Den eviga frågan, vilket ljudsystem ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan, vilket ljudsystem ska jag välja?

Tjena,

Ska flytta till ny (mindre) lägenhet om en månad. Lägenheten är 35 kvm och högtalarna ska vara 2.1
"Vardagagsrummet är kanske 10-15 kvadrat där högtalarna ska vara placerade.

Planlösning:http://imgur.com/MD4Tjel

Idag använder jag följande:
Receiver: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=167
Högtalare: JBL TLX8, http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=9330.jpg
Ljudkort: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127676-creative_sound...

Högtalarna ska användas för musik (hip-hop) och film/tv. Varför jag vill ha 2.1 är för att kunna kräma på med bas i och med min musiksmak, men det kanske inte behövs eftersom rummet högtalarna ska vara i är så litet? Problemet med detta rum är att när jag lirar musik från datorn kommer inte högtalarna vara riktade mot mig utan mot soffan, så det är viktigt för mig att ljudupplevelsen är lika bra oavsett vart du står i rummet. Kanske är bättre med ett 5.1 system då? Går det att ha 2.1/2.0 och få en bra upplevevelse i hela rummet eller är 5.1 nödvändigt?

Jag vet att ni förmodligen kommer vilja skjuta mig när jag säger detta men det är viktigt att högtalarna ska vara snygga och stilrena. Exempel på ett par jävligt fula högtalare, stora gråa och tråkiga:
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/158801-harman_ka...

Prisklass: 6-7k

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på dina JBLare?
Man kan ju göra på olika sätt,men en vanlig grej är att du börjar smått och inte köper allt på en gång för då få man inga bra grejer framför allt inte med din budget,börja med stärkare och frontar eller behåll dem du har och köp en subba istället.
Kan påpeka att det är ingen nödvändighet med sub till musik sålänge man inte köper pluttiga designhögtalare som oftast låter piss jämfört med stora golvare.
Du får väl sitta i soffan om högtalare är riktade dit i så fall.

Kan du ge nåt exempel på högtalare du tycker är snygga?
Högtalarna du länka tycker jag inte var särkilt stora eller fula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vad är det för fel på dina JBLare?
Man kan ju göra på olika sätt,men en vanlig grej är att du börjar smått och inte köper allt på en gång för då få man inga bra grejer framför allt inte med din budget,börja med stärkare och frontar eller behåll dem du har och köp en subba istället.

Kan du ge nåt exempel på högtalare du tycker är snygga?
Högtalarna du länka tycker jag inte var särkilt stora eller fula.

Med börja smått så hoppas jag du menar 2.0/2.1 det kan jag förstå poängen med, men att börja med en sub eller förstärkare är helt uteslutet, då kliver jag hellre upp i budget.

Anledningen till att mina JBL ska ryka är att de är för stora och i min smak ganska fula och saknar lite bas.
Min förstärkare är det väll inget fel på, den kan jag väll absolut behålla?

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtorsler:

Med börja smått så hoppas jag du menar 2.0/2.1 det kan jag förstå poängen med, men att börja med en sub eller förstärkare är helt uteslutet, då kliver jag hellre upp i budget.

Anledningen till att mina JBL ska ryka är att de är för stora och i min smak ganska fula och saknar lite bas.
Min förstärkare är det väll inget fel på, den kan jag väll absolut behålla?

Vet inte så mycket om din stärkare,den verkar sakna hdmi,hd-ljud och allt det senaste,rent förstärkarmässig har det inte hänt så mycket så den kan låta bra än idag,ett par nya talare kan du kanske börja med,satsa på ett par bra golvhögtalare,kan tyvärr inte hjälpa dig med det utan ut till hifibutikerna och provlyssna lite.
Dessa skulle kanske vara nåt.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-8-bla... eller http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_zenso...

Permalänk
Rekordmedlem

Det här var nog den mest motsägelsefull post jag sett på länge,
"Mina JBL är för klena i basen så nu vill jag skaffa mindre högtalare för att slippa skaffa sub, Jag vill ha ett litet 2.1 system istället"
Jag hänger inte riktigt med nu.
Om Jbl en är för klena så skaffa då en riktig förstärkare eller större högtalare eller basar, eller så förklarar du bättre vad du menar, mera ljudnivå men mindre djupbas eller djupare bas och mindre ljudtryck ? Vill du ha både och så måste du ha större lådor om det ska låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här var nog den mest motsägelsefull post jag sett på länge,
"Mina JBL är för klena i basen så nu vill jag skaffa mindre högtalare för att slippa skaffa sub, Jag vill ha ett litet 2.1 system istället"
Jag hänger inte riktigt med nu.
Om Jbl en är för klena så skaffa då en riktig förstärkare eller större högtalare eller basar, eller så förklarar du bättre vad du menar, mera ljudnivå men mindre djupbas eller djupare bas och mindre ljudtryck ? Vill du ha både och så måste du ha större lådor om det ska låta bra.

Otydlig är jag säkert, min imaginära tanke och mitt begränsade kunskap inom ljud krockar nog lite.
Försöker omformulera mig, jag vill ha ett par fronthögtalare (2.0/2.1) som har bättre tryck i basen och bättre ljud än min JBL.
De får gärna vara små och kompletteras med en sub alternativt vara en 2.0 anläggning med såpass mycket bas att inte subben behövs.

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtorsler:

Otydlig är jag säkert, min imaginära tanke och mitt begränsade kunskap inom ljud krockar nog lite.
Försöker omformulera mig, jag vill ha ett par fronthögtalare (2.0/2.1) som har bättre tryck i basen och bättre ljud än min JBL.
De får gärna vara små och kompletteras med en sub alternativt vara en 2.0 anläggning med såpass mycket bas att inte subben behövs.

Ska du klara dig utan sub så köp för guds skull inga små högtalare inte ens om du ska ha en sub.

Permalänk
Medlem

Bara så att vi är på samma plan, med stora så menar du ett par golvhögtalare?

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtorsler:

Bara så att vi är på samma plan, med stora så menar du ett par golvhögtalare?

Ja eller ett par stativhögtalare typ http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_..., oftast är det bättre med golvare men det beror på vad man jämför med och vilken budget man har osv,blir ju dyrare att tillverka en golvare som låter lika bra om ännu bättre som en bra stativare på grund av större låda,fler element,filter osv.

Permalänk
Medlem

Kommer vilja ha högblankt material.
Får helt enkelt mäta om jag får plats med ett par golvhögtalare och återkomma.

Antar att jag kan googla detta men finns det något sätt att "mäta" hur bra en högtalare är genom att läsa egenskaper?

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtorsler:

Kommer vilja ha högblankt material.
Får helt enkelt mäta om jag får plats med ett par golvhögtalare och återkomma.

Antar att jag kan googla detta men finns det något sätt att "mäta" hur bra en högtalare är genom att läsa egenskaper?

Nej!!!
Lyssna på den istället gärna hemma hos dig själv.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske skulle kunna passa dig med en Dynaudio, de är något varma i ljudet och de finns som blanka, De har ju dessutom släppt aktiva högtalare i hemmaserierna, som tex Xeo 3
http://www.dynaudio.com/int/home_loudspeaker_systems/xeo/xeo3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons! Lär bli till att gå och lyssna lite i butiken, mäta lite i den nya lägenheten och sen starta en ny tråd när jag har några mer specifika högtalare jag är inne på.

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem

Alright! För att uppdatera er så valde jag ett par:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/scand...

Nu behöver jag en sub, förslag? Budget ligger runt 3k

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem

låna hem och testa med xtz 99W10.16

Edit: Den vita skulle nog koordinera snyggt med dina högtalare dessutom.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Har du denna sub själv eller vad är det du utgår ifrån när du säger att den är bra?

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Medlem

Om ingen har några invändningar klipper jag XTZ imorgon, Hifikit ligger dörr i dörr med jobbet!

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort