Permalänk

Den stora Haswell tråden!

Hej!

Tänkte göra en ny tråd angående Haswell, där folk kan prata om Haswell, varför man ska köpa det elller inte köpa det, ställa olika frågor, få hjälp av oss här.

Tycker att det blir mycket bättre om vi samlar alla frågor i en tråd. så slipper vi "spamma" ner forumet.

Fråga vad ni vill, om moderkort, köpråd (Endast denna tråd) allt som är vinklat mot Haswell

Skriv på!

Jag kan börja med att fråga lite om era synpunkter:)

Vad tycker ni om Haswell?

Slår Haswell Sandy bridge E?

Är det värt att köpa? ( Om vi struntar i hur mycket pengar man har samt, vad du har för system redan nu)

Vad tycker ni om överklockningen?

Välkommen!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv

Haswell är nog först och främst intressant i en bärbar dator. Finns ju många trådar här, där användare inte ens ser en anledning att uppgradera från 2500K (som f.ö är en underbar CPU).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Haswell är nog först och främst intressant i en bärbar dator. Finns ju många trådar här, där användare inte ens ser en anledning att uppgradera från 2500K (som f.ö är en underbar CPU).

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att det finns många, men blir bättre om folk skriver här istället för en ny tråd varje minut

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NJB Mods:

Vet att det finns många, men blir bättre om folk skriver här istället för en ny tråd varje minut

Syftade på "är det värt att köpa", men det är egentligen omöjligt att svara på, för man jämför ju alltid med något annat " vare sig det är vad man redan har, hur det presterar och vad man kräver utav den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Syftade på "är det värt att köpa", men det är egentligen omöjligt att svara på, för man jämför ju alltid med något annat " vare sig det är vad man redan har, hur det presterar och vad man kräver utav den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha :P, får ursäkta mitt läsfel

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Jag har en Phenom II 940 BE, 1066Mhz DDR2 och SATA 3Gb/s, borde jag skaffa en intel 2500k/3570k/4670k då? Det kändes nödigt att skaffa ssd när jag inte har SATA 6Gb/s, och DDR2 känns lite gammalt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har en Phenom II 940 BE, 1066Mhz DDR2 och SATA 3Gb/s, borde jag skaffa en intel 2500k/3570k/4670k då? Det kändes nödigt att skaffa ssd när jag inte har SATA 6Gb/s, och DDR2 känns lite gammalt.

Inte så mkt att hänga i julgranen precis, men det duger utmärkt som porrsurfningsdator

Om du ska ha den till något mer avancerat så visst, en uppgradering vore inte fel

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har en Phenom II 940 BE, 1066Mhz DDR2 och SATA 3Gb/s, borde jag skaffa en intel 2500k/3570k/4670k då? Det kändes nödigt att skaffa ssd när jag inte har SATA 6Gb/s, och DDR2 känns lite gammalt.

Spelar du är det nog dags att uppgradera till Haswell

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk

Kanske lite off topic men försöker ändå

jag funderar på vilket moderkort man ska välja finns ju miljarder olika, (kanske inte men ni förstår). Är mest intresserad av asus korten, dem har fått bra betyg förut så har kollat lite på dem.

Men vad är igentligen skillnaden på tex z87-plus/pro/expert ??
Sen finns det ju maximus och sabertooth också.

En hel djungel alltså.

Har sett att ljudkretsarna är lite olika tex plus har ALC892 7.1, Pro har ALC1150 7.1 och maximus har SupremeFX 7.1 HD.

Vilken är bäst av dem?

Så min fråga är vilket moderkort ska man välja till haswell?
med:
-Bra ljud
-Enkelt BIOS/UEFI
-Som går att göra lite OC på

Tack

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Jag står också mellan valet X79 eller z87 rättare sagt 4770k eller 3930k

Men om man kör på Haswell så förlorar man överklockning, ganska mycket jämfört med sandy e

här har vi en kundvagn för Sandy E

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3417567/2013-06-02

och här för Haswell

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3422903/2013-06-03

Om någon kan sparka mig åt rätt håll så skulle det vara trevligt

Datorn ska användas för Gaming, video redigering, Renderingar, CAD, Programmering

vad tycker ni?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Vart är den "lilla" haswell tråden då ?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Vart är den "lilla" haswell tråden då ?

Sprang iväg, vi var för stora

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Sprang iväg, vi var för stora

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

varför min?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Kanske lite off topic men försöker ändå

jag funderar på vilket moderkort man ska välja finns ju miljarder olika, (kanske inte men ni förstår). Är mest intresserad av asus korten, dem har fått bra betyg förut så har kollat lite på dem.

Men vad är igentligen skillnaden på tex z87-plus/pro/expert ??
Sen finns det ju maximus och sabertooth också.

En hel djungel alltså.

Har sett att ljudkretsarna är lite olika tex plus har ALC892 7.1, Pro har ALC1150 7.1 och maximus har SupremeFX 7.1 HD.

Vilken är bäst av dem?

Så min fråga är vilket moderkort ska man välja till haswell?
med:
-Bra ljud
-Enkelt BIOS/UEFI
-Som går att göra lite OC på

Tack

Skulle kört på detta http://www.inet.se/produkt/1902454/gigabyte-ga-z87x-oc-atx

gjort för överklockning

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Hjälpsam

Är inte priserna lite lustiga på i5 Haswell? 4670K är ju till o med billigare än 4670 på inet. . .o 4570 bara 200:- billigare

Finns det NÅN anledning att köpa annat än 4670K då? Eller vad missar en nybörjare som mig?

Permalänk
Medlem

Undrar på vilket sett det faktum att Haswell har en inbyggd voltkontroll kommer att påverka sättet modekort skapas, och om detta kommer leda till ett kreativare sätt att göra moderkort för att passa en viss prisklass, om man nu kan anta att moderkorten kommer spela en mindre roll på just överklockningen.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Är inte priserna lite lustiga på i5 Haswell? 4670K är ju till o med billigare än 4670 på inet. . .o 4570 bara 200:- billigare

Finns det NÅN anledning att köpa annat än 4670K då? Eller vad missar en nybörjare som mig?

hehe det var samma sak som hände när man släppte 2500k utan inbyggd grafik. Det blev för någon anledning billigare med 2500k med inbyggd grafik än utan, trots att cpu-delen var exakt lika dana!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Är inte priserna lite lustiga på i5 Haswell? 4670K är ju till o med billigare än 4670 på inet. . .o 4570 bara 200:- billigare

Finns det NÅN anledning att köpa annat än 4670K då? Eller vad missar en nybörjare som mig?

4670 har bättre stöd för virtualisering.

Permalänk

Jag tänker köpa ASUS MAXIMUS VI EXTREME Z87 eller HERO till min i7 4770k som jag beställt.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

4670 har bättre stöd för virtualisering.

Hmm ok. . .så jag som inte skall klocka skall ta en 4670 utan "k" trots att den är dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag tänker köpa ASUS MAXIMUS VI EXTREME Z87 eller HERO till min i7 4770k som jag beställt.:)

Nice Caps ^^ Kör nog samma. Får dock styra om kylningsvätskan och LED:s till rött för att få temat att fungera.

Bara jag som tycker det är underligt att det inte finns några blåa Haswell-mobos?
Alla är gula/röda....... Gör det svårt för oss med blåa LED:s, blå kylarvätska, blåa nätaggskablar och blått allt möjligt

TS får nog korrigera rubriken till "Den stora Haswell-tråden", så vi grammatiknördar blir nöjda

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Hmm ok. . .så jag som inte skall klocka skall ta en 4670 utan "k" trots att den är dyrare?

Om du tänker använde den funktionen så ja. Ångrar att jag inte köpte en 3570 eller AMD. Hade jag köpt en AMD hade jag kunnat leka mer med sådant och klockat samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag tänker köpa ASUS MAXIMUS VI EXTREME Z87 eller HERO till min i7 4770k som jag beställt.:)

Jag kör på ett Hero och en 4770K för min del.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är stor skillnad på passhål för kylare om man hade tänkt byta till 1150 från 1155.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Avstängd

Nej Haswell kan dra åt skogen.

Varför?

1. Försumbar prestanda mot föregående generation.
2. Integrerat grafikkort som suger häströv.
3. Dyr som stryk

Titta på den här bilden..

Vänta till Ivy Bridge-E istället som är mer inriktad på prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av VHggstRm:

Någon som vet om det är stor skillnad på passhål för kylare om man hade tänkt byta till 1150 från 1155.

Det är samma så ingen skillnad.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Jag kör på ett Hero och en 4770K för min del.

Fungerar det bra?

Skrivet av VHggstRm:

Någon som vet om det är stor skillnad på passhål för kylare om man hade tänkt byta till 1150 från 1155.

ingen stor skillnad alls:d

Skrivet av Tivook:

Nej Haswell kan dra åt skogen.

Varför?

1. Försumbar prestanda mot föregående generation.
2. Integrerat grafikkort som suger häströv.
3. Dyr som stryk

Titta på den här bilden..

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/01/Intel-CPU-...

Vänta till Ivy Bridge-E istället som är mer inriktad på prestanda.

Kanske värt och köpa IVY E men dock så måste jag ha en dator nu då jag är utan en bra sådan, så vad är mest värt köpa en 3930k nu och när det behövs köpa en 4930k?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Tivook:

Nej Haswell kan dra åt skogen.

Varför?

1. Försumbar prestanda mot föregående generation.
2. Integrerat grafikkort som suger häströv.
3. Dyr som stryk

Titta på den här bilden..

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/01/Intel-CPU-...

Vänta till Ivy Bridge-E istället som är mer inriktad på prestanda.

Vad har du för dator nu då?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Nej Haswell kan dra åt skogen.

Varför?

1. Försumbar prestanda mot föregående generation.
2. Integrerat grafikkort som suger häströv.
3. Dyr som stryk

Titta på den här bilden..

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/01/Intel-CPU-...

Vänta till Ivy Bridge-E istället som är mer inriktad på prestanda.

Alltså, är den sämre än vanliga Ivy Bridge på något? Du klagar något förbannat, men det låter helt enkelt som du tittat på fel produktgrupp. Om du förväntat dig många kärnor och ingen IGP så känns det mer som att du haft okunskapen att tro att s1155 och s1150 skulle göra det jobb som s2011 ska göra.