Stendöd Playstation 3, affär avvisade garantiärende

Permalänk
Medlem

Stendöd Playstation 3, affär avvisade garantiärende

Det här gäller min kompis Playstation 3 slim som han köpte 22 januari 2012. Jag utelämnar affärskedjans namn just nu, då fallet är pågående och jag söker råd för vad som gäller egentligen. Ledsen för wall of text, men det här känns som ett gränsfall med många lustiga detaljer. TL;DR längre ner, men jag rekommenderar er att läsa hela.

Hela historien:

För ca 2 månader sedan skulle min vän installera en firmwareuppdatering till sin PS3. Tyvärr råkade han ut för den fasansfulla med relativt okända uppdateringshäxkitteln. När installationen av uppdatering kom till ett visst procenttal, hängde sig processen och ett felmeddelande kom upp. Vid bekräftelse startade maskinen om och försökte på nytt. Samma sak hände igen vid samma procenttal. Händelseförloppet upprepar sig i all oändlighet, oavsett hur mycket man försöker eller låter maskinen vila.

Min kompis går till affären för att lämna in maskinen, då den ju fortfarande täcks av garantin. Affären säger att det är ett mjukvarufel, och att det inte täcks av garantin. Min kompis opponerar ej.

Tillbaka hemma försöker han åtgärda problemet. Han bytar hårddisk och stoppar in en tom hårddisk. Exakt hur tom vet jag inte, troligtvis var den formaterad i NTFS, men den kanske inte var formaterad alls. Min kompis vet ej med säkerhet.

Efter att ha stoppat i den hårddisken startar han upp maskinen. Nu kommer ingen bild upp alls, och maskinen slocknar efter 5 sekunder utan att ge något pip ifrån sig. Fläkten gick igång, liksom disken, så nåt liv är det, men sen dör den ut. På/standby-lampan släcks. Trycker man på på-knappen tänds standby-lampan (röd). Trycker man igen går maskinen igång och lampan blir grön. Efter 5 sekunder släcks allt. Detta upprepade sig gång på gång. Han bytte även tillbaka till den gamla hårddisken med samma resultat. Min kompis gav upp.

Igår kom jag in i bilden. Jag eftersökte problemet och lyckades hitta information om att det rör sig om en korrupt uppdateringsfil som gör att processen hamnar i den där cirkeln. För att undvika detta rekommenderar folk en att uppdatera via USB-lagring istället för att ladda ner direkt från PS3an, speciellt om man använder trådlöst nätverk. Min ringa slutsats är att det alltså inte finns någon felkontroll i PS3an som kollar om filen är hel och hållen. Suck...
http://community.eu.playstation.com/t5/PlayStation-3-Technica...

Enligt flera råd kan man byta hårddisk och sedan genom felsäkert läge uppdatera firmwaret i maskinen, och sedan stoppa tillbaka gamla hårddisken och eventuellt uppdatera igen, och sedan kunna njuta av maskinen med allting kvar.
Jag konstaterar att denna möjlighet är struken, och situationen är helt låst. Jag tänker att vi borde gå till affären igen med maskinen.
Jag testar för skojs skull den tomma hårddisken för att se hur det är med den, och eventuellt se vad som kan ha orsakat detta. Hårddisken dyker inte upp i Windows 7. Efter mycket letade hittar vi Datorhantering och kollar in den. Den är inte ens aktiverad, vad nu det innebär. Aldrig hört talas om nåt sånt. KAn detta vara orsaken? Eller är det kanske PS3an som har strulat till den där disken? Nåja, sidospår.

TL;DR: min polare råkar ut för uppdateringshäxkitteln, en oändlig felloop när nytt firmware ska installeras. Affären nekar garanti med hänvisning till att det är mjukvarufel. Min polare sätter i annan hårddisk, PS3an går därefter inte igång alls mer än att lampan blir grön och fläktar och hårddisk snurrar igång, sedan dör allt totalt efter 5 sek. Trycker man på 'on' igen händer samma sak.

Så, huvudfrågan är då: vad gäller egentligen? Jag vill mena att detta inte kan räknas som mjukvarufel. Eller åtminstone att det inte går att påvisa att det är det. Förmodligen har firmwaret lagt av helt, men det går ju inte att påvisa i det här läget. Maskinen går ju inte igång, den är helt obrukbar, ingen input accepteras förutom påslagningen. Jag har ett svagt minne av att det finns någon garantiregel om att första året är det upp till affären att bevisa att kunden har fel, och sedan är det tvärtom. Vad ska jag säga om affären trilskas?

EDIT: var visst bara 1 års garanti på den ändå. Någon som vet var man kan reparera den för en rimlig peng? Förmodligen bara att flasha om firmwarechipet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Har ni provat med lösningen på länken nedan?
http://community.us.playstation.com/t5/PlayStation-General/SA...

Ska ju tydligen gå att komma åt felsäkert läge vad som än händer och att man kan ladda in firmware uppdateringen från ett USB-minne. (Troligtvis krävs FAT formatering på USB minnet)

Annars är det bara att reklamera konsolen till butiken igen och om det fortfarande är ett tydligen nej så får din kompis vända sig till den lokala konsumentvägledaren som kan bistå med hjälp. Ser inte varför mjukvarufel inte skulle täckas av garantin.

Permalänk
Medlem

En garanti är frivillig att lämna för säljaren och villkoren får säljaren själv reglera, dock får säljaren inte ändra dem i efterhand. Så att felet inte täcks av garantin är nog korrekt.

Jag är inte helt hundra på vad som gäller vid reklamationer rörande mjukvara, men tror inte att det går att reklamera produkten då felet inte är ett fabriksfel eller ursprungsfel. Dessutom så har ni om jag förstått det rätt, skruvat upp PS3:an och bytt hårddisk. Det innebär att det blir ytterst svårt att få igenom en reklamation.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarNetwork:

Har ni provat med lösningen på länken nedan?
http://community.us.playstation.com/t5/PlayStation-General/SA...

Ska ju tydligen gå att komma åt felsäkert läge vad som än händer och att man kan ladda in firmware uppdateringen från ett USB-minne. (Troligtvis krävs FAT formatering på USB minnet)

Annars är det bara att reklamera konsolen till butiken igen och om det fortfarande är ett tydligen nej så får din kompis vända sig till den lokala konsumentvägledaren som kan bistå med hjälp. Ser inte varför mjukvarufel inte skulle täckas av garantin.

Jag har provat starta maskinen både med och utan hårddisk, och även försökt med 'Safe mode' med exakt samma resultat varje gång. Därmed menar jag att det inte går att påvisa att detta är ett mjukvarufel, eftersom verkligen ingen input accepteras. Killen i länken säger ju att maskinen ska starta upp och klaga på att ingen hårddisk är istoppad, men så händer inte för mig. Inga pip ges heller, den bara dör.

Skrivet av iFraja:

En garanti är frivillig att lämna för säljaren och villkoren får säljaren själv reglera, dock får säljaren inte ändra dem i efterhand. Så att felet inte täcks av garantin är nog korrekt.

Jag är inte helt hundra på vad som gäller vid reklamationer rörande mjukvara, men tror inte att det går att reklamera produkten då felet inte är ett fabriksfel eller ursprungsfel. Dessutom så har ni om jag förstått det rätt, skruvat upp PS3:an och bytt hårddisk. Det innebär att det blir ytterst svårt att få igenom en reklamation.

Att byta hårddisk är ingen som förändrar garantin, det är gjort för att vara användarbytbart. Står i manualen hur man går tillväga.

Jag tänker att vi kanske bara ska säga att maskinen är i det närmaste stendöd, och utelämna historien om firmwaret. Även om jag själv inte tror det, så kan det ju faktiskt vara ett hårdvaru/fabriksfel som uppenbarar sig precis nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det var visst lite misskommunikation mellan mig och polaren. Det var bara 1 års garanti på maskinen.

Så... någon som vet var man kan få detta reparerat för en rimlig peng?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det var visst lite misskommunikation mellan mig och polaren. Det var bara 1 års garanti på maskinen.

Så... någon som vet var man kan få detta reparerat för en rimlig peng?

Man har väl upp till tre år på sig att reklamera en felande produkt har jag för mig, dock viktigt att han har kvitto då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Man har väl upp till tre år på sig att reklamera en felande produkt har jag för mig, dock viktigt att han har kvitto då.

Skickades från m.sweclockers.com

jupp, 3 år enligt konsumentköpslagen, MEN köparen har ansvar att visa att det var ett ursprungligt fel efter 6mån, innan dess är det säljaren som har det ansvaret.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

jupp, 3 år enligt konsumentköpslagen, MEN köparen har ansvar att visa att det var ett ursprungligt fel efter 6mån, innan dess är det säljaren som har det ansvaret.

Dock inte alltid det ansvaret utnyttjas. Om jag vore TS kompis hade jag kontaktat Sony direkt gällande detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Rätt känd konsolrep.firma: http://www.psxcare.com/section.php?xSec=124&xPage=1

Detta är nog inget svårt fel om man kan dessa maskiner så det behöver inte bli så dyrt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen gör ingen skillnad på fel och fel, endast vem som har orsakat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det var visst lite misskommunikation mellan mig och polaren. Det var bara 1 års garanti på maskinen.

Så... någon som vet var man kan få detta reparerat för en rimlig peng?

Enligt svensk lag har du alltid 2 års garanti om jag minns rätt.

Kontakta Sony kanske dom är snälla och skickar en ny ps3

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av fermia:

Enligt svensk lag har du alltid 2 års garanti om jag minns rätt.

Kontakta Sony kanske dom är snälla och skickar en ny ps3

Garanti är aldrig lagstadgat.
I Sverige har man däremot tre års reklamationsrätt.

Jag tror inte Sony Sverige engagerar sig i enskilda ärenden annat än om de rakt av är supportärenden (typ hur loggar jag in på PSN). Däremot är Nordisk Film generalagent för Playstation och sköter garantiärenden. Däremot har de extremt dåligt rykte vad det gäller just utnyttjande av reklamationsrätten (och egentligen har de inga förpliktelser att sköta det bättre då reklamationsrätten gäller mellan kunden och återförsäljaren)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Garanti är aldrig lagstadgat.
I Sverige har man däremot tre års reklamationsrätt.

Jag tror inte Sony Sverige engagerar sig i enskilda ärenden annat än om de rakt av är supportärenden (typ hur loggar jag in på PSN). Däremot är Nordisk Film generalagent för Playstation och sköter garantiärenden. Däremot har de extremt dåligt rykte vad det gäller just utnyttjande av reklamationsrätten (och egentligen har de inga förpliktelser att sköta det bättre då reklamationsrätten gäller mellan kunden och återförsäljaren)

När jag jobbade för Gamestop Sverige var det aldrig några problem att få igenom garantiärenden via Nordisk Film. Jag behövde oftast enbart ringa, säga mitt namn och vilken butik och vips så hade jag ett returnummer för garantiärenden efter 1 år. Mycket kan dock ha hänt de senaste åren men för mig var det aldrig något problem att få igenom garantirep på PS3

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog reklamera den trots allt. Den ska ju inte bete sig som den gjort. Så man markerar att det inte är okej.

Sen tänker jag ta den till Malmös variant av PSX care, Modi5ive, och se om de kan göra nåt. I sista fall kontaktar jag Sony, men jag har inga förhoppningar om något från dem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian