Felaktigt agerande från verkstad?

Permalänk
Medlem

Felaktigt agerande från verkstad?

Hej Sweclockers!
Jag lämnade in min bil onsdagen den 6de juni till en verkstad. Tanken var att dom skulle kolla avgassystemet och bromsarna och komma med ett kostnadsförslag.
På onsdagseftermiddagen så ringer dom upp och gav beskedet om att systemet behövde bytas, att felet på bromsarna var en liten sten som satt fast mellan klossen och skivan men att både klossarna och skivorna klarar sig ett tag till. Vi kom därefter överens om ett pris på 3785 kr och att bilen skulle vara klar på fredagen. Efter det så hör vi inget mer av dom så jag ringer upp på måndagen för att höra om bilen är klar, vilket den är och hämtar den.

Chocken kommer när jag ska betala. De 3785 kr som jag skulle betala har på något sätt förvandlats till 6875 kr. Chockad och förvånad betalar jag kalaset och tänker att dom kanske har ringt mor min och ändrat något. Så det första jag gör är att ringa mor min och frågar om någon ändring har skett eller dyl. Hon blir minst sagt ställd och chockad och förstår ingenting.

Ett telefonsamtal senare så framkommer det att dom bytte bromsklossar och skivorna då dom "var så pass utslitna och skulle inte gå igenom besiktningen" fast dom så sent som onsdagen innan hade sagt att både skivorna och klossarna skulle klara sig ett tag till.

Ska vi bara acceptera det här eller vad ska man göra? Vad kan man kräva av verkstaden?

Permalänk
Medlem

Borde dom inte ringt dig innan dom la till 3000kr på priset?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Har du fått nya skivor? bak/fram..?
Nya bromsok?
Avgasrör..?

Vad är det för bil? märkesverkstad...?

Är priset rimligt? om det är det så skulle jag acceptera och dessutom vara nöjd.
Inget att gnälla över. ( men dom kunde ju ringt dig- hade du uppgett mobilnummer?)

Jag fick själv nya skivor bak och ett nytt bromsok föra veckan. Skillnaden är att dom angav exakt vad dom skulle göra och enligt offert. 8000 kr i mitt fall.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Du har ju betalat och då är det ju svårt att bestrida något i efterhand, det du skulle ha gjort när du hämtade bilen och fick det högre beloppet presenterat för dig att ifrågasätta det hela då och ge dom två alternativ.

1. Återställa bilen som den var dvs montera tillbaka dom gamla bromsdetaljerna medans du väntar och sedan betala det ni hade kommit överens om.

2. Erbjuda verkstaden att betala 20% av överskjutande belopp som var avtalat eller erbjuda dom alternativ 1.

Permalänk
Rekordmedlem

Konsumenttjänstlagen reglerar det och praxis är:

Du ska betala vad som är skäligt eller det pris ni har avtalat om. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat.
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumenttj...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Troligen någon missuppfattning eller kommunikations problem mellan "försäljare" och mekaniker.

Lätt hänt, farsan lämnade in sin V90 för byte av stötdämpare, krängningshämmare, och koll av bakaxeln samtidigt..
Bilprov gav nerslag på två första, men välkända märkesverkstaden hade tagit betalt för både delar och arbete fast delarna inte var bytta.
Så in i verkstaden igen för göra bytet också.

Lite skillnad nu när han lämnade sin passat så fick han tändspolarna bytta gratis, på en 2005:a?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du lämnade in bilen för felsökning en kostnad där som var på själva felsköningen, Sen tillkom nog 3785:- för byte av avgassystem. Men borde ringt ifall skivor och belägg måste oxå bytas! dåligt av dom skulle bestrida resterande belopp! felsökningen och 3785:- det var priset ni hade kommit överens om! En stor punkt!! Vid skivor och belägg var ok enligt den du pratade med vid byte av dom skulle du blivit informerad, du till och med inte ens knappt kör med bilen så det hade klarat sig i år lr tills nästa service isf.
Har du skrivit på och godkänt räkningen? då är det värre, samt stod det nåt på ordern att efter felsökningen ska kund informeras vad som behövde bytas samt pris på det?
Offert är A och O, både för kund och verkstaden.

Har varit med när en hade fått pris på service ca 8900:- med alla tillägg osv, så slutade den på ca 15800:-
Så kunden betalade endast 8900:-för det hade han fått pris på!
Samt på servicarna står tjocklek på skivor samt hur många mm det är kvar på beläggen oxå iaf där jag är! Samt kollas ifall nåt sak bytas enligt tillverkarens på garanti då förstås! Det kan vara 1996 ev tidigare till 2013, Finns även när den 101 kolls programmet är klart och felfritt. när garanti utgått, köpa förlängning av garantin oxå!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

OM du har fått pris, för felsökning och lagning på X kr. Så skall det vara X kronor. Det får diffa med MAX 15%

Hoppas att du inte har betalat något.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det här är ju standard. Så här man tjänar pengar på bilmek, ungefär samma som hantverkare. Har du inget skriftligt på vad som var fel enligt dom och vad det skulle kosta så tror jag tyvärr du är rökt. Det du däremot borde ha gjort var att pynta det ursprungliga beloppet och tacka för gratisjobbet de utförde.

Du kan omöjligt betala för något du inte beställt. Ungefär som att köpa en färdigbyggd dator från inet för 7995:- och sedan när den kommer så tyckte dom att det var lika bra att kruta på lite extra så vi bytte ut 680:it mot ett titan och höjde priset til 11195:-

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tycker det är fel när du fått ett pris över telefon och sen när du hämtar bilen är det ett annat, då hade jag blivit sur, jag hade aldrig lämnat min bil där igen iaf, men märkesverkstäder är oftast gay, jag kör volvo och lämnat min bil på volvo brandt en del gånger, brukar bli dyrt så jag har slutat med det, värst var väl nästan när dom ansåg att ena helljuset stog för högt och pga att skruven man justerar det med var trasig så skulle det kosta 10k att byta, den skulle aldrig gå igenom besiktingen sa dom, jag sket i att byta och när det var dags för besiktning så sa dom inte ett ord om strålkastarna, dom låg så fint i höjd nej jag litar inte på brandt längre, autotech får sköta om pärlan i fortsättningen, billigare och ärligare gubbar

Sa dom verkligen att en sten fastnat mellan bromsklossen och skivan? finns ingen möjlighet, möjligtvis mellan bromsskölden och skivan, kan gnissla en hel del då men stenen brukar lossna rätt snart igen men mellan klossen å skivan kommer det inga stenar

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

ett muntligt avtal gäller däremot lika mycket som ett skriftligt, om jag minns rätt.
du ska alltså kunna kräva tillbaka pengar då 15% är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Visst gäller muntliga avtal men det gäller också att kunna bevisa det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det här verkar fanimig vara normen med verkstäder i Sverige .. Det är helt vansinnigt.
Jag själv råkade för några år sen på en verkstad där priserna konstant gick upp, reparationerna tog MYCKET längre tid än de skulle,, och när allting var klart skulle det kosta mig runt 4000 för allting .. Kommer ner till verkstaden och då vill dom ha 11,000 kr då dom hade hitta massor av mer småfel, som dom hade tagit på sig att fixa utan att prata med mig.

Bland annat då så en av grejerna att göra var att byta ut avgassystemet som det var hål i, och dom sa till mig att det var bytt, men vid ett senare tillfälle upptäckte jag att de hade lagt nån form av tätduk runt istället med klämmor för att hålla det på plats.

Men bäst av allt var nog AC'n som dom hade reparerat .. Det tog dom med bra betalt för, och när det var reparerat så frågade jag om garanti och dom sa "runt hörnet"(!!!!!) kommer in i bilen, ac'n går igång fint men dör innan jag ens kommit ut från deras inhägnad, jag springer in o säger till dom och dom ignorerade mig totalt, och 3 av deras anställda forslade ut mig.

Gjorde aldrig polisanmälan då, men jag borde nog ha gjort det ..

Förvånar det någon att vad det gällde dom där ytterligare 7K som jag la ut så rättfärdigade dom det med "Den skulle aldrig gått igen om besiktningen annars"

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Varför bestred du inte priset när du var där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quattro-2.6:

Troligen någon missuppfattning eller kommunikations problem mellan "försäljare" och mekaniker.

Lätt hänt, farsan lämnade in sin V90 för byte av stötdämpare, krängningshämmare, och koll av bakaxeln samtidigt..
Bilprov gav nerslag på två första, men välkända märkesverkstaden hade tagit betalt för både delar och arbete fast delarna inte var bytta.
Så in i verkstaden igen för göra bytet också.

Lite skillnad nu när han lämnade sin passat så fick han tändspolarna bytta gratis, på en 2005:a?

Skickades från m.sweclockers.com

Tändspolarna byts på alla Passater från -01 till -07 av Volkswagen som "goodwill". Inget fancy. Det är dålig kvalitet i dom som kom från fabriken men stora seriefel som följd som dom försöker rätta till. Din far är inte den första som fått detta och inte heller den sista.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Visst gäller muntliga avtal men det gäller också att kunna bevisa det.

För egen del, ja troligtvis. Att dra igång en tvist kan dock locka fram andra som också blivit felbehandlade och på så sätt visa att företaget ifråga systematiskt blåser sina kunder, eller ge företaget en knäpp på näsan så de är lite mer ärliga med framtida kunder.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Många svar, tyvärr så arbetar man ute på en ö där internet felar mer än det fungerar..

Skrivet av TAG9217:

Varför bestred du inte priset när du var där?

Det var min mor som hade pratat med dom och det lät som att allt var som det skulle. Jag fick uppfattningen av att dom hade diskuterat det.. Men såklart så skulle jag ha påpekat det och det är ett stort fel från min sida..

Som jag förstår det så är den några bud som ligger ute i tråden.. Vissa anser att jag max ska pynta avtalat pris + 15% och andra anser att det är bara att vara nöjd och tiga. Får helt enkelt diskutera med familjen vad vi ska göra. Det är ju helt klart INTE OK att dom byter delar utan att meddela. Om nu bromsarna var helt slut så kunde dom ha ringt.

Permalänk
Medlem

Du har laglig rätt att betala överkommet pris, plus 15%. Och är det så att när de jobbar på bilen märker att något, som tex bromsar verkligen måste bytas. Så måste de ringa och få det godkänt innan de byter.

Har ni fått tillbaka bilen, hur mycket har ni betalt?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.