Var kan man testa tangentbord? (Uppsala/Stockholm)

Permalänk

Var kan man testa tangentbord? (Uppsala/Stockholm)

Är sugen på att köpa ett tangentbord med mekaniska switchar, men jag har ingen erfarenhet och det känns lite dyrt att chansa.

Finns det nån affär i Uppsala/Stockholm (helst Uppsala) som har lite mekaniska tangentbord utställda? Är mest sugen på att testa några av de olika cherryswitcharna, så fabrikat är inte så viktigt.

Kan tillägga att jag även vill kunna använda tangentbordet för programmering, även om det blir mest spel.

Permalänk
Medlem

Inet kanske?
Vet iaf att dom lät mig testa i deras butik i malmö.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Epistlewool:

Är sugen på att köpa ett tangentbord med mekaniska switchar, men jag har ingen erfarenhet och det känns lite dyrt att chansa.

Finns det nån affär i Uppsala/Stockholm (helst Uppsala) som har lite mekaniska tangentbord utställda? Är mest sugen på att testa några av de olika cherryswitcharna, så fabrikat är inte så viktigt.

Kan tillägga att jag även vill kunna använda tangentbordet för programmering, även om det blir mest spel.

Inet i Stockholm(Hötorget) har en några tangentbord utställda och det kanske går att få prova flera om du frågar.

Sist jag var på Webhallen så hade inte dom några tangentbord utställda, men det kanske har ändrats.

Permalänk

Ja Inet är nog det bästa förslaget hittills. Lite segt att åka 2 h tor bara för att knappra lite på ett par tangenter.

Har ni annars nån erfarenhet av röda switchar? Är det fortfarande ok att skriva på? Hur skiljer sig känslan mot ett vanligt ruttet 290kr tangentbord? Ligger runt 75 wpm på ett vanligt tangentbord, om det säger nåt.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Mediamarkt i Uppsala hade ett par förut - de står säkert kvar.

Alina har nog något enstaka också, men du hittar förmodligen tangentbord med samma switchar på Mediamarkt.

Elgiganten/siba vet jag inte, men tvivlar på att de har några utställda.

Permalänk
Medlem

Alina har nog inga uppsatta men det är bara fråga så kommer personalen plcoka upp så du får testa.

Permalänk
Medlem

Var själv för ett par dagar sen just i mediamarkt i boländerna för att testa tangentbord. De har några mekaniska längst in på lutade hyllor. Tror det var ett logitech G710+ (bruna cherry), ett från razer (blåa) och något med svarta, minns ej vilket.
Elgiganten hade inga mekaniska framme.

Permalänk

Ärligt talat så tror jag säljarna i butikerna är villiga att plocka fram tangentbord så att du ska få känna på om du frågar efter det, men det känns lite så där att fråga när man VET att man bara är ute efter att känna på tangentborden och inte köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epistlewool:

Ja Inet är nog det bästa förslaget hittills. Lite segt att åka 2 h tor bara för att knappra lite på ett par tangenter.

Har ni annars nån erfarenhet av röda switchar? Är det fortfarande ok att skriva på? Hur skiljer sig känslan mot ett vanligt ruttet 290kr tangentbord? Ligger runt 75 wpm på ett vanligt tangentbord, om det säger nåt.

Jag åkte till göteborg för att köpa tangentbord. Tar 1,5h med tåg på ett ungefär. Helt klart värt det. Trodde först att röda skulle vara bra för mig. Några timmar senare kom jag hem med ett Qpad MK-80 med Blåa brytare

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag åkte till göteborg för att köpa tangentbord. Tar 1,5h med tåg på ett ungefär. Helt klart värt det. Trodde först att röda skulle vara bra för mig. Några timmar senare kom jag hem med ett Qpad MK-80 med Blåa brytare

Nästan samma här! Åkte 1,5 med buss till Kalmar, var dösugen på att köpa ett Quickfire Rapid med röda, prövade MK-50 inne på Media Markt. Nu skriver jag på ett Quickfire TK med blåa!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk

Åkte ut till Mediamarkt, de hade mycket riktigt flera modeller framme. Kunde testa blå, brun och svart. Tyvärr inte röda. Jag åkte till slut ut till netonnet lagershop och kom hem med ett corsair k70 med röda brytare.

Oklart om jag är helt nöjd. Ganska lätt att slinta lite och få med en extra bokstav här och där, samt att bokstäver som skrivs med höger respektive vänster hand byter plats då och då (ovan med att nedslaget kommer så snabbt). Är väl inget direkt problem, men jag ser inte fördelen jämfört med mitt gamla skräpiga 299kr tangentbord. Då känns det lite bortkastat att lägga en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Sist jag var på Webhallen så hade inte dom några tangentbord utställda, men det kanske har ändrats.

Webhallen på Sveavägen i Stockholm hade bara Logitech's mekaniska (Cherry MX Brown) när jag var där i fredags. För ett par veckor sedan hade de däremot både iOne, Steelseries och Logitech uppe: bruna, svarta, röda och blå brytare. På Webhallen i Solna har jag bara sett Logitech's.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epistlewool:

Åkte ut till Mediamarkt, de hade mycket riktigt flera modeller framme. Kunde testa blå, brun och svart. Tyvärr inte röda. Jag åkte till slut ut till netonnet lagershop och kom hem med ett corsair k70 med röda brytare.

Oklart om jag är helt nöjd. Ganska lätt att slinta lite och få med en extra bokstav här och där, samt att bokstäver som skrivs med höger respektive vänster hand byter plats då och då (ovan med att nedslaget kommer så snabbt). Är väl inget direkt problem, men jag ser inte fördelen jämfört med mitt gamla skräpiga 299kr tangentbord. Då känns det lite bortkastat att lägga en tusenlapp.

När du skriver kod eller annan text en längre tid kommer du märka att du inte blir trött lika snabbt med mekaniska brytare. Man skriver även snabbare om man skriver på ett mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

När du skriver kod eller annan text en längre tid kommer du märka att du inte blir trött lika snabbt med mekaniska brytare. Man skriver även snabbare om man skriver på ett mekaniskt tangentbord.

Det där är en grov generalisering. Det är olika från person till person med olika brytare och kan förändras över tiden allteftersom man vänjer sig vid att skriva på olika slags tangentbord. Detta gäller också rubber dome-brytare - de kan också vara rätt olika.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Var kan man testa i Stockholm? Var inne på Mediamarket men de har inte ett jävla skit.. samma för elgiganten typ.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!