Intel tappar på SSD-marknaden

Permalänk
Medlem

Min Intel 320 rullar på fint så röstade på Intel.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Känns som en naturlig utveckling då även andra utvecklare än intel börjar få ut riktigt stabila och bra SSDer på marknaden. I början så var det ju nästan enbart intel som gällde om man ville ha en stabil SSD. Vertex baserade SSD vågade iaf inte jag ha som OS disk i början

Nu har jag en samsung 830 i jobbdatorn, och den har aldrig krånglat

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att ni har Samsung, vilken Samsung?
SSD Pro Basic eller SSD Basic?

Permalänk
Medlem

Inte testat annat än min a-data.
Men det har tickat på i snart 2 år utan bekymmer så jag är mer än nöjd.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Jag har testat de flesta och jag har följande åsikter:

Stabilitet, kvalité, tillförlitlighet = INTEL (sitter i vår arbetsdator)
SNABBHET = OCZ (sitter i vår speldator och bärbara alienware)

Det bör tilläggas att OCZ billiga modeller är skit. Satsa på de dyra typ Vertex eller Vector.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Intel tappar, de var ju det enda man kunde lite på ett tag när övriga tillverkare var mer eller mindre opålitliga, de flesta mer. Men det känns som om Intel slutat försöka och blivit en tillverkare i mängden med Sandforce kretsar som jag vägrar röra i med tång, Intel firmware eller ej.

Senaste inköpen har blivit Samsung 840 pro diskar, mest för att jag inte litar på att TLC nanden i vanliga 840 inte ska komma och bita mig i röven om nåt år.

Man känner sig lite gammal och feg men jag har lärt mig den hårda vägen att vara lite konservativ på SSD marknaden, jag köper hellre en lite äldre disk som användarna hunnit "beta testa" bort alla buggar ur nått halvår än köper nått som bara är snabbare på pappret och eventuellt ställer till problem.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

visst har jag förtroender till intels SSD diskar. Men att betala premium för att få sämre prestanda känns inte riktigt aktuellt. Andra aktörer är väldigt stabila och välfungerande de med. Min gamla 128gb M4 disk fungerar hur bra som helst ännu...

Jepp, och det kan vara värt att påminna om att frågan vi skulle rösta i detta fall var just vilken disk vi har mest förtroende för.
Det verkar som vissa här röstar på andra märken för att de är mer prisvärda eller snabbare eller snyggare osv, men det var inte det som det frågades efter
Frågan är ju inte ens vilket märke du i slutändan köper, utan vilket du litar mest på.
För mig fick det bli Intel, även om det är lite gränsfall nuförtiden. Jag tycker de kanske ändå gjorde bort sig som hoppade på sandforce-tåget och slutade göra egna diskar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Intressant röstningsresultat!
Det speglar ju inte direkt försäljningssiffrorna, då Toshiba är tvåa där.

Jag har bara haft en SSD, den jag har nu; en 840 Pro och jag är nöjd med den.
Gör vad den skall, ingen bloatware följde med.

En kompis har haft två SSD-krasher, en SanDisk och en Corsair.

Permalänk
Medlem

Efter dåliga erfarenheter av Crucial C300 och Corsair Force 120 så ratar jag SSD:s från nämnda företag av ren bitterhet. Är medveten om att de släppt bra enheter sen dess men jag tänker @#*$§ inte ge några fler av mina surt förvärvade slantar till de bolagens SSD-divisioner efter all frustration jag fått genomlida på grund av enheter med deras namn på. Är måhända inkonsekvent av mig att inte bojkotta företagen fullt ut men eftersom det är känslor som ligger bakom och inte logik så får det bli så. Der känns bra helt enkelt.

De Samsung-enheter jag köpt sen dess har aldrig bråkat, så det blir nog Samsung även nästa gång det ska handlas SSD.

Och om en enhet sen är supermegayomamma-snabb eller bara supermegayo-snabb är jag helt ointresserad av då det antagligen inte finns någon SSD på marknaden idag som inte är snabb nog för mina behov. Tillförlitlighet och bekymmersfritt ägande är allt jag bryr mig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag röstade faktiskt intel för de lyckades med sina egna kretsar riktigt bra, och styrde även upp sina sandforce baserade varianter. Samsung verkar inte har gjort någon besviken, men jag är oroligt över tlc och en garanti på 3 år. Det känns som att jag endast skulle sätta en 840 i en dator om jag endast ska spela spel på den som inte besväras av dataförlust.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PierreB:

Har intel, corsair och sandisk. Har inte haft några problem så jag är nöjd

Har haft två stycken Corsair Force GT i Raid, bägge diskarna la av innan ett år gått ens. Hur är det möjligt att två av två lägger av, och varför säger Webhallen att dom har högre andel RMA i förhållande till antal sålda på just Force GT.

Kör med Samsung 840 nu som hade lägst andel RMA hos Webhallen. Men jag har även ett par Kingston V100 nånting, kommer inte ihåg exakta namnet men jag har för mig att det är Intels grejer i dom, dom har jag kört i Raid 0 sen sommaren 2010, inga problem alls där inte.

Sen kan man såklart ha otur oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan beror nog på vilken prisnivå du är ute efter. Jag skulle rekommendera Intel eller Samsung för de som skall ha billigare enheter som fortfarande är OK. Själv kör jag OCZ diskar från deras dyrare serie Vertex och Vector och är väldigt nöjd med dem.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur man kan ha mest förtroende för Samsung. De har bara gjort SSD i några år, och vågar inte erbjuda mer än 3 års garanti...

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Köpte Intel runt 2009/2010 när de var ledande på SSD och stabila. När de fått problem med buggar och tillförlitlighet så gick jag över till Samsung SSD:er runt 2011/2012. Bådar inte heller så gott att Intel inte gör och kontrollerar sina egna styrkretsar längre.

För mig så är tillförlitlighet och stabilitet viktigast. Prestanda och pris kommer därefter. Buggiga diskar/styrkretsar går fetbort. Drabbas Samsung av detta så byter jag återigen märke till något annat. Men fram tills dess så är det de som gäller för mig.

mvh,
martin

samma här, hade inga problem att lägga 2199kr på en 840 pro 256gb eftersom jag visste att jag fick en stabil och vältestad SSD som jag senare ska köpa en till av och köra i RAID 0

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har en misstanke om att statistiken är helt ointressant. Då det endast är ODM (original design manufacturer) så är det tex förmodligen bara intels intel-SSD medräknade. Intels sandforce-SSD skulle jag tro utgör majoriteten av de SSD de säljer i dagsläget, och de är inte medräknade. OCZ äger indilinx, så nog borde deras indilinx-baserade enheter vara inkluderade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag är en av de få härinne som aldrig ägt en SSD. Tänkte köra med min WD Raptor till den dör fast nu tänkte jag skaffa en SSD detta året.

Röstade på Plextor då jag blev imponerad av deras första disk i SweCs test.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle aldrig köpa en Samsung för då tänker jag bara på en tvättmaskin eller nåt. Så nej Samsung hör inte hemma i min dator där är det Intel och Corsair som gäller!

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå varför folk fortsätter att rekommendera Samsung nu när 830-serien inte går att få tag på längre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HoChi:

Förstår inte riktigt hur man kan ha mest förtroende för Samsung. De har bara gjort SSD i några år, och vågar inte erbjuda mer än 3 års garanti...

För att de har den lägsta returstatistiken av alla. Bra pris, bra prestanda och helt klart mest pålitliga i alla tester som gjorts på pålitlighet.

Skrivet av anon142735:

Jag skulle aldrig köpa en Samsung för då tänker jag bara på en tvättmaskin eller nåt. Så nej Samsung hör inte hemma i min dator där är det Intel och Corsair som gäller!

Din förlust. Sen hur kan du vara säker på att det inte har smugit sig in lite Samsung i din dator ändå? De är rätt stora på att tillverka RAM till exempel och många andra köper Samsung kretsar och slänger på en egen kylfläns. Corsair har ingen egen tillverkning av minneskretsar. Varken NAND eller DDR så det kan mycket väl ha smugit sig in lite Samsung i din dator ändå.

Skrivet av lorgix:

Jag har lite svårt att förstå varför folk fortsätter att rekommendera Samsung nu när 830-serien inte går att få tag på längre.

För att de släppt 840?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att de släppt 840?

... som baseras på billigare enklare minneskretsar med kortare livslängd? (och som inte är lika utprovade och testade som 830)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad när det nästan bara kör sandforce kanske till och med enbart tror någon är marvell med. Visserligen har dem fixat egna firmware men sandforce är inget jag vill ha. Jag skulle gärna vilja se diskar som presterar lika bra som samsung men på deras egna kontroller som satt på 320 om dem nu fixat 8mg buggen helt. Men misstänker att dem inte löst det helt då vi nyss rma en sån trots nyaste firmware. Jag köper inget annat en 840 pro idag. Äger dock ingen än har själv 2st 320 och en m4 dem har gått kanon bra var min brors 320 som gick sönder

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

... som baseras på billigare enklare minneskretsar med kortare livslängd? (och som inte är lika utprovade och testade som 830)

Tur att de även släppte en 840 Pro då för folk som är oroliga. Den har dessutom 5 års garanti vilket någon tydligen tyckte var avgörande för köp.

Sen är det lite väl mycker paranoia runt minneskretsarna just. Det skriks inte lika mycket när de krymper kretsarna vilket också ger kortare livstid. Sen har ju problemen med SSD generellt varit kopplade till styrkretsen och dess mjukvara och inte själva minneskretsarna. Räcker inte 11 års livstid?
http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tur att de även släppte en 840 Pro då för folk som är oroliga. Den har dessutom 5 års garanti vilket någon tydligen tyckte var avgörande för köp.

Good point, den är nog en bra drive. Dyr men bra.

Skrivet av Zotamedu:

Sen är det lite väl mycker paranoia runt minneskretsarna just. Det skriks inte lika mycket när de krymper kretsarna vilket också ger kortare livstid.

Jepp, det ska inte glömmas - bra påminnelse.

Skrivet av Zotamedu:

Sen har ju problemen med SSD generellt varit kopplade till styrkretsen och dess mjukvara och inte själva minneskretsarna. Räcker inte 11 års livstid?
http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Intressant, men det är ju ändå en estimering och inget faktiskt värde. 830:n har ju tortyrtestats i verkligheten på Xtremesystems på ett annat sätt. (även om det förstås diffar från exemplar till exemplar)
Men jepp, minneskretsarna är långt från enda begränsningen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att Samsung har kopplat greppet på ssd, alla komponenter kan dom tillverka själva samt egen kraftfull kontroller som gör ett bra jobb, haft 830 modellen innan och kör 840 Pro nu och inga som helst problem, programvaran för uppdatering och annat fungerar utmärkt men inget stöd för raid är väl det enda negativa (kanske någon uppdatering fixar detta). Ssd från Intel är ju inte dåliga men matchar inte vad Samsung erbjuder i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att de släppt 840?

Intrycket jag har fått är att prestandan inte är lika jämn och fin. Men jag kanske inte har tittat tillräckligt noga.

Ett tag var det väl bara 830, 320 eller m4 som gällde för vanligt folk som ville ha något stabilt. Nu finns det lite konkurrens.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Good point, den är nog en bra drive. Dyr men bra.

Jepp, det ska inte glömmas - bra påminnelse.

Intressant, men det är ju ändå en estimering och inget faktiskt värde. 830:n har ju tortyrtestats i verkligheten på Xtremesystems på ett annat sätt. (även om det förstås diffar från exemplar till exemplar)
Men jepp, minneskretsarna är långt från enda begränsningen.

Noterade att Xtremesystems har slängt in en 120 GB 840 i sitt test nu som dog efter 443 TiB. Det ska jämföras med det uppskattade värdet från Anandtech på 270 TiB. Skalar vi upp deras uppskattade livslängd med den uppmätta livslängden från Xtremesystems landar vi på 18 år. Så frågan är väl då egentligen inte om enheten fortfarande fungerar om 18 år utan om någon fortfarande har en dator med stöd för SATA om 18 år.

Vad jag har sett är det stora problemet med 840 att just 120 GB modellen är rätt långsam i sekventiell överföring. Gissar på att det beror på att de inte använder alla kanalerna från kontrollern vilket segar ner. I övrigt sitter det väl i princip samma styrkrets i båda så den borde rimligtvis vara stabil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24