Permalänk
Medlem

Mitt GTX TITAN-kort ryms inte. Hjälp?

Hej.
Första posten här, och jag vet inte om det är på rätt avdelning men det lär jag väl snart bli varse om.

Mitt problem är att jag håller på att bygga ihop en speldator. Chassit är FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 TITANIUM, och grafikkortet är ett ASUS GEFORCE GTX TITAN.

Nu är det så att när jag försöker sätta fast den i PCI-E-platsen så tar det stopp halvvägs. Det går inte för allt i världen att få ner den längre. Är det någon som har en aning hur jag ska lösa problemet? Det känns som att det är delen man skruvar fast i chassit som det stoppar på, alternativt samma del, fast på andra sidan som sticks längst bak i chassit. Vet inte hur jag ska förklara det.

/Shrok

Permalänk
Medlem

Låter som du missat att sätta dit distanser.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att ordna en bild?

Permalänk
Medlem

postar så sällan på forum. något bra tips var man kan ladda upp bild snabbt?

Permalänk
Skrivet av shrok:

postar så sällan på forum. något bra tips var man kan ladda upp bild snabbt?

http://forumbilder.se/

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vet inte hur bra det syns, men det går inte trycka ner den längre. köra i spärren på PCI-e'n gör ingenting, går fortfarande plocka loss den

Permalänk
Medlem

Har du satt dit distanserna?

Ignorera den fula svamp-tummen.

Har hänt att folk fått fel längd på distanser i fractal-chassin förut, men då var det i xl r2 så det bör nog inte vara det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrok:

http://forumbilder.se/CEID7/bild-2.JPG

vet inte hur bra det syns, men det går inte trycka ner den längre. köra i spärren på PCI-e'n gör ingenting, går fortfarande plocka loss den

Låter sannolikt att niclasc har rätt, har du missat att sätta distanserna i chassit innan du monterade moderkortet? (I så fall bra att det upptäcktes innan du försökte starta datorn, annars finns ju risken att kortsluta och eventuellt skada grejer.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tar det emot där skruvarna ska sitta? I sådana fall låter det som om du glömt att fästa distanserna mellan chassit och moderkortet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av shrok:

http://forumbilder.se/CEID7/bild-2.JPG

vet inte hur bra det syns, men det går inte trycka ner den längre. köra i spärren på PCI-e'n gör ingenting, går fortfarande plocka loss den

Du har distanser?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrok:

http://forumbilder.se/CEID7/bild-2.JPG

vet inte hur bra det syns, men det går inte trycka ner den längre. köra i spärren på PCI-e'n gör ingenting, går fortfarande plocka loss den

Antingen så har du missat distanserna mellan chassi och moderkort eller så har FD skickat med för korta distanser

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Låter som du missat att sätta dit distanser.

Min gissning också. Kolla upp det och var glad att du inte satt på strömmen än.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag insåg just att nej, de är inte ditsatta. Fjärde datorn jag bygger och har mest kört trial and error, och inte använt de där tidigare. Jag antar att de ska sitta bakom moderkortet där man skruvar fast det senare?

Permalänk
Medlem

Som niclasc sa, det låter som om du har missat att sätta på distanser mellan moderkortet och chassit. Försök få en titt bakom moderkortet, eller skruva bort det, och se om du har några. Tvivlar starkt på att det är ett konstruktionsfel. Har du haft ett grafikkort där innan?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrok:

Jag insåg just att nej, de är inte ditsatta. Fjärde datorn jag bygger och har mest kört trial and error, och inte använt de där tidigare. Jag antar att de ska sitta bakom moderkortet där man skruvar fast det senare?

Exakt så, ska vara nio distanser placerade här:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av niclasc:

Låter som du missat att sätta dit distanser.

Skrivet av Bakgrund:

Har du satt dit distanserna?

Bör helt klart vara detta som är felet. Dock har mitt Cooler Master HAF X ett liknande problem: Linear man upp skruvhålen lossnar kortet ur PCIe-slotten, och trycker man i det i slotten linear inte skruvhålen upp. Men det beror på att vinkeln mellan moderkortsplåten och baksidan är större än 90°. Jag löste det med brickor under de högra distanserna, så att moderkortet sitter snett i förhållande till plåten.

Men som sagt, i ditt fall verkar det vara distanserna som saknas. Starta inte datorn förrän du monterat distanserna korrekt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrok:

Jag insåg just att nej, de är inte ditsatta. Fjärde datorn jag bygger och har mest kört trial and error, och inte använt de där tidigare. Jag antar att de ska sitta bakom moderkortet där man skruvar fast det senare?

de MÅSTE sitta där. Borde vara tvång på att alla chassi tillverkare satte en stor VARNING!! SÄTT I DISTANSERNA!!! klisterbild på moderkortsplåten då borde väl ingen missa det. Än en gång. JA! Distanserna måste va där! Annars kommer du sabba moderkortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Epic moment!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrok:

Jag insåg just att nej, de är inte ditsatta. Fjärde datorn jag bygger och har mest kört trial and error, och inte använt de där tidigare. Jag antar att de ska sitta bakom moderkortet där man skruvar fast det senare?

De tre tidigare datorerna du byggt borde få ett återbesök och få dit dessa distanser, Ett under att ingen av dem har dött än.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Skrivet av shrok:

Jag insåg just att nej, de är inte ditsatta. Fjärde datorn jag bygger och har mest kört trial and error, och inte använt de där tidigare. Jag antar att de ska sitta bakom moderkortet där man skruvar fast det senare?

Hehe, tror nog du haft distanser annars kortsluter du hela moderkortet. Datorn dör direkt

Permalänk
Medlem

been there... har vi inte alla fått plocka ut allt pga fel eller saknandet av distanser någon gång i kariären?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrok:

Jag insåg just att nej, de är inte ditsatta. Fjärde datorn jag bygger och har mest kört trial and error, och inte använt de där tidigare. Jag antar att de ska sitta bakom moderkortet där man skruvar fast det senare?

I så fall har du haft lite tur om tidigare maskiner fungerat korrekt. Det är ju annars ett mer obehaligt problem, att moderkortets baksida riskerar att ta i chassit och att då något kortsluts (och att man då eventuellt får glädjen att köpa nya komponenter, åtminstone nytt moderkort, igen direkt), utöver det här med att instickskort inte når ned.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu verkar problemorsaken redan vara identifierad, men jag vill i alla fall berätta att jag haft problem att trycka dit grafikkort i två olika burkar, för att ena kortsidan på kortets backplate ska innanför en motsvarande bygel / skåra stansad i chassiet. När passformen inte varit helt perfekt har platen krockat mot "bygeln" som utgör denna skåra.

Har då behövt lirka platen innanför skåran med en liten skruvmejsel för att kunna docka ordentligt i PCi-Ex porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Inte alltid, ibland kan det även vara "upp" till 9 för ATX.

Permalänk
Medlem

Jag börjar snart tro att alla trådar är troll.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

/facepalm

4 datorer byggda och aldrig använt distanser?? när jag var runt 13-14 hände det mig och tro mig det glömmer jag aldrig... det har antagligen suttit distanser redan i chassit du byggt i tidigare annars hade det blivit kortis direkt och moderkortet kaputt

Permalänk
Medlem

Märker man inte att det är något galet när man ska sätta dit moderkortet i bakplattan med alla ingångar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Märker man inte att det är något galet när man ska sätta dit moderkortet i bakplattan med alla ingångar?

Man kan ju tycka det, men tydligen inte eftersom det upprepas gång på gång.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Manualer är faktiskt bra att läsa iaf en gång. Särskilt om man aldrig gjort något innan (jag tänker på första gången man bygger sin dator)

Akronymen RTFM klingar bekant i såna här sammanhang..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64