Går det att reklamera eller kräva någon form av ersättning?

Permalänk
Medlem

Går det att reklamera eller kräva någon form av ersättning?

Hej
Jag byggde för ett tag sen min första dator vilket jag är nöjd med men idag upptäckte jag ett problem. Hörlursutgången fram till på chassit funkade ej så jag öppnade chassit och upptäckte att HD Audio sladden inte satt fast i moderkortet. När jag skulle sätta fast det upptäckte jag att sladden var i kortaste laget så det nådde precis fram och att pinnarna på kontakten på moderkortet var böjda. Det jag tror har hänt är att när jag har tagit av framsidan av chassit för att rengöra mitt fläktfilter så har sladden varit så kort då att den har dragits ut och då förstört uttaget. Tror ni att Cooler Master kommer säga att det är mitt egna fel att jag inte tar ut alla sladdarna från moderkortet var gång jag ska rengöra fläktfiltret eller har jag möjlighet att få någon typ av ersättning kanske? Inte ett nytt moderkort då men en eller två bra fläktar hade ju inte varit fel. För att göra det hela jobbigare så har jag synd nog köpt chassit och moderkortet på två olika ställen

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag byggde för ett tag sen min första dator vilket jag är nöjd med men idag upptäckte jag ett problem. Hörlursutgången fram till på chassit funkade ej så jag öppnade chassit och upptäckte att HD Audio sladden inte satt fast i moderkortet. När jag skulle sätta fast det upptäckte jag att sladden var i kortaste laget så det nådde precis fram och att pinnarna på kontakten på moderkortet var böjda. Det jag tror har hänt är att när jag har tagit av framsidan av chassit för att rengöra mitt fläktfilter så har sladden varit så kort då att den har dragits ut och då förstört uttaget. Tror ni att Cooler Master kommer säga att det är mitt egna fel att jag inte tar ut alla sladdarna från moderkortet var gång jag ska rengöra fläktfiltret eller har jag möjlighet att få någon typ av ersättning kanske? Inte ett nytt moderkort då men en eller två bra fläktar hade ju inte varit fel. För att göra det hela jobbigare så har jag synd nog köpt chassit och moderkortet på två olika ställen

Nej du får ingenting då det är du som orsakade det och kunde förhindra det. Det är ungefär som att köper en ny tv och sträcker strömkontakten så pass att den precis går i. En dag tänker du dammsuga lite bakom tvn och så ramlar den bakåt i golvet. Jävla tv-tillverkare som inte kunde göra längre strömkontakter..

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att Cooler Master är ersättningsskyldiga!!

Kontakta först stället där du köpt chassit, gå på hårt med felkonstruktion mm. Hota med ARN om dom verkar ovilliga att ge dig något!!

Hör sedan av dig till Cooler Master och kör samma race!!

Minst 4-5 fläktar och ett nytt mammakort ska du ha (helst lite cash också för tiden du lagt ner på detta)!!!!!!

Om inget av detta ger något så ring ARN!!! Om dom mot förmodan skulle skratta dig rätt i ansiktet så är det bara att ta saken vidare (regeringsrätt eller vad som), för inte tusan ska man behöva DRA UR kablar som är för korta när man rengör!!!!

Vart fan är detta landet på väg??
Vi blir hela tiden överkörda av de stora handlarna och företagen!!

Stå på dig!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Klart som korvspad att Cooler Master är ersättningsskyldiga!!

Kontakta först stället där du köpt chassit, gå på hårt med felkonstruktion mm. Hota med ARN om dom verkar ovilliga att ge dig något!!

Hör sedan av dig till Cooler Master och kör samma race!!

Minst 4-5 fläktar och ett nytt mammakort ska du ha (helst lite cash också för tiden du lagt ner på detta)!!!!!!

Om inget av detta ger något så ring ARN!!! Om dom mot förmodan skulle skratta dig rätt i ansiktet så är det bara att ta saken vidare (regeringsrätt eller vad som), för inte tusan ska man behöva DRA UR kablar som är för korta när man rengör!!!!

Vart fan är detta landet på väg??
Vi blir hela tiden överkörda av de stora handlarna och företagen!!

Stå på dig!!

OT: Ditt försök till humoristisk ironi misslyckades tyvärr och övergick till Zzz-sarkasmer

OnT: Näe, det ser tyvärr mörkt ut om du nu vållat skadan själv. Fram med lödpennan

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Här ser ni hur lite marginal det är när framsidan är på, vilket gör att om man tar av framsidan är det inte konstigt om den lossnar, och då böjer kontakten som ni kan se på bilden. Jag har innan tyckt det är bra att man slipper öppna hela chassit för att rensa damm från fläktfiltret men det ska man tydligen behöva göra?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vigge50:

Här ser ni hur lite marginal det är när framsidan är på, vilket gör att om man tar av framsidan är det inte konstigt om den lossnar, och då böjer kontakten som ni kan se på bilden. Jag har innan tyckt det är bra att man slipper öppna hela chassit för att rensa damm från fläktfiltret men det ska man tydligen behöva göra? http://images.staticjw.com/vik/6426/bild-1.jpg

Dagens I-lands problem vett du

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Placeringen av kontakten på moderkortet är inte standardiserad, du skulle lika gärna kunna klaga på den tillverkaren som på tillverkaren av chassit. Alternativt så klagar du på den enda som borde insett att det skulle bli problem med kabeln men struntade i att åtgärda problemet, det vill säga du själv.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Pinsam tråd..

Sen på bilden du har så ser det ut att vara _minst_ 0.5 cm slack (m.a.o bör det inte vara några problem..) så förstår verkligen inte hur du kan misslyckas.

Dessutom äre bara o böja tillbaka pinnen, skit lätt har gjort de flera gånger förut.

Permalänk
Medlem

Du borde ha köpt en sån här för någon femtilapp.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rupenbritz:

Pinsam tråd..

Sen på bilden du har så ser det ut att vara _minst_ 0.5 mm slack (m.a.o bör det inte vara några problem..) så förstår verkligen inte hur du kan misslyckas.

Förlåt mig om jag missar något, men en halv millimeter är väl ändå inte mycket i det här sammanhanget?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förlåt mig om jag missar något, men en halv millimeter är väl ändå inte mycket i det här sammanhanget?

Förlåt, got a case of the mondays :<. Menade såklart 0.5cm / 5mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Pinsam tråd..

Sen på bilden du har så ser det ut att vara _minst_ 0.5 cm slack (m.a.o bör det inte vara några problem..) så förstår verkligen inte hur du kan misslyckas.

Dessutom äre bara o böja tillbaka pinnen, skit lätt har gjort de flera gånger förut.

en halv milimeter är väll ändå ganska lite om man ska kunna ta av framsidan för att rensa damfiltret på fläkten som sitter bakom frontpanelen, eller kan du rensa ett damfilter genom att flytta frontpanelen en halv centimeter på ett cm elite 310??

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Förlåt, got a case of the mondays :<. Menade såklart 0.5cm / 5mm

förstod att du menade en halv centimeter, blir ändå ganska svårt att göra något

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

en halv milimeter är väll ändå ganska lite om man ska kunna ta av framsidan för att rensa damfiltret på fläkten som sitter bakom frontpanelen, eller kan du rensa ett damfilter genom att flytta frontpanelen en halv centimeter på ett cm elite 310??

Skummade igenom din text och missförstod, var ganska retarderat isånnafall att inte koppla ur den och du får tyvärr skylla dig själv.
Hade ju dock räckt med tryckluft? Du hade du inte behövt ta loss frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Böj tillbaka de pinnarna som är krokiga

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? ;o
Kontakten sitter ju på fel sida så det är ju inte konstigt att kabeln är kort, 20cm~ skillnad.
Dock ska du inte räkna med att kunna ta lös fronten utan att koppla lös saker. Kablarna kan ju inte vara hur långa som helst, tycker dock alltid de är för långa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Vad har du för moderkort? ;o
Kontakten sitter ju på fel sida så det är ju inte konstigt att kabeln är kort, 20cm~ skillnad.
Dock ska du inte räkna med att kunna ta lös fronten utan att koppla lös saker. Kablarna kan ju inte vara hur långa som helst, tycker dock alltid de är för långa.

Väldigt vanligt att audiokontakten sitter där.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det sitter väl ingen fläkt med dammfilter framtill på ett CM 310 Elite som standard, eller gör det? Om du själv installerat en fläkt med dammfilter där är det också du själv som får räkna ut hur du ska göra rent det utan att skada något. Och av din egen bild att döma ser det ju ut som att du skulle kunna sätta tillbaka kontakten från snedden och samtidigt böja tillbaka pinnarna, inget svårlöst problem direkt...

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Att du ens använder kontakterna på framsidan. Allt jag kopplar in där låter för jävlgt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Böj bara tillbaka pinnarna och var försiktig i fortsättningen, geez..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Nej du kommer inte att få ett öre från Coolermaster, vilket du heller inte skall ha då du vållat skadorna själv pga oaktsamhet.
Böj tillbaka pinnarna och skaffa en förlängning om du vill slippa rycka kabeln när du skall ta av fronten.

Visa signatur

"?"