AMD: "Bulldozer utan tvekan ett renodlat misslyckande"

Permalänk

Testas inte produkter innan dom säljs?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Testas inte produkter innan dom säljs?

Ja just det, eftersom det tar två veckor att uppfinna en helt ny arkitektur så borde de ju gjort det istället.
När de lagt 4-5 år i utveckling och pratat om Bulldozer i flera år så kanske det gått lite för långt för att vända om när de väl hade färdiga chip att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Testas inte produkter innan dom säljs?

Tar ca: 5 år att designa en ny arkitektur, ännu längre i bulldozers fall då de hade pengabrist samt att det gick dåligt. Problemet är att första åren har man bara simuleringar och kvalificerade gissningar, när man sen väl sitter där med kisel några år senare har man ofta inte mycket annat val än att försöka tweaka lite och sälja ändå då man redan plöjt ner så enorma resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Jag är ändå gravt imponerad av AMDs förmåga att anpassa sig efter sina styrkor, och skifta fokus så som de har gjort.
Det här företaget har hur många kaniner som helst i hatten!
Jag antar att vi alla kan göra en netburst någon gång?

Och de hittar nog tillbaka både till prestandasegmentet och till server/företagssektorn, tids nog.
Kanske rätt tid att handla lite AMD-aktier?

Att det blir en såkallad "netburst" är ju resultat av att man har en kass arkitektur. Då måste man kompensera med höga frekvenser vilket leder tillbaka till hög strömförbrukning.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fysman:

Nja kanske, men inte med mycket. Dessutom så maxar väl de flesta 3570K 4,6 - 4,7Ghz medan 8350 4,9 - 5,0Ghz.
Sen är ju 3570K ett par hundringar dyrare också.
(*Sigh* Den eviga 3570K vs 8350 duellen igen )

Som att jämföra Ferarri mot Volvo, meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Jag är ändå gravt imponerad av AMDs förmåga att anpassa sig efter sina styrkor, och skifta fokus så som de har gjort.
Det här företaget har hur många kaniner som helst i hatten!
Jag antar att vi alla kan göra en netburst någon gång?

Och de hittar nog tillbaka både till prestandasegmentet och till server/företagssektorn, tids nog.
Kanske rätt tid att handla lite AMD-aktier?

Håller med.

Deras aktie har ju ökat på grund av just deras flexibilet att skifta fokus. Den just från $2,40 till $4,00 över några veckor på grund av en del saker.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ja ska man köpa aktier ska man göra det nu när deras intels 4XXX serie floppar skiten ur sig.

Fint att dom kan decoda video ordentligt, men vem fan bryr sig? High-end bruks datorer kommer ändå vänta på IVY-E.

Går det inte att delidda 4000-serien så kommer AMD tillbaka till spel marknaden i vinter (100c med en h100i vid 1,3vcore?), och då jävlar ska vi höra deras fanboyskrik överallt mellan Säffle och Flen.

Permalänk
Medlem

tänk vad stålar det hade "tjänat" på att förfina phenomen istället , törs nästan slå vad att den hade inte presterat mycket sämre till enormt mindre resurser i formm av cash men men jag håller med om att Bulldozer är ett smått misslyckande,,, inte en dålig eller "o prisvärd" processor..men ett liknade misslyckande nu igen så är det kört tror jag, då är det nog bara dessa system med inbyggd gpu som gäller för amd, men kanske är det där framtiden ligger ? ja hoppas iaf de får in lite kapital nu då alla tvspel har lite amd prylar i sig

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Att det blir en såkallad "netburst" är ju resultat av att man har en kass arkitektur. Då måste man kompensera med höga frekvenser vilket leder tillbaka till hög strömförbrukning.

Höga frekvenser är inte för att kompensera. Målet med hela arkitekturen var höga frekvenser. Låg IPC var ett avkall.

Permalänk
Avstängd

värdigt...

bortsett från dåligt och bra, finns ett tredje ord: värdigt...

Det fanns andra exempel på skumma saker som har varit men försvunnit: exempel är IBM Cell arkitektur som fanns i PS3(?). Jag har läst en del om den, och de visa sa att det var rigtigt svårt att skirva bra kompilator till "besten".

AMD gav sig på ett experiment som fallerade av några anledningar:

1. de gjorde nåt alldeles för DSP likt: anpassad till vissa specifika situationer, inte till alla tänkbara situationer

2. nackdelen med en kompicerad CPU är att en hel del börda hamnar på dom som skriver kompilator, samt en mindre del på de som programmerar.
2.1 kompilatorutveckling tar inte mindre tid än vilken annan svår industriell process som helst
2.2 programmerare kan vad dom kan, gör vad dom gör, och kommer inte att ändra sig

3. inom något nytt blir man kompetent allteftersom...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Att det blir en såkallad "netburst" är ju resultat av att man har en kass arkitektur. Då måste man kompensera med höga frekvenser vilket leder tillbaka till hög strömförbrukning.

Exakt. Jag var med "på den tiden"
Försvarade inte att AMD har gjort en "netburst" på så vis, utan berömde dem hur de därefter har vänt sej mot APU-kretsar, såsom PS4ans och Xbox one. Att göra en netburst, menade jag som att göra ett misstag. Såsom: Alla kan vi göra ett misstag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Exakt. Jag var med "på den tiden"
Försvarade inte att AMD har gjort en "netburst" på så vis, utan berömde dem hur de därefter har vänt sej mot APU-kretsar, såsom PS4ans och Xbox one. Att göra en netburst, menade jag som att göra ett misstag. Såsom: Alla kan vi göra ett misstag.

Nä det var enbart ett konstaterande, inget specifikt riktat mot dig Lät ju som att en hel del huvuden rullade men det kanske var vad som krävdes för att få fram "Jaguar" som ser väldigt intressant och kompetent ut. Hur som helst så ser det ljusare ut för amd nu.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Servermarknaden dödade AMD ganska snabbt. Strömtörstiga, varma och långsamma, då är det oviktigt att dem är billiga att köpa in.

För persondatorer är det prisvärda och fullt kapabla till låg- och mellansegmentet. För den typiska spelaren är det ett svårt val mellan AMD och Intel, särskilt om du inte överklockar. Frågan är dock hur mycket vinst AMD gör per processor med så pass pressade priser?

För bärbara datorer har AMD mycket att ge men de verkar ha misslyckats med marknadsföringen. De APU:er som AMD har är perfekta till bärbara datorer som ska klara mer än ordbehandling. Intel har snabbare processorer men deras grafik ligger mycket efter, något som kompenseras med en extra grafikkrets vilken både kostar pengar och ström. Intel har helt enkelt sålt in sitt "Ultrabook" koncept för bra när AMD egentligen har mer lämpade lösningar för lätta och tunna datorer.

Tablets är ett segment som AMD stannat utanför allt för länge, antagligen har de inte haft pengarna för utveckling fören nyligen. Deras satsning på ARM är bra men sen. AMD har bra erfarenhet av lågeffektsystem med kapabel grafik som kanske skulle kunna ge ett lyft för marknaden, om de är billiga och effektiva nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.A.W.S.:

Bulldozer är ett rakt av misslyckande.
- Sämre prestanda per kärna än PhenomII
- Skyhög strömförbrukning
- Usel prestanda per transistor

Need I say more...

Konstigt men när jag ersatte min 960T med en 8320 så ökade min poäng i 3dmark vantage med ~4000p är det låtsas prestanda??

Skrivet av Frux:

Tycker fortfarande namnet Bulldozer är skitdåligt. Jag tänker bara på en stor, klumpig och seg maskin som långsamt släpar sig fram genom leran. Inget man vill förknippa med en processor.

Jag håller med dig en formel1 bil är betydligt snabbare genom leran än en klumpig långsam bulldozer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Konstigt men när jag ersatte min 960T med en 8320 så ökade min poäng i 3dmark vantage med ~4000p är det låtsas prestanda??

Och med en FX-4100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och med en FX-4100?

Ingen aning faktiskt, men man kan gissa.. Sen så vet vi var prestandan slutade med Phenom II/kärna men vi vet inte var det slutar med FX serien... korrekt benämning är sämre IPC/cycel/kärna vad vi sett hittills!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det lät väldigt bra från början men när den väl släpptes var den inte så bra. Jag skulle inte vilja kalla det för en dålig processor dock. Tycker den gör jobbet bra och den kostar inte så mycket.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Att göra en netburst, menade jag som att göra ett misstag. Såsom: Alla kan vi göra ett misstag.

Fast det roliga här är ju att misstaget var ungefär samma som med netburst. Dvs. att planen att nå hög frekvens på bekostnad av ipc inte riktigt lyckades på grund av hög värmeutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast det roliga här är ju att misstaget var ungefär samma som med netburst. Dvs. att planen att nå hög frekvens på bekostnad av ipc inte riktigt lyckades på grund av hög värmeutveckling.

Förmodligen hade de precis som Intel en stor tro på att tillverkningstekniken skulle palla med detta längre fram. Därefter vet vi att AMD/Globalfoundries hade stora problem både med 45nm som bulldozer först skulle komma till, sen stora problem med 32nm också. Blev väl en perfekt storm på så sätt.

Sen ska vi heller inte glömma att Sandy Bridge är/var en sjuhelsikes bra processor när den kom, få nya Intel releaser är så bra. Detta gjorde det naturligtvis ännu svårare.

Permalänk
Medlem

Då börjar man förstå varför AMD inte kan komma ikap Intel. Ingen vågar göra nått för blir slutprodukten inte bra får man sparken. Och när AMD har sparkat alla som kan nånting sitter de kvar med endast de som inte kan nånting, som så fort de gör nånting får sparken.

Jäkla bra strategi det där. Ska komma ihåg den om jag sitter i ledningen för ett företag som jag vill döda nån gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Då börjar man förstå varför AMD inte kan komma ikap Intel. Ingen vågar göra nått för blir slutprodukten inte bra får man sparken. Och när AMD har sparkat alla som kan nånting sitter de kvar med endast de som inte kan nånting, som så fort de gör nånting får sparken.

Jäkla bra strategi det där. Ska komma ihåg den om jag sitter i ledningen för ett företag som jag vill döda nån gång.

Fast nu var problemet att man hade folk som inte klarade av sitt jobb, stor skillnad mot det du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fast nu var problemet att man hade folk som inte klarade av sitt jobb, stor skillnad mot det du skriver.

Nej, hade man haft folk som inte klarade av sitt jobb hade aldrig bulldozer släppts.
Iden med moduler med gemensam FPU är riktigt bra, den gör det möjligt att billigt och effektivt bygga en processor med många kärnor. Om den bara inte hade parats ihop med en arkitektur som var raka motsatsen till det hade den helt klart haft potential.
En effektiv arkitektur med en kort pipeline som håller hög IPC och så hade den suttit i många servrar nu.
Det var ett designval på tidigt skede som dödade bulldozer, inte varenda anställd som någonsin har hört talas om bulldozer.

Ska man sparka någon är det möjligtvis de på PR avdelningen som innan release höjde upp Bulldozer till skyarna och fick förväntningarna att bli skyhöga.

Permalänk

I en intervju med PC World uppger AMD:s serverchef Andrew Feldman att Bulldozer är ett renodlat misslyckande, till den grad att de flesta ansvariga fått lämna företaget.

haha är det så lätt att hitta folk som kan de där med att bygga cpuer så man bara kickar ut dem om dem inte bygger bättre än intel. eller är det marknadsförings snubbarna som dom har sparkat? låter ju sjukt iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ingen aning faktiskt, men man kan gissa.. Sen så vet vi var prestandan slutade med Phenom II/kärna men vi vet inte var det slutar med FX serien... korrekt benämning är sämre IPC/cycel/kärna vad vi sett hittills!

IPC är ju per cykel. Korrekt benämning IPC/kärna. Men enda anledningen jag ser till att BD/PD kan komma längre än Phenom II per kärna är ju att den får ny teknik som AVX och mindre tillverkningsprocesser. Tänk FX-4100 i 45nm, då skulle den vara ännu längre efter Phenom II då den skulle få tvingas ner på lägre frekvenser. Och man ska inte tro att Phenom II nått sin potential och inte kunde utrustas med starkare frontend, backend eller pipes.
Jag tror benhårt på att en 32nm Phenom II med 256bits FPU, och upppiffad cache-struktur och frontend som kan mata sina pipes bättre skulle ha ordentligt högre IPC än Phenom II. Och skulle nog klara höga frekvenser, och vara svalare än BD. Ja redan Llano hade ju en hel del högre IPC än Athlon II. Och Phenom II kom aldrig i närheten av att maxa sina 3 ALU:er då flaskhalsen satt på annat håll. Bara en sådan sak som någon hyperthreading hade nog kunnat hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag tror benhårt på att en 32nm Phenom II med 256bits FPU, och upppiffad cache-struktur och frontend som kan mata sina pipes bättre skulle ha ordentligt högre IPC än Phenom II. Och skulle nog klara höga frekvenser, och vara svalare än BD.

Precis vad jag trott med, vem vet intel backade till Dothan arkitekturen & utgick från den & resten är historia så varför skulle inte AMD kunna göra samma sak?

Men när jag tryckte i 8320.an som ersättare till min 960T så blev det inte sämre iaf. jag tycker att 8320:an var värd dom 890:- jag gav för den.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Precis vad jag trott med, vem vet intel backade till Dothan arkitekturen & utgick från den & resten är historia så varför skulle inte AMD kunna göra samma sak?

Men när jag tryckte i 8320.an som ersättare till min 960T så blev det inte sämre iaf. jag tycker att 8320:an var värd dom 890:- jag gav för den.

Ja det må jag säga. Det är inget dåligt pris. Flickvännen klagade inte när jag uppgraderade hennes Athlon 4850e till en FX-8350 heller. Trots att plattformen har några år på nacken och FX drar lite ström så blev det ett otroligt trevligt bygge till bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Då börjar man förstå varför AMD inte kan komma ikap Intel. Ingen vågar göra nått för blir slutprodukten inte bra får man sparken. Och när AMD har sparkat alla som kan nånting sitter de kvar med endast de som inte kan nånting, som så fort de gör nånting får sparken.

Jäkla bra strategi det där. Ska komma ihåg den om jag sitter i ledningen för ett företag som jag vill döda nån gång.

Det är inte ingenjörerna, de med kunskapen om processorerna, som fått gå. De som gått är cheferna och då främst de inom administrationen. Kan en VD inte göra vinst av ett bolag är det ingen bra VD. VD är ansvarig för verksamheten och funkar den inte är det hans fel och då blir han utbytt. Så funkar det i alla aktiebolag och det är därför en VD är en av de få som aldrig har uppsägningstid (dock avgångsvederlag istället).

Bulldozer var ett misslyckande. Visst gör vi alla misstag men detta är ett misslyckande värt miljarder i en lång process med massor av tester och uträkningar. Det är garanterat mer än ett vägval som blivit fel under dessa 5 år.

Dödar bolag är det man gör när saker går fel och man kör på som om inget hänt. Det är bolag som hoppas på att förändring kommer av sig själv som sakta dör ut medan de sitter och pratar om hur bra deras produkter är. Se bilindustrin för exempel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är inte ingenjörerna, de med kunskapen om processorerna, som fått gå. De som gått är cheferna och då främst de inom administrationen.

Nog för att en del chefer har lämnat, men det har nog strukit med ett gäng ingenjörer också. Mellan september och mars gjorde de sig av med 17% av personalen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är inte ingenjörerna, de med kunskapen om processorerna, som fått gå. De som gått är cheferna och då främst de inom administrationen. Kan en VD inte göra vinst av ett bolag är det ingen bra VD. VD är ansvarig för verksamheten och funkar den inte är det hans fel och då blir han utbytt. Så funkar det i alla aktiebolag och det är därför en VD är en av de få som aldrig har uppsägningstid (dock avgångsvederlag istället).

Bulldozer var ett misslyckande. Visst gör vi alla misstag men detta är ett misslyckande värt miljarder i en lång process med massor av tester och uträkningar. Det är garanterat mer än ett vägval som blivit fel under dessa 5 år.

Dödar bolag är det man gör när saker går fel och man kör på som om inget hänt. Det är bolag som hoppas på att förändring kommer av sig själv som sakta dör ut medan de sitter och pratar om hur bra deras produkter är. Se bilindustrin för exempel.

Jag läste om nyheten och förstår att jag feltolkade den, du har förstås rätt.
Att byta ut chefer är bra för att snurra runt lite i grytan. Rätt chef är skillnaden
mellan en anställd som bara sitter och en anställd som är snabb och effektiv.

Det jag motsatte mig var att sparka ingenjörer och andra som har spetskunskap
om en så unik bransch. Men eftersom det inte var dem som fått gå trots allt så
blir ju mitt inlägg väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Detta kan bara en riktig fanboy säga, när en person tror så starkt på en produkt trots att företaget som tillverkat den dissar densamma...

Knappast fanboy, kör nästan bara Intel sedan länge.
Men Bulldozer är inte dåliga grejer för det, skillnaden i prestanda är inte så dramatisk som många tror.
Framförallt i program som gillar multitrådat så hänger dom med bra.