Permalänk
Medlem

Ljudkort + Hörlurar

Har idag ett Logitech G930 som jag förövrigt gillar. Men går i tankarna på att uppgradera till externt ljudkort och iom. att det är ett USB-headset går det ju inte riktigt hand i hand.
Så jag är ute och letar efter något riktigt maffigt i hörlursväg, jag har tittat runt en del och blev sugen på Hifiman's HE-400. Men att f åtag på dem i Sverige verkar ju inte vara världens enklaste om man bor i huvudstaden. Så finns det något i den prisklassen (2000-4000 SEK) som är värda att spana in.
Dem kommer användas till mycket spel, men även en hel del till att lyssna på musik (även samtidigt som spelandet) och film/serier.

Har nämligen aldrig varit uppe i dem här kretsarna i ljudvägar för att veta vad man ska lyssna och kolla efter när man letar hörlurar, utan bara haft headsets från företag med gamers som målgrupp.

Har sett att ATH-M50 rekommenderas av många, men är dem ens i närheten av varandra egentligen?

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar dig att kolla på dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1485311

Med valfritt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Kör på ett par Hifiman-lurar men skaffa ODAC och O2 hörlursförstärkare istället.

Permalänk

Kollade en som hade testat extremt många hörlurar just till gaming. Han tyckte att Beyerdynamic DT770 och DT990 hade bland det bästa rumsuppfattningen han testat. De ligger i lite olika prisklass beroende på vilken impedans det är men kostar inom din prisklass. Jag har ett par DT990 250Ohm Pro och jag skulle beskriva ljudet som väldigt kul men samtidigt tillräckligt naturellt för min smak. Det enda minuset jag har är att diskanten kan bli lite vass. Men just ljud är väldigt individuellt och vad som låter bra för en behöver inte låta bra för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Rekommenderar dig att kolla på dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1485311
Med valfritt ljudkort.

Något speciellt varför just dem? Har haft ett par Sennheiser-headset många år bak i tiden (8-10 år) och hade ingen bra erfarenhet av dem tyvärr.

Skrivet av SuperBerra:

Kör på ett par Hifiman-lurar men skaffa ODAC och O2 hörlursförstärkare istället.

Det där med ODAC och O2 får du nog förklara för mig för att jag ska förstå. Försökte leta lite bland hörlursförstärkare men hittade inget som nämde dem två.

Skrivet av Tommenchini:

Kollade en som hade testat extremt många hörlurar just till gaming. Han tyckte att Beyerdynamic DT770 och DT990 hade bland det bästa rumsuppfattningen han testat. De ligger i lite olika prisklass beroende på vilken impedans det är men kostar inom din prisklass. Jag har ett par DT990 250Ohm Pro och jag skulle beskriva ljudet som väldigt kul men samtidigt tillräckligt naturellt för min smak. Det enda minuset jag har är att diskanten kan bli lite vass. Men just ljud är väldigt individuellt och vad som låter bra för en behöver inte låta bra för någon annan.

Beyer har jag hört mycket gott om så det ska jag kika vidare på!

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt jag hittade ett par nu som verkar lovande när jag letade här mitt i natten. QPad QH-1339.
Den har ju tom mic vilket jag slipper leta på annat håll. Och kan prova dem med MB:ets ljudkort och det medföljande innan jag bestämmer mig för att uppgradera.
Och har hört bra om QPADs lurar tidigare, men då deras billigare variant.

Får försöka ta mig till något ställe så jag kan prova dem.

Edit: Och jag behövde ju inte klicka mig längre än till SweCs testlabb för att hitta recension. Lovely.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Skrivet av timson:

Tror faktiskt jag hittade ett par nu som verkar lovande när jag letade här mitt i natten. QPad QH-1339.
Den har ju tom mic vilket jag slipper leta på annat håll. Och kan prova dem med MB:ets ljudkort och det medföljande innan jag bestämmer mig för att uppgradera.
Och har hört bra om QPADs lurar tidigare, men då deras billigare variant.

Får försöka ta mig till något ställe så jag kan prova dem.

Edit: Och jag behövde ju inte klicka mig längre än till SweCs testlabb för att hitta recension. Lovely.

Du kommer ju inte långt ifrån dina G930 med dem. Jag skulle kolla på AKG:s, Sennheisers eller någon annan "riktig" hörlurstillverkares modeller. Dock kostar ju det en bra slant mer plus att man som sagt också behöver en bra DAC och oftast en hörlursförstärkare.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

O2
ODAC
Combo med båda i ett skal

Länk till han som skapa båda dessa egna blog.

Edit: Såg att du kika på Q-pad lurar, dem är perfekt om du vill slänga pengar i papperskorgen. Skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Du kommer ju inte långt ifrån dina G930 med dem. Jag skulle kolla på AKG:s, Sennheisers eller någon annan "riktig" hörlurstillverkares modeller. Dock kostar ju det en bra slant mer plus att man som sagt också behöver en bra DAC och oftast en hörlursförstärkare.

Det är såpass alltså, även fast dem tillverkas av Beyerdynamic?

Skrivet av SuperBerra:

O2
ODAC
Combo med båda i ett skal

Länk till han som skapa båda dessa egna blog.

Edit: Såg att du kika på Q-pad lurar, dem är perfekt om du vill slänga pengar i papperskorgen. Skräp.

Det finns ingen på den svenska marknaden som säljer liknande produkter?
Då blir det inte ett par QPAD.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Proffsmobbare

Att QPad QH-1339 skulle vara skräp är ytterst löjligt. Det är ett par Beyerdynamics DT770 Premium 32 ohm, och dessa låter förbannat bra, särskilt om man föredrar mer lekfullt ljud.

G930 däremot, det är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

Det är såpass alltså, även fast dem tillverkas av Beyerdynamic?

Det finns ingen på den svenska marknaden som säljer liknande produkter?
Då blir det inte ett par QPAD.

ODACen och O2 är väldigt speciella produkter så du kommer nog inte hitta något liknande i samma prisklass. Både de produkterna är väldigt kända för att vara löjligt prisvärda och prestera väldigt bra. De prestera på samma nivå som artiklar för över 10 000 i faktabaserade tester och gång på gång i hörseltester på en subjektiv nivå. Så komma nära något liknande de två artiklarna tror jag är ytterst svårt.

Varför är det viktigt för dig att det är den svenska marknaden? Har du fått för dig att support är enklare då? Skippa det och köp vad som verkligen är bra istället. Och jag säger igen, skaffa Hifiman, det är ju "Orthodynamic, planar-magnetic" hörlurar som du kanske vet.

Permalänk
Inaktiv

Bidrar med denna länk http://www.head-fi.org/t/603119/matrix-m-stage-or-little-dot-...

Har själv little dot mk 3 och är väldigt nöjd med den. Ljudet blir otroligt levande med denna IMO. Och som du ser i tråden är det alltid kul testa lite olika tubes för olika ljudupplevelser.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14530

Inom budget

Sen kan du lägga till en modmic om du vill ha mick :).

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av timson:

Det är såpass alltså, även fast dem tillverkas av Beyerdynamic?

Sorry kollade inte upp dem så noga, såg bara QPAD och dömde dem av det. De kommer vara ett stort lyft från dina G930.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

ODACen och O2 är väldigt speciella produkter så du kommer nog inte hitta något liknande i samma prisklass. Både de produkterna är väldigt kända för att vara löjligt prisvärda och prestera väldigt bra. De prestera på samma nivå som artiklar för över 10 000 i faktabaserade tester och gång på gång i hörseltester på en subjektiv nivå. Så komma nära något liknande de två artiklarna tror jag är ytterst svårt.

Varför är det viktigt för dig att det är den svenska marknaden? Har du fått för dig att support är enklare då? Skippa det och köp vad som verkligen är bra istället. Och jag säger igen, skaffa Hifiman, det är ju "Orthodynamic, planar-magnetic" hörlurar som du kanske vet.

Du verkar veta vad som gäller när det kommer till ljud. Så jag litar på dig.
Och efter att ha läst verkar det vara kanonprdukter som jag sett länkas till förut.
Men ja, delvis pga support gillar jag att handla från Sverige. Eftersom det blir riktigt mycket jobb om något visar sig vara fel på. Speciellt inom ett område som jag inte har koll på så bra själv.

Och vad gällande Hifiman så var det just pga den typen av hörlurar väckte mitt intresse för att byta upp mitt ljudsystem.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Rekordmedlem

Benchmark DAC1 usb är den produkt som finns som svensksåld som är mest lik Odac/O2 kombon prestandamässigt.
http://www.benchmarkmedia.com/dac/dac1-usb
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124747
Ska man ha dem för att driva en normal hörlur så presterar de likvärdigt men Benchmarken har mer anslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa odac+o2amp så köp inte från usa, kan bli dyrt.

Köp härifrån http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Ska du köpa odac+o2amp så köp inte från usa, kan bli dyrt.

Köp härifrån http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo

Tack, det här var riktigt bra.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Skrivet av timson:

Tack, det här var riktigt bra.

Eller köpt Gör-det-själv-kiten till samma, om du vet vilken sida som är vilken på en lödkolv, och vill få lite mer pengar över till lurar.
Jag har precis fått ihop större delen av min förstärkare, och sitter och testlyssnar nu. Mina ≈ 1000kr AKG-lurar låter bättre än förr, och Logitech-headsetet hängandes bakom datorn skäms mer än nånsin.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*