Hur för jag över pengar från ett Swedbank-konto till ett Handelsbanken-konto?

Permalänk
Medlem

Hur för jag över pengar från ett Swedbank-konto till ett Handelsbanken-konto?

Som titeln lyder.. Hur går detta till? Har beställt en produkt från ett företag i Finland och de vill att jag ska betala in pengarna på deras
Handelsbankenkonto 313130-1286699. Hur gör jag? Har försökt göra en överföring till Bankkonto men jag får felmeddelanden om clearing-nummer helatiden.

Har testat följande:
Clr# 3131
Konto# 301286699

Clr#
Konto# 3131301286699

Clr# 31313
Konto# 01286699

Clr# 313130
Konto# 1286699

Ingenting fungerar. Är det ens möjligt att föra över pengar mellan olika banker frågar jag mig nu..

Permalänk
Medlem

Till att börja med är det ett handelsbankskonto i Sverige?

För är det inte det behöver du mer uppgifter som IBAN.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Be om SWISS/IBAN-nr och bankens BIC. Alternativt räkna ut dessa. Banken har alltid sådant på deras hemsida. Det behövs för överföringar inom EES plus Schweiz. Handelsbanken i Finland är en separat finländsk verksamhet som går under deras banklagar och är separerat från den Svenska. Med finska kontonummer.

Så ska du nog få dina sportgrejer snart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt, jag gör det ofta
Handelsbanken har bara 4 siffror i clering så fler ska det inte vara. (iaf inom sverige övrigt vet jag inte)

Sökte på 3131 och det finns inte enligt handelsbanken, kan du ha fått fel?
http://www.handelsbanken.se/shb/inet/istartsv.nsf/frameset?op...

Låter suspekt att du ska föra över pengar tilll ett företag du handlar av, varför inte en betalning?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Clearingnummer på 3000-3999 tillhör Nordea.. Och som iller skrev behöver du ett ibannummer om du ska göra en utlandsöverföring (som säkert måste växlas till Euro).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.jesajasport.fi/sv/villkor-info

Förskottsbetalning Priser och frakt Priserna är noterade i euro inklusive 23% moms. Betalning av din beställning kan ske som förskottsbetalning till vårt konto. Handelsbanken 313130-1286699 till kommer matkahultos eller postens frakt avgift som kunden betalar.

Har beställt ett par badbyxor från en firma i Finland. Den enda kontoinformationen jag har fått är som sagt "Handelsbankenkonto 313130-1286699"
Vart får jag tag i alla andra nummer? IBAN eller vad det hette?
"IBAN-räknaren fungerar endast för konton i Swedbank och Sparbankerna. Ange alltid IBAN tillsammans med bankens BIC som är SWEDSESS (för Swedbank och sparbankerna)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det är fullt möjligt, jag gör det ofta
Handelsbanken har bara 4 siffror i clering så fler ska det inte vara. (iaf inom sverige övrigt vet jag inte)

Sökte på 3131 och det finns inte enligt handelsbanken, kan du ha fått fel?
http://www.handelsbanken.se/shb/inet/istartsv.nsf/frameset?op...

Låter suspekt att du ska föra över pengar tilll ett företag du handlar av, varför inte en betalning?

Finska Handelsbanken! Det går utmärkt att räkna fram IBAN och BIC är HANDFIHH. Det är ett finskt kontonummer.

Permalänk
Medlem

Annars var ju rekommendationen att fråga, sen tar det alltid lite längre med utlands/eu-överföring.

Permalänk
Medlem

Okej, gick in på Handelsbanken.fi och fick fram att deras IBAN-kontonummer är 'FI08 3131 3001 2866 99'
Nu då? Hur gör jag själva överföringen inne på swedbank.se?

Permalänk
Medlem

Tillbaka till swedbanks hemsida nu.. När jag försöker lägga till en utländsk mottagare måste jag tydligen ange deras adress då det är ett obligatoriskt fält. Men Jesaja Sport har inte angett någon adress alls på sin hemsida.. Bara en epost-adress och ett telefonnummer

Permalänk
Medlem

Be företaget om alla uppgifter.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

"Det finns 1 fel i formuläret. Kontrollera uppgifterna och försök igen.
(1) Typ av betalning kan inte fastställas."

Så nu får jag helt enkelt vänta tills imorgon då man inte kan göra en betalning på swedbanks hemsida på helgdagar.
Skitland

Permalänk
Medlem

Glöm inte välja OUR också (har jag för mig det heter), det betyder att DU betalar ALLA avgifter för betalningen, annars kommer mottagaren få betala avgifter för utlandsbetalningen och det gillas oftast inte, då de får in mindre pengar än beställningen kostade.
Brukar variera, men 15-30kr, vissa bryr sig inte, andra gör det.
Bara ett tips!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

$ whois jesajasport.fi domain: jesajasport.fi descr: Jesaja Sport descr: 21642264 address: IT-Osasto address: Järpgränd 1 address: 68600 address: Pietarsaari phone: 040-7529338

Sen om det är rätt adress det är ju en annan femma.. Men det lättaste borde ju vara att maila dem och tala om att du gör överföringen från sverige. Du lär ju inte direkt vara den första.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamboXII:

"Det finns 1 fel i formuläret. Kontrollera uppgifterna och försök igen.
(1) Typ av betalning kan inte fastställas."

Så nu får jag helt enkelt vänta tills imorgon då man inte kan göra en betalning på swedbanks hemsida på helgdagar.
Skitland

Skitbank menar du.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har inte med konsumenträtt att göra. Kontakta din bank.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015