Rengöra datorn (rengör, komponent, komponenter)

Permalänk
Medlem

Rengöra datorn (rengör, komponent, komponenter)

Jag hittar ingen tråd så jag lade till lite sökord i toppen om någon får för sig att leta.
Hoppas jag lagt tråden på rätt plats... Kom inte riktigt på var annars jag skulle lägga den... Får räkna rengöring som en modifikation!

Grejen är att datorn har börjat samla på sig lite damm. Jag tänkte då göra en grundlig rengöring av datorn och rengöra komponenter samt ta bort damm från fläktar och hårddiskar. Tänkte ta ut alla komponenter som moderkort, grafikkort och liknande!
Men! Åsikterna om hur man ska göra för att få allt rent är många! När jag har läst trådarna så finns tips som bla:

- T-röd
- Isopropanyl (1; Tydligen en felstavning då det inte finns någon molekyl med det namnet. Tack Evil_AnAnAs)
- Isopropanol
- Dammsugare med plastmunstycke
- Dammsugare med plastmunstycke inlindat i silvertejp
- Dammsugare med plastmunstycke och antistatarmband runt munstycket
- Fuktad trasa
- Tryckluft
- Tops + en av alkoholerna eller isopropanylen

(2) Om att använda en kompressor: (av: viper@god)
"Sen är ju dom flesta kompressorer sådana att dom innehåller olja som smörjer dom rörliga delarna i cylindern som pumpar luften som också kan komma ut i luften när man använder den.
Finns vatten och smuts avskiljare att köpa på dom flesta ställen som sysslar med verktyg och liknande och kan vara bra att ha om man blåser mycket elektronik. Kan också vara bra att ha om man använder kompressorn ihop med en färgspruta då man gärna vill undvika vatten och annat i färgen.

Använder man dock diverse verktyg till kompressorn i form av vinkelslipar, borrmaskiner, slipmaskiner och annat så skall man gärna montera på en dimmsmörjare med vattenavskiljare så att verktygen för i sig lite olja och smörjs upp när dom används.

"

Det finns säkert flera! Men jag vet inte vilken jag ska välja! =O Där tänkte jag att ni skulle hjälpa till!
Isopropanol har jag hört är till för att rengöra elektriska komponenter eller något sådant, samt att det och en tops skulle ge ett bra resultat. Någon som kan bekräfta?

Om det finns intresse kanske vi kan uppdatera förstaposten och göra tråden till samlingstråd för rengöring?

Tacksam för alla tips ni kan komma på! Hoppas att det inte finns en sån här tråd innen! =O

[EDIT] 1; 2008-05-02
[edit] 2; 2008-05-09 - Lagt in del utav viper@gods post på sida 1.[/edit]

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Isopropanol är den bästa av de alkoholerna (Isopropanyl är en felstavning, finns ingen sådan molekyl) så det kan du använda för att få bort kylpasta från cpu och kylare så du kan lägga dit ny. Angående damm så är tryckluft bäst men damsugare är billigare silvertejpen låter bara sjukt dumt tycker jag då den inte innehåller metall ändå =/ men ett esd armband låter vettigare

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

När det gäller dammsugning så har jag följande erfarenhet:

Jag har dammsugit mina datorer i över 6 års tid, utan några problem. Framförallt för att få bort det finkorniga dammet som inte går bort på annat sätt. Till det har jag använt en vanlig dammsugarborste i plast.

Hittils har jag inte haft några som helst problem. Och ingenting har gått sönder.

Däremot har jag undvikit att dammsuga när det har varit extremt kallt ute, (torr luft). Men en vanlig regning dag lär inget hända.
Så mina erfarenheter är goda iaf. Men som sagt, jag skulle inte göra det om det är -5 ute och klart, luftfuktigheten avgör mycket.

Permalänk
Medlem

Vill absolut inte råda någon att damsuga sin dator, även om sakerna inte går sönder finns stor risk för latenta fel som kan uppstå som blåskärmar och övrigt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Tryckluft för damm och isopropanol för kylpasta, och kanske nån allrengöring på sprayflaska om chassit blir smutsigt för att täcka allt
Sen finns speciellt rengöring för tftskärmar för att undvika repor eller andra skador på panelen.

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra en gammal damsugare som man kan välja att den ska blåsa istället för att suga, sedan tar jag även ut påsen ur dammsugaren. Då brukar det bli så pass bra drag i den att man kan hålla munstycket 20-25cm ifrån datorn och fortfarande blåsa bort det mesta dammet.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som använder tryckluft? För standard-tryckluft ala billighets innehåller väl någon olja eller så har jag hört, och kan därför lägga ett skickt av olja över komponenterna vilket inte är att föredra!? Fast jag kan ha fel!

Vad tror ni om att köra Isopropanol på en topps och dra över områden där det behövs rengöring? Fast det kanske bara drar runt dammet?

Annars, tips på tryckluft? (länk?)

Tack för svaren hittils!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Finns tryckluft som främst är avsedd för rengöring av sensorn i DSL kameror, de tuberna ska inte spruta ut annat än luft. MEN priset kommer ju därefter också, säg minst en hundring per tub. Finns hos Kjell o Co eller Cyberphoto mm.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Hur gör ni som använder tryckluft? För standard-tryckluft ala billighets innehåller väl någon olja eller så har jag hört, och kan därför lägga ett skickt av olja över komponenterna vilket inte är att föredra!? Fast jag kan ha fel!

Vad tror ni om att köra Isopropanol på en topps och dra över områden där det behövs rengöring? Fast det kanske bara drar runt dammet?

Annars, tips på tryckluft? (länk?)

Tack för svaren hittils!

Har faktiskt inte tänkt på att antagligen finns biprodukter i tryckluft på burk men som tur är spelar det ingen roll då jag har tillgång till "riktig" tryckluft både hemma och det är även det som används på jobbet.

Permalänk
Medlem

En liten fråga angående tryckluft: går det att använda tryckluft från en kompressor, eller sprutar de också ut olja och annat man inte vill ha i datorn?

Visa signatur

Asus P5B - Core2Duo 6300 @ 3GHz - 4gb ram - Nvidia 8800gts
Min sida: Panikfabriken Paintball i Karlstad.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd under INGA omständigheter en vanlig dammsugare i en dator som ni är rädda om. Risken för ESD-skador, direkta eller latenta, är väldigt stor så det är i princip som att be om problem när man viftar runt med dammsugaren inne bland komponenterna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Använd under INGA omständigheter en vanlig dammsugare i en dator som ni är rädda om. Risken för ESD-skador, direkta eller latenta, är väldigt stor så det är i princip som att be om problem när man viftar runt med dammsugaren inne bland komponenterna.

Är det tryckluft du kör med då eller hur gör du? Bra att veta hur så många som möjligt gör!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

drog rent burken med tryckluft på burk..samt höll en dammsugare vid den som sög upp allt virvlande damm..funkade fin fint....att datorn skulle ta skada av damsugare? njaee kan inte tänka mig att den gör det..okej..metallmunstycke möjligtvis...elr att du suger upp nån komponent..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
drog rent burken med tryckluft på burk..samt höll en dammsugare vid den som sög upp allt virvlande damm..funkade fin fint....att datorn skulle ta skada av damsugare? njaee kan inte tänka mig att den gör det..okej..metallmunstycke möjligtvis...elr att du suger upp nån komponent..

Orkar inte förklarar närmare men sök/plugga på om ESD så kommer det gå upp ett ljus...

Annars OnT så såg jag idag att teknikmagasinet hade oljefri, helt ren tryckluft på burk för 59:-. Vet inte om den lever upp till påståendet men jag vågar nog säga att den duger för den gemenes behov utan att skada några komponenter. Och har teknikmagasinet för 59:- bör ju liknanade företag kunna sälja för under hundralappen iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

damsugare med plastmunstycke funkar utmärkt men man ska dock inte låta den få direkt kontakt med några komponenter. Jag kör tops först för att få los det mest ingrodda damet på fläktbladen med mera, sedan tar jag damsugaren. Alla känsligare delar som hd, instikskort och moderkort ser jag till att bara suga upp löst dam ifrån med munstycket ca 3 cm ovanför dem. Risken för ESD skador i en vanlig hemmiljö är då myckt liten så liten att jag vågar ta den. Visst finns det risker men man kan råka slinta med elektronikmejseln med, när man skruvar och dra den i något ömtåligt men man ska nog försöka att överväga hur stora riskerna är.

Att ha en burk som konstant har problem med för hög värme pga att den är helt igen dammad är en betydligt större risk

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem

En meter, allra helst två, är minsta säkerhetsavstånd för en dammsugare och öppen elektronik som är känslig för urladdningar.

En 20kV laddning hoppar bra mycket längre än man tror, därav långa säkerhetsavstånd. Värt att notera är att runt 10kV och däröver känner man. Vissa kretsar går sönder redan vi 50V och ibland även lägre spänningar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tjosan!

Jobbade ett par sommrar i en serviceverkstad för främst datorer och sådant och när vi rengjorde saker körde vi med med något som kallades elektronikspray eller kontaktspray tror jag sett något sådant på Elfa men bör finnas på typ biltema, clasohlson med mera.

Själva dammet blåste vi bort med en vanlig kompressor från typ biltema var väl på 1.5hp eller något dock hade vi filter monterat på den för att skilja vatten och olja ur luften som kommer ur munstycket. För er som inte vet så bildas det ibland kondens i själva lufttanken på kompressorn och den vill man helst inte blåsa ut i datorn kan jag tänka mig.

Sen är ju dom flesta kompressorer sådana att dom innehåller olja som smörjer dom rörliga delarna i cylindern som pumpar luften som också kan komma ut i luften när man använder den.
Finns vatten och smuts avskiljare att köpa på dom flesta ställen som sysslar med verktyg och liknande och kan vara bra att ha om man blåser mycket elektronik. Kan också vara bra att ha om man använder kompressorn ihop med en färgspruta då man gärna vill undvika vatten och annat i färgen.

Använder man dock diverse verktyg till kompressorn i form av vinkelslipar, borrmaskiner, slipmaskiner och annat så skall man gärna montera på en dimmsmörjare med vattenavskiljare så att verktygen för i sig lite olja och smörjs upp när dom används.

Vi körde även ibland med tryckluft på burk men det var mest när man var ute på jobb hos kunder och inte kunde dra med sig en tung kompressor och det fungerade bra.

Var det cpu:er och annat som skulle bli kvitt kylpasta så blev det tops och någon slags servett med lite Isopropanol på så försvann det och blev rent snabbt.

Hoppas jag gjort någon här lite klokare!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Förstaposten uppdaterad! Fyll på mera, diskutera mera! =D

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

jag kör med matpenslar för o borsta bort damm och små vatten-målarpenslar där det är trångt, när jag har fått löst allt damm så blåser jag och suger upp det som virvlar med dammsugaren

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tryckluft är helt överlägset, på några få minuter får man den mest skitiga och cigarettröksmetiga burk ren och fin. Den ytterst lilla oljeförorening som en vanlig billighetskompressor ger är helt betydelselös när man rengör annat än optik. Viss försiktighet är naturligtvis inte fel. Man bör exempelvis hålla fast fläktarna när man blåser rent dessa, de spinner annars upp utav bara fan och kan förmodligen skära ihop.
Alla har inte tillgång till en kompressor, men ni som har det - Blås rent istället för att dutta med småpenslar eller slabba med lösningsmedel. Och ge fan i damsugaren !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Text

Så en kompressor fungerar verkligen? Jag var lite osäker eftersom det är ett ganska högt tryck i sådana.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smiffy
Så en kompressor fungerar verkligen? Jag var lite osäker eftersom det är ett ganska högt tryck i sådana.

Mja en vanlig hemma kompressor är väl ingen fara precis men man behöver ju inte ha blåsmunstycket 1mm från det man skall göra rent och blåsa på med full kraft. Räcker ju att använda tillräckligt med tryck för att dammet skall försvinna alltså inte mer än nödvändigt.

Har man dock en stor vidunder kompressor kan det ju vara lämpligt att skruva ner trycket lite kanske så man inte behöver leta komponenter i andra änden av rummet.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Mja en vanlig hemma kompressor är väl ingen fara precis men man behöver ju inte ha blåsmunstycket 1mm från det man skall göra rent och blåsa på med full kraft. Räcker ju att använda tillräckligt med tryck för att dammet skall försvinna alltså inte mer än nödvändigt.

Har man dock en stor vidunder kompressor kan det ju vara lämpligt att skruva ner trycket lite kanske så man inte behöver leta komponenter i andra änden av rummet.

Mvh,
Viper@God

Haha, det är sant. Skall nog testa, tack för info :).

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta en helt vanlig diskborste (torr) för att rengöra många av sakerna i burken.. (kretskorten)
annars tryckluft (ej flaska), är man osäker på om det innehåller oljor eller dyligt.. spruta först på ett papper för att se om det bildas fläckar på det..

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Jag brukar vanligtvis köra med tryckluft på burk för att rengöra datorn på damm och varje gång jag köper en ny burk tänker jag tanken att det kanske vore bättre med en liten kompressor. Det vore perfekt egentligen, man slipper "slösa" på burken och kan blåsa hur mycket man vill och kanske även hitta andra användningsområden för den också.
Jag har kollat runt lite och hittade en relativt billig (700kr) eldriven kompressor på www.biltema.se (art. nr: 15-195, går tyvärr inte att direktlänka). Finns även blåsmunstycken att köpa för 39kr.

Den är oljefri och permanentsmord vilket gör att den bör vara så gott som underhållsfri. Jag har inte riktigt vågat chansa på om den duger till det jag tänkt ha den till så jag hoppas på att nån här på swec har, eller har provat en likadan. Kanske till och med någon som är duktig på pneumatik som kan svara på frågorna ändå. Här följer mina funderingar:

-Är 2 bar tillräckligt med lufttryck för att blåsa rent en dator på damm?
-Är den högludd?
-Hur länge kan man blåsa på en tank utan att ha motorn på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patt|

-Är 2 bar tillräckligt med lufttryck för att blåsa rent en dator på damm?
-Är den högludd?
-Hur länge kan man blåsa på en tank utan att ha motorn på?

2 bar låter helt ok för att blåsa rent en dator burk,

El driven kompressor från biltema, hmm ahh vet ingen kompressor om är ljudlös men det är väl endå inte ditt största problem när du ska använda den ltie då å då?

Den tanken som visas på bilden 2-4 liter? ahh 10 sek kanske 20-25 om du är väldigt optimistisk (bara spekulationer)

jag skulle dock inte blåsa konstant utan ta lite "duttar" med blås lite här å där det behövs.

kör själv med kompressor när jag blåser den pumpar upp i 8-9 bar och blåser på ca 30-40 cm avstånd, kör du med 2 bar behöver du vara rätt nära komponenterna(10-20 cm helst inte närmre!) men det ska inte vara någon fara såvida du inte leker hammare med blåsmunstycket

sunt förnuft.

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84855

45 liter i minuten låter som det inte blir nått blås ö.h.taget.

Den ser dessutom ut att inte ha någon lufttank / står inget om någon sån i texten heller. Jag hade struntat i den.

Permalänk
Medlem

Den där grunkan liknar mer vad man skulle kunna kalla en luftpump än en kompressor, så jag är osäker på om den funkar att blåsa bort lort med. Å andra sidan är den ju liten och nätt. Priset är väl sisådär. Kolla in:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

drog rent burken med tryckluft på burk..samt höll en dammsugare vid den som sög upp allt virvlande damm..funkade fin fint....att datorn skulle ta skada av damsugare? njaee kan inte tänka mig att den gör det..okej..metallmunstycke möjligtvis...elr att du suger upp nån komponent..

Allt innehåller spänning så vitt jag vet. Bortsett från antistatiska material så som antistat påsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devdel:

Allt innehåller spänning så vitt jag vet. Bortsett från antistatiska material så som antistat påsar.

Gratulerar till att ha återuppväckt en drygt fem år gammal tråd, låt den vila i frid i fortsättningen.