Konkurrensverket undersöker Kompletts förvärv av Webhallen

Permalänk
Melding Plague

Konkurrensverket undersöker Kompletts förvärv av Webhallen

Kompletts köp av Webhallen stöter på patrull från Konkurrentverket, som menar att företaget kan få en för stark position när det kommer till datorkomponenter för hemmabyggare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska faktiskt bli lite intressant och se hur utfallet kring detta blir...

Permalänk
Medlem

Nu när dom säger det så är den ända "riktiga" konkurrenten Inet, i alla fall som jag kommer på.

Edit: Fast sen finns ju Alina, Cdon också...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

"..det finns få företag som kan erbjuda reell konkurrens..."

Med Komplett/Webhallens priser har jag svårt att tro på detta påstående...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu när dom säger det så är den ända "riktiga" konkurrenten Inet, i alla fall som jag kommer på.

Edit: Fast sen finns ju Alina, Cdon också...

Tänkte säga detta själv

Inet, CDON och Alina är de som kan ge konkurens på Sverige marknaden, sen finns det mer lokala kedjor i olika städer.

Så tillräckligt mycket konkurens borde finnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu när dom säger det så är den ända "riktiga" konkurrenten Inet, i alla fall som jag kommer på.

Edit: Fast sen finns ju Alina, Cdon också...

Glöm inte bort Dustin.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur förvärvet av Webhallen skulle kunna rubba hela komponentmarknaden. Har verkligen Komplett + Webhallen så stora marknadsandelar?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Microsoft och Intel har 80%+ i marknadsandel och ingen klagar på dom (utom möjligtvis Apple och AMD ).
Inet är ju populärt så som Dustin, Alina, CDON mm förstår inte vad dom menar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att sprida sina inköp något är något man kan göra som konsument. Jag handlar gärna hos mindre aktörer så länge de håller en viss standard.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Har svårt att se hur förvärvet av Webhallen skulle kunna rubba hela komponentmarknaden. Har verkligen Komplett + Webhallen så stora marknadsandelar?

Ja, det är nog de två största sidorna åtminstone. Det är förvånande med tanke på att de har hutlösa priser och förutom brett sortiment inte har något speciellt som utmärker dem.

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt stort. Märk väl - se inte till konkurrensen vad det gäller onlinepriser, utan till antalet starka distributörer på marknaden.

Permalänk

Det känns spontant som att alla köper ifrån Inet. Det är i alla fall allt man hör här på forumet, bara prat om Inet, Inet, Inet.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Har svårt att se hur förvärvet av Webhallen skulle kunna rubba hela komponentmarknaden. Har verkligen Komplett + Webhallen så stora marknadsandelar?

Det har ju fallit bort många redan, så det är en lite skakig marknad.

Det finns dock många andra, CDON växer sig allt starkare, Dustinhome, Inet, Netonnet har börjat igen osv.
Så det här borde gå igenom.

Problemet som jag tror är att Komplett antagligen skrivit upp Elgiganten och liknande som konkurrenter vilket dom inte är vilket gör att det krävs en närmre titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Microsoft och Intel har 80%+ i marknadsandel och ingen klagar på dom (utom möjligtvis Apple och AMD ).
Inet är ju populärt så som Dustin, Alina, CDON mm förstår inte vad dom menar.

Dock så skapades väl AMD just på grund av markandsdominansen, och det har varit en hel del rättegångar mot både Intel och Microsoft med stora settlements...

Permalänk
Medlem

Komplett+Webhallen skulle förmodligen bli störst inom datorkomponenter för privatkonsumenter i Sverige. Den enda som spelar i samma liga är Dustin, men de är framförallt inriktade på företagsmarknaden och då hela datorsystem, servrar, kontorsutrustning med mera.

Inet och Alina är pyttesmå i jämförelse. CDON försöker nu köpa sig marknadsandelar genom att ha läst priser, men de blöder pengar och utsikterna för att de ska bli någon större aktör på datorkomponeter i längden kan nog sägas vara små.

Permalänk
Medlem

Lite löjligt tbh.
Som andra säger finns det gott om aktörer på marknaden, kanske inte med samma utbud med tror inte Komplett+Webhallen har så stor del av marknaden.

Konkurrensverket kanske ska ta och uppdatera sig lite innan de ska vara o peta i grejjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Lite löjligt tbh.
Som andra säger finns det gott om aktörer på marknaden, kanske inte med samma utbud med tror inte Komplett+Webhallen har så stor del av marknaden.

Konkurrensverket kanske ska ta och uppdatera sig lite innan de ska vara o peta i grejjer.

Bara Dustin som kan mäta sig med Komplett+Webhallen, resten är pyttesmå i jämförelse. Två eller i bästa fall tre försäljare av vikt är ingen bra marknad.

Permalänk
Medlem

Borde inte dom vara fullt upptagna med Mediamarkt...?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Mja, det var länge sedan jag köpte något från varesig Webhallen eller Komplett sist. Inet och Dustin brukar vara mina första alternativ då dom oftast är snabbast och billigast. Nu har jag såklart inte koll på några siffror, men att döma från hur jag och mina polare köper sin hårdvara så tycker jag inte att komplett/webhallen är så stora som dom låter eller var förr. Om man nu bara ser på lös hårdvara för datorer.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Dock så skapades väl AMD just på grund av markandsdominansen, och det har varit en hel del rättegångar mot både Intel och Microsoft med stora settlements...

AMD skapades samtidigt som Intel ungefär.
Ja det har varit rättegångar mm men tycker inte man hör något sånt nu mera.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ansvaret läggs ju till en viss del på oss konsumenter som bör sprida ut sina inköp för att stödja de mindre aktörerna.

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Glöm inte bort Dustin.

NetOnNet är också tillbaka

Men det är klart, skulle vi behöva överge Webhallen och Komplett så kan vi ju gå över till ClickOK

Permalänk

Jämför man bara rent omsättningsmässigt är det två stora aktörer på marknaden, inget snack om saken. Sedan är det ju inte bara omsättning som spelar roll i just det här fallet, vissa bolag säljer ju inte bara datorkomponenter.

Komplett 1 180 628
Webhallen 814 645
Dustin Home 480 905
Inet 372 640
Alina 119 654

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag att Dustin och Inet har större fäste när det kommer till att köpa enskilda komponenter.

Webbhallen, komplett, CDON.com och NetOnNet känns mer som den butik man söker sig till för att köpa spel, spelutrusning eller annan kringutrustning till datorn (spel, filmer etc).

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd

webhallen+komplett slås ihop =bättre priser förhoppningsvis.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Skrivet av Eztra:

Ansvaret läggs ju till en viss del på oss konsumenter som bör sprida ut sina inköp för att stödja de mindre aktörerna.

lol..inget illa menat, men om du sprider dina slantar på så många butiker som möjligt, så tar jag hand om de 3-4 som jag brukar köpa ifrån...

Skämt åt sidor, tycker inte att det är så allvarligt att Konkurrensverket borde blanda sig in. Nu kanske swec'are hållit sig mest till Inet, Webhallen och någon till de senaste åren. Tycker dock att Webhallen växte upp som lite av en svamp...kanske köpte jag inte på ett tag, men rätt som det var så var det en konkurrent till Inet, Alina, CDON, Dustin etc.. Jag kan nog ärligt talat säga att jag nog inte ens hörde talas om Webhallen för fyra år sedan. Så dessa butiker/kedjor poppar upp lite då och då...

För 10 år sedan så kände jag som om datorbutiken.com (den första versionen) var den stora butiken för hemmabyggare, i alla fall i mina kretsar. Visst fanns Komplett redan då, samt gamlingen Dustin bla, och Inet var något som mest härjade på västkusten. CDON var ju en renodlad musik och filmaffär. Så ärligt talat ser jag inte detta uppköp som något som missgynnar marknaden. Då det hittills har visat sig att butikerna och kedjorna i denna bransch kommer och går. NetOnNet skulle ju lägga ned datorverksamheten sades det, men gjorde en 180 gradare...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Jämför man bara rent omsättningsmässigt är det två stora aktörer på marknaden, inget snack om saken. Sedan är det ju inte bara omsättning som spelar roll i just det här fallet, vissa bolag säljer ju inte bara datorkomponenter.

Komplett 1 180 628
Webhallen 814 645
Dustin Home 480 905
Inet 372 640
Alina 119 654

Så lägger du på tre nollor på allas omsättning;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt komponenter från Webhallen och bara nångång från Komplett så inte blir det nån skillnad för mig om dom nu inte börjar vara billigare och snabbare än dom jag använder nu.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Komplett har för dyr frakt och webhallen brukar aldrig ligga bäst i pris så jag köper nästan uteslutande från cdon, netonnet eller dom andra mindre seriösa aktörerna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

NetOnNet är också tillbaka

Men det är klart, skulle vi behöva överge Webhallen och Komplett så kan vi ju gå över till ClickOK

Var det inte klickOK som var ett lurendrejeri företag?
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

ot
Tror inte har komplett får för stor dominans men är inte så bra på marknadsekonomi
Tycker komplett är dyra, handlar aldrig hos dem och jag fått dålig syn om dem (inte bara av priset, andra anledningar också) men min egna åsikt bara
Inet och cdon föredrar jag, dustin ibland också