Permalänk

Vad kallas jobbet?

Hej!

börjar bli riktigt intresserad i att starta ett eget företag som t ex corsair osv, men hur fungerar det?

Asså vad för jobb ska man söka till?

och hur fungerar det?

//Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Vill du starta ett eget företag eller jobba för någon annan? Om jag förstått rätt så vill du planera olika datorkomponenter, något du antagligen behöver en utbildning till. Skulle gissa att någon form av ingenjörsutbildning krävs.

Permalänk
Skrivet av grafit:

Vill du starta ett eget företag eller jobba för någon annan? Om jag förstått rätt så vill du planera olika datorkomponenter, något du antagligen behöver en utbildning till. Skulle gissa att någon form av ingenjörsutbildning krävs.

Jag vill göra ett eget företag, jag vill göra chassin osv mer moddnings grejer

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Om du ska STARTA ett företag ska du ju inte söka några jobb. Så frågan är lite konstig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jag vill göra ett eget företag, jag vill göra chassin osv mer moddnings grejer

Jag vill inte krossa dina drömmar men en aning realism skadar inte. Hur skulle du kunna börja någon storskalig produktion, vad jag har förstått så är du typ 15 år gammal. Att föra redan chassin kräver en väldigt utvecklad produktionslinje som inte är billigt, redan enstaka chassin kräver en hel del maskiner om man vill hålla en någorlunda standard. Chassin är kanske inte helt omöjligt men nätagg, kylare eller vad du nu tänkt dig är inte helt realistiskt. Jag kollade även på ditt galleri och om du skall börja med någon egen verksamhet så har du en lång väg att gå.

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Om du ska STARTA ett företag ska du ju inte söka några jobb. Så frågan är lite konstig.

Asså vad ska man utbilda sig till?

Skrivet av grafit:

Jag vill inte krossa dina drömmar men en aning realism skadar inte. Hur skulle du kunna börja någon storskalig produktion, vad jag har förstått så är du typ 15 år gammal. Att föra redan chassin kräver en väldigt utvecklad produktionslinje som inte är billigt, redan enstaka chassin kräver en hel del maskiner om man vill hålla en någorlunda standard. Chassin är kanske inte helt omöjligt men nätagg, kylare eller vad du nu tänkt dig är inte helt realistiskt. Jag kollade även på ditt galleri och om du skall börja med någon egen verksamhet så har du en lång väg att gå.

Hej, tack för "the wake up" tror inte att jag kan få kunder på direkten Men om du vet vem Nate Geroge är? Grundaren av E22, han jobbar med att sälja vattenkylning, egna modifikations plåtar och sådan, sedan har han ett eget chassi så något sådant vill jag hålla på med, titta hans hemsida
http://www.e22.biz/index.aspx

så något sådant vill jag göra

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Något i E22 stilen är aningen mer realistiskt men redan något i den skalan kräver väldigt mycket att producera, CNC svarvar, målningsgrejer o.s.v. Sen gäller det att göra något som ingen annan gör, eller göra något bättre än alla andra vilket kommer att vara väldigt svårt då du är rätt oerfaren. Att ännu till göra vinst med ett företag som säljer dessa produkter i Sverige jämfört med de andra som är från USA/UK.

Permalänk
Skrivet av grafit:

Något i E22 stilen är aningen mer realistiskt men redan något i den skalan kräver väldigt mycket att producera, CNC svarvar, målningsgrejer o.s.v. Sen gäller det att göra något som ingen annan gör, eller göra något bättre än alla andra vilket kommer att vara väldigt svårt då du är rätt oerfaren. Att ännu till göra vinst med ett företag som säljer dessa produkter i Sverige jämfört med de andra som är från USA/UK.

Ja men det var det jag tänkte, att jag jobbar i t ex ett år och sparar till en CNC, alt att man kan låna jobbets CNC, men vet inte om detta är okej

Ang att jobba i sverige, kan ju vara ett dåligt val men man skulle då kanske rikta sig mot de europeiska moddarna

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du bör nog ta anställning med tanke på din frågeställning från början. Kalla det jantelag eller w/e.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Ska detta bli ett litet sidospår tilll företaget som skulle bli det nya apple? Eller tänker du att du ska köra parallellt? Det är säkert bra, då kan du återanvända en del komponenter du tillverkar, som moderkort, operativsystem osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kollade hans tidigare trådar, han kommer nog få en hård framtid. Visst får man ha planer och drömmar men detta verkar bara vara något dagdrömmas. Själv väntar jag fortfarande att bli antagen till Jedi Academy.

Permalänk
Medlem

Behöver inte utbilda dig till något alls.

GL I guess.

För att starta ett företag krävs en ide, något nytt. Det är inte bara att starta ett företag med liknande produkt och tro man ska lyckas.

Permalänk

jo :D, Men inte samma jobb?

Skrivet av oggan:

Du bör nog ta anställning med tanke på din frågeställning från början. Kalla det jantelag eller w/e.

vad menar du nu?

Skrivet av glemmy:

Ska detta bli ett litet sidospår tilll företaget som skulle bli det nya apple? Eller tänker du att du ska köra parallellt? Det är säkert bra, då kan du återanvända en del komponenter du tillverkar, som moderkort, operativsystem osv.

har inte tänkt och tillverka något moderkort, bara chassin, fläktar och liknande

Skrivet av grafit:

Kollade hans tidigare trådar, han kommer nog få en hård framtid. Visst får man ha planer och drömmar men detta verkar bara vara något dagdrömmas. Själv väntar jag fortfarande att bli antagen till Jedi Academy.

varför tror du de?

Skrivet av Nivity:

Behöver inte utbilda dig till något alls.

GL I guess.

För att starta ett företag krävs en ide, något nytt. Det är inte bara att starta ett företag med liknande produkt och tro man ska lyckas.

unikt är ju en självklarhet?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

jo :D, Men inte samma jobb?

vad menar du nu?

har inte tänkt och tillverka något moderkort, bara chassin, fläktar och liknande

varför tror du de?

unikt är ju en självklarhet?

Du verkar ha inställningen att framgång är en självklarhet om du försöker göra något. Varför skulle nån köpa dina saker istället för från etablerade företag med en etablerad och betydligt billigare produktion, vad har du att komma med som ingen annan har? Sen hur skall du komma över alla praktiska problem, tänker du sitta och knåpa ihop chassin ett i taget i din källare?

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Ja men det var det jag tänkte, att jag jobbar i t ex ett år och sparar till en CNC, alt att man kan låna jobbets CNC, men vet inte om detta är okej

Ang att jobba i sverige, kan ju vara ett dåligt val men man skulle då kanske rikta sig mot de europeiska moddarna

Om du ska ha råd att köpa en (vettig) CNC-fräs med verktyg och andra grejer som behövs så behöver du en ganska bra årslön Ett annat alternativ är att lägga ut jobben hos någon annan, då kan du syssla med produktutveckling, sälj etc. och slipper en stor investering. Samt att du inte behöver maskinkunskapen, samtidigt som rätt underleverantör kan ge dig bra priser då de förmodligen har flera kunder som delar på maskinkostnader.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Om du ska ha råd att köpa en (vettig) CNC-fräs med verktyg och andra grejer som behövs så behöver du en ganska bra årslön Ett annat alternativ är att lägga ut jobben hos någon annan, då kan du syssla med produktutveckling, sälj etc. och slipper en stor investering. Samt att du inte behöver maskinkunskapen, samtidigt som rätt underleverantör kan ge dig bra priser då de förmodligen har flera kunder som delar på maskinkostnader.

Menar du så att jag först utvecklar produkten, gör sedan en säljbar "prototyp"? och typ gör ett avtal med ett företag som kan skära ut materialen osv?

Skrivet av grafit:

Du verkar ha inställningen att framgång är en självklarhet om du försöker göra något. Varför skulle nån köpa dina saker istället för från etablerade företag med en etablerad och betydligt billigare produktion, vad har du att komma med som ingen annan har? Sen hur skall du komma över alla praktiska problem, tänker du sitta och knåpa ihop chassin ett i taget i din källare?

De är de som är ett litet problem, Men om jag t ex utvecklar ett koncept, ser vad personer tycker, får in foten i en början liten marknad, sedan utvecklar jag mig mer och mer

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Asså vad ska man utbilda sig till?

Maskiningenjör + företagsekonomi låter lämpligt.
Gärna tillsammans med praktisk erfarenhet utav mekanisk konstruktion, skärande bearbetning och all annan erfarenhet.

Skrivet av NJB Mods:

Menar du så att jag först utvecklar produkten, gör sedan en säljbar "prototyp"? och typ gör ett avtal med ett företag som kan skära ut materialen osv?

Det jag hade gjort är att konstruera och ta fram ritningsunderlag för produkten. Därefter beställa delar till produkten från legotillverkare, och utföra enklare monteringsmoment själv. Att själv stå för maskinpark, lokaler o.s.v. för att tillverka ett chassi kräver investeringar på 8-siffriga belopp. Och ett antal år att lära sig maskinerna också.

Vidare bör du fundera på hur du ska få lönsamhet i verksamheten, framförallt i början då små serier är dyra att producera. Du måste erbjuda konkurrenskraftiga alternativ, och samtidigt gå med vinst.

Enkla produkter som t.ex. fläktgaller är nog inga problem att få lönsamhet i, mer komplicerade produkter som ett chassi kräver betydligt mer handpåläggning och tankeverksamhet bakom.

En bra övning vore ju att ta reda på hur mycket det kostar för att ta fram exempelvis ett specialdesignat fläktgaller. Och hur mycket du ska ta betalt för det.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Skrivet av Laurell:

Maskiningenjör + företagsekonomi låter lämpligt.
Gärna tillsammans med praktisk erfarenhet utav mekanisk konstruktion, skärande bearbetning och all annan erfarenhet.

Det jag hade gjort är att konstruera och ta fram ritningsunderlag för produkten. Därefter beställa delar till produkten från legotillverkare, och utföra enklare monteringsmoment själv. Att själv stå för maskinpark, lokaler o.s.v. för att tillverka ett chassi kräver investeringar på 8-siffriga belopp. Och ett antal år att lära sig maskinerna också.

Vidare bör du fundera på hur du ska få lönsamhet i verksamheten, framförallt i början då små serier är dyra att producera. Du måste erbjuda konkurrenskraftiga alternativ, och samtidigt gå med vinst.

Enkla produkter som t.ex. fläktgaller är nog inga problem att få lönsamhet i, mer komplicerade produkter som ett chassi kräver betydligt mer handpåläggning och tankeverksamhet bakom.

En bra övning vore ju att ta reda på hur mycket det kostar för att ta fram exempelvis ett specialdesignat fläktgaller. Och hur mycket du ska ta betalt för det.

Hej, tack för ett bra svar Men jag kan väl börja med att skicka en en CAD version av ett fläkt galler till ett företag se hur mycket det kostar, men förstod inte hur du menade med lego tillverkningen, du vill att jag göra ett chassi i lego? som en prototyp?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Hej, tack för ett bra svar Men jag kan väl börja med att skicka en en CAD version av ett fläkt galler till ett företag se hur mycket det kostar, men förstod inte hur du menade med lego tillverkningen, du vill att jag göra ett chassi i lego? som en prototyp?

Nej, legotillverkning betyder att man tillverkar en produkt på uppdrag av någon annan. Du äger produkten och den som du anlitar för att tillverka den är då en legotillverkare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Legotillverkning

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Köp en bok för "Företagsekonomi A".

Där står det väldigt mycket nyttigt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Nej, legotillverkning betyder att man tillverkar en produkt på uppdrag av någon annan. Du äger produkten och den som du anlitar för att tillverka den är då en legotillverkare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Legotillverkning

Jaha, så jag designar en produkt, och sedan gör företaget den till en "riktig" produkt?

Skrivet av oobum:

Köp en bok för "Företagsekonomi A".

Där står det väldigt mycket nyttigt.

ska göras något tips?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd

Shit mannen, du saknar grundläggande kunskap om dessa grejer. Jag förselår att du utbildar dig först i omkrig 10 år på någon högskola och skaffar tillräckligt med kunskap inom dessa områden. När du tror att legotillverkning innebär att man tillverkar något i "lego" då är det illa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NJB Mods:

du vill att jag göra ett chassi i lego? som en prototyp?

Haha, you just made my day.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Haha, you just made my day.

Vad bra ....

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

De är de som är ett litet problem, Men om jag t ex utvecklar ett koncept, ser vad personer tycker, får in foten i en början liten marknad, sedan utvecklar jag mig mer och mer

Börja göra en skiss på hur chassit ska se ut, Kolla vad det kan tänkas kosta material + arbete samt vad du kan sälja det för.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Börja göra en skiss på hur chassit ska se ut, Kolla vad det kan tänkas kosta material + arbete samt vad du kan sälja det för.

Tack

Har blivit lite mer haj på allt nu

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Tack

Har blivit lite mer haj på allt nu

Gör du ?

Vad är speciellt med chassit ?
Vem ska köpa det och varför ?

Såg i din andra likadana tråd att du planerar att programmera, göra operativsystem och moderkort. Att göra något och tjäna miljoner är inget som är enkelt, att göra operativsystem eller moderkort ensam och utan pengar(forskning) kommer inte att gå så lätt.

Att ha drömmar är bra men dina drömmar är väldigt overkliga, säljer du 10 chassin och tjänar något är det bra.

Inget illa menat.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hej!

börjar bli riktigt intresserad i att starta ett eget företag som t ex corsair osv, men hur fungerar det?

Asså vad för jobb ska man söka till?

och hur fungerar det?

//Julius

Hahah älskar dina trådar hahaha.
Om du lyckas, får jag snälla praoa hos dig ??? XD

Permalänk
Hedersmedlem

Äh låt Julius drömma. När jag var 14 så drömde jag om att bli Arkeolog. Ja inte en sådan där som dammar av lådor och inventerar i museum, utan en sådan där som hittar skatter i bortglömda Aztekpyramider och är rädd för ormar. En grov läderpiska var också ett krav. Hitta en bortglömde Faraograv med berg av guld, vaktandes av levande skelettvakter var också en del av planen.

Ja. En Indiana Jones med andra ord. Nu 20+ år senare så ångrar jag att jag inte försökte fullfölja mina drömmar. Jag kanske (troligen) inte hade blivit en Indiana Jones. Men jag kanske kunnat vara med på utgrävningen av en vikingabosättning på Vinland / Newfoundland vilket hade varit milsvida intressantare än det jag gör idag

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||