Uppdatera grafikkortet för Battlefield

Permalänk
Medlem

Uppdatera grafikkortet för Battlefield

Tjena alla grafikkortsdiggare!

Min burk där hemma börjar bli lite undermålig.
Rättare sagt, jag tycker den börjar bli det. Främst så spelar jag på den, spel som exempelvis SimCity, FSX, Arma och även som rubriken lyder; Battlefield 3.

Följande komponenter sitter i dagsläget i burken:
• AMD Phenom II X4 965
• 8 GB internminne
• beQuiet 620W
• MSI GTX580 TwinFrozr III

Burkens officiella namn är Corsair 600T.

Nu är situationen som sådan att när jag spelar Battlefield på 'High' så blir datorn varm, alltså verkligen varm. Luften som blåses ut skulle lika gärna kunna komma från en värmefläkt. Kylningen består av två stora (200 mm??) fläktar; en i fronten och en i toppen som suger in respektive blåser ut luften. I bakkant så sitter en 120mm-fläkt där radiatorn till Kuhlern för processorn sitter. Även denna blåser ut.

Vad jag nu skulle vilja ha hjälp med är att komma fram till ett nytt grafikkort, vilket jag förmodar är det som alstrar denna värme, för min dator. Det enda jag kräver är att kunna spela Battlefield 3 på minst lika bra inställningar som idag.
Nu är det ju även så att jag skulle kunna springa och köpa ett GTX690 och vara nöjd, men jag vet ju att vissa kort är bättre för vissa spel och andra sämre för samma spel. Så jag behöver er hjälp att plocka fram ett par, tre stycken kort som skulle kunna vara lämpliga. Gärna i olika prisklasser. Jag har en budget på ca. 3000 kr att spendera.

Tusen tack på förhand!
frelleX

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra är skaffa 2 nya 200mm fläktar annars, stockfläktarna flyttar ju inte sådär jättemycket luft.
Kollade själv på Bitfenix Spectre Pro, men bytte chassi helt istället.

För en TwinFrozr kylare ska inte ha några värmeproblem.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll att det kommer ut varm luft från datorn?
Det säger ingenting alls om hur varma dina komponenter kör. Snarare är det positivt att den varma luften flyttas ut?
Komponenter kan bli upp till 80-90 grader celsius utan att ta någon skada. Det är klart att du kommer bränna dig beroende på vart du stoppar handen.

Uppgradera till övre medelklassen av Nvidias nya 700-serie, typ 760, när den nu släpps, så är du framtidssäker. Kommer troligtvis dra mycket mindre ström (och därmed alstra mindre värme) än 580.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

har du kollat på vad du har för faktiska temperaturer på GPU och CPU? använd HW-monitor först.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

har du kollat på vad du har för faktiska temperaturer på GPU och CPU? använd HW-monitor först.

Skrivet av KaakaaN:

Det du skulle kunna göra är skaffa 2 nya 200mm fläktar annars, stockfläktarna flyttar ju inte sådär jättemycket luft.
Kollade själv på Bitfenix Spectre Pro, men bytte chassi helt istället.

För en TwinFrozr kylare ska inte ha några värmeproblem.

inte för att vara grinig, det är jättebra idéer ni har som jag kan testa. Men jag har nog ändå för avsikt att uppgradera mitt grafikkort så har ni några förslag på vad jag skulle kunna införskaffa?

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Håller med, det är det absolut bästa du kan få för 3000kr. Annars skulle jag säga att det är gtx770 men det kostar 5-600 kr mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Tjena alla grafikkortsdiggare!

Min burk där hemma börjar bli lite undermålig.
Rättare sagt, jag tycker den börjar bli det. Främst så spelar jag på den, spel som exempelvis SimCity, FSX, Arma och även som rubriken lyder; Battlefield 3.

Följande komponenter sitter i dagsläget i burken:
• AMD Phenom II X4 965
• 8 GB internminne
• beQuiet 620W
• MSI GTX580 TwinFrozr III

Burkens officiella namn är Corsair 600T.

Nu är situationen som sådan att när jag spelar Battlefield på 'High' så blir datorn varm, alltså verkligen varm. Luften som blåses ut skulle lika gärna kunna komma från en värmefläkt. Kylningen består av två stora (200 mm??) fläktar; en i fronten och en i toppen som suger in respektive blåser ut luften. I bakkant så sitter en 120mm-fläkt där radiatorn till Kuhlern för processorn sitter. Även denna blåser ut.

Vad jag nu skulle vilja ha hjälp med är att komma fram till ett nytt grafikkort, vilket jag förmodar är det som alstrar denna värme, för min dator. Det enda jag kräver är att kunna spela Battlefield 3 på minst lika bra inställningar som idag.
Nu är det ju även så att jag skulle kunna springa och köpa ett GTX690 och vara nöjd, men jag vet ju att vissa kort är bättre för vissa spel och andra sämre för samma spel. Så jag behöver er hjälp att plocka fram ett par, tre stycken kort som skulle kunna vara lämpliga. Gärna i olika prisklasser. Jag har en budget på ca. 3000 kr att spendera.

Tusen tack på förhand!
frelleX

Ett nytt grafikkort kommer inte göra att din dator blåser ut kallare luft.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Ett nytt grafikkort kommer inte göra att din dator blåser ut kallare luft.

Hm, men läs gärna resten av tråden med.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Grafikkort skulle jag nog rekomendera ett 770 från CDON med den 5% sweclockers rabatten man kan få där om du vill få ner priset lite.

Annars är jag nog på spåret att du samtidigt byter fläktarna till några som presterar bättre då de kanske är i det klenare laget.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Hm, men läs gärna resten av tråden med.

Du säger ju

"Det enda jag kräver är att kunna spela Battlefield 3 på minst lika bra inställningar som idag."

Då är ju det enda syftet med att köpa ett nytt grafikkort att du ska få ner strömförbrukningen/värmeutvecklingen om du inte önskar högre prestanda än tidigare. Eller vill du ha bättre prestanda i spel också? För det har du inte sagt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD