Microsoft: "Inget internet? Köp Xbox 360"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Känns lite som ett jävla U-landsproblem. Alla har väll internet så varför i helvete gnäller folk? Folk som vill hacka sina xbox etc kommer kunna göra det med nästa XBOX också och sen slippa det kravet och kunna piratkopiera sin skit.

Sluta gnäll för fan.

Så ditt internet har aldrig legat nere? När du flyttade så fick du internet direkt? Du har aldrig varit på semester? Du har aldirg varit på "lan"? Du har aldrig köpt ett begangnat spel? Aldrig lånat eller lånat ut ett spel av/till en polare? Aldrig sålt ett gäng spel du inte använder på tradera/blocket? Aldrig gjort ett dåligt köp som du vill göra dig av med så fort som möjligt?

Du har aldrig spelat ett spel som är beroende av servrar heller? (D3, Simcity) Du funderar inte på vad som händer när Microsoft bestämmer sig för att stänga ner servarna och du då har ett helt bibliotek med spel som är fullständigt obrukbara???....tusenlappar åt helvete bekymmrar dig inte?

Du bryr dig inte om att dom tvingar dig till en kinect som ingen vill ha?

Okej då vet jag

Permalänk
Inaktiv

är ingen konsollare men denna attityd gör ju att man bara hatar dom
precis som med dice och deras blåfilter "konst" i bf3 som över hälften av alla ville få bort som dom tokdissade även där

riktigt riktigt puckat av xbox teamet. klart man inte vill vara uppkopplad jämt, om man ex ska till landet eller nån stans där det inte finns internet och spela där.

Permalänk
Medlem

*Facepalm*
Ni som säger "det är väl inget problem med internet", sluta spela spel ett tag och ut och res och se verkligheten. Asien, många länder där som har URUSELT internet, många som spelar xbox360/PS3, dock inte online för att det i princip är omöjligt. Men klart det bor kanske inte så många där (möjliga kunder) *ironi*
USA, glesbygden i USA, finns MÅNGA områden där man får va glad om man ens har mobiltäckning, "..sorry you are out of service area, please try again later". Men klart det bor väl inte så många utanför storstäderna i USA (möjliga kunder) *ironi*

Personligen spelar jag mest onlinespel, men dom gånger internet ligger nere då händer det att jag spelar på mitt xbox360. Skulle jag köpa ett nytt 360 om min går sönder, inte en chans. Om jag köper en ny konsoll skulle det garanterat bli en Ps4. Finns för mycket "småsaker" som jag stör mig på för Xbox (Ms)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag på hur det kommer att slå cracking av konsolen.

(No piracy implied)

Permalänk

Xbox One och PS4 har båda två väldigt bra hårdvara..
extremt irriterande med sån här crippling.

Speciellt eftersom dom kunnat göra precis tvärtom och låtit konsollerna få bli ännu mer dator än dom nånsin varit.
Ett fullskaligt operativsystem med ett mycket simpelt mediacenter interface hade ju inte suttit fel direkt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Haha vilka köttstycken, visst dom flesta har internet och det är inget problem men enheten blir inte direkt mobil utan väldigt stationär, hade kunnat tänka mig ta med en konsol till landstället och använda en regnig dag men internet funkar liksom inte...

Permalänk
Medlem

Äh. I längden så är Always on, molntjänster och behov av internetuppkoppling bra. Det behöver röra på sig i medie- och spelutvecklingsbranschen. Förstår ni inte att utvecklarna får helt andra möjligheter mot förra generationens konsoler?

Ain är lika trög som för 10 år sedan. Fysiken är inte direkt imponerande. Det måste till förändringar! Det är saker som molnet kan hjälpa till med.

Varför sälja sina spel? Köp bara de bra spelen! Det vinner vi alla på i längden

När var du senast utan internet mer än en dag?

Se möjligheterna!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ingen är tvingad att använda Windows 8, lika lite som att någon skulle vara tvingad att köpa Xbox One. Gillar man det inte så låt bli att köpa. Själv kör jag Arch Linux och så har vi Nintendo Wii.

Klart man inte är tvingad till köp men om några år måste man uppgradera i alla fall (förr eller senare) om man vill fortsätta med Windows. Systemkrav för program ändras, stödet, supporten, (säkerhets)uppdateringar försvinner (bara för att nämna några). Visst kan man hålla ut några år. Vissa kör fortfarande XP men användandet sjunker och 2014 slutar MS stödja OS:et vilket innebär att framförallt företag måste "uppgradera" av säkerhetsskäl.
Allt fler "apparater" i omgivningen kan anamma tekniken och man kan bara hålla ut till en viss gräns.

Visst kan man byta till andra plattformar men även dessa är fullt kapabla till att göra förändringar som inte går hem hos kunderna. Dessutom går omställningen till ett nytt OS inte speciellt snabbt eller lätt för alla. Själv vill jag inte byta från W7.

I fallet för OS är det inte så enkelt men visst enklare är det vid valet av konsoler. Min poäng är att jag inte ser varför man ska ha alla dessa restriktioner och förarga kunder istället för att lämna valmöjligheterna öppna för kunden. Jag är öppen för ny teknik och att lära men jag vet bäst vad jag behöver!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neonille:

Så ditt internet har aldrig legat nere? När du flyttade så fick du internet direkt? Du har aldrig varit på semester? Du har aldirg varit på "lan"? Du har aldrig köpt ett begangnat spel? Aldrig lånat eller lånat ut ett spel av/till en polare? Aldrig sålt ett gäng spel du inte använder på tradera/blocket? Aldrig gjort ett dåligt köp som du vill göra dig av med så fort som möjligt?

Du har aldrig spelat ett spel som är beroende av servrar heller? (D3, Simcity) Du funderar inte på vad som händer när Microsoft bestämmer sig för att stänga ner servarna och du då har ett helt bibliotek med spel som är fullständigt obrukbara???....tusenlappar åt helvete bekymmrar dig inte?

Du bryr dig inte om att dom tvingar dig till en kinect som ingen vill ha?

Okej då vet jag

Har du aldrig ägt en telefon med 3G?

Okej, då vet jag..

Det är för i helvete var 24e timma man ska vara uppkopplad. Inte var 10e sekund.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att jag tillhör målgruppen och det här funkar inte alls för mig ändå.. Jag har alla möjligheter att klara av den här uppkopplingen i världen, problemet är inte att jag inte KAN, det är att jag inte VILL.

I det nuvarande tempot med en ny konsoll var 6:e år eller så är det inte rimligt att man kommer använda sin konsoll ens varje månad, iallfall inte jag. Jag har faktiskt haft alla konsoller ur nuvarande generation, även om jag just nu endast har mitt PS3 kvar. Problemet är att ofta ligger de bara och samlar damm, och när de väl ska användas är det singstar eller något annat partyspel, vilket ofta är hos en kompis eller liknande. Barriären för att lira såna partyspel blir väldigt mycket högre då nuvarande WLAN-inställningar VÄLDIGT ofta inte stämmer överens med de som finns i konsollen. Att behöva lägga flera minuter på att göra det är en större partydödare än vad ni kanske tror ("-ska vi dra en runda singstar?" "-nej jag har fan inte haft igång den på flera månader, orkant ställa in w-lanet och uppdatera"). Som huvudsaklig "spelkonsol" använder jag som många andra här min dator, och konsollerna jag äger och har ägt har bara varit till för sociala spelsammanhang, och då väldigt ofta i situationer där SMIDIG internetuppkoppling saknas.

Visst har jag allt som oftast mottagning på mobilen, men herregud vilket krångel (ja jag vet, tar flera sekunder att slå på blabla). Det är tillochmed relevant att telefonen kan vara utbytt mellan gångerna man använder konsollen ibland och man lär göra om inställningarna igen. Med det sagt så saknar jag 3g-mottagning i BÅDA våra sommarstugor (som ligger inom 10km från hemmet, i olika riktningar), och kan snitta kanske 50kbit/s. Det skulle inte förvåna mig om det krävs en uppdatering till senaste programvaran i samband med uppkopplingen också, och om konsollen stått några månader är det ett enormt ONÖDIGT antiklimax, det fyller INGEN funktion överhuvudtaget. INGEN.

Det är inte det att jag behöver just den här konsollen. Jag klarar mig utmärkt utan. Jag gillar att testa alla nya plattformer för spel, men om inte detta ändras, sorry Microsoft. De klarar sig utan mig, visst, men ack så onödigt.

Edit: Dessutom har jag bytt studentlägenhet 2 gånger senaste 6 månaderna, och båda gångerna har jag varit utan internet i några dagar, och då har jag plockat framm PS3-an just för att jag saknat internet för de spel jag brukar spela.. Framöver är väl det sista man gör att uppdatera sitt XBone det sista man gör innan man lämnar tillbaka nycklarna till sin gamla lägenhet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Vad bra då. Jag som inte har 3G/4G täckning hemma.

Har du inte ens Edge? Du borde byta abonnemang eller flytta. Edge kommer garanterat fungera bra att använda vid check var 24e timma.

Annars en annan sak. Bry dig inte så jävla mycket och köp en PS4.

Själv köper jag inget av de eftersom jag hade en Xbox360 för något år sedan men spelade första veckan sedan blev det typ inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Annars en annan sak. Bry dig inte så jävla mycket och köp en PS4.

Den här diskussionen handlar väl ändå inte om hur man ska lösa problemet att klara sig utan en XBone? Den handlar väl ändå om hur Microsoft gör XBone till en mindre attraktiv produkt för flera konsumentgrupper utan några som helst uppenbara fördelar för konsumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockboris:

Wat? Om vi inte lever på 90-talet längre, varför ska då konsumenter hänvisas till 8 år gammal hårdvara om de inte vill ha en nästa generations spelkonsol med konstant internetanslutning? Det bättre alternativet för offline-spel är väl i så fall PS4.

Personligen så bryr jag mig inte om konstant uppkoppling, jag spelar trots allt bara spel på datorn (som i sin tur är uppkopplad dygnet runt), vad som får mig att lyfta på ögonbrynet är däremot hur dåligt MS marknadsför sina produkter nu för tiden.

Jag tycker dock att det känns lite som hans poäng. Lever du på 90-talet så kan du använda vår produkt från 90-talet.

Känner du däremot för att hälsa på i nutid så väntar Xbox One här.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att x1 har cloud gaming och på såvis är bättre än ps4 så har ni tydligen inte kollat så noga när sony har pratat om gaikai

http://www.gaikai.com/

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Chrester:

Själv så kommer jag köpa en och jag bryr mig inte nämnvärt att man måste verifiera konsolen hiskeliga en gång per dygn Snacka om storm i ett vattenglas. Om ett år eller två kommer ingen ens minnas den här hysterin

De som fortfarande lider av det kommer antagligen minnas det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av holmberg:

Äh. I längden så är Always on, molntjänster och behov av internetuppkoppling bra. Det behöver röra på sig i medie- och spelutvecklingsbranschen. Förstår ni inte att utvecklarna får helt andra möjligheter mot förra generationens konsoler?

Ain är lika trög som för 10 år sedan. Fysiken är inte direkt imponerande. Det måste till förändringar! Det är saker som molnet kan hjälpa till med.

Varför sälja sina spel? Köp bara de bra spelen! Det vinner vi alla på i längden

När var du senast utan internet mer än en dag?

Se möjligheterna!

"Always on"-DRM kommer aldrig vara bra och det är inget som krävs för att stödja molntjänster. PS4 har stöd för molntjänster och den har inte "always on". Nej, det är inget som ger utvecklarna helt andra möjligheter.

Konsumenterna får inte stabilare uppkoppling bara för att M$ tvingar på en konstant uppkoppling.

Varför inte sälja sina spel?
Man spelar klart dem, sen säljer man dem.

Vilka möjligheter är det vi ska se?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Major Nelson sammanfattar det rätt så bra: http://majornelson.com/2013/06/06/details-on-xbox-one-connect...
Tycker det låter rätt så bra jag

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Alltså, att man alltid måste ha internet-uppkoppling är inte dåligt för att så många har crappigt nät. Det finns de som har problem, men överlag har, åtminstonde vi i Sverige, ett mycket stabilt och bra nät. MEN, det finns ingenting som säger att det gäller Microsofts servrar. Kolla på Diablo 3, kolla på Sim City, för att ta några moderna exempel. Problemen ligger inte hos kunderna, de ligger hos företagen. Vi kan aldrig få en garanti på att deras servrar alltid kommer vara tillgängliga så du kan verifiera din konsoll. Och det är där problemet ligger. Dessutom är det ingen som har lyckats svara på frågan: Vad tjänar kunderna på det här? Vad blir bättre med konsollen pga verifieringen var tjugofjärde timma?

Inget!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dunder:

Jag tycker det är extremt dåligt, då det är en korkad grej som inte behövs, bara för att de inte lyckas lösa sina problem på ett bättre sätt.
Det är en fullösning skapad av lata utvecklare.

Skyll inte på utvecklarna, det här känns som att det är ett beslut taget långt, långt ovanför deras tangentbord. Det är ingen teknisk lösning eller feature, det är policy och politik rakt igenom.

Det riktigt roliga är att det här kommer samtidigt som NSA-skandalen där MS erkänner sig medverka. Och nu en konsol med 24h-verifikation? Hurra, hurra...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer007:

Den här diskussionen handlar väl ändå inte om hur man ska lösa problemet att klara sig utan en XBone? Den handlar väl ändå om hur Microsoft gör XBone till en mindre attraktiv produkt för flera konsumentgrupper utan några som helst uppenbara fördelar för konsumenten?

Utgivare är också kunder hos Microsoft.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Wow jag visste inte att det fanns så många starka sympatier för folk i ubåt!

För oss landkrabbor med wifi eller mobil (ja en sån där modern smartphone ni vet) så känns det som jämt skägg mellan konsollerna. I min familj används TV:n inte bara för spel utan även för film och TV. Xbone verkar ha smidiga övergångar mellan dessa. Så det blir nog en Xbox.

Jag tror också starkt på molnet. Konsollerna kommer inte få starkare hårdvara med tiden. Men det kommer molnets serverhallar få. Ju mer som drivs i molnet... ju mer modern kraft kommer man att ha.... ja förutsatt att man har bra internetuppkoppling.

Det som talar för Playstation (förutom för er som inte har internet/smartphone) är en spännande kontroll med touchplatta. Jag gillar också den där kontrollen med skärm ifall frugan lägger beslag på TVn med Hollywoodfruar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Shudnawz:

Skyll inte på utvecklarna, det här känns som att det är ett beslut taget långt, långt ovanför deras tangentbord. Det är ingen teknisk lösning eller feature, det är policy och politik rakt igenom.

Det riktigt roliga är att det här kommer samtidigt som NSA-skandalen där MS erkänner sig medverka. Och nu en konsol med 24h-verifikation? Hurra, hurra...

Med utvecklare menar jag inte bara de som knackar kod. Någonstans i kedjan har en systemutvecklare lagt fram detta som ett förslag och han eller hon borde sparkas omedelbart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Haha, helt rätt. Passar inte den produkt Microsoft utvecklat kan man köpa en annan. Varför man skulle bojkotta One (om man nu har internetuppkoppling) kan jag inte riktigt förstå. Bara löjligt att gå runt och gnälla på att man måste autentisera en gång om dagen.

Det som irriterar mig är att det ligger lite "Storebror ser dig" vibbar över det hela. Som backfeed "menar" nedan har väl inte MS motiverat denna autentisering med någon speciell funktion; kom inte dragandes med "-men om din One blir stulen..."

Skrivet av backfeed:

Om det vore en produkt som verkligen var beroende av internetanslutning för att överhuvudtaget fylla någon funktion, så vore det en sak. Microsoft; om ni inte har förstått det så är Xbox One alltså inte ett exempel på en sådan produkt.

Jag vet att ni krampaktigt försöker vara hippa, MS, men det vore skönt om ni slutade med det. Det är bara pinsamt.

Håller med dig. Jag vill få en BRA förklaring från MS VARFÖR detta skall vara nödvändigt.

Skrivet av DunderHoken:

Vänta så ska ni se att MS kommer krypande på sina bara knän ! Kommer säkert ändra sina restriktioner helt!

Känns lite som att innan One når hyllorna kommer dessa restriktioner att vara förändrade, ja.

Skrivet av thorsama:

Det känns som att Microsoft gör alla fel beslut just nu...

Jag är ingen mästare på marknadsföring, men jag hade nog inte börjat med att lista 5 uppgifter som garanterat kommer att uppfattas som negativa om jag ville sälja något. Dock är vi inte över mållinjen ännu

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Safta20:

Wow jag visste inte att det fanns så många starka sympatier för folk i ubåt!

Det handlar nog snarare om integritetsfrågor och onödiga restriktioner än sympati för våra maritima medmänniskor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Safta20:

I min familj används TV:n inte bara för spel utan även för film och TV. Xbone verkar ha smidiga övergångar mellan dessa. Så det blir nog en Xbox.

Jag tror också starkt på molnet. Konsollerna kommer inte få starkare hårdvara med tiden. Men det kommer molnets serverhallar få. Ju mer som drivs i molnet... ju mer modern kraft kommer man att ha.... ja förutsatt att man har bra internetuppkoppling.

Ja, den klarar det som kanalväljaren klarat i alla herrans år...

Molnet är inte exklusivt för X1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Visst förstår jag att vissa inte gillar checken, men personligen skiter jag fullständigt i den, jag vill i princip inte ens röra DVD/CD/BLUERAY skivor.

Vilka fördelar medför DRM checken?

* Om jag köper en fysisk kopia av spelet behöver jag bara använda skivan EN GÅNG, om skivan sedan går sönder kan jag helt enkelt ladda hem spelet från deras servrar. Precis som Steam! Kan i mina ögon inte bli bättre, jag har valet att pluppa in skivan eller helt enkelt ladda hem hela spelet via nätet.

* Eventuellt byte av spel mellan spelare via Xbox Live Konton.

På sikt billigare spel, jag tycker retail delen så som Gamestop, Game driver upp priserna på spel en hel del.
Jag ser det så här, så länge kedjor så som Game trissar upp priserna på begagnade spel och tar vinsterna så är det en självklarhet att spelen kostar så pass mycket.

Jag ser hellre att man byter in spel direkt mot tillverkarna och betalar en eventuell mellanskillnad för att få ett nytt.
Vad betyder detta långsiktigt?

Det blir en mindre inflation på sålda begagnade spel via spelkedjor som i princip tar massa intäkter på RE-SALE värdet på spel.
Om man istället byter in gamla spel mot nya och betalar en mellanskillnad betyder det att utvecklarna får bättre intäkter, istället för dessa kedjor som tussar upp priserna.

På sikt innebär detta lägre priser och högre intäkter till utvecklarna. Det sätter även högre press på spel-butiker och kräver att de fokuserar på att prispressa nya/osålda spel.

------

Det var även snack om aktiveringskostnader när man sålde ett spel privat, detta ser i förstahand helt galet ut på papper.
När jag tänker lite på det kanske det ett rätt bra alternativ att få ner priserna på spel.

Scenariot är följande: Msoft/Sony/Nintendo sätter en 1-10 dollars aktiverings kostnad på spel som säljs vidare (lägre efter X månader, och beroende på utvecklarens val, saker så som hur länge spelaren har ägt spelet kan spela en faktor).

Varför är detta något som skulle sänka priserna på nya spel?

När du i dagsläget köper ett TV-Spel så betalar du en extra summa eftersom att du har möjligheten/friheten att sälja vidare spelet och att utvecklaren ej får intäkter för den nya användaren. Detta är helt enkelt inräknat i priset precis som i andra marknader där det finns ett andra hands värde.
Ett nytt spel kostar i dagsläget runt 500 - 600 kr.

Den nya modellen är i princip detta:

När du startar spelet för första gången binder du spelet till ditt eget konto.
Du betalar X kr mindre för varje spel, du har fortfarande möjligheten att sälja vidare spelet men den nya användaren måste betala en aktiveringskostnad på X kronor för att kunna aktivera spelet. Denna summa går i helhet till spelutvecklaren.

Även om summan bara är 10% av spelets egentliga kostnad så är detta REN vinst för utvecklaren då man inte behövde distribuera spelet till den nya användaren. Vilket innebär att man inte behöver räkna in att spelare säljer vidare sina spel i Ny-Köps priset. Detta innebär att priset kan sänkas en hel del (mer än ni anar).

Man kan även sätta ett max pris på spel där utvecklaren har valt att ha aktiveringskostnad för att undvika att dessa helt enkelt bara trissar upp priserna.
Även valet att ha "free for trade" versioner eller helt enkelt ett val att inte ha denna limitation.

-------------------------

Jag bara funderar för mig själv och vilka förslag jag skulle lagt fram för att trissa ner priserna på spel och för att helt enkelt öka intäkterna för utvecklarna.

Jag tycker STEAM modellen är bäst problemet i dagsläget är att alla inte har tillgång till ett schysst internet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cwittler:

När du i dagsläget köper ett TV-Spel så betalar du en extra summa eftersom att du har möjligheten/friheten att sälja vidare spelet och att utvecklaren ej får intäkter för den nya användaren. Detta är helt enkelt inräknat i priset precis som i andra marknader där det finns ett andra hands värde.
Ett nytt spel kostar i dagsläget runt 500 - 600 kr.

Den nya modellen är i princip detta:

När du startar spelet för första gången binder du spelet till ditt eget konto.
Du betalar X kr mindre för varje spel, du har fortfarande möjligheten att sälja vidare spelet men den nya användaren måste betala en aktiveringskostnad på X kronor för att kunna aktivera spelet. Denna summa går i helhet till spelutvecklaren.

Även om summan bara är 10% av spelets egentliga kostnad så är detta REN vinst för utvecklaren då man inte behövde distribuera spelet till den nya användaren. Vilket innebär att man inte behöver räkna in att spelare säljer vidare sina spel i Ny-Köps priset. Detta innebär att priset kan sänkas en hel del (mer än ni anar).

Jag förstår hur du tänker, men vad är det som säger att utgivarna sänker priserna? Vore det inte lättare att utnyttja folks "vana" vid att konsolspel kostar mer, och sedan stoppa den extra mellanskillnaden i egen ficka? Det skulle jag gjort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår hur du tänker, men vad är det som säger att utgivarna sänker priserna? Vore det inte lättare att utnyttja folks "vana" vid att konsolspel kostar mer, och sedan stoppa den extra mellanskillnaden i egen ficka? Det skulle jag gjort.

Pristak om de väljer att använda Aktiveringskostnaden.

Permalänk
Medlem

det känns som att hela anledningen till att xbox one alltid ska vara online är DRM och samla information för ads via nya kinect. Dom gör de inte för att ge folk en bättre spelupplevelse utan för att kamma in mer pengar

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10