Permalänk

MSI GE70 17.3" Full HD KÖPRÅD

Hej!
Sitter i klistret nu och behöver eran hjälp. Jag har letat efter en bra bärbar ett tag nu och äntligen tror jag jag har hittat rätt. Jag är väldigt intresserad av den nya GE70 2OE-014NE som kom ut för någon dag sedan. Grejen är att jag kan inte så mycket om datorer och är väldigt osäker. Datorn passar perfekt min budget och mina ändamål. Vad tycker ni folks ska jag beställa en? Är det någon bra gaming/multimedia dator. Vad är bra respektive mindre bra med den. Om jag får klar tecken från er beställer jag i natt.

P.S kommer den klara bf3 på very high eller något sådant?

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Den är lite stor, om än inte alltför tung, så det är nog inte jätteroligt att bära runt på den. Dessutom så tror jag inte att batteritiden är den bästa. Prestandan i sig är väl bra, men förvänta dig inte att kunna spela allting på max, fast du får ju värde för pengarna.

Ett större problem är nog att den inte kommer i butik förrän slutet på månaden enligt Prisjakt.

Edit: Läste inte det sista. Den borde klara BF3 på Very High om du tar ned lite andra inställningar som AA. Jag kommer inte garantera att den konstant håller 60+ fps.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Den är lite stor, om än inte alltför tung, så det är nog inte jätteroligt att bära runt på den. Dessutom så tror jag inte att batteritiden är den bästa. Prestandan i sig är väl bra, men förvänta dig inte att kunna spela allting på max, fast du får ju värde för pengarna.

Ett större problem är nog att den inte kommer i butik förrän slutet på månaden enligt Prisjakt.

Edit: Läste inte det sista. Den borde klara BF3 på Very High om du tar ned lite andra inställningar som AA. Jag kommer inte garantera att den konstant håller 60+ fps.

Jag vill ha en stor bärbar men tung är den väl inte ? Den väger endast 2.4 kg.

Hur vet man hur lång batteritiden kan bli? De säger ju att haswell har energi snåla komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PutYouInRisk:

Jag vill ha en stor bärbar men tung är den väl inte ? Den väger endast 2.4 kg.

Hur vet man hur lång batteritiden kan bli? De säger ju att haswell har energi snåla komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket man är villig att bära med sig varierar, men som jag sade är den inte speciellt tung.
Jag baserar batteritiden på att den bara har ett 6-cells batteri och fullvärdiga komponenter. Haswell förbättrar främst prestanda i viloläge och vid lågt prestandabehov vad jag har förstått.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/msi/661914-official-msi-ge60-...

En som testat batteritiden under gaming samt lätt surf.

Permalänk

GTX 765m verkar klara BF3 med bra fps i high settings och som jämförelse är den 15% snabbare en GTX 670MX i BF3.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-765M.92907.0....

Så det verkar vara ett riktigt bra köp för 10k och den väger ju betydligt mindre en andra 17" gaming laptops.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om kylningen i GE70 2OE-014NE, den är ju betydligt tunnare än motsvarande 17" gaming laptops?

För bilder: http://www.msi.com/product/nb/GE70-2OE.html

Permalänk
Skrivet av pumas:

Vad tror ni om kylningen i GE70 2OE-014NE, den är ju betydligt tunnare än motsvarande 17" gaming laptops?

För bilder: http://www.msi.com/product/nb/GE70-2OE.html

på gentec:s review så blev cpu:n 90 och gpu:n blev 67 grader efter 3d:mark 11

bra för att vara så tunn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumas:

Vad tror ni om kylningen i GE70 2OE-014NE, den är ju betydligt tunnare än motsvarande 17" gaming laptops?

För bilder: http://www.msi.com/product/nb/GE70-2OE.html

Det är problem med kylningen av cpun...Har precis köpt en sådan och prövade den i occt. Går också upp mot 90 grader vilket jag förstått det som är för högt.
Finns några trådar om det på msis forum. Det går att komma runt det genom att stänga av intel turbo boost men då ligger processorn bara på 2,4ghz tror jag. Det folk har upplevt är att cpun blir för varm och får fps drop när den clockar ner massor.
Förhoppningsvis kommer något så man kan begränsa turbo boost till kanske 3ghz eller liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Det är problem med kylningen av cpun...Har precis köpt en sådan och prövade den i occt. Går också upp mot 90 grader vilket jag förstått det som är för högt.
Finns några trådar om det på msis forum. Det går att komma runt det genom att stänga av intel turbo boost men då ligger processorn bara på 2,4ghz tror jag. Det folk har upplevt är att cpun blir för varm och får fps drop när den clockar ner massor.
Förhoppningsvis kommer något så man kan begränsa turbo boost till kanske 3ghz eller liknande...

Eller så använder man sig av Intel XTU och kör en undervolt på CPU på -100mV (tror den borde ligga på 900mV då
Funkar fint för andra personer med Intel i7 4700MQ/HQ

Detta borde sänka temperaturerna några grader samt ge bättre prestanda då datorn klarar att hålla turbo igång längre

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med CPU temperaturer när jag spelar, inget spel kommer att pressa processorn till en sån grad som OCCT gör. Jag har runt 30 FPS på ultra i BF3 multiplayer, vilket självklart inte är optimalt. På "Optimal" som för det mesta är medium med ultra textures får jag runt 60 FPS, low ger ungefär 75 FPS. Temperaturerna ligger runt 73 på grafikkortet och 70 på CPUn.

Edit: Jag har kört Prime95 i ungefär 10 minuter nu och CPUn ligger på max 76 grader.
Edit2: Ser nu att den har throttlat till 3GHz, men det är väl inte hela världen tycker jag

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ok nice att det går att dra ner cpun ifall det behövs....ska säga att jag inte prövat spela med datorn än men vi får väl se vartefter hur det går.

Har inte provat prime95 men vad jag förstått det som att det är i throttleögonblicket som man får drop i fps..

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått något FPS drop i något spel hittills. Igår spelade jag CS:GO oavbrutet i iallafall fyra timmar utan problem med högsta inställningarna och 1920x1080 Jag håller på och försöker testa allt ordentligt så jag sen kan öppna den och sätta in en SSD utan att behöva oroa mig för garantin.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk

köpte också http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781358
grymt bra dator.
startar på någon sekund och alla spel jag har testat funkar felfritt, bra skärm och batteritid osv med.
det enda som är är konstigt är att den är väldigt seg på internet, speciellt när det kommer till att se filmer på youtube och liknande..
har senaste drivers och liknande så kommer inte på vad det kan vara, nån som har en ide?

Permalänk
Medlem

Tänkvärd kan vara att inte bara kolla vikten på datorn utan även vikten på nätaggregatet (vilket på gamingbärbara kan vara nästan lika mycket som själva datorm ). Om du nu ska ha med dig nätagget också... Vilket är rätt så rimligt då batterikapaciteten på bärbara värstingar är sådär...

Permalänk
Skrivet av Zeycliepe:

det enda som är är konstigt är att den är väldigt seg på internet, speciellt när det kommer till att se filmer på youtube och liknande..
har senaste drivers och liknande så kommer inte på vad det kan vara, nån som har en ide?

Kollat så du har rätt hastighet på det trådlösa ? Kollat med annan webbläsare som Chrome eller Firefox ? Kollat stänga av trafikhanterare - QoS i router ? Kollat antivirus-brandväggsinställningar ev byte till annat AV program ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Tack för svar, men har testat allt det och det funkar inte.
Datan "laggar" verkligen så fort man öppnar en hemsida, tar typ 10 sekunder för den att bli klar.. helskärm på youtube är inte ens ett alternativ
min andra data på samma nätverk har inga problem alls så börjar bli skeptisk mot det här köpet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeycliepe:

Tack för svar, men har testat allt det och det funkar inte.
Datan "laggar" verkligen så fort man öppnar en hemsida, tar typ 10 sekunder för den att bli klar.. helskärm på youtube är inte ens ett alternativ
min andra data på samma nätverk har inga problem alls så börjar bli skeptisk mot det här köpet..

Låter som ett mjukvaroproblem, jag har det inte

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Zeycliepe:

Tack för svar, men har testat allt det och det funkar inte.
Datan "laggar" verkligen så fort man öppnar en hemsida, tar typ 10 sekunder för den att bli klar.. helskärm på youtube är inte ens ett alternativ
min andra data på samma nätverk har inga problem alls så börjar bli skeptisk mot det här köpet..

Skumt, vet inte vad du har för nätverkskort men kan det vara att du har 5 GHz bandet inställt och du har för långt avstånd till routern ? Testa att gå in på kortets inställningar och välj auto istället för det förinställda 20 Mhz. Testa att avinstallera kortets drivisar helt innan du lägger in den nya.
Sista alternativet jag kommer på är att lägga in ett rent Windows med separata drivrutiner. Börja då alltid med att lägga in Intel chipset först.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av OskarD90:

Jag har inga problem med CPU temperaturer när jag spelar, inget spel kommer att pressa processorn till en sån grad som OCCT gör. Jag har runt 30 FPS på ultra i BF3 multiplayer, vilket självklart inte är optimalt. På "Optimal" som för det mesta är medium med ultra textures får jag runt 60 FPS, low ger ungefär 75 FPS. Temperaturerna ligger runt 73 på grafikkortet och 70 på CPUn.

Edit: Jag har kört Prime95 i ungefär 10 minuter nu och CPUn ligger på max 76 grader.
Edit2: Ser nu att den har throttlat till 3GHz, men det är väl inte hela världen tycker jag

Skrivet av OskarD90:

Jag har aldrig fått något FPS drop i något spel hittills. Igår spelade jag CS:GO oavbrutet i iallafall fyra timmar utan problem med högsta inställningarna och 1920x1080 Jag håller på och försöker testa allt ordentligt så jag sen kan öppna den och sätta in en SSD utan att behöva oroa mig för garantin.

Lirade campain idag i ca 30min. hade fps på ca 85+ med medium på allt. Grejen är bara att mina dator var uppe i hela 97 grader hela tiden. Den gick aldrig ner under 90. Är detta normalt? Kan man sänka det på något vis tycker den borde hålla sig till max 80 med en sådan här dator.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176633-msi_ge70_2oe-0...

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

I forumet får man inte sälja saker, så gör inte det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Tjena grabbar och tjejer
har två av dessa datorer inte helt nöjd med de HDD´n har en massa lustigheter för sig som stanna upp mitt i uppstart eller tar evigheter att stänga ner skärmen blir svart men den stänger inte ner sig har vid otal ggr fått trycka ner startknappen för att stänga av den.
Nätverkskortet killer nånting har ju en del fel också på mitt ex iaf.
får inaktivera den ibland för att få tillbaka mer krut i spel online blir seg mitt i allt och måste då typ boota om nätverkskortet.
sen en sak till varför i hela världen har MSI inte betalat Nvidia för 3D stöd kan ju inte se 3D filmer med datorn då den saknar stöd för detta tydligen eller har nån av er fått sånt att funka?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Legopappa:

Tjena grabbar och tjejer
har två av dessa datorer inte helt nöjd med de HDD´n har en massa lustigheter för sig som stanna upp mitt i uppstart eller tar evigheter att stänga ner skärmen blir svart men den stänger inte ner sig har vid otal ggr fått trycka ner startknappen för att stänga av den.
Nätverkskortet killer nånting har ju en del fel också på mitt ex iaf.
får inaktivera den ibland för att få tillbaka mer krut i spel online blir seg mitt i allt och måste då typ boota om nätverkskortet.

Skulle nog råda dig att köra en recovery på datorn först och se om det är mjukvarufel, om dina fel kvarstår, kontakta din återförsäljare för en reklamation.

Skrivet av Legopappa:

sen en sak till varför i hela världen har MSI inte betalat Nvidia för 3D stöd kan ju inte se 3D filmer med datorn då den saknar stöd för detta tydligen eller har nån av er fått sånt att funka?

För att skärmen är en 60Hz-panel som inte stödjer 3D.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Ok tackar jag datoirn är köpt hos CDon vet ej deras reklamations policy dock?
ska försöka mig på en recovery först se om det hjälper

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]