Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har ett problem som har dykt upp för ett tag sedan, och jag vet inte hur jag ska hantera.

Jag kör mitt comhem modem (CG3100) Med Comhem 100 Mbit I bridge mode / utan NAT. Men istället att få ett externt IP till min router då som är inkopplad I modemet, som jag är van vid, så får jag istället ett 192.168.x.x IP.

Vet någon hur man kan avhjälpa detta?

tackar!

//Damir

Permalänk
Skrivet av DJ_Datte:

Hej,

Jag har ett problem som har dykt upp för ett tag sedan, och jag vet inte hur jag ska hantera.

Jag kör mitt comhem modem (CG3100) Med Comhem 100 Mbit I bridge mode / utan NAT. Men istället att få ett externt IP till min router då som är inkopplad I modemet, som jag är van vid, så får jag istället ett 192.168.x.x IP.

Vet någon hur man kan avhjälpa detta?

tackar!

//Damir

Skumt.. Här måste du kontrollera om cg3100 jäklas eller din externa router. Koppla in en dator direkt med kabel i cg3100 och kolla om den får en ip som börjar på 83, 213, 193 eller vilka man nu brukar få. Om så är fallet så sitter inte felet hos comhem utan då får du testa resetta den externa routern alternativt skriva till routerns supportavdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Skumt.. Här måste du kontrollera om cg3100 jäklas eller din externa router. Koppla in en dator direkt med kabel i cg3100 och kolla om den får en ip som börjar på 83, 213, 193 eller vilka man nu brukar få. Om så är fallet så sitter inte felet hos comhem utan då får du testa resetta den externa routern alternativt skriva till routerns supportavdelning.

Jag antar att du förstår att om routern har DHCP, så kan den inte självmant välja en address utan måste vara comhem som ger DHCP IPt till routern. Och eftersom modemet är bryggat kan jag bara anta att det är comhem som delar ut det. Men, jag kommer koppla in min dator direkt för att se vad jag får då

Återkommer efter jobb.

Permalänk

Tjenare, jag skaffade comhems 100/10 och fick hem en Netgear CG3100 dock tappade den kontakt med internet ca 3-5 ggr per dag och kunde vara borta i nästa 5 timmar. Jag fick låna samma modem/router av en polare och problemet kvarstod, sen skickade comhem ett nytt modem (dvs Netgear CG3100) men problemet kvarstår med att jag tappar internet. Jag har gått igenom den här tråden och testat det mesta men jag får det inte att sluta tappa internet. Comhem säger att det är inte fel på deras leverans vilket jag litar på, med tanke på att de har haft en tekniker här när det var dött och kollade signalstyrkan och allt.

Nu till min fråga, jag antar att det kanske är någon eller några som har haft samma problem med detta som jag har nu och de kanske har löst det men jag vet inte hur jag ska göra. Så hur gör jag?
Tack på förhand

Visa signatur

Hamnar man i bråk, slå först slå hårdast =P

Permalänk
Medlem

Kvarstår ditt problem med Netgear CG3100 försök få Com Hem att byta till Netgear CG3700.
Jag har själv Netgear CG3700 och det rullar bara på, dock använder mig av trådar internet istället för Wi-Fi.

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Kvarstår ditt problem med Netgear CG3100 försök få Com Hem att byta till Netgear CG3700.
Jag har själv Netgear CG3700 och det rullar bara på, dock använder mig av trådar internet istället för Wi-Fi.

Jag använder också trådat. Men jag ska snacka med dem och se om de kan byta ut det till CG3700

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer_swnne:

Jag använder också trådat. Men jag ska snacka med dem och se om de kan byta ut det till CG3700

Öhm men om det kan vara borta i 5h i sträck känns det inte riktigt som modemet i sig. Börjar modemet blinka annorlunda = tappar signal eller fortsätter det lysa normalt = modemet crashar eller nått händer med din utrustning. Måste du reboota modemet för att det ska komma igång? Du kan ju kolla i modemloggen om den nämner T3 eller T4or. Det indikerar i så fall nått med signalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Öhm men om det kan vara borta i 5h i sträck känns det inte riktigt som modemet i sig. Börjar modemet blinka annorlunda = tappar signal eller fortsätter det lysa normalt = modemet crashar eller nått händer med din utrustning. Måste du reboota modemet för att det ska komma igång? Du kan ju kolla i modemloggen om den nämner T3 eller T4or. Det indikerar i så fall nått med signalen.

den tappar signal och börjar blink och i vissa fall funkar det att bara reboota den men inte alla av fallen. Ska jag kolla modemloggen när jag har tappat signal till internet eller kan jag göra det nu på en gång? Jag e inte så duktig på modem och dessa specifika område.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Sun Jun 09 10:53:48 2013 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:21:b7:fa:bf:00;CMTS-MAC=00:1e:be:fe:c9:51;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

så står det varje gång det dör, jag har lagt en fel anmälan hos comhem (igen) så ska de kolla upp störningar in till min lägenhet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sun Jun 09 10:53:48 2013 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=a0:21:b7:fa:bf:00;CMTS-MAC=00:1e:be:fe:c9:51;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

så står det varje gång det dör, jag har lagt en fel anmälan hos comhem (igen) så ska de kolla upp störningar in till min lägenhet...

Ja detdär indikerar att returen klipper (T3). T4 är o mdet är signalen till dig som försvinner.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har varit helnöjd med min 100/10-tjänst från Comhem. Men de senaste dygnen har jag haft extrema problem med hastigheten på mitt bredband, framför allt uppströms. Kan spontant inte komma på att jag gjort några ändringar som detta kan bero på. När jag gör test på bredbandskollen.se får jag dessa resultat:

Med Chrome:

Med IE:

Som ni ser får jag med Chrome extrem låg upload-hastighet medan jag med IE inte verkar kunna skicka någon data alls.

Jag har pratat med Comhems kundsupport och enda svaret jag fick var att logga in på sidan för Netgear-routern och prova byta control channel, mellan 1-13. Men det verkar inte göra någon förbättring.

Ideas, anyone? Dels på vad som kan ha hänt men framför allt hur detta kanske går att lösa? Jag kör trådlös uppkoppling på min ASUS Zenbook med Windows 8.

Permalänk
Medlem

Har haft ett jä-v-l-a jobbigt problem, har uppgraderat till ComHem xxl 100mbit. Två datorer används, ena kabel och andra trådlös. Trådlösa tappar internet hela tiden, gamear på båda samtidigt. Ska inte vara några problem med 100mbit?

Vad är de man kan göra? Trådlösa har nästan full i signalstyrka

Visa signatur

🐯 En Svensk Tiger – VOIP, kaos & taktik
🌐 svensktiger.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Har haft ett jä-v-l-a jobbigt problem, har uppgraderat till ComHem xxl 100mbit. Två datorer används, ena kabel och andra trådlös. Trådlösa tappar internet hela tiden, gamear på båda samtidigt. Ska inte vara några problem med 100mbit?

Vad är de man kan göra? Trådlösa har nästan full i signalstyrka

Köper en egen router och använder comhems som rent modem då den är värdelös när det kommer till trådlösa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Köper en egen router och använder comhems som rent modem då den är värdelös när det kommer till trådlösa.

Har du några förslag på sådan, eller vilken som helst funkar? Jag ska inte köpa en repeater då?

Denna kanske http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103161-d-link_dir-600...

Visa signatur

🐯 En Svensk Tiger – VOIP, kaos & taktik
🌐 svensktiger.com

Permalänk
Skrivet av snakke:

Jag kör trådlös uppkoppling på min ASUS Zenbook med Windows 8.

Jag hoppas att personen på supporten mätte hastigheten från dom till ditt modem?? Känns ju som en bra start för att veta att allt är bra i nätet och i ditt uttag. Eller så skulle du kunna testa koppla en nätverkskabel direkt mellan datorn och modemet för att se om det bara är Wifit som strular. Om så är fallet så brukar modemomstart eller factoryreset vara att föredra, i och med att inga ändringar av Wifichannel fungerade i modemet. Har du testat om samma fel uppstår på två datorer?

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag skaffade comhems 100/10 och fick hem en Netgear CG3100 dock tappade den kontakt med internet ca 3-5 ggr per dag och kunde vara borta i nästa 5 timmar. Jag fick låna samma modem/router av en polare och problemet kvarstod, sen skickade comhem ett nytt modem (dvs Netgear CG3100) men problemet kvarstår med att jag tappar internet. Jag har gått igenom den här tråden och testat det mesta men jag får det inte att sluta tappa internet. Comhem säger att det är inte fel på deras leverans vilket jag litar på, med tanke på att de har haft en tekniker här när det var dött och kollade signalstyrkan och allt.

Nu till min fråga, jag antar att det kanske är någon eller några som har haft samma problem med detta som jag har nu och de kanske har löst det men jag vet inte hur jag ska göra. Så hur gör jag?
Tack på förhand

Morrn, hade samma problem som du för ungefär ett år sen, när jag först skaffade Comhem. Ringde helt enkelt upp deras support och... Förklarade på ett lugnt och metodiskt sätt att detta inte är acceptabelt. (Läs, halvskrek, arg som ett bi.) Efter detta sades det att tekniker skulle skickas ut och installera en... Signalförstärkare om jag inte missminner mig. Ett par dagar senare försvann mitt problem, och har fungerat sen dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krok777:

Har du några förslag på sådan, eller vilken som helst funkar? Jag ska inte köpa en repeater då?

Denna kanske http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103161-d-link_dir-600...

Asus Rt N65U är den bästa du kan hitta under 1500:-

Permalänk
Medlem

Fick det nya 3700 modemet, men kommer bara åt internet om modemet står som bridge, ingen anslutning om modemet står som route, någon som haft detta problem med 3700 eller 3100 som vet om comhem ens har nån lösning på det?
Felanmält men orkar snart inte vänta..

Permalänk

Tjena, hoppar in här med en liten fråga.

Stängde av routingen på mitt nya 3700 då jag tänkte ha en annan router med inbyggd brandvägg i den funktionen istället. Nu visar det sig att den tilltänkta routern är seg som fan, gick från 112Mbit till Max 60Mbit trådat(oftast lägre!)

Ska därför återställa inställningarna tillfälligt på 3700:an tills jag hittar en ny router(tips) men nu kommer jag inte åt admin-sidan igen!?
Kan alltså inte surfa in på den överhuvudtaget och den syns inte alls i mina nätverksinställningar längre.

Vad göra? Kan man resetta den på något sätt? finns ju inget fysisk jävla knapp att pilla på iaf...

Mvh
Mathias K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paranoid08:

Tjena, hoppar in här med en liten fråga.

Stängde av routingen på mitt nya 3700 då jag tänkte ha en annan router med inbyggd brandvägg i den funktionen istället. Nu visar det sig att den tilltänkta routern är seg som fan, gick från 112Mbit till Max 60Mbit trådat(oftast lägre!)

Ska därför återställa inställningarna tillfälligt på 3700:an tills jag hittar en ny router(tips) men nu kommer jag inte åt admin-sidan igen!?
Kan alltså inte surfa in på den överhuvudtaget och den syns inte alls i mina nätverksinställningar längre.

Vad göra? Kan man resetta den på något sätt? finns ju inget fysisk jävla knapp att pilla på iaf...

Mvh
Mathias K

När du stänger av NAT så byter den ip adress till: http://192.168.100.1/

Permalänk
Inaktiv

Fiber inkopplat och jag loggar ut från både ComHem och denna tråden. Känns som ett halvt ggr 2

Permalänk
Skrivet av si3rra:

När du stänger av NAT så byter den ip adress till: http://192.168.100.1/

Så enkelt det kan vara.... Tack du underbara lilla människa!

Permalänk

Blir utkastad 1 gång i timman ungefär på ett fåtal sekunder som gör att jag dcar ifrån LoL och skype, någon som har samma problem?

Sen är det trådlösa helt värdelöst, har 200mb och får ut cirka 4-5mb/s på det trådlösa, har tänkt ringa till comhem imorgon...

Permalänk
Skrivet av UrbanHazard:

Blir utkastad 1 gång i timman ungefär på ett fåtal sekunder som gör att jag dcar ifrån LoL och skype, någon som har samma problem?

Sen är det trådlösa helt värdelöst, har 200mb och får ut cirka 4-5mb/s på det trådlösa, har tänkt ringa till comhem imorgon...

Skaffa en riktig router och använd ComHems modem som endast modem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Vi har alltid haft ComHem, och nu är det dags för mig att flytta hemifrån så jag kör väl på det jag känner till, trots deras fel och brister.
Jag behöver inte mer än 10 Mbit/s egentligen, kanste 10 upp också eftersom jag streamar en del. Men vill ogärna betala 600 kronor i extra avgifter nu när det blir knapert pga oförberedd flytt.
Tror ni man kan flörta sig ur dessa avgifterna, eller på annat sätt ungå dem?
Funderade lite på att teckna ett av deras större erbjudanden och sen begära sänkning till Medium efter de 3 månaderna erbjudandet håller. Då blir extra kostnaden bara 150 för sänkningen, om jag förstår det rätt.

Permalänk

Tänkte bara hoppa in och säga något positivt om Com Hem, har haft dem i ungefär ett halvår nu och i början var det mycket problem, efter en månad med problem kontaktade vi support och de hittade tydligen direkt ett problem och var förvånade över att ingen sagt något tidigare, sen dess har internet fungerat utan problem.

Ett plus är väl att jag får ut nästan 50 Mbit/s mer än jag betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av si3rra:

Fick det nya CG3700modemet, men kommer bara åt internet om modemet står som bridge, ingen anslutning om modemet står som route.

Fick bekräftat av ComHem att detta är en bugg i modemet som dem väntar på att någon annan skall lösa den, om dem inte löser det så ska dem byta ut kundernas modem. Så en LITEN varning för CG3700 om du är i behov av att använda den som router.

Permalänk
Medlem

Har problem med konstant lagg när jag kollar på twitch, laggar till ibland även på cmore. Som det är nu är det bara lagg fritt mitt i natten runt 2 tiden. Laggar även på lägre inställd kvalitet.

Har sett att detta inte är helt ovanligt, har testat följande knep men inget hjälper:
http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...
http://www.teamliquid.net/blogs/viewblog.php?topic_id=420569
http://www.youtube.com/watch?v=3MSY_hK2D54

Har 100/10 lina och enligt bredbandkollen så har jag bra anslutning.
Netgear CG3100 (som modem) Asus RT-N56U router. Kör trådat.
Använder chrom med senaste java etc. Får lagg även i andra webbläsare.
Allt har senaste firmware och drivrutiner (även router och modem).

Känns märkligt att det bara funkar bra de tider på dygnet som husets bredband har minst trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

Har problem med konstant lagg när jag kollar på twitch, laggar till ibland även på cmore. Som det är nu är det bara lagg fritt mitt i natten runt 2 tiden. Laggar även på lägre inställd kvalitet.

Har sett att detta inte är helt ovanligt, har testat följande knep men inget hjälper:
http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...
http://www.teamliquid.net/blogs/viewblog.php?topic_id=420569
http://www.youtube.com/watch?v=3MSY_hK2D54

Har 100/10 lina och enligt bredbandkollen så har jag bra anslutning.
Netgear CG3100 (som modem) Asus RT-N56U router. Kör trådat.
Använder chrom med senaste java etc. Får lagg även i andra webbläsare.
Allt har senaste firmware och drivrutiner (även router och modem).

Känns märkligt att det bara funkar bra de tider på dygnet som husets bredband har minst trafik.

Tror det är nått routingstrul/lastproblem hos twitch, varit på tapeten fler ggr tidigare i denna tråd och på forumet i övrigt. Även folk med telia som använder samma routing har samma fel om jag inte minns fel. Om det är viktigt för dig att få det att fungera kanske ett vpn kan hjälpa för då ändras ju routingen. Det hjälper dock inte om det är lastproblem hos twith såklart. Är väl samma som med Youtube numera, dom bygger inte ut och alla kidz sitter och glor LoLstreams hela dagarna.

Se tex: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tror det är nått routingstrul/lastproblem hos twitch, varit på tapeten fler ggr tidigare i denna tråd och på forumet i övrigt. Även folk med telia som använder samma routing har samma fel om jag inte minns fel. Om det är viktigt för dig att få det att fungera kanske ett vpn kan hjälpa för då ändras ju routingen. Det hjälper dock inte om det är lastproblem hos twith såklart. Är väl samma som med Youtube numera, dom bygger inte ut och alla kidz sitter och glor LoLstreams hela dagarna.

Se tex: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Det finns ett litet program som jag fick tag på för några veckor som kan routa om alla paket till twitch via en proxy, funkar skit bra. Bara att starta när man behöver.

http://www.teamliquid.net/staff/R1CH/TwitchProxy.zip

Man kan behöva starta om streamen för att få igång det (man ser om det funkar när det kommer upp en massa connection info osv)

Visa signatur

Machina improba!