nytt grafikkort till äldre burk - mest bang for buck?

Permalänk

nytt grafikkort till äldre burk - mest bang for buck?

Hej grabbar,

Idag fick jag hem mitt XFX PRO550W agg. efter ett haveri i början av veckan, fick mersmak och tänkte att jag kan väl lika gärna slänga i ett lite bättre g.kort när jag ändå är där och rotar och får bli det sista innan jag uppdaterar helt, men vad kommer jag undan med? Har en daterad burk (säkert antik för majoriteten här haha) så jag förstår att jag är rätt begränsad, men mitt nuvarande pci-e 512mb 9800GT klarade av BF3 betan när det begav sig och flöt på bra, men lät som en motocross (ingen överdrift) efter 15 minuter så det var bara att glömma.

Uppdaterade just till "GeForce Experience" mjukvaran och den klagade även på mitt grafikkort i förhållande till resten av innehållet.
Finns det någon möjlighet att köpa ett kort för nuvarande men som även fungerar väl när jag byter till nyare burk?
Observera att jag aldrig har varit någon som måste ha på ultra eller ens high, nöjer mig med low och medium i bästa fall men vill såklart ha en rejäl förbättring mot idag vilket jag gissar inte blir så svårt att uppnå.

Nuvarande specs:

GPU: GeForce 9800GT 512mb
CPU: AMD Phenom Quad Core @2.3ghz
Moderkort: Gigabyte
Minne: 8 GB Kingston HyperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Hej grabbar,

Idag fick jag hem mitt XFX PRO550W agg. efter ett haveri i början av veckan, fick mersmak och tänkte att jag kan väl lika gärna slänga i ett lite bättre g.kort när jag ändå är där och rotar och får bli det sista innan jag uppdaterar helt, men vad kommer jag undan med? Har en daterad burk (säkert antik för majoriteten här haha) så jag förstår att jag är rätt begränsad, men mitt nuvarande pci-e 512mb 9800GT klarade av BF3 betan när det begav sig och flöt på bra, men lät som en motocross (ingen överdrift) efter 15 minuter så det var bara att glömma.

Uppdaterade just till "GeForce Experience" mjukvaran och den klagade även på mitt grafikkort i förhållande till resten av innehållet.
Finns det någon möjlighet att köpa ett kort för nuvarande men som även fungerar väl när jag byter till nyare burk?
Observera att jag aldrig har varit något som måste ha på ultra eller ens high, nöjer mig med low och medium i bästa fall men vill såklart ha en rejäl förbättring mot idag vilket jag gissar inte blir så svårt att uppnå.

Nuvarande specs:

GPU: GeForce 9800GT 512mb
CPU: AMD Phenom Quad Core @2.3ghz
Moderkort: Gigabyte
Minne: 8 GB Kingston HyperX

Ett 7770 borde väl vara det bästa för det systemet. Blir svårt att sätta in ett bättre då din processor kommer flaska lite.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Ett begagnat 560 ti/560 ti 448/6850/6870 skulle jag säga, du har inte sagt vad du vill lägga men att köpa ett nytt kort för under 1500kr ger inte mycket. Ska du köpa nytt kolla i komplets fyndhörna och se om du hittar ett 7950 för 2200kr där, oslagbart med prestanda för pengarna om du överklockar kortet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

DU kan köra ett gtx 660 eller något sådant.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Ett begagnat 560 ti/560 ti 448/6850/6870 skulle jag säga, du har inte sagt vad du vill lägga men att köpa ett nytt kort för under 1500kr ger inte mycket.

Det glömde jag visst, budget är omkring 1500-2000:- just nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Det glömde jag visst, budget är omkring 1500-2000:- just nu iaf.

Ska du ha nytt så är det ett 7950 för 2200kr från komplets fyndhörna som gäller.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Såg riktigt intressant ut även om fläktarna var lite avskräckande i början. Bara börja mäta utrymmet och se om det passar. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Ska du ha nytt så är det ett 7950 för 2200kr från komplets fyndhörna som gäller.

Hittade ingen 7950 där, någon modell över för 2700:- som närmst om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Oj, en dual core på 2,3ghz? Den kommer flaska rätt hårt. Jag håller med BrutalSwede och säger att typ ett radeon 7770 eller geforce 650ti är så bra grafikkort du faktiskt kan utnyttja prestandan i. Ett 660 eller 7950 är bara pengar i sjön skulle jag tippa. Även om du planerar att uppgradera resten av system senare, så kan du ju lika gärna vänta med grafikkortet till dess också och spara lite till isåfall

Edit: det var ett bra pris på det 660 som länkats från Komplett, då är det inte så mycket pengar i sjön ändå eftersom det bara är några hundralappar mer än ex ett 650ti och kanske kan du få ut lite mer prestanda också trots processorn

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Såg riktigt intressant ut även om fläktarna var lite avskräckande i början. Bara börja mäta utrymmet och se om det passar. Tack för tipset!

Det kommer vara balanserat med resten av ditt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Oj, en dual core på 2,3ghz? Den kommer flaska rätt hårt. Jag håller med BrutalSwede och säger att typ ett radeon 7770 eller geforce 650ti är så bra grafikkort du faktiskt kan utnyttja prestandan i. Ett 660 eller 7950 är bara pengar i sjön skulle jag tippa. Även om du planerar att uppgradera resten av system senare, så kan du ju lika gärna vänta med grafikkortet till dess också och spara lite till isåfall

Edit: det var ett bra pris på det 660 som länkats från Komplett, då är det inte så mycket pengar i sjön ändå eftersom det bara är några hundralappar mer än ex ett 650ti och kanske kan du få ut lite mer prestanda också trots processorn

Det är quadcore

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det är quadcore

Jag skulle också säga GTX 660 eller HD7950. Vissa CPU-tunga spel kommer inte grafikkortet komma till sin rätt, men i många andra spel kommer det bli ett rejält luft. Alternativt kan du fynda på begagnadmarknaden, många som säljer av sina GTX580 väldigt billigt just nu. Ligger väl ungefär på samma prestanda som GTX 660 om jag inte misstar mig.

Exakt vilken CPU är det du har? Lite överklockning kan ge mycket gratisprestanda

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det är quadcore

ok, jag som läste fel då. men 2,3ghz på en gammal arkitekur är inte jättekul oavsett. kanske om den går att klocka upp till närmare 3 så kan ett 660 eller 7950 mer komma till sin rätt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett billigare kort nu och spara resten till ett helt nytt system. 7770 är bra. 650ti ska också vara bra.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Exakt vilken CPU är det du har? Lite överklockning kan ge mycket gratisprestanda

Enligt dxdiag är det en AMD Phenom 9650 Quad Core ~2.3Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Enligt dxdiag är det en AMD Phenom 9650 Quad Core ~2.3Ghz

Har du inte planerat att uppgradera CPU snart , bör du köpa begagnat din CPU är väldigt klen.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+9650+Quad-...
Köp något för runt 500kr, modellerna som jag nämnde tidigare bör du kunna hitta i runt det priset.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Har du inte planerat att uppgradera CPU snart , bör du köpa begagnat din CPU är väldigt klen.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+9650+Quad-...
Köp något för runt 500kr, modellerna som jag nämnde tidigare bör du kunna hitta i runt det priset.

Det där testet stack i ögonen en smula. Helt ärligt så har jag inte ens tänkt tanken att byta CPU då jag inte känt att jag har riktigt behövt det till det jag faktiskt använder datorn till. Det enda krävande är väl fotoredigering av 15mpix bilder samt en vända LoL då och då och har inte märkt av dålig prestanda alls (i mina mått mätt och med nuvarande kort dessutom). Ska ge mig på videoredigering i full HD snart så då kan väl mer kräm alltid uppskattas såklart.

Har riktigt dålig koll på detta, vad kan jag max sätta i utan att behöva byta moderkort? (om det var det du menade - annars börjar vi närma oss en ny burk redan nu förmodar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Det där testet stack i ögonen en smula. Helt ärligt så har jag inte ens tänkt tanken att byta CPU då jag inte känt att jag har riktigt behövt det till det jag faktiskt använder datorn till. Det enda krävande är väl fotoredigering av 15mpix bilder samt en vända LoL då och då och har inte märkt av dålig prestanda alls (i mina mått mätt och med nuvarande kort dessutom). Ska ge mig på videoredigering i full HD snart så då kan väl mer kräm alltid uppskattas såklart.

Har riktigt dålig koll på detta, vad kan jag max sätta i utan att behöva byta moderkort? (om det var det du menade - annars börjar vi närma oss en ny burk redan nu förmodar jag).

Det blir nog inte mycket bättre än vad du har, är det LOL du spelar duger med största sannolikhet din CPU men det är inte värt att lägga en massa pengar på ett nytt kort som garanterat kommer flaskas hårt men nya kort som inte kommer flaskas av din CPU är svindyra om man kollar på prestanda per krona och då är det mycket bättre att köpa begagnat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Det blir nog inte mycket bättre än vad du har, är det LOL du spelar duger med största sannolikhet din CPU men det är inte värt att lägga en massa pengar på ett nytt kort som garanterat kommer flaskas hårt men nya kort som inte kommer flaskas av din CPU är svindyra om man kollar på prestanda per krona och då är det mycket bättre att köpa begagnat.

Jag skall gå imot strömmen lite, ett 7770 skulle jag inte köpt till din dator då det inte är ett höjdar kort(din processor räcker till och med för lite vassare kort!)

Ett 7850 skulle nog funka fint i din dator! byter du sedan processor i framtiden så får den en skjuts till!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Smör-Leif:

Hittade ingen 7950 där, någon modell över för 2700:- som närmst om jag inte missminner mig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765627 ?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776465 ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Det där testet stack i ögonen en smula. Helt ärligt så har jag inte ens tänkt tanken att byta CPU då jag inte känt att jag har riktigt behövt det till det jag faktiskt använder datorn till. Det enda krävande är väl fotoredigering av 15mpix bilder samt en vända LoL då och då och har inte märkt av dålig prestanda alls (i mina mått mätt och med nuvarande kort dessutom). Ska ge mig på videoredigering i full HD snart så då kan väl mer kräm alltid uppskattas såklart.

Har riktigt dålig koll på detta, vad kan jag max sätta i utan att behöva byta moderkort? (om det var det du menade - annars börjar vi närma oss en ny burk redan nu förmodar jag).

Har du inte känt ett behov av ny processor, då behöver du inte ny processor. Men grejen är att om du inte har det behovet så har du antagligen inget behov av ett bättre grafikkort heller? Spelar du enbart LoL, varför då köpa nytt grafikkort när du har ett 9800gt som räcker till det? Nytt grafikkort med mycket bättre prestanda än det du har kommer ändå kräva ett nytt system i slutändan ändå för att prestera fullt ut

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Har du inte planerat att uppgradera CPU snart , bör du köpa begagnat din CPU är väldigt klen.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+9650+Quad-...
Köp något för runt 500kr, modellerna som jag nämnde tidigare bör du kunna hitta i runt det priset.

Ganska intetsägande test ifs. Jag har för mig att gamla Phenom X4 ska prestera helt ok. En liten överklockning på det (tror den ska klara ca 2.7-3ghz med bra kylning) plus ett begagnat grafikkort för MAX 1500kr så kan man sitta kvar på de där systemet tills det verkligen är dax att uppgradera Som sagt begagnade GT570/580 alt. HD6950/6970 är nog det prisvärdaste du kan hitta.

Om du nu måste ha nytt så är det GTX650Ti/GTX660 Alternativt HD7870//7950, då kan du kanske tom ta med dig kortet till nästa system. Jag skulle inte gå ner ända till HD7770 det är inget kort du kommer vilja ta med dig till nästa system.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Starric:

Har du inte känt ett behov av ny processor, då behöver du inte ny processor. Men grejen är att om du inte har det behovet så har du antagligen inget behov av ett bättre grafikkort heller? Spelar du enbart LoL, varför då köpa nytt grafikkort när du har ett 9800gt som räcker till det? Nytt grafikkort med mycket bättre prestanda än det du har kommer ändå kräva ett nytt system i slutändan ändå för att prestera fullt ut

Bra fråga!

Jag vill ju givetvis kunna köra BF3 på low åtminstone och det gick ju sådär med nuvarande om du läser mitt första inlägg. Nyare photoshop tar även stöd av grafikkortet i dessa dagar. Nu är ju jag inte en inbiten gamer uppenbarligen men jag vill gärna utöka mina alternativ inom spelandet så gott jag kan utan att behöva köpa en helt ny rigg. För övrigt, GeForce Experience mjukvaran har/ger inte stöd för detta kort längre ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Bra fråga!

Jag vill ju givetvis kunna köra BF3 på low åtminstone och det gick ju sådär med nuvarande om du läser mitt första inlägg. Nyare photoshop tar även stöd av grafikkortet i dessa dagar. Nu är ju jag inte en inbiten gamer uppenbarligen men jag vill gärna utöka mina alternativ inom spelandet så gott jag kan utan att behöva köpa en helt ny rigg. För övrigt, GeForce Experience mjukvaran har/ger inte stöd för detta kort längre ens.

Då är nog begagnat rätt väg att gå, och rikta dig mot geforce 560ti/radeon 6870 eller högre för under tusenlappen (äldre toppkort som gtx480 eller hd5870 är också bra val om de finns att få tag på billigt). Det ger mer prestanda för pengarna än att köpa nytt i den lägre prisklassen, och nytt för närmare 2000kr vet jag inte om jag hade velat lägga på den riggen egentligen som jag tidigare sagt

§9.
Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

All handel ska ske i Marknad; se §9 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.