Eftersom många inlägg helt saknar korrekt information så kommer en sista förklaring hur det fungerar och hur det ligger till.
Infinity datorer kommer utan operativsystemet. Vi är ansvariga över hårdvaran i datorn i form av support och garantier/reklamationer.
Kunden kan om han/hon vill köpa ett operativsystem, en så kallad OEM operativsystem med licens och CD. För att kunden ska slippa installera allt så erbjuder vi gratis installation av operativsystemet och allt annat som behövs till datorn, sedan aktiverar vi datorn. DET är helt upp till kunden om han/hon slänger skivan med licensen, klistrar det på datorn eller på dörren på sitt rum.
Exempel: Du besöker en datorbutik för att datorn har fått virus (Dell dator som inte något med butiken att göra), eftersom du inte har kvar varken licensen eller skivan så måste du köpa ett nytt från datorbutiken om han eller hon ska kunna ta bort gamla operativsystemet och installera ett nytt. Självklart tar inte datorbutiken ansvaret på sig som " datortillverkaren ". Du måste ha ett volymavtal som Dell har för att kunna bli datortillverkaren och då ska operativsystemet ingå med varje dator. Vi är inte datortillverkaren för operativsystemet, vi är butiken som har sålt en dator med separat operativsystem till kunden.
Trådskaparen har använt sin dator fungerade under hela fyra månader, aktiverad och fungerade utan problem. Efter 4 månader tar han kontakt med supporten och ber om hjälp eftersom hans licens inte längre fungerar av okänd anledning. Eftersom vi inte är datortillverkaren så ber vi han ta kontakt med Microsoft aktiverings supporten för lösning. Istället för att göra det så fortsätter han hävda att det är vi som har ansvar över att aktiveringen inte fungerar längre och skapar en tråd på Sweclockers. Efter 4 mån meddelade kunden att han saknar sin skiva med licens och vi förklarar för honom att vi inte kan skicka ut ett nytt rakt av när han tar kontakt med oss efter flera månader. Jag skulle helt klart förstå kunden om han meddelade oss dagar efter någon vecka efter att han tog emot datorn, men fyra månader är inte en rimlig tid.
Vi svarar gärna på Sweclockers som företags reperatans, det är fler än en person som har tillgång till kontot. Vem som svarar på vad beror helt enkelt på ämnet man är bra på. Greattech följer alla lagar som finns i landet idag sen flera år tillbaka. Vi tar gärna emot konstruktiv kritik sam synpunkter på bolaget, supporten, köpvillkoren... MEN vi behöver inga inlägg där någon försöker lära oss som jobbar med detta dagligen hur ett avtal med Microsoft ser ut eller hur vi ska jobba med licenser. Hade vi gjort så mycket fel som en del hävdar här, hur tror ni att vi har jobbat under 4 år? Hur många trådar om Windows har ni läst på Sweclockers om oss? FÖRSTA!
Eftersom kunden/ts har valt att diskutera vidare detta med Infinity supporten istället på Sweclockers så finns det inte längre något att diskutera. Kunden kommer imorgon ta kontakt med Microsoft för att få detta löst, går det inte bra så finns vi fortfarande här som han kan ta hjälp av. Ni kan gärna skapa nya trådar om oss, jag svarar gärna så länge ni håller er till Sweclockers regler.
Eftersom många här är så insatt när det gäller OEM licenser, skulle någon av er som har kommenterat hur det fungerar med OEM licenser, förklara för mig och alla varför ALLA återförsäljare säljer en OEM licens (det som finns ute på prisjakt för 800-1000 SEK utan en dator/hårddisk trots att det enligt Microsoft villkor är totalt förbjudet att sälja det om man inte köper en ny dator eller hårddisk samtidigt?
OEM licensen kunden köper är låst till datorn man aktiverar för första gången, något vi gör med tillåtelse av kunden. Vad får vi för nytta av en förbrukad licens?
Avslutar inlägget med, TS har inte skapat tråden för att han saknar licensen/skivan. Tråden handlar helt enkelt om att han inte ville ta kontakt med Microsoft supporten och ville att vi skulle göra det, något som inte går.
// Greattech.se