Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fördelen med detta är att den går kallt och fint, och jag slipper slösa ström när det inte behövs...
Skickades från m.sweclockers.com

Jättebra, men det är väl just för att sköta det där automatiskt som man har SpeedStep till..?
Mina processorer ligger väldigt sällan och kör på maxfrekvens. Men att hålla på och fippla med det manuellt, varför?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Jättebra, men det är väl just för att sköta det där automatiskt som man har SpeedStep till..?
Mina processorer ligger väldigt sällan och kör på maxfrekvens. Men att hålla på och fippla med det manuellt, varför?

speedstep är självklart på, men den ligger ju på 1.6 ghz basfrekvens ... det krävs inte mkt för att den ska dra på ... och iom att den drar upp alla kärnor, inte bara den som behövs (då de flesta program jag kör i vanliga fall inte är flertrådade) så tycker jag det känns rätt lagom att strypa den på 3ghz ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Mabjo10:

Ja, Mest detta jag sitter och klurar på, vågar inte beställa en sluten vattenkylning, utan blir nog en bra luftkyld.

har några alternativ, är det något du är bra på så får du gärna peka ut en av dem.

https://www.inet.se/produkt/6909655/nzxt-havik-140
https://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow...
https://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart
https://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-...
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Ja precis, Kan ju köra på standardfrekvensen så länge som jag känner för, sen om det behövs / blir intressant så finns ju alltid möjligheten att klocka lite

Kolla så att dom får plats men annars spelar det nog inte så stor roll skulle jag tro utan det är bara att välja efter utseende, i alla fall mellan noctuas, phanteks och thermalrights kylare, vet inte om de andra ligger på samma nivå i kylning och tysthet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Kolla så att dom får plats men annars spelar det nog inte så stor roll skulle jag tro utan det är bara att välja efter utseende, i alla fall mellan noctuas, phanteks och thermalrights kylare, vet inte om de andra ligger på samma nivå i kylning och tysthet.

Blev en Noctua.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Sweclockers fick ju upp 4670k till 4,6 ghz.

Det var väl ett ingenjörs exemplar? För om jag kommer ihåg rätt var 4670k ingenjörs exemplar medans 4770k kom från butik och 4770k fick dom bara upp i 4,4ghz, fast tydligen har några här på swec fått upp sina högre så det verkar som det skiljer sig ganska mycket mellan processor och processor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Mabjo10:

Blev en Noctua.

Du blir nog inte missnöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Det var väl ett ingenjörs exemplar? För om jag kommer ihåg rätt var 4670k ingenjörs exemplar medans 4770k kom från butik och 4770k fick dom bara upp i 4,4ghz, fast tydligen har några här på swec fått upp sina högre så det verkar som det skiljer sig ganska mycket mellan processor och processor.

Ju mer man läser ju mer skeptisk blir man till att införskaffa sig en haswell. Känns som detta är lite av en B-processor av intel. Visst den har bra prestanda, men det har ju både ivy och sandy bridge också. Och då för ett lägre pris, Väldigt mycket gnäll om dåliga chip osv.

Sen kan man ju ha tur för en gångs skull och få ett bra chip men det händer ju inte ofta

Permalänk
Medlem

Tror personligen du kommer ångra dig om du köper sandy bridge för det känns helt enkelt inte tilltalande att köpa något gammalt.
Även om sandy håller måttet så har inte priserna sänkts så värst mycket sen lansering.

Själv så köpte jag 4670k och asus z87-a när webhallen hade rea men har inte hunnit testa systemet än så kan inte säga bu eller bä.
Är dock väldigt nöjd med min nuvarande 2500k och tycker den levererar över förväntan.
Vad du än bestämmer dig för att köpa så kommer du bli nöjd med prestandan så det är väl mer eller mindre en smaksak.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tror personligen du kommer ångra dig om du köper sandy bridge för det känns helt enkelt inte tilltalande att köpa något gammalt.
Även om sandy håller måttet så har inte priserna sänkts så värst mycket sen lansering.

Själv så köpte jag 4670k och asus z87-a när webhallen hade rea men har inte hunnit testa systemet än så kan inte säga bu eller bä.
Är dock väldigt nöjd med min nuvarande 2500k och tycker den levererar över förväntan.
Vad du än bestämmer dig för att köpa så kommer du bli nöjd med prestandan så det är väl mer eller mindre en smaksak.

Hmm, Ja du får gärna återkomma när du testat nya grejerna Tror precis som du, har väldig beslutsångest just nu. Ska höra mig för lite angående Ivy och haswell och ta ett beslut utöver det. Vore ju skönare om någon med lite mer koll kunde säga för och nackdelar med haswell i jämförelse med ivy bridge .

Of to bed., natti!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mabjo10:

Ja det lutar ju åt haswell. Men tycker ni det är värt att lägga 200kr extra för 4770k eller ska jag ta 4770? Om man inte klockar den hur länge tror ni då man kan köra på den "räkna år" innan den behöver bytas ut pga out of date på spel.

Helt klart! Du kommer garanterat ångra dig av en eller annan anledning om du väljer en 4770. Dels för att du måste byta ut den tidigare och dels för att du inte får lika mycket för den när du väl ska sälja den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Haswell utan tvekan då den är snabbast per klockcykel och har stöd för AVX2

Ivy Bridge är 12.5% snabbare i samma frekvens som Sandy Bridge. Du kan se mitt test här:

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1095332-ivy-bridge-...

Haswell kan du lägga på 5-10% extra på det, så mellan 17-22% snabbare jämfört mot Sandy Bridge i samma frekvens.

Min klarar 4800Mhz än så länge i cinebench 11.5 med 4 kärnor och HT aktiverat:

http://imageshack.us/a/img96/9670/cb48cpu40nb.jpg

Sen är inte det där ett spel heller. Att säga att x är snabbare än y baserat på ETT test (Cinebench) som inte har någonting med spel att göra (då det är vad TS ska köra) är lite missledande imo.

Tycker Sweclockers test talar för ganska mycket. Är det spel man ska köra så finns det 0 anledningar att köpa Haswell.

TS: Jag hade köpt en i5 2500k. 1 000kr billigare med tokigt snarlik prestanda vad gäller spel.

i5 2500k för ett så prisvärt alternativ som möjligt. Vill du slänga 1000kr (och säkerligen mer för att få ett vettigt m-kort) för någon enstak FPS är det väl upp till dig. Men prisvärt är det INTE.

Bara för att den är gammal är den inte dålig. Verkar som att Intel och andra företag lyckas hjärntvätta större delen av befolkningen om folk tror så är fallet. Leverera nya produkter med snarlik prestanda så konsumenter kan konsumera mer = högre vinst (hoppas jag. ).

Ungefär som alla grafikkort som släpps idag. "Köp x med turbo-elite-pro-kylare GHz superPro" för detta pris och vinn 1 fps, istället för att dra upp lite staplar själv.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vilket nätagg. Ska du ha Haswell kan det bli problematiskt med den nya strömsparläget som Haswell har.

Avaktiverat från början, inget att oroa sig över.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk på ett entusiastforum för hårdvara sitter och rekommenderar grabben att köpa flera generationer gammal hårdvara? Självklart så presterar även de, men när man köper en rigg för X antal tusenlappar så vill man ha något framtidssäkert och inte vad som var bäst under år 2011.

Sikta på Haswell, snåla inte in på icke-K modellen, att klocka idag är inte svårare än att se på ett Youtube-klipp och följa basic-instruktioner. Glöm inte bra kylning bara.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

om 2700k är billigare än haswell / ivy så varför inte, Du kommer inte märka skillnad mellan 4770k och 2700k i normalt användande i alla fall.

Skrivet av deadich:

Sweclockers fick ju upp 4670k till 4,6 ghz.

Fick upp min 3570k till 4.5ghz och låg runt 70 grader och kunde enkelt pumpa upp till 4.8 innan min H100i hade tagit stop.

haswell klockar skit, det var inget nytt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Förstår inte varför folk på ett entusiastforum för hårdvara sitter och rekommenderar grabben att köpa flera generationer gammal hårdvara? Självklart så presterar även de, men när man köper en rigg för X antal tusenlappar så vill man ha något framtidssäkert och inte vad som var bäst under år 2011.

Kanske för en 2700k på 4.5 ghz komplett mördar en stock 4770k ?, det är kanske 10-15% prestanda skillnad i somliga tester men 2700k är fortfarande en grym processor

jag läser sidan som sweCLOCKERS, inte bara för nya grejjer.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kanske för en 2700k på 4.5 ghz komplett mördar en stock 4770k ?, det är kanske 10-15% prestanda skillnad i somliga tester men 2700k är fortfarande en grym processor

jag läser sidan som sweCLOCKERS, inte bara för nya grejjer.

Japp, jag med. Därför jag rekommenderade en upplåst K-CPU för att kunna överklocka. Även fast 2x00K är bra CPU:er så kan jag inte med gott samvete sitta här och rekommendera inköp av dessa i mitten på år 2013.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen har väl påstått att 2700K inte är bra. Men faktum kvarstår att 4770K är bättre.

Extrem överklockning är inte kostnadseffektiv, så SB vinner bara om man överklockar för överklockandets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Extrem överklockning är inte kostnadseffektiv, så SB vinner bara om man överklockar för överklockandets skull.

Hört talas om speedstep? Sen förstår jag inte riktigt det där med "extrem". Du ändrar 2 värden och helt plötsligt är det en "extrem" överklockning, och vcoren behöver inte ens ökas mycket på i princip alla exemplar för att nå åtminstone 4GHz.

Skrivet av Murvel:

Sikta på Haswell, snåla inte in på icke-K modellen, att klocka idag är inte svårare än att se på ett Youtube-klipp och följa basic-instruktioner. Glöm inte bra kylning bara.

Vad spelar det för roll? De enda som tjänar pengar på dumma konsumenter är företagen (Intel i det här fallet).

Varför ska jag lägga 1 000kr mer på något som är snarlikt något annat? Snacka om bortkastade pengar.

Skulle kunna sätta ett par tusingar på att i5 2500k vs Haswell kommande året (åren) inte kommer vara någon markant skillnad på heller. Haswell introducerades inte för att slå ut Ivy eller Sandy Bridge i spel med externt grafikkort, om så vore fallet så misslyckades Intel brutalt.

Förstår inte riktigt varför man måste rekommendera prylar som släpptes igår bara för att man sitter på ett hårdvaruforum, vad är skillnaden? Ser inte din logik.

Säger det igen, vill jag köpa något som är prisvärt köper jag i5 2500k och överklockar lite. Då har jag helt plötsligt tjänat in 1 000kr

Ingen här kan på allvar säga att det är prisvärt att köpa en Haswell för 2,7k, om du jämför med en i5 2500k för 1.7k, om du ska köra spel med externt grafikkort.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Var det någon som jämförde 2500K med 4770K? För det blir ju ganska konstigt... inte samma segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Dumma konsumenter-argumentation.

Bra att du är nöjd med din 2500K, tänker inte ge mig in i någon pajkastning.

Trevlig sommar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Bra att du är nöjd med din 2500K

Handlar inte riktigt om vad jag är nöjd med, skulle kunna sitta på en AMD (till och med en Haswell) och rekommendera en i5 2500k. Jag är inte blind för alla miljontals tester som finns ute på nätet. Min personliga åsikt om vad som presterar bäst är liksom HELT irelevant här.

Skrivet av lorgix:

Var det någon som jämförde 2500K med 4770K? För det blir ju ganska konstigt... inte samma segment.

Vad är skillnaden i TS fall? Berätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hört talas om speedstep? Sen förstår jag inte riktigt det där med "extrem". Du ändrar 2 värden och helt plötsligt är det en "extrem" överklockning, och vcoren behöver inte ens ökas mycket på i princip alla exemplar för att nå åtminstone 4GHz.

4GHz klarar även Haswell utan problem. Så nej, det är inte extrem överklockning.
Vad jag säger är att om man inte lägger betydande pengar på kylning (och lite extra el, förstås) så presterar Haswell (och IB) bättre än SB.

Skrivet av lossah:

I TS fall skulle jag rekommendera en i5a framför en i7a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

4GHz klarar även Haswell utan problem. Så nej, det är inte extrem överklockning.
Vad jag säger är att om man inte lägger betydande pengar på kylning (och lite extra el, förstås) så presterar Haswell (och IB) bättre än SB.

I TS fall skulle jag rekommendera en i5a framför en i7a.

Du som nämnde extrem överklockning, inte jag. Extrem överklockning är runt 5GHz och kylning för tusenlappar.

Jag vet att Haswell presterar bättre/frekvens. Men är det prisvärt? Inte ens i närheten.

Behöver tillägga igen att jag pratar om vad som är prisvärt, inte vad som presterar bäst. Haswell presterar bättre, men det är så pass extremt lite, så det är inte värt 1 000kr. För en skillnad med 1 000kr förväntar jag mig något mer om jag ska kunna rekommendera till spel.

Och som sagt, TS ska spela, så förstod inte riktigt din kommentar ovan om att inte kunna jämföra i5 2500k med Haswell.

Kort och gott TS, och detta är faktum: Har du pengar och känner att 1 000kr extra för Haswell som presterar LITE, lite, bättre än i5 2500k är värt, kör på. Du ska dessutom spela spel, inte rendera och hålla på med HT aktivt, eller använda det interna graffet. Min åsikt är att det är ett dumt val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du som nämnde extrem överklockning, inte jag. Extrem överklockning är runt 5GHz och kylning för tusenlappar.

Jag vet att Haswell presterar bättre/frekvens. Men är det prisvärt? Inte ens i närheten.

Behöver tillägga igen att jag pratar om vad som är prisvärt, inte vad som presterar bäst. Haswell presterar bättre, men det är så pass extremt lite, så det är inte värt 1 000kr.

Och som sagt, TS ska spela, så förstod inte riktigt din kommentar ovan om att inte kunna jämföra i5 2500k med Haswell.

Jag kallade inte 4GHz för extrem överklockning...

Du verkar ha missat att det finns Haswell i5or. Typ 4670K. Så nej, Haswell behöver inte kosta 1000kr mer än SB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Handlar inte riktigt om vad jag är nöjd med, skulle kunna sitta på en AMD (till och med en Haswell) och rekommendera en i5 2500k. Jag är inte blind för alla miljontals tester som finns ute på nätet. Min personliga åsikt om vad som presterar bäst är liksom HELT irelevant här.

Du säger att att du sparar 1000kr men det handlar om 100-200kr. För du jämför I5-2500k med I7-4770k som är olika prisgrupper. Ts skriver att han kommer ha nytta av HT när han streamar samt renderar. Vilket utesluter 2500k samt 4670k. Du borde jämföra I5-2500k mot I5-4670k samt I7-2600k mot I7-4770k. Sen i dagens spel så är det grafikkortet som flaskar så du kommer inte se skillnaden i spel sammanhang än om du inte kör tex GTX 780 SLI.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Info, priser och jämförelser

I det här fallet skulle jag rekommendera en Haswell, i5 4670K, eftersom fokus verkar vara på spel. Dessutom rekommenderar jag dig TS att klocka denne, antingen med hjälp av Swec/Youtube/Liknande eller med hjälp av en god vän som är datorkunnig. Alltså är fortfarande bra kylning något som bör ingå i dina planer.

Eftersom inget händer på jobbet så har jag roat mig med att ta fram lite info.

2500K kom i början på 2011 medan Haswell precis dykt upp i hyllorna, skiljer med andra ord en del generationer dem emellan.
Källa: http://ark.intel.com/compare/75123,52210

i5 2500K för 1725:-
Källa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

i5 4670K för 1849:-
Källa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1879575

Visst, man får lägga på lite mer vad gäller moderkort och minne, men vad gäller enbart pris så är skillnaderna inte enorma. Fortfarande vill jag poängtera att 2x00K CPU:erna är riktigt kompetenta med bra prestanda. Idag skulle jag ändå rekommendera en Haswell, trots att jag har Ivy själv. Köper man ändå en upplåst K-CPU så utgår jag ifrån att man klockar, därför vi hänger här på swec.

Skillnaderna på prestandan vid samma klockfrekvens är inte så stora nej, men fortfarande en tillräcklig fördel för Haswell som motiverar den ynka prisskillnaden på en dryg hundralapp. Dessutom, icke att förglömma, det absolut viktigaste argumentet.. Ens förstorade e-p*nis!

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Edit: Såg nu precis att TS önskade HT och då kanske inte en 4670K är aktuell, låter mitt inlägg stå kvar som ren information då bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Du säger att att du sparar 1000kr men det handlar om 100-200kr. För du jämför I5-2500k med I7-4770k som är olika prisgrupper. Ts skriver att han kommer ha nytta av HT när han streamar samt renderar. Vilket utesluter 2500k samt 4670k. Du borde jämföra I5-2500k mot I5-4670k samt I7-2600k mot I7-4770k. Sen i dagens spel så är det grafikkortet som flaskar så du kommer inte se skillnaden i spel sammanhang än om du inte kör tex GTX 780 SLI.

Citat från TS: "målet är att kunna köra alla spel på högsta inställningar och även kommande krävande spel. " - Om han skriver det i någon kommentar har jag missat det, och då får han helt enkelt lägga till det i tråden, lätt att missa det annars.

Haswell klockar i regel sämre (åtminstone vad jag sett). Du kan komma undan med 2,4k för CPU + moderkort för i princip identisk prestanda vs 3,2k med Haswell (om jag inte minns fel går det inte att klocka med B85 eller H87, rätta mig om jag har fel).

Så visst, totalt förlorar du 800 kr med Haswell. Och jag tycker inte det är prisvärt för spel.

Visa signatur

Permalänk

Jag själv köpte mig en 2600k här på beggatmarknaden 1400:- 5min senare körs den i 4ghz... Klarar mig ett tag på den och lägger resten av pengarna som är över från en 4770k på grafikkortet.

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ingen har väl påstått att 2700K inte är bra. Men faktum kvarstår att 4770K är bättre.

Och det krävs en fruktansvärt hög klockfrekvens för att Sandy faktiskt ska slå Haswell när bägge är överklockade då haswell presterar 20% bättre. 4Ghz Haswell är 4,8Ghz sandy osv.. så jag håller med Haswell är bättre och enligt mig det självklara valet också med tanke på Z87 moderkorten som är riktigt schysst utrustade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Och det krävs en fruktansvärt hög klockfrekvens för att Sandy faktiskt ska slå Haswell när bägge är överklockade då haswell presterar 20% bättre. 4Ghz Haswell är 4,8Ghz sandy osv.. så jag håller med Haswell är bättre och enligt mig det självklara valet också med tanke på Z87 moderkorten som är riktigt schysst utrustade.

Sen får man betala mer + att Haswell i regel inte klockar alls lika bra som Sandy eller Ivy Bridge. Sen är skillnaden på 20% som du säger i spel ganska sällsynt, så länge du inte kan visa tester i spel under 100 FPS där det faktiskt spelar någon roll. Om Haswell kan prestera 190 FPS istället för Sandy eller Ivy på 160 FPS bryr jag mig inte så mycket om, det spelar liksom...ingen roll.

Visa signatur