Hur ska man få ljud i allt?

Permalänk

Hur ska man få ljud i allt?

Tjena! Har en LG 50" teve, philips 5:1 stärkare med tillhörande högtalare och sub, en tevebox och en spelkonsol. Just nu har jag kopplat förstärkaren i tv och i teveboxen, så har nu inga uttag kvar i stärkaren för konsollen och eventuellt för att koppla i datorn. Så min fråga är hur man ska få ljud i allt, finns det något annat sätt man kan koppla på eller måste man dra ur en enhet varje gång? Jag trodde man skulle kunna koppla in resterande enheter i teven som har iaf en fri hdmiport till, men tydligen inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är att skaffa en riktig hembioreceiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste är att skaffa en riktig hembioreceiver.

Det är en riktig receiver för hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enneby_93:

Det är en riktig receiver för hemmabio.

Kan inte svara på din fråga men en "riktig" hembioreciever brukar ha väldigt många fler ingångar än 2 stycken. Hoppas du finner en lösning snart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enneby_93:

Det är en riktig receiver för hemmabio.

Philips gör så vitt jag vet inga hembioreceivrar idag och de har inte heller någon listad på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=40
De gör alltiettburkar, dvs enkla enheter som saknar möjlighet att bygga vidare på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie:CaseLabs M5

Permalänk
Medlem

så här ser "bör" det se ut..

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Eftersom att det kan kännas lite töligt att byta ut en fungerande förstärkare, så tipsar även jag om Ma3zz förslag.
Det är den absolut billigaste och smidigaste lösningen för dig.
Glöm inte att räkna ut, och köpa antalet RCA kablar du behöver.
Dom ska se ut såhär.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tillbehr/kabel-o...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Eftersom att det kan kännas lite töligt att byta ut en fungerande förstärkare, så tipsar även jag om Ma3zz förslag.
Det är den absolut billigaste och smidigaste lösningen för dig.
Glöm inte att räkna ut, och köpa antalet RCA kablar du behöver.
Dom ska se ut såhär.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tillbehr/kabel-o...

Där sa du något..

Men förresten, om jag köper en lång hdmi-kabel som räcker från datorn till skärmen, hur får man då ljud ut genom surroundsystemet? Eller ska man koppla in teven direkt i surroundstärkaren?

För när jag stoppar usb-minne i stärkaren, så funkar ju ljudet från stärkaren, men kopplar jag in ett usb-minne i teven så får jag inget ljud ut från stärkaren. Ska det vara så eller är det något med ingångssignalerna? För vet inte hur jag ska ändra det isf. På stärkaren så kan man välja mellan signalerna: usb, aux, radio, scart och så ljudet till teve-boxen.

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enneby_93:

Framförallt så har den en spdif ingång, den kan du ansluta till om du vill ha digitalt surroundljud, men det kräver i så fall nån extern växel eftersom du bara har en ingång.
Sedan har du 2st analoga 2 kanalsingångar, aux och scarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har optisk ut från TVn kan du koppla den till optisk in på förstärkaren.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Om du har optisk ut från TVn kan du koppla den till optisk in på förstärkaren.

Pratar vi om usb nu? Hur gör man då isf?

Permalänk
Medlem

USB är USB, optiskt är optiskt

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enneby_93:

Pratar vi om usb nu? Hur gör man då isf?

Du har elektrisk digitalingång på "dvdförstärkaren" inte optisk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På Panasonics Viera finns det optisk ut. Finns säkert på en hel del lite icke budget apparater där ute.

Då kopplar du från optisk ut från tv till optisk in på förstärkaren. Då allt du kopplar in i din tv skickas ut till förstärkaren.

Men om du saknar optisk in så går det inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

http://blog.koldcast.tv/wp-content/uploads/2009/12/viera_blog...

http://www.cnet.com.au/story_media/339274091/sony-playstation...

http://www.getdtvready.com/images/optical%20cable.jpg

På Panasonics Viera finns det optisk ut. Finns säkert på en hel del lite icke budget apparater där ute.

Då kopplar du från optisk ut från tv till optisk in på förstärkaren. Då allt du kopplar in i din tv skickas ut till förstärkaren.

Men om du saknar optisk in så går det inte.

Aha! Jag förstår. Får utforska där lite...

Men om jag kör hdmi, går det köra hdmi från datorn in i stärkaren eller måste den in i teven? Och om den måste in i teven så måste jag ha optiskt mellan stärkare och teve för att ljudet ska funka ut i stärkaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enneby_93:

Aha! Jag förstår. Får utforska där lite...

Men om jag kör hdmi, går det köra hdmi från datorn in i stärkaren eller måste den in i teven? Och om den måste in i teven så måste jag ha optiskt mellan stärkare och teve för att ljudet ska funka ut i stärkaren?

Philipsen har ingen hdmi ingång och ingen optisk ingång, det enda sätt du kan mata in en digital signal i den är via den elektriska spdif ingången, (om du länkat rätt apparat ?)
Det är "4" som är din enda digitala ingång

Du kan ev använda en toslink till coax omvandlare
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Philipsen har ingen hdmi ingång och ingen optisk ingång, det enda sätt du kan mata in en digital signal i den är via den elektriska spdif ingången, (om du länkat rätt apparat ?)
Det är "4" som är din enda digitala ingång
http://forumbilder.se/CEIMM/philips.JPG

Du kan ev använda en toslink till coax omvandlare
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Verkar som detta blir mer o mer komplicerat samtidigt som det blir dyrare och dyrare.

Om jag då gör som du skriver, så bör man få ljud i skiten om man stoppar ett usb/hdmi-kabel i teven?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enneby_93:

Verkar som detta blir mer o mer komplicerat samtidigt som det blir dyrare och dyrare.

Om jag då gör som du skriver, så bör man få ljud i skiten om man stoppar ett usb/hdmi-kabel i teven?

Philipsen verkar inte stödja arc så tvn kan inte skicka ljudet från sina hdmi ingångar till den.
Du måste ansluta dina signalkällor till Philipsen direkt och den har bara en digital ingång, en coaxial spdif och så har den 2 analoga, scarten och aux in, det är ingen sak som är tänkt till "hembio" det är en dvd spelare med förstärkare och det är det som är grundproblemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Philipsen verkar inte stödja arc så tvn kan inte skicka ljudet från sina hdmi ingångar till den.
Du måste ansluta dina signalkällor till Philipsen direkt och den har bara en digital ingång, en coaxial spdif och så har den 2 analoga, scarten och aux in, det är ingen sak som är tänkt till "hembio" det är en dvd spelare med förstärkare och det är det som är grundproblemet.

Okej jag förstår! Det var ett litet impulsköp när jag och sambon flyttade ihop, så då satsade vi på teven men kom på att lite bättre ljud är nice! Enda nackdelen vi har egentligen är att jag inte kan lägga in hd-filmer på usb och spela upp då jag måste sätta usb i stärkaren som inte stödjer mkv annars är det kanonljud och inget som krånglat.

Och konverterar man från mkv till t.ex avi så förlorar man ju kvalitèn och texten:/

Men den där omvandlaren, kan det funka överhuvudtaget? För optisk finns ju på teven men inte stärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo omvandlaren funkar nog, men din tv ger troligen bara stereo ut såvida du inte kollar på tv program som har DD. Tv ar brukar inte skicka vidare dd/dts från hdmi till toslink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo omvandlaren funkar nog, men din tv ger troligen bara stereo ut såvida du inte kollar på tv program som har DD. Tv ar brukar inte skicka vidare dd/dts från hdmi till toslink.

Okej, men om man kör den omvandlaren just för att kunna köra USB i teven, borde väl ge surround?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enneby_93:

Okej, men om man kör den omvandlaren just för att kunna köra USB i teven, borde väl ge surround?

Du kommer troligen att få pro logic men du får kolla tvns manual om detaljerna för hur den hanterar ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.