3DMark 11 "samma" setup, olika scores ?

Permalänk
Medlem

3DMark 11 "samma" setup, olika scores ?

Halloj!

Körde 3DMark 11 idag, med denna setup:

Asrock z77 extreme4,
i5 3570k klockad till 4.3ghz,
8GB DDR3 klockat till 1700Mhz
XFX HD7970 Double Dissipation klockat till 1175mhz,
GPU Memory på 1400 MHz
60gb ssd,

Jag får X3391 i Score, medans denna kille: http://www.3dmark.com/3dm11/5927298 får 5167.

Snarlik setup som sagt, han har 8GB mer minne, och lite annan klock på GPUn

Men skall det verkligen göra så stor skillnad?

Mvh Tox!

Permalänk
Avstängd

Det står ju där att poängen är invalid, eftersom han har på Virtu MVP HyperPerformance , vilket tydligen ger en felaktigt hög poäng i 3DMark.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxiso:

Halloj!

Körde 3DMark 11 idag, med denna setup:

Asrock z77 extreme4,
i5 3570k klockad till 4.3ghz,
8GB DDR3 klockat till 1700Mhz
XFX HD7970 Double Dissipation klockat till 1175mhz,
GPU Memory på 1400 MHz
60gb ssd,

Jag får X3391 i Score, medans denna kille: http://www.3dmark.com/3dm11/5927298 får 5167.

Snarlik setup som sagt, han har 8GB mer minne, och lite annan klock på GPUn

Men skall det verkligen göra så stor skillnad?

Mvh Tox!

har du möjlighet att länka ditt resultat också, så det går att jämföra resultaten mer i detalj?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

har du möjlighet att länka ditt resultat också, så det går att jämföra resultaten mer i detalj?

Självklart! Här kommer det : http://www.3dmark.com/3dm11/6690980

Permalänk
Medlem

såg nu att processorn ligger på 2600 mhz enligt 3DMark men CPU ID o andra program säger 4300mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toxiso:

din score är vad man kan förvänta sig av din cpu + gpu.
med en bättre cpu skulle du kunna få runt 4000.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Saken är ju det att folk med SAMMA cpu har högre score... Och sedan är det något mupp med 3DMARK, då den säger att min 3570K går i 2.8ghz fast den ligger på 3.4ghz original och 4.3ghz i mitt fall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toxiso:

Saken är ju det att folk med SAMMA cpu har högre score... Och sedan är det något mupp med 3DMARK, då den säger att min 3570K går i 2.8ghz fast den ligger på 3.4ghz original och 4.3ghz i mitt fall...

Som sagt, din poäng är fullt normal, och om du kollar på stapeldiagrammet så framgår det tydligt. Resultaten som är långt till höger och långt till vänster är inte att lita på.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Som sagt, din poäng är fullt normal, och om du kollar på stapeldiagrammet så framgår det tydligt. Resultaten som är långt till höger och långt till vänster är inte att lita på.

Fick tips av en på jobbet att det kan vara Intel Speedstep(stavning?) som gör att cpun bara går i 2.8ghz när man kör 3DMark. Skall testa avaktivera det ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om det hjälper något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toxiso:

Fick tips av en på jobbet att det kan vara Intel Speedstep(stavning?) som gör att cpun bara går i 2.8ghz när man kör 3DMark. Skall testa avaktivera det ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om det hjälper något.

Skulle den gått i 2.8GHz skulle du inte fått det normala resultatet du får. Vad det står i 3DMark att klockfrekvensen är är bara vad programmet känner av innan benchmarket körs, inte vad den faktiskta klocken är medans du kör.

Din poäng är precis vad du borde få med din processor och ditt grafikkort, fullt normalt!

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Stängde av Speedstep igår, kom upp till 3490 istället för 3417

Permalänk
Skrivet av Toxiso:

Stängde av Speedstep igår, kom upp till 3490 istället för 3417

Kör performance setting(det är universellt standard typ) Så kan du jämföra i 3dmark11 resultat tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kör performance setting(det är universellt standard typ) Så kan du jämföra i 3dmark11 resultat tråden.

Frågan är ju också vad man kör för settings i CCC/NVCP, jag brukar alltid köra high quality på det som går då det är vad man spelar med. Kul ananrs att jämföra poäng om man typ inte kan se texturerna pga dålig texturfiltrering...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Frågan är ju också vad man kör för settings i CCC/NVCP, jag brukar alltid köra high quality på det som går då det är vad man spelar med. Kul ananrs att jämföra poäng om man typ inte kan se texturerna pga dålig texturfiltrering...

Det verdertagna inom tävlingssammanhang är givetvis maximal optimering, dvs. lägsta inställningar på allt.

Att hitta hårdvarans max tar inte länge, det som kräver skill och erfarenhet är optimeringen av allt från OS ner till subtimings på minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det verdertagna inom tävlingssammanhang är givetvis maximal optimering, dvs. lägsta inställningar på allt.

Att hitta hårdvarans max tar inte länge, det som kräver skill och erfarenhet är optimeringen av allt från OS ner till subtimings på minnen.

Det går att pröva sig fram till alla inställningar, krävs ingen skicklighet för det; bara tid och ork.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!