Mina erfarenheter av Electronova

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av Electronova

Jag beställde för ett tag sedan en HTC One Silver, något jag nu fått ångra.

Det började med att telefonen äntligen hade kommit i lager så jag kunde beställa den.
Jag beställde och betalade, men fick ingen bekräftelse tillbaka.

Jag mailade dom och dom bad om ursäkt och sa att telefonen var slut på lager, dom tog alltså betalt för något dom inte ens hade i lager.

Jag skulle få ett tillbehör som kompensation, så jag tänkte att det är väl inte hela världen.
Någon vecka senare får dom in telefonen igen och dom skickar den till mig, samt ett tillbehör.

Det jag fick var en portabel högtalare som passar till Sony Ericsson, vad fan ska jag med den till?
Slängde den rakt i papperskorgen.

Nu till det riktiga problemet. Min HTC One har problem med mikrofonen, det fungerar bara med headset / högtalarfunktion. Jag hörde av mig till Electronova och efter en vecka fick jag som svar att dom skulle återkomma till mig, inget hände dock. Så jag ringde dom, men det var inte det lättaste.

Efter någon vecka till och åtskilliga mail senare från min sida, så får jag till svar att jag ska skicka den till någon reparationscentral som enligt dom själva har 2-3v reparationstid.

Ja vad ska man säga, jag kommer nog gå till Telia eller något annat seriöst bolag i framtiden för att slippa dessa besvär. Just nu har jag lust att bara slänga telefonen åt helvete och köpa en ny.

Supporten verkar vara helt ointresserad och det enda som verkar hjälpa är att gnälla på forum?

Någon annan med liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Erfarenheten av dom är att priserna är bra, du får produkten, men deras mail support är en katastrof. Ofta så 'tappar dom bort' mail och det kan gå en vecka innan man hör av dom. Dessutom har personalen på kundsupporten ingen som helst kontakt med folket i deras lager samt reparationsverkstad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xperia Z där väldigt billigt! Det var ju inte en snabb affär precis men visst fick jag min telefon efter någon vecka.
Supporten håller jag med dig är under all kritik. Man får välja själv, billigt med kass support eller att köpa från någon känd butik här i Sverige.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne89:

Jag beställde för ett tag sedan en HTC One Silver, något jag nu fått ångra.

Det började med att telefonen äntligen hade kommit i lager så jag kunde beställa den.
Jag beställde och betalade, men fick ingen bekräftelse tillbaka.

Jag mailade dom och dom bad om ursäkt och sa att telefonen var slut på lager, dom tog alltså betalt för något dom inte ens hade i lager.

Jag skulle få ett tillbehör som kompensation, så jag tänkte att det är väl inte hela världen.
Någon vecka senare får dom in telefonen igen och dom skickar den till mig, samt ett tillbehör.

Det jag fick var en portabel högtalare som passar till Sony Ericsson, vad fan ska jag med den till?
Slängde den rakt i papperskorgen.

Nu till det riktiga problemet. Min HTC One har problem med mikrofonen, det fungerar bara med headset / högtalarfunktion. Jag hörde av mig till Electronova och efter en vecka fick jag som svar att dom skulle återkomma till mig, inget hände dock. Så jag ringde dom, men det var inte det lättaste.

Efter någon vecka till och åtskilliga mail senare från min sida, så får jag till svar att jag ska skicka den till någon reparationscentral som enligt dom själva har 2-3v reparationstid.

Ja vad ska man säga, jag kommer nog gå till Telia eller något annat seriöst bolag i framtiden för att slippa dessa besvär. Just nu har jag lust att bara slänga telefonen åt helvete och köpa en ny.

Supporten verkar vara helt ointresserad och det enda som verkar hjälpa är att gnälla på forum?

Någon annan med liknande erfarenheter?

Tja, vad förväntade du dig när du köper från en affär som befinner sig i utlandet? Samma perfekta support- och kundservice som i Sverige?
Nästa gång, skippa alla butiker som befinner sig utanför Sveriges gränser då dessa har en tendens att vara luriga av sig och det blir bara huvudvärk av det hela.
Läser genom forumet dagligen och finner under Konsumenträtt-forumsdelen att folk blir blåsta lite här och var nu mera då de köper produkter från utlandet.

PS. Det är rätt så kul att tänka på att jag precis varit i Tallinn med min sambo och passerade WTC huset utan att se något om "Electronova OU" någonstans. DS.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Tja, vad förväntade du dig när du köper från en affär som befinner sig i utlandet? Samma perfekta support- och kundservice som i Sverige?
Nästa gång, skippa alla butiker som befinner sig utanför Sveriges gränser då dessa har en tendens att vara luriga av sig och det blir bara huvudvärk av det hela.
Läser genom forumet dagligen och finner under Konsumenträtt-forumsdelen att folk blir blåsta lite här och var nu mera då de köper produkter från utlandet.

PS. Det är rätt så kul att tänka på att jag precis varit i Tallinn med min sambo och passerade WTC huset utan att se något om "Electronova OU" någonstans. DS.

Ja vad förväntade jag mig egentligen.
Givetvis förstår jag att det blir lite krångligare vid returer osv, men hela det här ärendet handlar om så mycket mer.

Även ett företag utomalnds bör ha seriös personal.
Att ha kvalitet på support handlar inte om företaget är svenskt eller inte.
Men visst finns det nötter som jobbar på Telia med, men det kanske man ska förvänta sig!?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du problem med ett företag inom EU kan du fråga om hjälp på
http://www.konsumenteuropa.se/sv/Vagledning--kontakt/
http://www.konsumenteuropa.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att man skickar med ett tillbehör som bara passar en annan telefon är ju riktigt kasst. I övrigt låter det som normal servicehantering i mobilbranschen. Folk har MYCKET mer problem även om de köper mobilen i en butik här i sverige.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung Galaxy S3 denna vintern från Electronova. Själva leveransen var ett jävla pain in the ass, för jag fick åka 20 mil för att hämta den från UPS.
Aja... För en månad sen gick den sönder och för 1½ vecka sen lämnade jag in den på lagning här i Sverige tillsammans med kvitto från Electronova (som tog ungefär 1 vecka att få fram).

Problemet nu är att garantin gäller inte, för telefonen är "köpt från Frankrike" enligt servicestället (Samsungs Garantipolicy säger att auktoriserade verkstäder får bara laga telefoner som är ursprungligen sålda i Sverige).

Nu kräver dom mig på undersökningsavgift, frakten dit kastade jag i sjön och bara kommunikationen fram och tillbaka till serviceföretaget samt Electronova är fruktansvärt frustrerande.

Va*an vilken soppa. Är det Samsungs fel eller är det Electronovas fel att dom importerade telefoner?

Kan jag kräva något med stöd av lagen eller är jag totalt r*vknu**ad?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Läst tråden ? Kolla 2 poster upp eller klicka dig till: http://www.konsumenteuropa.se/sv/Vagledning--kontakt/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Betalade för en Samsung Galaxy S3 i slutet a maj. Betalade extra för snabb frakt (48h). Inget hände sen. Efter ett antal mail (de svarar aldrig någonsin på telefon) fick jag höra att beställd mobli var slut men fanns i annan färg. Ändrade då till annan färg som de skulle ha hemma. Efter det har det varit totalt locket på från deras sida. Inga svar på mail eller på inpratade meddelanden på deras telefonsvarare. Så man får väl se sig som blåst. Hur går man vidare med detta??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pelle33:

Betalade för en Samsung Galaxy S3 i slutet a maj. Betalade extra för snabb frakt (48h). Inget hände sen. Efter ett antal mail (de svarar aldrig någonsin på telefon) fick jag höra att beställd mobli var slut men fanns i annan färg. Ändrade då till annan färg som de skulle ha hemma. Efter det har det varit totalt locket på från deras sida. Inga svar på mail eller på inpratade meddelanden på deras telefonsvarare. Så man får väl se sig som blåst. Hur går man vidare med detta??

Du kan få hjälp via Konsument europa du också och alla andra som har liknande problem om man handlat av "EU företag"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pelle33:

Betalade för en Samsung Galaxy S3 i slutet a maj. Betalade extra för snabb frakt (48h). Inget hände sen. Efter ett antal mail (de svarar aldrig någonsin på telefon) fick jag höra att beställd mobli var slut men fanns i annan färg. Ändrade då till annan färg som de skulle ha hemma. Efter det har det varit totalt locket på från deras sida. Inga svar på mail eller på inpratade meddelanden på deras telefonsvarare. Så man får väl se sig som blåst. Hur går man vidare med detta??

Om du betalt med kreditkort kan det vara en väg att gå och prata med VISA eller MasterCard. Gäller mest när man befarar bedrägeri. Väldigt farligt för ett företag att bli avstängt från kreditkortsbetalningar. Har aldrig gjort det själv men detta lär vara det 'the nuclear option' i sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pontooz:

Jag köpte en Samsung Galaxy S3 denna vintern från Electronova. Själva leveransen var ett jävla pain in the ass, för jag fick åka 20 mil för att hämta den från UPS.
Aja... För en månad sen gick den sönder och för 1½ vecka sen lämnade jag in den på lagning här i Sverige tillsammans med kvitto från Electronova (som tog ungefär 1 vecka att få fram).

Problemet nu är att garantin gäller inte, för telefonen är "köpt från Frankrike" enligt servicestället (Samsungs Garantipolicy säger att auktoriserade verkstäder får bara laga telefoner som är ursprungligen sålda i Sverige).

Nu kräver dom mig på undersökningsavgift, frakten dit kastade jag i sjön och bara kommunikationen fram och tillbaka till serviceföretaget samt Electronova är fruktansvärt frustrerande.

Va*an vilken soppa. Är det Samsungs fel eller är det Electronovas fel att dom importerade telefoner?

Kan jag kräva något med stöd av lagen eller är jag totalt r*vknu**ad?

Det är ditt fel. Du köper en telefon från en utländsk butik och på nåt sätt missar du att den är importerad? Samsung kan ha vilka klausuler som helst då garanti är 100% frivilligt. Det du kan och bör göra är att kontakta återförsäljaren och kräva din rätt. Ifall du har lämnat in telefonen på verkstad utan först att ha kontaktat Electronova kan du få ännu mer problem. Inte ovanligt att butiker nekar reklamationsrätt om kunden, på eget belägg, har försökt att reparera telefonen.

Skrivet av Lars Celander:

Om du betalt med kreditkort kan det vara en väg att gå och prata med VISA eller MasterCard. Gäller mest när man befarar bedrägeri. Väldigt farligt för ett företag att bli avstängt från kreditkortsbetalningar. Har aldrig gjort det själv men detta lär vara det 'the nuclear option' i sammanhanget.

Troligen har han betalt via banken då Electronova inte hade kortbetalning. (vet inte om de har fixat det nu). Bara sånt borde ju avskräcka folk ifrån att handla men folk är ju dumsnåla. Dessutom har Electronova köpsvillkor som är helt åt helvete fel. Detta har jag påpekad i Electronovas tråd men dom vägrar ändra texten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte hört något från Electronova. Trots många mail och telefonsamtal till deras telefonsvarare. Detta är uppenbarligen ett oseriöst företag som lurar pengar av folk som beställer. Snart en månad sen jag beställ det (med löfte om leverans inom 48 timmar). Lurad på 3 333 kr. Att dom inte ens har kortbetalning talar väl också i den riktningen. En polisanmälan för bedrägeri är kanske nästa steg...

Varning för Electronova. Jag vill varna andra för att sätta sig i samma position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle33:

Har fortfarande inte hört något från Electronova. Trots många mail och telefonsamtal till deras telefonsvarare. Detta är uppenbarligen ett oseriöst företag som lurar pengar av folk som beställer. Snart en månad sen jag beställ det (med löfte om leverans inom 48 timmar). Lurad på 3 333 kr. Att dom inte ens har kortbetalning talar väl också i den riktningen. En polisanmälan för bedrägeri är kanske nästa steg...

Varning för Electronova. Jag vill varna andra för att sätta sig i samma position.

Kontakta Estlands polis och se vad som händer..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden haft Kameraexperten-vibbar av detta företag men vi får väl se...

Permalänk
Medlem

Ja, jag jag ska ta kontakt med polisen i Estland om det inte händer nåt denna veckan. Det är bedrägeri.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pelle33:

Ja, jag jag ska ta kontakt med polisen i Estland om det inte händer nåt denna veckan. Det är bedrägeri.

Kontakta konsumenteuropa också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

När det gäller sådana här företag så skall man först alltid testa företaget på något sätt. Exempel är tex att skicka ett mail och säg att du har köpt en telefon och har ett problem. Då får man se hur seriösa de är, får du inget svar alls, så avstå helt enkelt.

Jag skickade mail två gånger och frågade om man kunde handla med VAT men fick inte svar alls båda gångerna, så därför avstod jag.

Man ska tex inte fråga "Ja kommer köpa 2 telefoner, kommer jag verkligen få de inom 48h", självklart svarar de snabbt, eftersom detta gynnar företaget.

Permalänk
Medlem

Nu visar det sig alltså vad det var för företag...
Här är en lista på vilka som hur hos world trade center i tallin
Downtown OÜ Ahtri 12, VII floor
Easy Car Rent OÜ Ahtri 12, I floor
Eesti Linnade Liit MTÜ Ahtri 8, III floor
Eesti Meremeeste Sõltumatu AÜ Ahtri 8, IV floor
Eesti Paraolümpiakomitee MTÜ Ahtri 12, I floor
Eesti Personalitöö Arendamise Ühing PARE Jõe 5, V floor
Eesti-Vene Ettevõtjate Koda Jõe 9, V floor
Efficient Accounting OÜ Ahtri 12, VI floor
Ehitustrend OÜ Ahtri 12, I floor
EK Dance OÜ Ahtri 12, VI floor
Ekspertgrupp OÜ Jõe 5, VI floor
Elpega Salong OÜ Narva mnt. 11D, V floor
Energy Life OÜ Jõe 5, II floor
Entromed OÜ Ahtri 12, VI floor
eRaama Äritarkvara OÜ Ahtri 12, VI floor
Erksaar OÜ Ahtri 12, VII floor
Estelina Estonia OÜ Ahtri 12, V floor
Estfilm Production OÜ Ahtri 12, VI floor
Ezotericom OÜ Ahtri 8, V floor
Euro Work OÜ Jõe 5, IV floor
Evail Oil OÜ Ahtri 12, V floor
Eventer OÜ Ahtri 12, II floor
Faktum & Ariko OÜ Ahtri 12, VI floor

Lite roligt att de valt World trade center 9-11

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Servicetid på 2-3 veckor är ju praxis i branschen så det hade inte varit annorlunda om du köpt den i Sverige.
Men som det har nämnts tidigare i tråden så är det inte alltid svenska verkstäder tar emot telefoner som är köpta utomlands.
Man får alltid vad man betalar för...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Ett riktigt skämt:

Electronova är godkända av Trygg ehandel !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Nu visar det sig alltså vad det var för företag...
Här är en lista på vilka som hur hos world trade center i tallin
Downtown OÜ Ahtri 12, VII floor
Easy Car Rent OÜ Ahtri 12, I floor
Eesti Linnade Liit MTÜ Ahtri 8, III floor
Eesti Meremeeste Sõltumatu AÜ Ahtri 8, IV floor
Eesti Paraolümpiakomitee MTÜ Ahtri 12, I floor
Eesti Personalitöö Arendamise Ühing PARE Jõe 5, V floor
Eesti-Vene Ettevõtjate Koda Jõe 9, V floor
Efficient Accounting OÜ Ahtri 12, VI floor
Ehitustrend OÜ Ahtri 12, I floor
EK Dance OÜ Ahtri 12, VI floor
Ekspertgrupp OÜ Jõe 5, VI floor
Elpega Salong OÜ Narva mnt. 11D, V floor
Energy Life OÜ Jõe 5, II floor
Entromed OÜ Ahtri 12, VI floor
eRaama Äritarkvara OÜ Ahtri 12, VI floor
Erksaar OÜ Ahtri 12, VII floor
Estelina Estonia OÜ Ahtri 12, V floor
Estfilm Production OÜ Ahtri 12, VI floor
Ezotericom OÜ Ahtri 8, V floor
Euro Work OÜ Jõe 5, IV floor
Evail Oil OÜ Ahtri 12, V floor
Eventer OÜ Ahtri 12, II floor
Faktum & Ariko OÜ Ahtri 12, VI floor

Lite roligt att de valt World trade center 9-11

Vi har företagshotell i Sverige med så det är inte så värst ovanligt dock.

Permalänk
Medlem

Har kontaktat Trygg e-handel nu. De ska granska Electronova.

Permalänk
Medlem

Vem som helst kan slänga upp "Trygg e-handel"-logot på sin hemsida. Det är inte så svårt att sno sådant.
Det är en annan femma om att verkligen förtjäna logotypen om att ha den på sin hemsida än att bara ha den.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Den var inte bara ditklistrad. De var registrerade hos Trygg e-handel

Permalänk
Medlem

Bara det att man betalar via kontoöverföring borde ju inte vara "Trygg e-handel". Trygg e-handel kan inte haft så mycket koll på Electronova.

Permalänk
Avstängd

Tur att jag inte köpte nåt därifrån, var precis på gränsen att beställa Ip5 som present till min bror. Sluta med att jag köpte den från elgiganten. Betalar hellre extra och är trygg med supporten om det blir problem än att ångra mig om telefonen skiter sig.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Jag har också blivit lurad av Electronova, har anmält dom till tryggehandel.se och Kunsumenteuropa.se som båda har öppnat ärenden mot Electronova angående min order. Jag råder andra att göra likadant så dom kan sätta större press på detta bluffbolag.

Permalänk

Efter flera veckors försök att nå deras svenska support har jag nu mot all förväntan fått ett svar! Dom lovar att skicka min beställning idag men jag tror det först när jag håller telefonerna i handen...