Försleevade kablar från corsair - kompabilitet?

Permalänk
Medlem

Försleevade kablar från corsair - kompabilitet?

Huuy!
Funderar på att byta ut/förnya kablarna och corsairs kabel-kit ser inte helt dumma ut.
Problemet är att det står att de endast är kompatibla med corsairs egna (specefika) PSUer.
Är detta BARA hittepå eller kan det finnas någon logisk förklaring till varför man inte skulle kunna
koppla in dessa i vilken modulär PSU som helst?

http://www.corsair.com/en/power-supply-units/psu-accessories-...

Corsair PSU Compatibility:

AXI Platinum Series - 1200/860/760
AX Platinum Series - 860/760
HX Gold Series - 1050/850/750/650
TXM Bronze Series - 850/750/650/550
CXM Bronze Series – 750/600/500/430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tritron:

Huuy!
Funderar på att byta ut/förnya kablarna och corsairs kabel-kit ser inte helt dumma ut.
Problemet är att det står att de endast är kompatibla med corsairs egna (specefika) PSUer.
Är detta BARA hittepå eller kan det finnas någon logisk förklaring till varför man inte skulle kunna
koppla in dessa i vilken modulär PSU som helst?

http://www.corsair.com/en/power-supply-units/psu-accessories-...

Corsair PSU Compatibility:

AXI Platinum Series - 1200/860/760
AX Platinum Series - 860/760
HX Gold Series - 1050/850/750/650
TXM Bronze Series - 850/750/650/550
CXM Bronze Series – 750/600/500/430

Kontakterna på modulära nätagg varierar väl en del? Jag tror inte du kan förvänta dig att det ska funka med vilket nätagg som helst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Corsairs färdigsleevade kit ser riktigt billiga ut, ingen sleeve jag skulle rekomendera. Bättre att sätta en täckplåt vid nätagget och köpa bitfenix:s sleevade förlängare.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Corsairs färdigsleevade kit ser riktigt billiga ut, ingen sleeve jag skulle rekomendera. Bättre att sätta en täckplåt vid nätagget och köpa bitfenix:s sleevade förlängare.

Tycker corsairs ser bra ut, skulle dock hellre köpa bitfenix men har svårt att hitta vita sleeves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kontakterna på modulära nätagg varierar väl en del? Jag tror inte du kan förvänta dig att det ska funka med vilket nätagg som helst.

Är inte så insatt, trodde det var standard på sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tritron:

Är inte så insatt, trodde det var standard på sånt.

det är standard att koppla en t.ex. 24 pins i moderkortet men hur tillverkarna väljer att koppla in sata stömkablarna eller molex i nätagget väljer de (rätta mig om jag har fel) t.ex. om vissa kopplar in molex och sata via 6 eller 8 pins i nätagget eller om vissa använder egna för det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Tritron:

Tycker corsairs ser bra ut, skulle dock hellre köpa bitfenix men har svårt att hitta vita sleeves.

När man sett dem irl, och har hållit på med MDPC-X och paracord innan, så känns de riktigt billiga och dåliga. sen är de väldigt tunna

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

När man sett dem irl, och har hållit på med MDPC-X och paracord innan, så känns de riktigt billiga och dåliga. sen är de väldigt tunna

Vet du var man kan hitta bättre färdiga då? Eller är det bara att sätta igång att sleeva själv?

Permalänk
Skrivet av Tritron:

Vet du var man kan hitta bättre färdiga då? Eller är det bara att sätta igång att sleeva själv?

Köp sleevade förlängare eller prata med @kosovar om sleeving han har sleevat min dator, är absolut top notch.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

Denna sida kanske har nåt som passar dig, vet dock inte exakt vilket agg du sitter på.
http://www.moddiy.com/categories/Cables/PSU-Cables/Premium-Mo...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Denna sida kanske har nåt som passar dig, vet dock inte exakt vilket agg du sitter på.
http://www.moddiy.com/categories/Cables/PSU-Cables/Premium-Mo...

Har ett NZXT HALE 650W guld modulärt nätagg

Permalänk
Proffsmobbare

Du skulle kunna köpa Corsair-kit och byta ut kontakterna mot NZXT. Det är inte helt smärtfritt, men snyggare än förlängningar och betydligt enklare än att sleeva själv.

Det är inte svårt att hitta vilken kabel som hör hemma var, särskilt inte PCI-E/molex som bara består av 2 respektive 3 poler.

Vad det gäller kontaktstandard så finns det ingen specifierad. Silverstone har patent på komplett 24-pin direkt på nätdelen så vitt jag vet, därav splittade 24/30/etc-pin på andra märken.

Permalänk
Medlem

Vad har du isf för nätdel ?
Hade du haft ett seasonic tex då hade det gått med ett par små förändringar.
Om du skall ha dem till ett nätagg som har helt annorlunda pinout så krävs det lite modifikationer utav Corsair kablarna i sig men även att du antingen köper nya kontakter eller använder dem som finns från dina orginal kablar

Men är du ute efter ett par helt vit sleevade förlängare så har jag ett kit jag behöver bli av med, ta det på pm isf

Skrivet av JaZid:

Det som JaZid skrev innan mig stämmer dock inte.
SilverStone har inte patent på 24-pin direkt på nätdelen, finns ett antal nätdelstillverkare som också har det på exakt samma sätt, Coolermaster till exepmel

Permalänk
Medlem

De där färdiga Corsair sleevade kablar är inte av samma kvalité som MDPC-X sleeves. Långt ifrån.