Permalänk
Medlem

Projekt idé (Project Clarity)

Satt och lekte lite med Solid Works på en idé jag hade med ett chassi. Tror ni att det blir svårt att göra? Tanken var att underdelen (som ser ut att vara i kolfiber) skulle vara aluminium eller plåt med kolfiberhydrografik. Överdelen är i plexiglas med 4 st aluminium stänger som håller upp allt. Dock har jag inte gjort några hål för fläktar eller designat några HDD burar. De hade jag tänkt göra i plexi dock. Nätagget göms i kolfiberdelen. Sen tänkte jag lysa upp överdelen med blåa katoder.

Vad tror ni? kommer det bli svårt?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Svårigheten sitter nog i din förmåga att hantera verktyg och maskiner för att skapa det
Jag ser inga direkta svårigheter om man tar reda på mått etc. som ska vara för bakpanel etc. och tar fram bra sätt att hålla ihop hörnen på alla bitar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Ang plexi/akryl arbetet så kan du köpa dig en större skiva och be glasmästeri beskära de delar du ska ha utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Svårigheten sitter nog i din förmåga att hantera verktyg och maskiner för att skapa det
Jag ser inga direkta svårigheter om man tar reda på mått etc. som ska vara för bakpanel etc. och tar fram bra sätt att hålla ihop hörnen på alla bitar.

Verktyg har jag använt hela mitt liv så det ska inte vara några problem. noga är jag med. och alla mått har jag ju i 3D modell då jag designar allt i Solid Works (allt är definerat)

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Här kommer en till bild på det färdiga chassit.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Här kommer en till bild på det färdiga chassit.

sjukfet ide^^
det e lätt^^ det e att bara sätta igång, som hjälp länkar jag detta till dej
http://www.sweclockers.com/galleri/7064-plexi-operations

men fattar inte vrf du ska förstöra utseendet med hårddiskar? göm dem med nätagget, en till sak som du kan göra är att lacka plexiet där du inte vill att nåt ska synas, tex moderkortets baksida, sen skaffa dej nåt som front, för att gömma och skydda fläktarna, eller så kör du som i raven chassi, utblås på toppen och insug på botten så slipper du förstöra fronten

säg till om du behöver mer ideer, har suttit o funderat på ett plexichassi så jag kan nog ge dej mer ideer
vill du att dina katoder ska blinka till musik så kan du göra eget
http://www.sweclockers.com/galleri/8952-guide-blinkande-leds-...

Permalänk
Medlem

Som ovan sa; försök gömma så mycket hårddiskar etc där nere där det är gömt. Tänk på att ALLT blir synligt, sladdar etc etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående också, göm så mycket som möjligt för en cleanare look sen borde du fundera på lite vattenkylning, hade varit läckert där i

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Håller med ovanstående också, göm så mycket som möjligt för en cleanare look sen borde du fundera på lite vattenkylning, hade varit läckert där i

Självklart hade det varit läckert, men pengarna finns inte just nu :/

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad hydrografik kan kosta?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Självklart hade det varit läckert, men pengarna finns inte just nu :/

Skrivet av FoamBox:

Någon som har koll på vad hydrografik kan kosta?

Behöver inte kosta så väldans mycket CPU räcker ju och sen om du vill senare kan du lägga på GPUerna på loopen

Borde de inte bli smidigare o köpa kolfiberfilm o dra på?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Behöver inte kosta så väldans mycket CPU räcker ju och sen om du vill senare kan du lägga på GPUerna på loopen

Borde de inte bli smidigare o köpa kolfiberfilm o dra på?

det med kolfiber ville jag också säga

det går o får sakerna billigt, från marknaden och kina
pump och radiator kostar nåt 200 var och gpu block för 70kr och cpu block för 100 från ebay och allt går o få finare med covers och färg eller klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Här kommer en till bild på det färdiga chassit.

lägg inte hdd burarna där :S
göm dem nere vi nätagget eller?

Permalänk

Jag skulle föreslå då jag har viss erfarenhet i ämnet, att du bygger 2 bakväggar (en yttervägg och en monteringsvägg 1-5cm från varandra (så du kan dra sladdarna bakom utan att alla sladdar syns.) Och precis som alla andra har påpekat så bör du gömma HDD-burarna eller sätta diskarna mellan de 2 bakväggarna. Finns här på forumet om du behöver hjälp (byggde eget chassi förrförra veckan)

vad det gäller kolfiber så använde jag biltemas kolifiberduk (150kr~) sjukt snyggt!

Permalänk
Medlem

Allt metall arbete är Pisa simpelt (säger jag som plåtslagare, lol)
Har själv knäckt och bockat en del projekt som bara ligger, tror jag har ca 3 st syssla chassit som bara saknar akryl. Är det nått du behöver hjälp med så pm

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |