Asus bekräftar FM2+ för A-serien Kaveri

Permalänk
Melding Plague

Asus bekräftar FM2+ för A-serien Kaveri

Det har tidigare framgått att A-serien Kaveri kan komma att kräva en reviderad FM2-sockel. Det bekräftas nu av ett moderkort från Asus på Computex 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Undrar om det kommer några moderkort med FM2+ innan Kaveri börjar säljas, så at man kan köpa trinity/richland nu och ha möjlighet att uppgradera senare.

Permalänk
Medlem

Tycker kaveri verkar intressant, speciellt grafikdelen. Blir kanske en htpc eller bärbar med kaveri. Hoppas bara cpun får ett stort lyft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Härligt att AMD fortsätter med pinkompabilitet med nuvarande moderkort och Kaveri. Ska bli skoj och se om den integrerade grafiken kan prestera i klass med mitt HD4770 som jag har i den ena datorn.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Undrar om det kommer några moderkort med FM2+ innan Kaveri börjar säljas, så at man kan köpa trinity/richland nu och ha möjlighet att uppgradera senare.

gör det nog garanterat, har för mig att AM3+ moderkorten fanns ett år innan bulldozer kom ut på marknaden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hoppas AMD gör en Kaveri till FM2(-) också då allt snack om att FM2 skulle vara framtidssäker gå upp i rök.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Hoppas AMD gör en Kaveri till FM2(-) också då allt snack om att FM2 skulle vara framtidssäker gå upp i rök.

Sockeln är densamma... Bakåtkompatibiliteten finns där och det kommer nog vara ett fåtal fm2 brädor som klarar av kaveri skulle jag tro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Sockeln är densamma... Bakåtkompatibiliteten finns där och det kommer nog vara ett fåtal fm2 brädor som klarar av kaveri skulle jag tro

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas, polare till mig sitter på en A8-5600K i väntan på att pröva Steamroller.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Hoppas AMD gör en Kaveri till FM2(-) också då allt snack om att FM2 skulle vara framtidssäker gå upp i rök.

Richland fungerar på FM2. Så någon form av framåtkompatibilitet från Trinity finns redan.
Sen kan det vara som Donkey säger att Kaveri kanske kan fungera på vissa FM2 moderkort.
Men vill man vara helt säker på Kaveri-kompatibilitet så får man vänta tills närmare Kaveri releasen, när det kommer kompatibilitetslistor eller nya FM2+ moderkort.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kärlekstrollet:

Hoppas AMD gör en Kaveri till FM2(-) också då allt snack om att FM2 skulle vara framtidssäker gå upp i rök.

Skrivet av Donkey:

Sockeln är densamma... Bakåtkompatibiliteten finns där och det kommer nog vara ett fåtal fm2 brädor som klarar av kaveri skulle jag tro

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GuessWho:

Richland fungerar på FM2. Så någon form av framåtkompatibilitet från Trinity finns redan.
Sen kan det vara som Donkey säger att Kaveri kanske kan fungera på vissa FM2 moderkort.
Men vill man vara helt säker på Kaveri-kompatibilitet så får man vänta tills närmare Kaveri releasen, när det kommer kompatibilitetslistor eller nya FM2+ moderkort.

Baserat på detta moderkort från Asus kan vi i princip bekräfta att Kaveri inte kommer fungera på FM2.

FM2+ har två pinnar fler vilket innebär att Trinity och Richland borde kunna användas i sådana moderkort. Det här innebär även att Kaveri sannolikt har två pinnar fler än föregående modeller och inte kan användas i FM2. Det här kan självfallet ändras till lanseringen och att de nya pin-hålen lämnas oanvända.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Baserat på detta moderkort från Asus kan vi i princip bekräfta att Kaveri inte kommer fungera på FM2.

FM2+ har två pinnar fler vilket innebär att Trinity och Richland borde kunna användas i sådana moderkort. Det här innebär även att Kaveri sannolikt har två pinnar fler än föregående modeller och inte kan användas i FM2. Det här kan självfallet ändras till lanseringen och att de nya pin-hålen lämnas oanvända.

O andra sidan är det nog lika bra att uppdatera plattformen och göra det till deras mainstream / performance-plattform. Då krävs förmodligen ändringar i t ex sockel / strömförsörjning. Nytt chipset och t ex UMI baserat på PCIe 3.0 hade inte varit dåligt heller. Fast jag förväntar mig inte att det händer något på den fronten nu, och är glad nog om de uppdaterat processorn ordentligt. D4 finns redan ute på moderkort. AM3+ har jag inte förstått poängen med länge. Du kan ha en lika stark processor på FM2 så länge du håller dig inom vad moderkorten kan mata. Vill man ha 12/16-core processorer finns serversockeln.

Permalänk
Medlem

Men det viktigaste av allt: Vad kommer det att blir för typ av RAM-minne? Kaveri ska ju stöjda GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men det viktigaste av allt: Vad kommer det att blir för typ av RAM-minne? Kaveri ska ju stöjda GDDR5.

Inte sockelversionen åtminstone. I dagsläget vet vi bara om PS4-versionen av Jaguar. Om de släpper BGA-versioner med det vet vi inte än, men det handlar nog om Jaguar det med i så fall. Det är DDR3, och JEDEC-minnen finns upp till 2133. DDR4 kommer runt 2015 (eller snarare efter, inte innan) på våra mainstreamprocessorer. Det är ingen stor sak, och det är inte som att vi får 2TFlops GPU i Kaveri.

Permalänk
Medlem

Har en A10-6800k och helvete vad den presterar bra. Klockar gör den också!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men det viktigaste av allt: Vad kommer det att blir för typ av RAM-minne? Kaveri ska ju stöjda GDDR5.

/facepalm

känner du till några återförsäljare som har GDDR5 minnen till salu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Richland fungerar på FM2. Så någon form av framåtkompatibilitet från Trinity finns redan.
Sen kan det vara som Donkey säger att Kaveri kanske kan fungera på vissa FM2 moderkort.
Men vill man vara helt säker på Kaveri-kompatibilitet så får man vänta tills närmare Kaveri releasen, när det kommer kompatibilitetslistor eller nya FM2+ moderkort.

det finns FM2+ kort på marknaden, handlade för någon vecka sen http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=CPU
så vet inte om det är så mycket att vänta på just på moderkortsfronten