Vilken är världens snabbaste passivt kylda GPU?

Permalänk
Medlem

Vilken är världens snabbaste passivt kylda GPU?

Tjenare, jag satt bara och funderade och kom och tänka på det. Man ser ju inte speciellt många grafikkort som inte har nån typ av fläkt nuförtiden. Har ju sett en del kort i mellanklassen och oftast lägre, men inte på något värre kort liksom. Någon som har en teori om vilket grafikkort som är det snabbaste med passiv kylning?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Skrivet av GFriberg:

Tjenare, jag satt bara och funderade och kom och tänka på det. Man ser ju inte speciellt många grafikkort som inte har nån typ av fläkt nuförtiden. Har ju sett en del kort i mellanklassen och oftast lägre, men inte på något värre kort liksom. Någon som har en teori om vilket grafikkort som är det snabbaste med passiv kylning?

tror det finns enn version av 7850? troa jag iaf

Permalänk
Medlem

Passivt GTX 680 men den kom aldrig till marknaden.

Permalänk

modda bort fläkten på ett titan, haha

Permalänk
Medlem

Ett titankort där man kopplar ur fläkten.

Det kraftigaste kortet kommer att överhettas med enbart passiv kylning om man spelar krävande spel med det oavsett om det är passivt kylt från fabriken.

Ont: jag tror också att det är 7850.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Powercolor hade ett passivt kylt 7970 tror jag?

Permalänk
Medlem

Vad hände med det passivt kylda 7850t? kom det ut på marknaden? eller är det så det inte har kommit än?

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av GFriberg:

Tjenare, jag satt bara och funderade och kom och tänka på det. Man ser ju inte speciellt många grafikkort som inte har nån typ av fläkt nuförtiden. Har ju sett en del kort i mellanklassen och oftast lägre, men inte på något värre kort liksom. Någon som har en teori om vilket grafikkort som är det snabbaste med passiv kylning?

Definitionsfråga vad man menar med passiv kylning.. i praktiken handlar det inte om fläktlöst utan att den inte har någon egen fläkt. De tyngre graffakorten behöver ju fortfarande leda bort samma mängd värme så det förutsätter att man har kraftigare chassifläktar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Definitionsfråga vad man menar med passiv kylning.. i praktiken handlar det inte om fläktlöst utan att den inte har någon egen fläkt. De tyngre graffakorten behöver ju fortfarande leda bort samma mängd värme så det förutsätter att man har kraftigare chassifläktar istället.

Vet inte om det är så mycket en "definitionsfråga"...
Har grafikkortet ingen egen aktiv kylning så är det passivt kylt, sedan om man förlitar sig på konventionskylning eller en vindtunnel för att kyla resten av datorn kvittat...själva grafikkortet är passivt...

Det snabbaste passiva grafikkort jag sett är denna 7850.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Vet inte om det är så mycket en "definitionsfråga"...
Har grafikkortet ingen egen aktiv kylning så är det passivt kylt, sedan om man förlitar sig på konventionskylning eller en vindtunnel för att kyla resten av datorn kvittat...själva grafikkortet är passivt...

Det snabbaste passiva grafikkort jag sett är denna 7850.

Tja.. det viktiga är väl vad man menar och vill ha svar på. Man kan ju se till datorn som helhet, eller man kan montera bort fläktarna från vilket grafikkort som helst och kalla det passivt kylt 'per definition' då och sen hänvisa till att man inte bryr sig om att man måste blåsa en sjuhelsikes massa nerkyld luft på med nån speciallösning för att det inte ska överhetta.
Personligen antar jag det väsentliga förmodligen är ljudnivån och då är det högst relevant..

Permalänk
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Tja.. det viktiga är väl vad man menar och vill ha svar på. Man kan ju se till datorn som helhet, eller man kan montera bort fläktarna från vilket grafikkort som helst och kalla det passivt kylt 'per definition' då och sen hänvisa till att man inte bryr sig om att man måste blåsa en sjuhelsikes massa nerkyld luft på med nån speciallösning för att det inte ska överhetta.
Personligen antar jag det väsentliga förmodligen är ljudnivån och då är det högst relevant..

Tja, nu var det du som började med ordmästeriet utan att tillföra något till TS fråga...

En passivt kyllösning bygger på konvektion, om sedan konvektionen förstärks genom ett sekundär luftflöde från någon fläkt som inte är dedikerad till att kyla själva grafikkortet kan knappast göra att grafikkortet skall anses vara aktivt kylt.

Men måste du placera en fläkt som är dedikerad att kyla grafikkortet kvittar det ju ifall fläkten sitter monterad på kylflänsen eller en bit därifrån, då är kortet aktivt kylt.

Jag har föregångaren till det grafikkort jag länkade till tidigare (6850). Det finns inga fläktar i mitt system som är avsett att direkt kyla den eller processorn. Istället har jag två utsugsfläktar som skapar ett (måttligt) luftflöde i lådan och förhindrar att "hotspots" bildas. Jag anser härvid att både grafikkortet och processorn är passivt kyls då inga fläktar krävs för att aktivt kyla dem, däremot är inte systemet fläktlöst...det är en helt annan sak...

Och mitt system är tyst.

Permalänk
Medlem

Asså du kan ju kyla vilket grafikkort som helst passivt, kräver bara tillräckligt stor(tung) kylare och tillräckligt bra värmleledningsförmåga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kan man inte förenkla det då att ett passivt kylt grafikkort är ett grafikkort som inte har en fläkt som medföljer. Sedan om krav finns på att den passiva kyllösningen behöver gott luftflöde för att kunna fungera så är det irrelevant för om kortet är passivt eller ej.
Då är ju knappast ett Titan en passiv kyllösning eftersom den kommer med fläkt monterad.

Att göra ett passivt kylt grafikkort kräver att det finns kapacitet att leda bort X mängd värme. Vilket i princip kan göras på alla kort som finns. Det som begränsar mest är ju hur stor (och tung) den passiva kyllösningen kan vara.
Minns när Zalman kom ut med sina första passiva kyllösningar att man fick fästa upp kortet i lådan för att om man inte gjorde det kunde man knäcka PCI platsen eller kortet.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Vad hände med det passivt kylda 7850t? kom det ut på marknaden? eller är det så det inte har kommit än?

Det finns massvis med passivt kylda 7850

jag förstår inte riktigt poängen, det är ju garanterat sämre än ett vanligt kort där man sätter fläkthastigheten till lägsta hela tiden. Och då har man möjligheten att höja om man vill, om inte chassifläktarna räcker. De passiva har väl större kylflänsar kanske? Men dt kan fan inte vara så mycket bättre att det väger upp för det dåliga. En fläkt som går på lägsta borde kunna hålla kallare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Asså du kan ju kyla vilket grafikkort som helst passivt, kräver bara tillräckligt stor(tung) kylare och tillräckligt bra värmleledningsförmåga.

Bra luftflöde i chassit är också en viktig faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Asså du kan ju kyla vilket grafikkort som helst passivt, kräver bara tillräckligt stor(tung) kylare och tillräckligt bra värmleledningsförmåga.

Nej. Oavsett hur stor kylfläns du har så kommer den förr eller senare bli för varm om du inte kyler ned den. Större kylfläns betyder bara att det tar längre tid innan det händer. Chassifläktar är därför ett måste, och oftast så räcker dom inte ens till om man tänkt spela med kortet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Nej. Oavsett hur stor kylfläns du har så kommer den förr eller senare bli för varm om du inte kyler ned den. Större kylfläns betyder bara att det tar längre tid innan det händer. Chassifläktar är därför ett måste, och oftast så räcker dom inte ens till om man tänkt spela med kortet.

Nej, detta stämmer inte. Du har alltid svartkropsstrålning, vilket kommer att räcka vid tillräckligt stor fläns. Konvektion är bara en mekanism av flera för värmeflöde.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Om vi hoppar över de teoretiska definitionerna av "passiv", vad är det bästa kort som fungerar med endast en kylfläns i ett normalt ventilerat chassi?

Till exempel om man byter ut den existerande fläkten mot någon sån här?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843826
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441852

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tja, nu var det du som började med ordmästeriet utan att tillföra något till TS fråga...

En passivt kyllösning bygger på konvektion, om sedan konvektionen förstärks genom ett sekundär luftflöde från någon fläkt som inte är dedikerad till att kyla själva grafikkortet kan knappast göra att grafikkortet skall anses vara aktivt kylt.

Men måste du placera en fläkt som är dedikerad att kyla grafikkortet kvittar det ju ifall fläkten sitter monterad på kylflänsen eller en bit därifrån, då är kortet aktivt kylt.

Jag har föregångaren till det grafikkort jag länkade till tidigare (6850). Det finns inga fläktar i mitt system som är avsett att direkt kyla den eller processorn. Istället har jag två utsugsfläktar som skapar ett (måttligt) luftflöde i lådan och förhindrar att "hotspots" bildas. Jag anser härvid att både grafikkortet och processorn är passivt kyls då inga fläktar krävs för att aktivt kyla dem, däremot är inte systemet fläktlöst...det är en helt annan sak...

Och mitt system är tyst.

"Utan at tillföra något" är väl upp till TS att avgöra. Min avsikt var att peka på risken att lita på att enbart konvektion räcker när det gäller prestandakort. Det är väl högst relevant i sammanhanget.
Jag anänder också fläktlöst graffa och kommer att bygga ett system helt passivt litande på konvektion så jag ifrågasätter inte att det går, men det hänger på att man verkligen ser till systemet som helhet och det var min poäng. Om man är intresserad av helt knäpptyst system är det knappast oviktigt att ta med utsugsfläktar i beräkningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

Det finns massvis med passivt kylda 7850

jag förstår inte riktigt poängen, det är ju garanterat sämre än ett vanligt kort där man sätter fläkthastigheten till lägsta hela tiden. Och då har man möjligheten att höja om man vill, om inte chassifläktarna räcker. De passiva har väl större kylflänsar kanske? Men dt kan fan inte vara så mycket bättre att det väger upp för det dåliga. En fläkt som går på lägsta borde kunna hålla kallare.

Snacka om många!
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1987#rparams=l=s130574472