Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

nån som vet om haswell också har vanlig kylpasta som ivy bridge?

Haswell har hetpasta under IHS ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Någon som redan nu vet att hen ska delidda sin Haswell CPU? Väntar med spänning på resultat.

Ganska säker på att jag kommer göra det i mitt nya bygge, men jag tänker inte köpa hem delar innan Obsidian 900D finns i lager någonstans, och det verkar inte hända innan jag ska resa bort i en månad. Har dock i alla fall hört om en person som gjort det, och det ska fungera precis lika bra som på Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem

Grymt att fler har valt ett delida! Jag kör med Coollaboratory liquid ultra både på DIE och IHS just nu. Temperaturerna är sjukt stabila över alla kärnor och går inte över 60c i LOAD.

Permalänk
Inaktiv

Nu har tempen sänkt sig ytterligare några grader, dock vid idle.
Max temp på cores ligger fortfarande på runt 55 grader och cpu 47 grader i load @ 4.2Ghz men i idle har jag rumstemp på cpun nu på 19 grader och 26 grader på cores och det är mycket skillnad mot innan jag delade cpun

Permalänk

Deliddade min för ganska längesedan, visst blir temps bättre men min var nog ett ganska ok ex ändå. 1.28V för 4,5Ghz är mycket! Min 2500k behöver knappt så mkt för 4,5. 3770'n behöver ca 1.21V för 4.5.

När man har IHS lös så bör man passa på att lappa den också då det är helt riskfritt till skillnad mot när cpu sitter fast i IHS. Lappat både IHS och H100i blocket.

Har kört liquid ultra/pro men fått halvbra resultat, kör MX4 nu och vill inte påstå att jag märker nån större skillnad.

Ska nog prova collaboratory igen sen när jag byter cpu kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Deliddade min för ganska längesedan, visst blir temps bättre men min var nog ett ganska ok ex ändå. 1.28V för 4,5Ghz är mycket! Min 2500k behöver knappt så mkt för 4,5. 3770'n behöver ca 1.21V för 4.5.

När man har IHS lös så bör man passa på att lappa den också då det är helt riskfritt till skillnad mot när cpu sitter fast i IHS. Lappat både IHS och H100i blocket.

Har kört liquid ultra/pro men fått halvbra resultat, kör MX4 nu och vill inte påstå att jag märker nån större skillnad.

Ska nog prova collaboratory igen sen när jag byter cpu kylning.

Det är väldigt stor skillnad från ex till ex, vissa klarar 4.5Ghz på stock och vissa behöver 1.4V för 4.5Ghz. Härligt lotteri det här

Jag har märkt att Coollaboratory pastan är väldigt känslig. När du väl har satt fast den i sockeln så ska du inte ta ur den igen om du inte vill lägga på ny kylpasta igen.

För mig skiljde det 5-10c mellan AC5 och Coollaboratory Liquid Ultra.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Det är väldigt stor skillnad från ex till ex, vissa klarar 4.5Ghz på stock och vissa behöver 1.4V för 4.5Ghz. Härligt lotteri det här

Jag har märkt att Coollaboratory pastan är väldigt känslig. När du väl har satt fast den i sockeln så ska du inte ta ur den igen om du inte vill lägga på ny kylpasta igen.

För mig skiljde det 5-10c mellan AC5 och Coollaboratory Liquid Ultra.

Japp, och haswell verkar va ännu mer lotteri.

Permalänk
Medlem

Bara en liten dum fråga, hur får man IHS att sitta kvar efter deliden?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Bara en liten dum fråga, hur får man IHS att sitta kvar efter deliden?

Du lägger på den så det ser ut som vanligt, sen fäller du ner spärren som håller kvar hela paketet i socketen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Du lägger på den så det ser ut som vanligt, sen fäller du ner spärren som håller kvar hela paketet i socketen

Aha men vad bra

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med Coollaboratory pastan när IHS är lös?
Den rör ju signågot när man spänner fast den i socketen. Kan tänka mig att det kan påverka kontakten mellan kärna och heatspreader?

Har inte gett mig på den pastan än så jag är lite nyfiken. Har även gått i tankarna att applicera en bra pasta och sedan limma tillbaka heatspreadern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Använder man EK-Supremacy block behövs ju inte IHS:en.

http://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-nak...

Permalänk
Skrivet av Calle:

Hur funkar det med Coollaboratory pastan när IHS är lös?
Den rör ju signågot när man spänner fast den i socketen. Kan tänka mig att det kan påverka kontakten mellan kärna och heatspreader?

Har inte gett mig på den pastan än så jag är lite nyfiken. Har även gått i tankarna att applicera en bra pasta och sedan limma tillbaka heatspreadern.

Om du ska fästa ihs med något så ta liiite silikon tätning/klet så den bara hålls på plats. Det är inte säkert att det blir perfekt på första försöker och taskigt om man limmat fast skiten då

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att världen främste cpu tillverkare inte kan montera en ihs rätt och sedan inte åtgärdar det. Är haswell lika dåligt monterade? I så fall är det ju medvetet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Någon som redan nu vet att hen ska delidda sin Haswell CPU? Väntar med spänning på resultat.

Är minsann lite sugen på att delida min 4770K. Får jaga efter ett skruvstäd först dock.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Helt otroligt att världen främste cpu tillverkare inte kan montera en ihs rätt och sedan inte åtgärdar det. Är haswell lika dåligt monterade? I så fall är det ju medvetet.

Garanterat medvetet för att spara några kronor, för att om ett par år kunna göra det på rätt sätt igen och ta världen med storm när CPU går +10grader svalare jämfört med föregående generation av CPUer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Problemet kvarstår oavsett om man kör direkt mot kislet. Det blir bättre, i synnerhet om man har fått ett riktigt varmt/dåligt exemlar.

Har man ett bra ex. gör man bäst i att inte röra IHS alls.

Problemet är för hög transistortäthet och omogen tillverkningsteknik. Bland annat därför dom är så extremt ojämna i vad gäller överklock/läckage. Först vid minus grader börjar ivy skala med vcore som man förväntar sig om man jämför med allt annat tidigare men som exempel sandy.

Värmen kan öka linjärt och fint tills du når punkten där värmen inte kan ledas ur fort nog, och temp kan skena totalt på 20mV Vcore ökning helt plötsligt. Tyvärr biter inte någon delidding på det :/

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker att dela på processorn och IHS kändes tryggare och smidigare med hammare/skruvstädsmetoden än att sitta med rakblad. Gick dessutom väldigt mycket fortare att knacka lös än att försöka skära loss den.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Vackert Gjorde ett pastabyte på min med och la upp det i ett galleri om någon skulle vara intresserad

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Vackert Gjorde ett pastabyte på min med och la upp det i ett galleri om någon skulle vara intresserad

Kikade lite snabbt i galleriet och det såg ut att gå väldigt varmt trots din vattenkylning?
Nu har jag inte klockat min lika högt (4.4GHz, 1.32v), med Shin-Etsu pasta på kontaktytorna så går den knappt över 70 grader trots att mina fläktar är lågt ställda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Kikade lite snabbt i galleriet och det såg ut att gå väldigt varmt trots din vattenkylning?
Nu har jag inte klockat min lika högt (4.4GHz, 1.32v), med Shin-Etsu pasta på kontaktytorna så går den knappt över 70 grader trots att mina fläktar är lågt ställda.

Shit vilka volt ni kör, 4.4Ghz @1.32V ??? Borde ju gå att få ner den volten asså, 4,4Ghz @1.22V är inga problem(3770k) Går stabilt på 1.2V också.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min i5 på 1.25

Permalänk
Medlem

Häftigt! Men om jag inte minns fel från skoltiden så är den enda metallen som är flytande vid rumstemperatur kvicksilver. Så antingen är det kvicksilver eller inte 100% metall... slutnördat :p.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Häftigt! Men om jag inte minns fel från skoltiden så är den enda metallen som är flytande vid rumstemperatur kvicksilver. Så antingen är det kvicksilver eller inte 100% metall... slutnördat :p.

Jobbigt att bo hemma hos dig - jag menar 70-100 degC i rumstemperatur?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jobbigt att bo hemma hos dig - jag menar 70-100 degC i rumstemperatur?

Kvicksilver smälter vid -38,83 °C. Runt 100 °C kommer metallen successivt att börja övergå till gasform. Kokpunkten ligger vid 357 °C.

Således är det flytande inom det spann som rimligen kan kallas för normal rumstemperatur.

Permalänk

Som tur är behöver jag inte göra detta när min ivy trillar ner Dom håller väl normal temp när man kör oklockat?

Eftersom mitt moderkort inte stöder klock så vill jag gärna ha bra temps! annars kanske en sandy bridge skulle vara bättre i temp avsende!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det inte är den dåliga kylpastan på cpun som är problemet. Utan att avståndet mellan cpun och IHSen är för stort och den huvudsakliga skillnaden man gör när man deliddar är att man tar bort limmet och på så sätt minskar avståndet.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Jag har hört att det inte är den dåliga kylpastan på cpun som är problemet. Utan att avståndet mellan cpun och IHSen är för stort och den huvudsakliga skillnaden man gör när man deliddar är att man tar bort limmet och på så sätt minskar avståndet.

Problemet kvarstår oavsett om man kör direkt mot kislet. Det blir bättre, i synnerhet om man har fått ett riktigt varmt/dåligt exemlar.

Har man ett bra ex. gör man bäst i att inte röra IHS alls.

Problemet är för hög transistortäthet och omogen tillverkningsteknik. Bland annat därför dom är så extremt ojämna i vad gäller överklock/läckage. Först vid minus grader börjar ivy skala med vcore som man förväntar sig om man jämför med allt annat tidigare men som exempel sandy.

Värmen kan öka linjärt och fint tills du når punkten där värmen inte kan ledas ur fort nog, och temp kan skena totalt på 20mV Vcore ökning helt plötsligt. Tyvärr biter inte någon delidding på det :/

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Häftigt! Men om jag inte minns fel från skoltiden så är den enda metallen som är flytande vid rumstemperatur kvicksilver. Så antingen är det kvicksilver eller inte 100% metall... slutnördat :p.

Mjaeeoo, collaboratory innehåller framförallt Gallium, det smälter vid 39C. Men det innehåller även indium, rhodium, silver och zinc vilket uppenbarligen håller det "flytande" vid rumps temp. Mkt unik konsistens, det är exakt som lödtenn som är perfekt upphettat. Flyter ut på ytan å fäster liksom.

Ska man köra detta mellan IHS och kylare bör man ja lappat noggrant först så det är helt plant.

Mellan IHS/Kylare är det Indigo Extreme som gäller, liknande men applicerings metoden gör att det blir extremt bra kontakt.

http://www.frozencpu.com/products/15255/thr-135/Indigo_Xtreme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Shit vilka volt ni kör, 4.4Ghz @1.32V ??? Borde ju gå att få ner den volten asså, 4,4Ghz @1.22V är inga problem(3770k) Går stabilt på 1.2V också.

Hehe jag kör inte hög spänning för att det är kul. Har man fått ett ruttet exemplar är det bara att fläska på

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H