Surfplattor för tusenlappen under sommaren

Permalänk
Melding Plague

Surfplattor för tusenlappen under sommaren

I jakten på marknadsandelar pressas priserna på surfplattor. Nu talas det om det ska gå att köpa mindre modeller för cirka tusen kronor under sommarmånaderna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot refreshen av Nexus 7!

Hoppas de blir 1080P, Snapdragon 800, 2GB Ram! Jag bryr mig inte så mycket om priset. Det viktigaste för mig är top of the line prestanda och max sju tum storlek på skärmen så den får plats i min innerficka på jackan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Frågan är om Microsoft eller någon av dess partners vågar haka på och släppa en W8 pro platta för ~$100? Det mest troliga är väl att de fortsätter begära fantasisummor och fortsätter klia sig i huvudet och undra varför ingen köper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vill se en ny 10 tums Nexus för 2-3k. Bara stock Android som gäller. Drömma kan man alltid

Känns mer relevant när man äger en S3 på 4.8 tum. Steget blir lite litet till 7.

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frågan är om Microsoft eller någon av dess partners vågar haka på och släppa en W8 pro platta för ~$100? Det mest troliga är väl att de fortsätter begära fantasisummor och fortsätter klia sig i huvudet och undra varför ingen köper.

Ska det komma något billigt med Windows är det nog tyvärr rt som gäller. Men har läst om att Acer skulle komma med någon 8"platta med Windows 8 på som skulle ha ett lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Snusfri

Ge mig en 10" platta med 1080p upplösning för runt 1300-1500:- tack.
Behöver inget fartmonster som klarar av 3D spel i 60fps, jag vill ha en vettig platta med bra skärm för surf och film.

Släng även gärna dit en normal usb port för externa diskar och usb-minnen med så man kan ta med plattan på semester och fortsätta kolla på sina filmer och tv-serier utan att behöva streama.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Vill se en ny 10 tums Nexus för 2-3k. Bara stock Android som gäller. Drömma kan man alltid

Känns mer relevant när man äger en S3 på 4.8 tum. Steget blir lite litet till 7.

Så tänkte jag med innan jag köpte min 7" platta. Den lilla skillnaden som är gör en enorm skillnad i användbarhet när det gäller surf och liknande mot min s3. Däremot skulle jag säga att en mobil på runt 5" är helt meningslös då skärmen är för liten för något vettigt och samtidigt gör mobilen otymplig

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Till sommaren?

Har väl funnits surfplattor med Android 4.1 för under 1000kr länge.

Visst märkena är ju vad det är men No-Name har kommit upp till en riktigt bra nivå nu. Plattor med Rockchip Quad-Core slår ju många andra på fingrarna.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

ASUS Memopad HD7 eller nästa variant av Nexus 7 när den nu kan tänkas komma. Får se vad man köper för något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

7", HD - gärna 1080p, lågt pris, klara av att driva film och i övrigt prestanda mer anpassad för lång batteritid, relativt stort batteri. Gärna FM-radio, SIM-kortsplats, minneskortsplats.
Det är min önskelista.

Jag behöver verkligen ingen värsting-SoC. Driv HD-film, klara av basic tasks. Jag har en SGSII idag och den har aldrig hållit mig tillbaka prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

7", HD - gärna 1080p, lågt pris, klara av att driva film och i övrigt prestanda mer anpassad för lång batteritid, relativt stort batteri. Gärna FM-radio, SIM-kortsplats, minneskortsplats.
Det är min önskelista.

Jag behöver verkligen ingen värsting-SoC. Driv HD-film, klara av basic tasks. Jag har en SGSII idag och den har aldrig hållit mig tillbaka prestandamässigt.

Låter som en rimlig önskelista, men jag antar att det är för mer än 1000lappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska det komma något billigt med Windows är det nog tyvärr rt som gäller. Men har läst om att Acer skulle komma med någon 8"platta med Windows 8 på som skulle ha ett lägre pris.

Men det är ju Microsofts eget val att det måste vara RT. Intel Atom är ju fullt kapabel att köra Pro och dessa återfinns i en del billiga surfplattor.

Permalänk
Skrivet av THB:

Ge mig en 10" platta med 1080p upplösning för runt 1300-1500:- tack.
Behöver inget fartmonster som klarar av 3D spel i 60fps, jag vill ha en vettig platta med bra skärm för surf och film.

Släng även gärna dit en normal usb port för externa diskar och usb-minnen med så man kan ta med plattan på semester och fortsätta kolla på sina filmer och tv-serier utan att behöva streama.

Det lät som ganska mycket begärt för den slanten tycker jag. En sak till som är viktigt är ju också batteritiden, de billigare plattorna brukar få skämmas på den punkten. Jag längtar tills det går att köpa en 10" androidplatta som orkar spinna på lika länge som min Ipad 3. Men när det kommer väntar jag mig inte att den bara kommer kosta 1300-1500 men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska det komma något billigt med Windows är det nog tyvärr rt som gäller.

Det är precis det som är problemet. Det finns inte mycket fördelar med RT förutom möjligen Office, relativt android och iOS. Och det som folk tittar på främst är ju appar verkar det siom. Med pro får man "Riktigt Windows", som är en klar fördel, så om de menar allvar med att de vill in på surfplattemarknaden tror jag de måste sänka priset på PRO. Att det "är en fullfjädrad ultrabook med blaha blaha hårdvara och ditten och datten" skiter folk fullständigt i. Det som spelar roll är pris och funktion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en ny version av N7. Behöver inte ha 1080 skärm eller 3G, men plats för SD-kort och vara lättare och/eller tunnare än n7. Redo att lägga runt 1500-2000 för en sån platta som ska vara mellan 7-9 tum.

Älskar min n7 så den kommer bruden få låna, men alla tecknade serier jag köpt börjar få det trångt i mina 8Gb

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

7" är för litet. Man måste ändå hålla en surfplatta med två händer och då kan man lika bra ta något som ger en stor skillnad mot mobiltelefonen, dvs 8-9" och uppåt.

Permalänk
Medlem

För andra kan de vara bra, men jag slipper redan det för jag ha redan hämtat ut min andra surfplatta, för min första va sliten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Låter som en rimlig önskelista, men jag antar att det är för mer än 1000lappen?

Ja, det är svårt att komma undan. Men man får helt enkelt göra uppoffringar. Ingen produkt blir någonsin perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Det lät som ganska mycket begärt för den slanten tycker jag. En sak till som är viktigt är ju också batteritiden, de billigare plattorna brukar få skämmas på den punkten. Jag längtar tills det går att köpa en 10" androidplatta som orkar spinna på lika länge som min Ipad 3. Men när det kommer väntar jag mig inte att den bara kommer kosta 1300-1500 men man vet ju aldrig.

Jag har en platta med jättefin batteritid, Ainol Novo7 Venus Lite. 900kr kostade den mig. Jag har inte hunnit använda slut på batteriet under en dag för det jag använder den så den är med mina mått mätt helt perfekt som slösurf, film och spel. Flera timmar klarar den utan att kunna vara mer specifik. I vila så håller den flera dagar utan problem.

En pipo M9 är på väg hem också och den kostade mig ca 1400kr. Väldigt fina specs. Den har jag höga förväntningar på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är precis det som är problemet. Det finns inte mycket fördelar med RT förutom möjligen Office, relativt android och iOS. Och det som folk tittar på främst är ju appar verkar det siom. Med pro får man "Riktigt Windows", som är en klar fördel, så om de menar allvar med att de vill in på surfplattemarknaden tror jag de måste sänka priset på PRO. Att det "är en fullfjädrad ultrabook med blaha blaha hårdvara och ditten och datten" skiter folk fullständigt i. Det som spelar roll är pris och funktion.

Precis men tycker inte det behöver vara pro utan även vanliga windows 8 fungerar bra man slipper i alla fall RT begränsningarna där. Har själv en acer iconia w510 (kör vanliga win 8 32bit)och den är betydligt mer användbar tack vare att man kan installera lite vanliga program än om den varit en RT burk.
Den acer plattan jag nämnde tror jag ska ha windows 8 och inte RT för acer har nämligen inte släppt några RT hittills
Man kan alltid hoppas MS förstår detta och fixar ner priserna på windows så de hamnar i nivå med vad google tar för android. Hade dom inte någon extra billig windows xp variant för netbooks?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig en 10" platta med 1080p upplösning för runt 1300-1500:- tack.
Behöver inget fartmonster som klarar av 3D spel i 60fps, jag vill ha en vettig platta med bra skärm för surf och film.

Släng även gärna dit en normal usb port för externa diskar och usb-minnen med så man kan ta med plattan på semester och fortsätta kolla på sina filmer och tv-serier utan att behöva streama.

Jag köpte en Cube U30GT2 som kostade 1500 i Kina, Rockchip 3188 med 32gb lagring o 2 GB ram med 1920x1200 upplösning. Den funkar bra med Jellybean 4.2.2 plus att du får HDMI och micro USB. Synd inte det inte finns någon stor webbutik som säljer dessa för den är riktig prisvärd.

Permalänk
Entusiast

Då är frågan, kommer det några billiga 7" med 3G? Min far är på jakt efter en att ha som GPS. Navigeringsfunktionen i Google Maps är ju fullgod och den uppdateras betydligt mer frekvent, och framförallt gratis, än dedikerade GPSer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då är frågan, kommer det några billiga 7" med 3G? Min far är på jakt efter en att ha som GPS. Navigeringsfunktionen i Google Maps är ju fullgod och den uppdateras betydligt mer frekvent, och framförallt gratis, än dedikerade GPSer.

Köpte en begagnad Fonepad för det. Inte under tusenlappen men billigt blev det, och det är både 3G och GPS, och så klart SD-plats, IPS-panel och sådant som gör den bra till att vara GPS/spotifyplatta i bilen. Att den har ringfunktion är skönt vid eventuella nödsituationer med.

Permalänk
Avstängd

blblabl upplösning blbalba, dessa budget varianter laggar sönder när man öppnar en bild eller skapar en map.

Skiter totalt i upplösningen, kan få vara 640x480 för min del, funkade fint i diablo 2 så varför inte för att surfa runt och läsa saker på nätet, precis som när jag kör bil eller motorcykel så kör jag gärna ett fordon som håller sig stabilt och presterar flytandes så mycket som den kan ge, om jag nu kör en bil vars tophastighet är 400km/h och motorn börjar hacka och tappar kraft lite då och då så skulle jag då fan aldrig köpa skiten.

De har varit typ 10år nu, tycker de borde finnas någon typ av garanti gällande hårdvara som de ska klara av de mest grundliga funktioner till en vis prestanda, annars ska dem inte få säljas. Känns som att dem lurar dumma konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

blblabl upplösning blbalba, dessa budget varianter laggar sönder när man öppnar en bild eller skapar en map.

Skiter totalt i upplösningen, kan få vara 640x480 för min del, funkade fint i diablo 2 så varför inte för att surfa runt och läsa saker på nätet, precis som när jag kör bil eller motorcykel så kör jag gärna ett fordon som håller sig stabilt och presterar flytandes så mycket som den kan ge, om jag nu kör en bil vars tophastighet är 400km/h och motorn börjar hacka och tappar kraft lite då och då så skulle jag då fan aldrig köpa skiten.

Har du ens testat? En Hyundai-platta med IPS-panel, 3G och Exynos-Quadcore och 1GB RAM kostar under tusenlappen i Kina, inklusive frakt till Sverige. Det är detta som är påväg hit. Lägg på lite marginal och moms och du får självklart inte så lågt pris i Sverige. Men du kan alltså få en hel del för 1000:- numera.

Under 1000:- inklusive frakt till Sverige:
http://www.mcbub.com/item/Hyundai-T7-7-inch-Android-4-0-Quad-...
Var visst inte 3G som jag först sa, men fortfarande Exynos Quadcore, HDMI, 1GB DDR3 RAM, 8GB utrymme, dubbla kameror, GPS, OTG och IPS-skärm. Vill man spara ännu mer så finns precis samma platta ännu billigare fast under annat namn.
Sett den för 765:- men då tror jag man måste köpa flera samtidigt.

Permalänk
Avstängd

Smartphone, stationär dator och om man behöver en laptop, det är allt som funkar

Permalänk
Medlem

Mediamark sålde ju Nexus 7 lokalt i GBG för 1490 så snart är vi där :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ser verkligen fram emot refreshen av Nexus 7!

Hoppas de blir 1080P, Snapdragon 800, 2GB Ram! Jag bryr mig inte så mycket om priset. Det viktigaste för mig är top of the line prestanda och max sju tum storlek på skärmen så den får plats i min innerficka på jackan.

Har vi hört något mer om denna eller är det stiltje på informationen ? Trodde iaf vi skulle höra något under Google I/O alt Computex....

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Har vi hört något mer om denna eller är det stiltje på informationen ? Trodde iaf vi skulle höra något under Google I/O alt Computex....

De har varit väldigt tyst faktiskt. Ett tag var alla övertygade att den skulle släppas under google I/O men nu vet ingen längre.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Aldrig en platta under 2000kr igen, efter 5st så vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB