AMD lanserar FX-9590 och FX-9370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Blir Steamroller så bra som de hoppas så kanske de inte vill förknippa den med gamla FX...

Det är gamla FX man vill förknippa processorer med, inte nuvarande

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om ni på Swec kan få in ett ex av AMD och köra för allt vad tyget håller och se om den presterar bra i förhållande till vad den kostar/värme

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Så himla sugen på att lägga vantarna på en sånhär! vill se hur mycket den klockar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Blir Steamroller så bra som de hoppas så kanske de inte vill förknippa den med gamla FX...

De får köra med "AMD XXX-????" för Steamroller istället, så får de en massa gratis-träffar på google också X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du glömmer att nvidia sänkte priset (770= mer prestanda, lägre pris), AMD lär ta ordentligt med överpris för dessa. Känns lite som 3970... Eller tror du att dom kommer kosta mindre än 8350? :S Om dessa inte är inriktade mot entusiaster och överklockare får vi se hur dom kommer lösa problem med värmeutvecklingen, isf lär dom skeppas med typ en aio vattenkylare och även då lär det krävas ganska bra luftflöde i chassit.

Denna processor är lika onödig som 3960 och 3970. Men ja är ju alltid folk som ska ha det värsta så den kommer säkert sälja ändå.

Den kommer iaf inte vara 20% dyrare, det är säkert
Och jämförelsevis, mitt grafikkort (7950) har en förhållandevis mesig kylare bredvid min Dark Rock Pro 2, som i runda slängar är som en "Bra" Aio vattenkylare.
De watt som Intel anger är inte direkt utveckligen i Prime95 small FFT... Höjj volten lite och stressa och du är lätt över 200w.
220w är inte så himla mycket om man räknar vad ett grafikkort förbrukar, o de kylarna är förhållandevis mindre.

Sen har Intel andra problem, som att värmen inte kan hållas under kontroll pga TIM under IHS och inte lödtenn. Det gör att mindre värme tar sig ut från proppen än om det varit klockren kontakt, har amd lyckats bra och dessa 220w tar sig till kylflänsarna är jag inte orolig.
Och om Intels pyttelilla och skitkassa stockkylare kan hantera värmen från en lätt överklockad intelprolle ska denna inte vara några problem att kyla rent praktiskt, om AMD skickar med en AIO vattenkylare.

Edit:
Personligen tror jag att då spel optimeras för Amd's struktur iom next.gen konsollerna så kommer denna köra över i5 och i7 i spel.
Bara för att dagens system verkar passa Intels arkitektur mer än AMDs betyder det inte att prollen är direkt dålig, den har faktiskt smarta funktioner som inte alls nyttjas.
Ex: 7970 Kör över Titan i vissa tester (i synnerhet då GPGPU är inblandat), är då Titan dyrt skräp? Allt beror på vem man är, vad som är viktigt och vad man jämför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk som whinar över TDP är bara för mycket.

Kom även ihåg att:

Klockar du en 3770K till 4.8ghz så drar den 240W enligt ett test ja googlade fram på två nanosekunder.

FX-9590 är en färdigklockad processor som knappast kommer gå att klocka särskilt mycket.

Alltså: En 3770K klockad till 4.8 drar i princip lika mycket som 9590 kommer dra. Så ni TDP whinande Intel fanbois kan ju sjösätta en brun i kalsongerna.

Tack för mig!

Exakt. Man kan ju jämföra en Intels TDP när den är stock klock med en 5GHz FX prolle.
Överklockar man dom så drar det inte så lite längre precis. Intressant det där du citerade,
då får man sig en bild av hur verkligheten ser ut för AMD TDP-mässigt.

Permalänk

Haha vad tufft, 220 watt och 5 Gigahertz turbo direkt från fabriken!
Undrar hur referenskylaren ser ut.. Om det är en redig vattenkylning så vill jag ha ett exemplar
Och så får jag byta nätagg + moderkort!
Lycka!
Synd på det fina vädret, bara

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad den presterar är ju det viktiga!

5 GHz so what?
Spelar ju ingen roll hur många GHz det är, vi har ju lärt oss av MHz att det inte säger så mycket.

En Haswell på 4 GHz lär ju ändå döda en Piledriver på 5 GHz.
Om en Haswell skulle ha en TDP på 220 W så skulle den ändå döda en Piledriver med 220 W.

Haswell har högre IPC och presterar därför bättre!
Ända som du kan använda dina MHz och GHz till är att skryta för att imponera på folk som inte lärt sig av Megahertz-kriget.
En Core 2 Duo på 2 GHz dödar en Pentium 4 på 4 GHz.

Tror ändå inte på att IPCn är hög att en Haswell på 4GHz skulle "döda" en FX @5GHz, tänk på att
även om MHz inte är allt så är 1GHz mycket.

Permalänk
Entusiast

AMD må vara billigare än Intel när det kommer till prestanda per krona, men den vinsten äts upp av ens elräkningar efter en kort tid.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Detta är som tåget som Lian Li gjorde. Det är en kul produkt som står ut, men det skriker PR jippo och ingen är i behov av den. Dock gillart

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Raderade sidospåret om forumgnäll då det tog över diskussionen helt. Dessutom, är det inte lite kontraproduktivt att gnälla över att andra gnäller?

OnT: Jag tycker det är kul att se en helt galen produkt från AMD, även om den tänkta målgruppen är i stort sett obefintlig. Jag skulle dock ha allt för stora förhoppningar på OC med konventionella metoder, trots mer eller mindre handplockade exemplar lär kretsarna inte ha några enorma marginaler efter 5 GHz-nivån. Sist men inte minst, glöm inte att klockfrekvens inte är allt som spelar roll. Saker som IPC och hur mjukvaror hanterar flera trådar är minst lika viktigt när man försöker göra jämförelser mot Sandy/Ivy/Haswell.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

AMD må vara billigare än Intel när det kommer till prestanda per krona, men den vinsten äts upp av ens elräkningar efter en kort tid.

AMD drar knappt något mer än vad Intel gör på dom här modellerna. Vad Tivook citerade:

Citat:

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla.
Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.

Plus att skulle du överklocka en 3570K til 5GHz (går det?) skulle den dra betydligt mycket mer än dom här gör.
Så nej AMD kostar inte mer i längden.

Skrivet av Itchy Trojan:

Detta är som tåget som Lian Li gjorde. Det är en kul produkt som står ut, men det skriker PR jippo och ingen är i behov av den. Dock gillart

På vilket sett är ingen i behov av det? Många extremt krävande spel kan ta nytta av 5GHz,
även en del program där du renderar osv. Hur många har inte behov av det?
Tänk dig att det är en 8350 klockad till 5GHz fast med 220 TDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

kommer bli svårt att kyla dem...

Har du svårt att kyla en sådan cpu så är det inget för dig. CPUn är riktad till entusiaster som brukar ha vatten eller någorlunda luftkylning.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W, wtf!?

Intel gjorde det här misstaget en gång, vi kallade det för Pentium 4 och hatade det.
Nu gör AMD samma misstag men värre! Den här drar ju mer än Pentium 4 som vi alla hatade!

Nu kör du samma retorik som i FX 9000 tråden! -> "220 W wtf?" vi vet det nu!

Nej vi hatade inte Pentium 4 den blev inte lika bra som Intel trodde bara.. men den visade vägen för Intel för om den hade presterat bättre så hade det kanske aldrig kommit till en socket 479 adapter för socket 478 kort som gjorde att man kunde köra pentium M (dothan) på Intel 855/915 chippade moderkort.

Så vad gör AMD? Gör dom samma misstag eller köper dom sig tid?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Socket479_Adapter.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_479

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Friterad:

På vilket sett är ingen i behov av det? Många extremt krävande spel kan ta nytta av 5GHz,
även en del program där du renderar osv. Hur många har inte behov av det?
Tänk dig att det är en 8350 klockad till 5GHz fast med 220 TDP

Sorry, men ska man spela eller behöver en snabb renderingsmaskin så köper man en intel prolle, detta kommer från en före detta ägare av en FX-8120 som gick i 5.0GHz, och som nu har en 5800k. Intel har bättre singeltrådad prestanda mer eller mindre oavsett klock, och vad gäller rendering, så gör sig denna jättebra, till amatörer som inte vill lägga ut en förmögenhet. Så ja det finns behov, men det är minimalt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

AMD må vara billigare än Intel när det kommer till prestanda per krona, men den vinsten äts upp av ens elräkningar efter en kort tid.

Byt el leverantör/ el avtal

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Blir kul att se stock kylaren till de här

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Sorry, men ska man spela eller behöver en snabb renderingsmaskin så köper man en intel prolle, detta kommer från en före detta ägare av en FX-8120 som gick i 5.0GHz, och som nu har en 5800k. Intel har bättre singeltrådad prestanda mer eller mindre oavsett klock, och vad gäller rendering, så gör sig denna jättebra, till amatörer som inte vill lägga ut en förmögenhet. Så ja det finns behov, men det är minimalt.

Nej. För program som t.ex PS kan använda många kärnor, jämför en AMD prolle
med en Intel för samma pris och AMDn kommer vinna i dessa program och spel som har stöd för det.
Och vad sa jag? Att det är för riktigt tunga spel (Arma 2 & 3, GTA mm) och program.
Visst spelar du inte dom spelen så är oftast en Intel bättre,
men det var ju inte dom spelen jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Har du svårt att kyla en sådan cpu så är det inget för dig. CPUn är riktad till entusiaster som brukar ha vatten eller någorlunda luftkylning.

Jag kan kyla den. Men den kommer väl med en kylare... Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Blir kul att se stock kylaren till de här

Kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W, wtf!?

Intel gjorde det här misstaget en gång, vi kallade det för Pentium 4 och hatade det.
Nu gör AMD samma misstag men värre! Den här drar ju mer än Pentium 4 som vi alla hatade!

Skillnaden är att när Intel gjorde det så drog processorerna bra mycket mer än de var specade till. Tror de första Pentium D maxade 190W mätt vid moderkortet. Och det var i en tid då 92mm ansågs vara en skitstor processorfläkt och 400W nätaggregat var mycket. Ett bra chassi hade 2-3 80mm fläktplatser. Ett grafikkort drog 30-50W. Det var bra mycket värre för intel då.
Dessutom så var CPU-prestanda viktigare för spel på den tiden, och spel låg de enormt efter på. En extremkyld P4 klockad till 4,8 var jämbördig med en ocklockad 2,4GHz FX-processor i spel. Lägg på det problemen med hotspots så att de throttlade och tappade prestanda.

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan gjorde jag några tabeller över hur denna processor skulle kunna tänkas prestera:
#13425370

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Någon som vet vilka nuvarande moderkort som pallar detta?
Jag har ett ASUS Crosshair V Formula, om det inte pallar, vad för monster behöver man då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nej. För program som t.ex PS kan använda många kärnor, jämför en AMD prolle
med en Intel för samma pris och AMDn kommer vinna i dessa program och spel som har stöd för det.
Och vad sa jag? Att det är för riktigt tunga spel (Arma 2 & 3, GTA mm) och program.
Visst spelar du inte dom spelen så är oftast en Intel bättre,
men det var ju inte dom spelen jag menade.

Fun fact: Spelade Arma 2 samt GTA IV på den. exklusivt. Och det gjorde den bra, bättre än intels motsvarighet i den prisklassen. Men min brors och kompis 3670k gör det bättre på stockklock, det är den hårda sanningen. Men en person som inte vill lägga ned mer pengar kommer inte köpa dessa cpu'er, då de kräver specialmoderkort, tilltagen kylare, och för en del också ett biffigare nätagg. Samt att de säkert kommer kosta kring vad en 4770 går på i dagsläget. Så nej, inte värt.

EDIT:

http://www.behardware.com/articles/880-13/amd-fx-8350-review-...

http://www.anandtech.com/print/6396 (dock utdaterad med CS4)

http://www.anandtech.com/print/6396

Dold text
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hur intressant den är för diverse målgrupper avgörs ju till stor del av priset. Är den inte allt för svindyr så kan det ju vara ett bra alternativ för vissa, men kostar den mer än intels i7:or så minskar nog gruppen som den skulle anses vara ett bra köp för ganska markant.

Som någon skrev ovan så finns det ju antagligen inte så stor överklockningsmarginal kvar, trots handplockade exemplar. Så även om den då kan vara prisvärd så är ju antagligen en lägre klockad FX mer prisvärd.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Kanske inte så farligt. En i7:a kan sparka iväg också. http://www.cpubenchmark.net/power_performance.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Kanske inte så farligt. En i7:a kan sparka iväg också. http://www.cpubenchmark.net/power_performance.html

Du vet att det där diagrammet visar PassMark-poäng/TDP va?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Fun fact: Spelade Arma 2 samt GTA IV på den. exklusivt. Och det gjorde den bra, bättre än intels motsvarighet i den prisklassen. Men min brors och kompis 3670k gör det bättre på stockklock, det är den hårda sanningen. Men en person som inte vill lägga ned mer pengar kommer inte köpa dessa cpu'er, då de kräver specialmoderkort, tilltagen kylare, och för en del också ett biffigare nätagg. Samt att de säkert kommer kosta kring vad en 4770 går på i dagsläget. Så nej, inte värt.

Det är väldigt många här om inte till och med de flesta som har både kylare och nätaggregat som klarar en 220W prolle. Och det är inte ovanligt att man har ett ordentligt 990FX moderkort heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Fun fact: Spelade Arma 2 samt GTA IV på den. exklusivt. Och det gjorde den bra, bättre än intels motsvarighet i den prisklassen. Men min brors och kompis 3670k gör det bättre på stockklock, det är den hårda sanningen. Men en person som inte vill lägga ned mer pengar kommer inte köpa dessa cpu'er, då de kräver specialmoderkort, tilltagen kylare, och för en del också ett biffigare nätagg. Samt att de säkert kommer kosta kring vad en 4770 går på i dagsläget. Så nej, inte värt.

Snackar du om 8350 nu? Och ja du måste ju jämföra i samma prisklass.
De nya tror jag inte kommer kosta så mycket, det är ju egentligen bara frekvensen
och TDPn som är skillnaden med dessa och 8350 så tvekar på att dom skulle sätta
ett så saftigt pris, nästan 1000kr dyrare alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Snackar du om 8350 nu? Och ja du måste ju jämföra i samma prisklass.
De nya tror jag inte kommer kosta så mycket, det är ju egentligen bara frekvensen
och TDPn som är skillnaden med dessa och 8350 så tvekar på att dom skulle sätta
ett så saftigt pris, nästan 1000kr dyrare alltså.

De säljs som en nisch-grej. För att inte underminera försäljningen av FX-8350 så måste de vara en hel del dyrare. Just eftersom det är en sådan entusiastpryl så kan de sälja dem ändå i de begränsade upplagor de kommer tillverkas. Vi ska inte förvänta oss något som säljs i jättestora kvantiteter.

Med det sagt så tycker jag det är intressant att det sades att de skulle komma till OEM först. Det kommer alltså OEM-maskiner med dessa vidunder, vilket innebär att de kommer i mycket större upplaga än t.ex. TWKR. Kan tänka mig att 8 kärnor i 5GHz låter lagom galet och coolt i öronen på svensson på elgiganten.