Läkemedelsrelaterat: någon med erfarenhet av Tradolan (morfinliknande preparat)

Permalänk
Medlem

Läkemedelsrelaterat: någon med erfarenhet av Tradolan (morfinliknande preparat)

Blev attackerad av mark i hög hastighet och skramlade till bröstkorgen lite, div sprickor i revben etc.

Fick iaf tradolan på akuten igår mot smärtan.

Tycker mest jag känner mig groggy och slö, men har rätt ont fortfarande.

Tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av effekten hos dessa preparat ?

Trodde helt klart att så starka saker skulle dämpa bättre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag prenumererar på skiten inför en operation.
Boosta tillsammans med 1g alvedon (inte de billiga kopiorna, eller 667mg) utan riktig alvedon, endera Forte på 1g eller 2x500mg så får du ut mer av det hela, men det brukar rekommenderas av läkaren också i samband med att du får dem.
Ät inte massa fett eller mat före eller direkt efter du intagit medicinen, vänta nån timme.

Dämpar inte helt för mig heller, men tar bort de värsta topparna av smärtan. Ligger på maxdosen på 400mg per dag.
Håll dig till rekommendationen vad gäller mängd, det är lätt att överdosera då effekterna kan vara behagliga men det är galet beroendeframkallande.
Ät det inte någon längre period om du verkligen inte behöver, jag byter till annan typ varannan månad för att inte trilla dit ordentligt.
Sjukvården har en förmåga att skriva ut saker utan uppföljning hur vårdtagaren skapade ev. beroenden.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Aha, jo jag har tagit ibumetin efteråt och det ger väl lite extra.

Är förhoppningsvis bara ett par veckor tills det värsta gett sig.

Känns mest som snefylla för min del så jag hoppas inte på att bli beroende för upplevelsen iaf.

Tar du två åt gången eller har du delat upp 8 tabletter över dygnet ?

Tog inget under natten, går rätt bra att sova om jag ligger rätt, klart man kvider endel när det är dags o vända sig men sparar hellre tabletterna till dagtid när man vill kunna röra sig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har 100mg tabletter, två på morgonen och två vid 18-snåret.
Gå och köp riktig alvedon ska du få se på grejjer, ta 1g direkt när du tar din dos Tradolan.
Jag är helt död när jag vaknar, de är kryckor som gäller in i köket och ta medicin och sen till soffan innan man känner smärtan rinner av likt någon som står och urinerar på ryggen

(gå inte på snacket att det är samma verksamma ämne, det är möjligen det men alvedon är bättre. Precis som Tradolan är bättre än Tramadol).

Jag har käkat det i tre år och har förmodligen någon form av beroende, dont get stuck.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har 50mg tradolan, ska testa att ta två vilket blir 100mg samt alvedon nästa gång så får vi se, börjar på halva din dos eftersom jag inte är lika tillvand så får vi se hur det fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HCP:

Jag har 100mg tabletter, två på morgonen och två vid 18-snåret.
Gå och köp riktig alvedon ska du få se på grejjer, ta 1g direkt när du tar din dos Tradolan.
Jag är helt död när jag vaknar, de är kryckor som gäller in i köket och ta medicin och sen till soffan innan man känner smärtan rinner av likt någon som står och urinerar på ryggen

(gå inte på snacket att det är samma verksamma ämne, det är möjligen det men alvedon är bättre. Precis som Tradolan är bättre än Tramadol).

Jag har käkat det i tre år och har förmodligen någon form av beroende, dont get stuck.

Kan slänga in lite snabb läkemedelsteori här. Den aktiva substansen är bara halva grejen med ett läkemedel. Det är minst lika viktigt hur det levereras. Du kan ha ett läkemedel med helt rätt verksam substans som är helt verkningslöst för att det inte tas upp av kroppen. Där ligger ett stort problem när man utvecklar läkemedel. Ämnet ska klara en rätt otrevlig miljö i magsäcken och sedan ta sig in i blodomloppet för att nå de områden där det ska verka. Det är inte ovanligt att ämnet i själva tabletten är något annat än det aktiva men att det reagerar i kroppen för att det ska bli rätt tillslut. Nu har jag ingen koll på specifika fall men det kan alltså vara stor skillnad på olika mediciner som ser ut att vara samma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har 50mg tradolan, ska testa att ta två vilket blir 100mg samt alvedon nästa gång så får vi se, börjar på halva din dos eftersom jag inte är lika tillvand så får vi se hur det fungerar.

Titta på receptet vad det står, om det står 1-2 tabletter så är de ok annars kontakta vården innan du ökar själv, jag är tokvan så hög dos för mig är ingenting 400mg per dygn är maxdos innan det börjar bli farligt, vanligen skrivs det ut 50mg och den ska tas 1-2st morgon och kväll, förmodligen det du fått.
Dra ingen fet kebabpizza precis innan heller, hämmar upptaget enormt. Käkar du 16, så ta medicin 19 och vänta sen med mer food på 1-2 timmar efter.

Fundera inte ens på alkohol under tiden du äter det, väldigt farligt när det blir fel blandning, andningsdepression bl.a. där andningsreflexen slås ut.
Själv råkat ut för det med julglögg när jag trodde det var safe, not fun.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan slänga in lite snabb läkemedelsteori här. Den aktiva substansen är bara halva grejen med ett läkemedel. Det är minst lika viktigt hur det levereras. Du kan ha ett läkemedel med helt rätt verksam substans som är helt verkningslöst för att det inte tas upp av kroppen. Där ligger ett stort problem när man utvecklar läkemedel. Ämnet ska klara en rätt otrevlig miljö i magsäcken och sedan ta sig in i blodomloppet för att nå de områden där det ska verka. Det är inte ovanligt att ämnet i själva tabletten är något annat än det aktiva men att det reagerar i kroppen för att det ska bli rätt tillslut. Nu har jag ingen koll på specifika fall men det kan alltså vara stor skillnad på olika mediciner som ser ut att vara samma.

Jo det stämmer, apoteken har sedan monopolet avskaffades börjat bli ägda av tillverkarna och de pitchar för att byta utskriven medicin mot "likvärdig" som oftast är både sämre och ofungerande.
Funderar på varför de propsar på en sämre fungerande medicin, bara för att den är billigare.

Jag erbjuds alltid Tramadol och ibumetin, istället för Tradolan och Alvedon Forte som det står på receptet, kostar mig 170kr mer i månaden typ, men det är värt de för Tram + ibumetin funkar kasst på mig.
Samma har jag sett på inflammationshämmande medicin, den billiga de propsade på fungerade skräp.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HCP:

Jo det stämmer, apoteken har sedan monopolet avskaffades börjat bli ägda av tillverkarna och de pitchar för att byta utskriven medicin mot "likvärdig" som oftast är både sämre och ofungerande.
Funderar på varför de propsar på en sämre fungerande medicin, bara för att den är billigare.

Jag erbjuds alltid Tramadol och ibumetin, istället för Tradolan och Alvedon Forte som det står på receptet, kostar mig 170kr mer i månaden typ, men det är värt de för Tram + ibumetin funkar kasst på mig.
Samma har jag sett på inflammationshämmande medicin, den billiga de propsade på fungerade skräp.

De enda som varit nöjda med privatiseringen är politikerna som genomförde den. De som jobbar på apotek ser det som en katastrof av flera anledningar. En viktig grej är att de inte längre kan kolla om ett annat apotek har ett läkemedel i lager. Sen gick ju inte priserna ner alls och tillgängligheten blev inte bättre. För jag klassar inte att det nu ligger två konkurrerande apotek mittemot varandra på samma gata som högre tillgänglighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jo det stämmer, apoteken har sedan monopolet avskaffades börjat bli ägda av tillverkarna och de pitchar för att byta utskriven medicin mot "likvärdig" som oftast är både sämre och ofungerande.
Funderar på varför de propsar på en sämre fungerande medicin, bara för att den är billigare.

Jag erbjuds alltid Tramadol och ibumetin, istället för Tradolan och Alvedon Forte som det står på receptet, kostar mig 170kr mer i månaden typ, men det är värt de för Tram + ibumetin funkar kasst på mig.
Samma har jag sett på inflammationshämmande medicin, den billiga de propsade på fungerade skräp.

Det är Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (med Läkemedelsverkets godkännande) som bestämmer att en medicin kan bytas ut, apoteken är skyldiga att erbjuda detta. Det har inget att göra med monopol och privatisering.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Jo det stämmer, apoteken har sedan monopolet avskaffades börjat bli ägda av tillverkarna och de pitchar för att byta utskriven medicin mot "likvärdig" som oftast är både sämre och ofungerande.
Funderar på varför de propsar på en sämre fungerande medicin, bara för att den är billigare.

Jag erbjuds alltid Tramadol och ibumetin, istället för Tradolan och Alvedon Forte som det står på receptet, kostar mig 170kr mer i månaden typ, men det är värt de för Tram + ibumetin funkar kasst på mig.
Samma har jag sett på inflammationshämmande medicin, den billiga de propsade på fungerade skräp.

Som Xellofan skriver så är apoteken tvungna att erbjuda billigare varianter.
Men att de byter ut alvedon mot ibumetin är ju idiotiskt. 2 helt olika mediciner. Tramadol och Tradolan vill jag dock minnas är likvärdiga så är nog ibumetinet som inte fungerar så bra för dig.

Permalänk
Avstängd

Fick det efter att jag pajade armbågen i idrotten för rätt många år sen. Hungerdämpande som fan så åt nästan ingenting (fick tvinga i mig en macka om dagen). Vid full dos låg jag i sängen och trodde att jag svävade på moln.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan slänga in lite snabb läkemedelsteori här. Den aktiva substansen är bara halva grejen med ett läkemedel. Det är minst lika viktigt hur det levereras. Du kan ha ett läkemedel med helt rätt verksam substans som är helt verkningslöst för att det inte tas upp av kroppen. Där ligger ett stort problem när man utvecklar läkemedel. Ämnet ska klara en rätt otrevlig miljö i magsäcken och sedan ta sig in i blodomloppet för att nå de områden där det ska verka. Det är inte ovanligt att ämnet i själva tabletten är något annat än det aktiva men att det reagerar i kroppen för att det ska bli rätt tillslut. Nu har jag ingen koll på specifika fall men det kan alltså vara stor skillnad på olika mediciner som ser ut att vara samma.

Det är rätt intressant att kolla på olika piller, vissa är uppbyggda rent "mekaniskt" för att sprida upptagningen av ämnet om det är en medicin som skall utsöndras långsamt t ex.

Har sett en tablett som består av en ampull fylld med små kulor så det verksamma ämnet utsöndras i små doser gradvis efter hand som de löses upp i magen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kan slänga in lite snabb läkemedelsteori här. Den aktiva substansen är bara halva grejen med ett läkemedel. Det är minst lika viktigt hur det levereras. Du kan ha ett läkemedel med helt rätt verksam substans som är helt verkningslöst för att det inte tas upp av kroppen. Där ligger ett stort problem när man utvecklar läkemedel. Ämnet ska klara en rätt otrevlig miljö i magsäcken och sedan ta sig in i blodomloppet för att nå de områden där det ska verka. Det är inte ovanligt att ämnet i själva tabletten är något annat än det aktiva men att det reagerar i kroppen för att det ska bli rätt tillslut. Nu har jag ingen koll på specifika fall men det kan alltså vara stor skillnad på olika mediciner som ser ut att vara samma.

Min moster forskade om cancer i bukspottskörteln och då fick hon olika resultat på medicinen om det var via kapsel, svaldes som vätska, sprutades in eller stolpiller.

Permalänk
Medlem

De tabletter jag fick ut på receptet från apoteket var 100mg "retard"

Nä men de är långsam-utsöndrande, lägre effekt fast över längre tid.

Med 750mg Alvedon blir det rätt bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Inte använt själv, men en jag har nära rådde mig att be om något annat då det är lätt att bli beroende.

Själv krossade jag axeln/ledkulan och fick Oxynorm (typ rent morfinpiller) tillsammans med Citadon (ungefär som en Alvedon och något som blir morfin när det brutits ned). Fungerade bra. Bieffekt var att det slöade ner tarmarna så man behövde inte kliva upp ur sängen för att skita så ofta :). Denna kombo rekommenderades av en av mors kompisar som är nyutbildad sjuksköterska. Fungerade bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Fast beroendet borde vara ungefär detsamma så länge det är någon form av opiat ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Oxynorm/Oxycontin är sju resor värre på beroendesidan än Tralala.
De kallas inte för "hill-billy heroin" i onödan

Jag kör 2v med Tradolan, sen skiftar till 2v med Oxycontin, sjukvården har fått för sig att de ska va bättre

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Oxycontin och Oxynorm är bättre än tradolan. Färre biverkningar av den grad att patienterna avbryter behandlingen.

För vissa funkar dock tradolan väldigt bra och då finns ingen mening att byta läkemdel bara för att, är dock av värde fternågra års förbrukning då man behöver opiatskifte då man utvecklar tolerans mot substansen.

Avseende att generika skulle vara sämre tror jag mindre på, kan vara så i enskilda all men generellt måste läkemdel av en viss typ ha väldigt snarlika effekter, både positiva och negativa, annars måste de testas, säljas och marknadsföras som ett helt nytt läkemdel. Så där tror jag att psyket spelar väldigt stor roll. Alvedon 665mg med modifierad frisläppning är bättre än sedvanliga alvedon 500mg eller forte som är två 500mg i en tablett dels pga frisläppningen, dels pga högre dos per tillfälle och dels det praktiska att man bara tar tre gånger per dag istället för fyra vid maxbruket.

Skulle dock generikan inte fungera för dig så är det bara be din läkare skriva att läkemedlet ej får bytas ut på receptet, annars kommer det att göras och som sagt, för de absolut flesta finns där ingen märkbar skillnad.

Till TS, om du har frakturer på revbenen kommer de göra mer och mer ont under kommande veckan - tio dagarna, därefter kommer smärtan successivt minska för att försvinna helt på en månad eller i värsta fall två.
Bara så du vet om du skulle få mer ont om fyra fem dagar...

Glöm inte att ta regelbundna djupa andetag!

Permalänk
Medlem

Jo, försöker dra djupa andetag imellanåt även om det gör rejält ont, roade mig igår med att få bröstkorgen att låta som en kulspetspenna

(har något lustigt på framsidan under "bröstet", på baksidan långt ner och på sidan i mitten, så det är gott och blandat)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CSM101:

Oxycontin och Oxynorm är bättre än tradolan. Färre biverkningar av den grad att patienterna avbryter behandlingen.

För vissa funkar dock tradolan väldigt bra och då finns ingen mening att byta läkemdel bara för att, är dock av värde fternågra års förbrukning då man behöver opiatskifte då man utvecklar tolerans mot substansen.

Avseende att generika skulle vara sämre tror jag mindre på, kan vara så i enskilda all men generellt måste läkemdel av en viss typ ha väldigt snarlika effekter, både positiva och negativa, annars måste de testas, säljas och marknadsföras som ett helt nytt läkemdel. Så där tror jag att psyket spelar väldigt stor roll. Alvedon 665mg med modifierad frisläppning är bättre än sedvanliga alvedon 500mg eller forte som är två 500mg i en tablett dels pga frisläppningen, dels pga högre dos per tillfälle och dels det praktiska att man bara tar tre gånger per dag istället för fyra vid maxbruket.

Skulle dock generikan inte fungera för dig så är det bara be din läkare skriva att läkemedlet ej får bytas ut på receptet, annars kommer det att göras och som sagt, för de absolut flesta finns där ingen märkbar skillnad.

Till TS, om du har frakturer på revbenen kommer de göra mer och mer ont under kommande veckan - tio dagarna, därefter kommer smärtan successivt minska för att försvinna helt på en månad eller i värsta fall två.
Bara så du vet om du skulle få mer ont om fyra fem dagar...

Glöm inte att ta regelbundna djupa andetag!

Nu blev jag lite nyfiken. Är det för att det ska läka rätt och inte bli skevt eller är det bara för att man inte ska vänja sig vid att andas dåligt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det rekommenderas att man rör på sig när det läker, sen är det bra att vädra ut lungorna ordentligt.

Läste att det är vanligt att man får lunginflammation med brutna revben om man är sjuk, då man inte hostar ut slem ur lungorna (eftersom det gör förbannat ont).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Oxycontin och Oxynorm är bättre än tradolan. Färre biverkningar av den grad att patienterna avbryter behandlingen.

Man lär sig något varje dag
Har alltid känt att oxy tar med på psyket, jag blir mer påverkad rent psykiskt av dem och har större besvär första dagen efter jag bytt till tradolan igen.
Är nog individuellt såklart, men trodde fasiken det var tvärtom

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu blev jag lite nyfiken. Är det för att det ska läka rätt och inte bli skevt eller är det bara för att man inte ska vänja sig vid att andas dåligt?

lungdelar som ej används kan lätt bli grogrund för bakterier och dels så vill man inte att det ska bli sammanväxningar i lungsäckens viscerala och thorakala del, dvs att de klibbar ihop.

Så det är för att motverka lunginflammationer och sammanväxningar.

Skrivet av HCP:

Man lär sig något varje dag
Har alltid känt att oxy tar med på psyket, jag blir mer påverkad rent psykiskt av dem och har större besvär första dagen efter jag bytt till tradolan igen.
Är nog individuellt såklart, men trodde fasiken det var tvärtom

absolut att det finns individuella preferenser, men uppfattningen jag fått är att fler tolererar oxycodon bättre än tramadol främst relaterat till biverkningarna. Jobbade ett år på ortopeden och vi sysslade enbart med paracetamol, diklofenac och oxykodon.
Skrev recept på tradolan till svärmor när hon fick ryggskott då hon ej tolererar morfin men efter en tablett föredrog hon smärtan framför biverkningarna hehe

Permalänk
Medlem

Nu är det ett bra tag sen jag gick på dessa karameller, men vill ändå dela med mig av sjukaste biverkningen av medicin någonsin.

Från dag 1 i stort sett vart jag sugen på grönsaker, äter grönsaker i vanliga fall också, men inte i mängder och framför allt, jag gillar det inte något vidare.

Helt plötsligt så började jag göra mackor med sallad och tomat, köpa grönsaker och frukt etc. Visst, en bra vana, tänkte att det kan jag fortsätta med sen också eftersom det är nyttigt. (?)
På semestern trappade jag ner och slutade med mina smärtstillande, en dag efter att jag slutat så såg jag grönsaker och kände: "nä, det är inget vidare.."

För en vecka sen hade jag hemskt svårt o sova efter att en muskel krånglade i ryggen, tog vanliga tabletter utan resultat, hittade en karta med gamla tradolan som jag hade kvar, tog en, hade glömt att man kände sig som en dålig fylla halva dan på dessa, blev lite sugen på grönsaker också, kanske placebo ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.