vänta lite med att diskutera? Auktionen gick ut för 10 timmar sedan och kan knappast kalla sig "lurad" personen som sålde har bra omdömen och många sådana så ts ha lite tålamod för bövelen.

Länk till auktionen och säljaren http://www.tradera.com/amd-a10-5800k-3-8-ghz-fm2-auktion_3018...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cosby:

Tror inte du blivit lurad? Detta är annonsen? http://www.tradera.com/amd-a10-5800k-3-8-ghz-fm2-auktion_3018...

Den avslutade ju igår tror du alla sitter vid datorn 24 timmar om dagen? Samt han har jättemånga positiva omdömen ju vänta lite.

Edit: att han är "avstängd" kan betyda allt från att hans konto blivit fruset pga en obetald räkning till att han trissat priserna i auktionen.

Det är inte samma annons. Det står ju bland annat vad han kallade sig på Tradera i det första inlägget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problemet med liknande scams ar att det eventuellt ror sig om nagon som formodligen redan sitter med en hop anmalningar pa sig.
Ge det lite tid sen sa anmaler du.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur folk lyckas bli lurade, och speciellt inte på Tradera.

Kollade du inte hans omdömen?

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knakmupp:

Både polisen och tradera har nog begränsat med resurser att lägga på nätbedrägeri, ju fler anmälningar de får in i ett fall desto mer resurser kan de lägga på just det fallet.

Med din logik är det klart att polisen inte lägger några resurser på sådana fall som TS råkat ut för. Blir man utsatt för brott ska man alltid anmäla, det är din plikt! Blir så trött på omogna kommentarer om diverse myndigheter. Väx upp och gör din medborgerliga plikt, och sluta fram för allt sprida sån här **** på forumet.

Till TS, polisanmäl! Ju mer bevisning de har om fallet skulle tas upp i domstol desto lättare är det att han blir fälld. Anmäler du inte har du inte en chans att få tillbaka dina surt förvärvade slantar.

Väx upp själv och se hur samhället verkligen ser ut polisen gör inget det vet alla bara naiva barnrumpor som tror annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Tror inte du blivit lurad? Detta är annonsen? http://www.tradera.com/amd-a10-5800k-3-8-ghz-fm2-auktion_3018...

Den avslutade ju igår tror du alla sitter vid datorn 24 timmar om dagen? Samt han har jättemånga positiva omdömen ju vänta lite.

Edit: att han är "avstängd" kan betyda allt från att hans konto blivit fruset pga en obetald räkning till att han trissat priserna i auktionen.

Nope, denna auktion är det:
http://www.tradera.com/amd-a10-5800k-black-edition-socket-fm2...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Kan folk vänta lite med att diskutera? Auktionen gick ut för 10 timmar sedan och kan knappast kalla sig "lurad" personen som sålde har bra omdömen och många sådana så ts ha lite tålamod för bövelen.

Länk till auktionen och säljaren http://www.tradera.com/amd-a10-5800k-3-8-ghz-fm2-auktion_3018...

Inte samma auktion, läs spoilern i första inlägget...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk

Räkna de pengarna som förlorade. Jag har också blivit blåst fast på blocket (4000 kr) och gjort en polisanmälan.
Hade namn, annons, konto nr, you name it men de lägger inte ner den tiden för småpengar. Det är därför många gör det för att de vet att Polisen inte lägger ner tiden på att jaga folk för småbrott.
Fick brev av polisen att de lade ner ärendet i brist på bevis eller att man inte kunde bevisa brott.

Länge leve Polisen!

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja, det är så jag menade.. en rättslig process kan dock vara jobbig att gå igenom. Man gör det ju inte för att få sina 450 spänn tillbaka utan för att se till att aset åker dit.

Det är ju inte ts som ska gå igenom en rättslig process, utan den som lurats.
TS ska ju bara polisanmäla och sen bara stå fast vid siin polisanmälan.
Min syster behövde inte gå på rättegång.
Tror hon bara hade telefon kontakt med polisen.
Vart ett tag sen kommer inte riktigt ihåg men har för mig att det var så.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetshäst:

Räkna de pengarna som förlorade. Jag har också blivit blåst fast på blocket (4000 kr) och gjort en polisanmälan.
Hade namn, annons, konto nr, you name it men de lägger inte ner den tiden för småpengar. Det är därför många gör det för att de vet att Polisen inte lägger ner tiden på att jaga folk för småbrott.
Fick brev av polisen att de lade ner ärendet i brist på bevis eller att man inte kunde bevisa brott.

Länge leve Polisen!

Anmäl polisen till JO...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Väx upp själv och se hur samhället verkligen ser ut polisen gör inget det vet alla bara naiva barnrumpor som tror annat

Lite interpunktion på det inlägget skulle behövas, fick läsa fem gånger för att få fram vad du egentligen menade. (Ber om ursäkt om du har någon form av skrivsvårigheter)

Då är jag en stolt, naiv barnrumpa som har tilltro till polismyndigheten. Anmäler man inte vet polisen inte om att ett brott begåtts, hur ska de då ha möjlighet att agera? Hur ska regeringen kunna budgetera mer till polisen om de aldrig får in anmälningar och kan visa upp statistik på det?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M